Leer iemand uit een rolstoel trekken

Op bijbelschool Christformation komen leiders uit alle windstreken van Nederland je toerusten om in geloof een gezonde medestudent uit een rolstoel te trekken. Daar kan ds. Muntz nog een puntje aan zuigen.

Advertisements

44 responses to “Leer iemand uit een rolstoel trekken”

  1. aafke says :

    De eindvraag van he filmpje maakt duidelijk dat we hier met een stel wereldvreemde types te maken hebben: “Wat doe in hemelsnaam op aarde…?”
    Ik vind het ronduit stuitend dat een gezonde student “voor het plaatje” als genezen uit een rolstoel wordt getrokken.
    Maar ja, ik ben dan ook een aards type. πŸ˜‰

  2. WESP says :

    Er is erg veel aandacht besteed aan de vormgeving en montage van het (schokkende) filmpje…….. Daar gaan we weer, als de rolstoelers niet met massa’s uit hun stoelen springen dan geloof je niet genoeg…. Diepe zucht…
    Dan de website… Zelfde vormgeving, het kan aan mijn internet verbinding liggen, maar geen enkele link werkt…. Het is alleen de flitsende voorpagina……

    Heel even rijst er hoop op dat dit allemaal gewoon erg goed uitgewerkte satire is πŸ˜‰

  3. henkjan37 says :

    bij mij doet het het allemaal goed hoor! als je niet beter zou weten en het iets te flitsende wantrouwt enzo ziet het er best redelijk uit! dat curiculem zou zo ergens bij een protestantse theologische opleiding in t eerste jaar kunnen! ik weet alleen niet precies hoe het gegeven wordt…en gezien dat er een bepaalde blonde gladjakker met een bliksempak aan in beeld verscheen zal dat wel niet veel soeps zijn!

  4. Pijpkaneel says :

    Hier past maar één antwoord:

  5. Vera van Haarlem says :

    @Pijpkaneel πŸ˜€

  6. WESP says :

    @henkjan,
    Als jij een curriculum ziet betekent dat waarschijnlijk dat het op een iPad niet draait die website want ik krijg niets te zien of lezen…
    Da’s een misser, gezien de uitstraling zal het grootste deel van hun doelgroep een iPhone of iPad hebben….. Tja die hoeven niet gered te worden blijkbaar πŸ™‚

    Dus toch geen persiflage …..

  7. Wilfred says :

    Dat van die generatie die meer hoopt dan anderen praktisch lijkt hebben we in het recente verleden al gezien. We noemen de uitkomst: schuldencrisis!

    Gelukkig hebben we een god die alle schulden vergeeft…

  8. Pittig says :

    @ henkjan37

    Een protestantse theologische opleiding in het eerste jaar ziet er toch heel anders uit dan hun curriculum!

    Hier het eerste jaar van de theologiestudie:
    http://www.pthuinverandering.nl/onderwijs/bachelor/bachelor-in-amsterdam.html

  9. henkjan37 says :

    dat snap ik wel pittig! maar zoveel anders is het niet! alleen vertalen ze vage academische begrippen door hippe evangelische (even vaag btw) het is ook niet hetzelfde enzo! maar toch ziet het er niet slecht uit

    sowieso zijn iphones enzo voor dikke noobs met meer geld dan smaak enzo! of mensen die het vastlopen van de computer niet ziet als een noodzakelijk mediteermoment in de moderne tijd!

  10. TommyLee says :

    Wat zegt ie nu?? Zij geloven meer en dan trek je iemand zo uit een rolstoel? En daarvoor zijn we in ’s hemels naam op aard. Ik zou zeggen vooral doorgaan met bidden. Maar het claimen van genezing kan ook uitlopen op een poging om God te manipuleren, en ik weet niet of Hij zich daar toe leent! Doe het dan in elk geval zo dat de payiΓ«nt daarna-als hij niet genezen is-met opgeheven hoofd de zaal kan verlaten!

  11. Pittig says :

    @ henkjan37

    Volgens mij is het fundamenteel anders! Maar misschien wijd ik er wel een heel Goedgelovig artikel aan, als de redactie er interesse in heeft…

    EΓ©n voorbeeld: kijk eens naar de hoeveelheid exegese, bijbelse achtergronden en bijbelse talen (dus basismethoden) in beide curricula…

    De één legt alleen maar uit wat je moet geloven en de ander wil je methoden aanreiken om er zelf een studie van te maken.

  12. henkjan37 says :

    ja, maar lieve lieve pittig! we weten allemaal dat je van achtergronden en eigen conclusies alleen maar kritisch en relativerend wordt! we willen toch potverdrie niet straks allemaal intelecutueel onderbouwde analyses van onze christelijke leiders! neen, handjes klappen ej Jezus prijzen en af en toe een snerende opmerking naar homos of mensen die te zuinig zijn!

  13. Pittig says :

    @ henkjan37

    Hellelujah, broeder! Jij begrijpt het!

  14. Onno says :

    Dit filmpje heb ik al eens eerder ter sprake gebracht hier. Arme jongeren die daar een opleiding gaan volgen en worden onderwezen door mensen als Van der Steen en Herman Boon en Pasterkamp.

    Of moeten we juist blij zijn omdat dan binnen 3 jaar alle ziekenhuizen in Nederland worden leeggebeden door al die enthousiaste jongeren met een diploma van Christ Formation op zak?

    Trouwens nog een nieuwtje; Patricia Zweefgoeroe King komt naar Nederland volgende maand bij God’s Embarrassment. Kennen jullie haar nog? Voor de laatste downloads van God de Vader en vallende edelstenen en koperglitters kunnen jullie je aanmelden voor de conferentie.

  15. Onno says :

    Hier nog een goed stukje over het zoeken naar wonderen in de doorgeschoten hoek van de Charismatische gelovigen:

    http://www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/frinwon.htm

  16. rob says :

    @Onno
    Nog triester is het als je met opleiding eindigt als een vd Steen of een Pasterkamp.of heeft Ouweneel geen theologie gestudeerd?

  17. Quinten says :

    Erg enthousiast filmpje. De wonderen en tekenen zullen de gelovigen volgen (Marc. 16:20), maar hier lijkt een beetje het omgekeerde gesuggereerd te worden: alsof genezing een doel zou zijn en er zelfs geen gebed meer voor nodig is. De lat ligt in ieder geval niet te laag bij deze bijbelschool πŸ™‚ .

  18. De dichter says :

    Het verschil tussen bloem en onkruid is een oordeel !

  19. henkjan37 says :

    @ de dichter,

    het verschil tussen en dichter en iemand die vaag lult is dat het rijmt:P

  20. Idelette says :

    Ik vind dat mijn stad wordt misbruikt in dit filmpje en teken protest aan!

  21. Pittig says :

    @ De Dichter

    Zeggen dat het verschil tussen een bloem en onkruid een oordeel is, is een oordeel!

  22. Onno says :

    @Quinten, inderdaad draaien ze het om en maken ervan:

    De gelovigen zullen de wonderen en tekenen volgen

  23. henkjan37 says :

    @ pttig

    of iets pittif is is natuurlijk ook relatief:P

  24. henkjan37 says :

    pittig dus tweemaal

  25. henkjan37 says :

    Je plaatst de reacties te snel achter elkaar. Rustig aan.

  26. henkjan37 says :

    kijk mij eens eventjes een zelfreflectief vermogen hebben! wouw, ik kijk in de spiegel en zie een spiegel

  27. Onno says :

    Ojee, weer een geweldige conferentie vol wonderen en glorie gemist afgelopen weekend met profetisch bellen blazen en soaken op de vloer en stoned worden in de geest en dansen voor God met je vrienden op je rug, dom, dom, dom.. Juist zo’n fijne plaats lijkt me waar je verder kan groeien en samen met anderen in praktijk kan brengen wat je op een bijbelschool als die van Christformation hebt geleerd. Heb ik het allemaal weer gemist. Iemand van de lezers hier geweest?

    Zie website: http://outoftheboxgeneration.com/

    Een eigen draadje waard Goedgelovig??

    Een impressie, een van de vele promofimpjes:

  28. Wilfred says :

    @Pittig: “Zeggen dat het verschil tussen een bloem en onkruid een oordeel is, is een oordeel!”

    Oordeelt niet, opdat gij niet wordt geoordeeld! πŸ™‚

  29. Pittig says :

    @ Wilfred

    Zit er geen oordeel in het zeggen dat je niet moet oordelen?

  30. WESP says :

    @henkjan37
    Wat durf jij te beweren dat ik een NOOB zou zijn vanwege mijn iPad?
    (wat is een NOOB eigenlijk?)
    Als je maar wee dat ik hem gewoon heb gekregen …….

    Ervoor gebeden en………. VoilΓ ……… πŸ˜†

  31. WESP says :

    @onno
    Leuk filmpje… Die out of the closet jongeren.

    Hij constateert volledig terecht dat de kerk van Nederland droog staat.

    Iemand een biertje na de avond dienst? Of na de ochtend dienst?
    Of tijdens…….
    Of een kopje thee….

  32. Wilfred says :

    @Pittig: Nee, want dat werd uitgesproken door de alwetende zoon van God (nou ja, op het puntje van de wederkomst na, dan…)! πŸ˜‰ En die mag oordelen… Of wilde je beweren dat god ook niet mag oordelen?

    En aangezien wij niet alwetend zijn, mogen we niet oordelen. En als we niet mogen oordelen, kunnen we niet beslissen. En als we niet kunnen beslissen, zijn we als de slaaf die zijn talent begroef in de grond! Zo zie je maar weer, hebben we toch mooi aangetoond dat een van tweeen historisch onbetrouwbaar is. Het kan niet allebei waar zijn!! πŸ™‚

    (shit, weer een oordeel! Is wel moeilijk leven… 😦 )

  33. Wilfred says :

    @Wesp: Jij bent gezegend met een zo groot geloof!! Volgens mij ben je dan langzaam wel klaar voor het grotere werk. Misschien kun je god ook eens vragen of hij een regimechange in Noord-Korea en Syrie kan bewerken? Een van tweeen zou al een mooi resultaat zijn… πŸ˜‰

  34. Pittig says :

    @ Wilfred

    Is het niet verstandiger om het Wesp rustig te laten opbouwen? Hij zou bijvoorbeeld eerst voor een miraculeuze iPad2 voor jou en mij kunnen zorgen en daarna steeds grotere dingen en zo naar het grotere werk toegroeien. πŸ˜‰

    Of wilde je beweren dat god ook niet mag oordelen?

    Ik geloof dat mijn God niet oordeelt. Waar is dat voor nodig?

    Maar ik ben meer monist dan dualist, dus dan krijg je dat.

  35. Wilfred says :

    @Pittig: Ja, je hebt gelijk. Wesp moet eerst maar eens bewijzen dat hij ook voor anderen zegen kan bewerken. En om dan te beginnen met jou en mij (ik denk dat Bram er ook wel een wil), is niet verkeerd… πŸ˜‰

    “Ik geloof dat mijn God niet oordeelt. Waar is dat voor nodig?”

    Paulus zou zeggen: Wie zijt gij mens, dat gij het woord opneemt tegen God! πŸ˜‰

  36. Pittig says :

    @ Wilfred

    En Mozes zou zeggen: “Het werkt soms wel als je het opneemt tegen God!”

  37. Wilfred says :

    @Pittig: En sommige joden zouden zeggen: maar God gaf Mozes zelf de hints om het tegen hem op te nemen… πŸ˜‰

  38. Pittig says :

    @ Wilfred

    Ik krijg ook allemaal hints ! Héél véél zelfs!

    Psalm 13:

    2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
    hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?
    3 Hoe lang nog wordt mijn ziel gekweld door zorgen
    en mijn hart door verdriet overstelpt, dag aan dag?
    Hoe lang nog houdt mijn vijand de overhand?

    Psalm 44:

    24 Word wakker, Heer, waarom slaapt u?
    Ontwaak! Verstoot ons niet voor eeuwig.
    25 Waarom verbergt u uw gelaat,
    waarom vergeet u onze ellende, onze nood?

    Psalm 77:

    8 Zou de Heer voor eeuwig verstoten,
    zou hij niet langer liefhebben?
    9 Is zijn trouw voorgoed verdwenen,
    zijn woord voor eens en altijd verstomd?
    10 Vergeet God genadig te zijn,
    verbergt zijn ontferming zich achter zijn toorn? sela

    11 En ik zeg: β€˜Ik weet wat mij kwelt,
    de hand van de Allerhoogste is niet meer dezelfde.’

    Psalm 88:

    14 Daarom roep ik u om hulp, HEER,
    elke morgen nader ik u met mijn gebed.

    15 Waarom, HEER, verstoot u mij
    en verbergt u voor mij uw gelaat?

    Klaagliederen 2:

    11 Mijn ogen zijn door tranen verteerd, mijn ingewanden staan in brand,
    mijn maag keert zich om – vanwege de wonden van mijn volk,
    omdat kind en zuigeling versmachten op de pleinen van de stad.
    12 Ze blijven hun moeders vragen: β€˜Is er geen brood en wijn?’,
    versmachtend op de pleinen van de stad, als gewonden op het slagveld;
    in de armen van hun moeders stroomt het leven uit hen weg.

    Klaagliederen 4:

    17 We zien aldoor smachtend uit naar hulp – tevergeefs.
    We staan op de uitkijk, maar het volk waarnaar wij uitzien brengt geen redding.
    18 De vijand volgt ons bij iedere stap, we kunnen ons niet meer buiten vertonen.
    Ons einde is nabij, onze dagen zijn geteld, ja, ons einde is gekomen.
    19 Sneller dan adelaars in de lucht zijn onze vervolgers,
    ze jagen op ons in de bergen, beloeren ons in de woestijn.
    20 De gezalfde van de HEER, de adem van ons leven, is in hun kuil gevangen,
    hij in wiens schaduw wij hoopten te leven, te midden van de volken.

    Etc.

    Waarom zouden zij wel tegen God in mogen gaan en ik niet?

  39. Onno says :

    Hier een mooi filmpje van een Amerikaanse “bisschop” die een avond houdt voor bevrijding (oh ironie) en de mensen een welvaartsboodschap brengt waar hij op een bijzondere manier zelf het levende bewijs van is. Vrijwilligers om hem uit zijn stoel te trekken? Of de stoel uit hem in dit geval?

    Ik weet het, niet geheel on topic maar te interessant om jullie te onthouden.

  40. Onno says :

    “God geeft overvloed, kijk maar naar mij”

  41. Wilfred says :

    @Pittig: Fundamentalisten zouden zeggen: Omdat je God zijn recht om te oordelen ontzegt! Of, zoals Paulus zegt: Hoe zal God anders de wereld oordelen?

    Hoe weet jij trouwens dat jouw god niet oordeelt? πŸ˜‰

  42. Pittig says :

    @ Onno

    Ik zie je filmpje nu pas… Ik vind het jammer dat dit filmpje van mij in omloop is gebracht en dat jij aan de verspreiding bijdraagt… Mag ik nog wel vermelden dat ik sindsdien 3,5 kilo ben afgevallen?

    En laat ik zeggen dat die strijd tegen obesitas is ingegeven door de duivel! De satan wil niet dat wij ons volledige potentieel bereiken en zal elke mogelijkheid aangrijpen, vooral door die seculiere media met hun tv-programma’s. Zegt de bijbel niet heel duidelijk dat we moeten groeien?

    Zoals er in Leviticus 3,16 (let op 3:16!) staat:

    Al het vet is bestemd voor de HEER.

    Hallelujah! Amen!

    Maar ook al maak je het belachelijk — ik kijk gewoon diep in mijn hart vol van de Geest, liefde en cholesterol en zeg tegen je:
    Peace, bro!

  43. Pittig says :

    @ Wilfred

    Hoe weet jij trouwens dat jouw god niet oordeelt?

    Kies uit de volgende antwoorden (meerdere antwoorden mogelijk):

    1. Omdat ik dat zo bedacht heb!
    2. Hoe weet jij dat ik dat gezegd heb? Je leest het hierboven, zeg je? Maar hoe weet jij dat ik dat geschreven heb? Hoe weet jij dat jij die woorden werkelijk kunt lezen en begrijpen wat daar staat? Hoe weet jij dat wat jij ziet er ook werkelijk is? Hoe weet jij dat jouw perceptie overeen komt met de werkelijkheid?
    3. Kijk maar om je heen? Zit er enige logica in de rampen die gebeuren?
    4. Een monistisch godsbeeld gekoppeld aan een onpersoonlijke God levert weinig kans op een oordelende God.
    5. Wij oordelen onszelf, daar hebben we God helemaal niet voor nodig!
    6. Wat bedoel jij met “god”, wat bedoel jij met “oordeel”, wat bedoel jij met “weet” en wat bedoel jij met “jij”?
    7. Euhh….
    8. Dat staat zo in de bijbel. Jezus = God en Jezus is niet gekomen om te oordelen! (Joh. 12:47)

  44. Wilfred says :

    @Pittig: En nu een overtuigend rijtje graag! πŸ˜‰ Al vind ik punt 4 redelijk in de buurt komen…

    Bij punt 3 denk ik: wat nu als je god nu niet oordeelt, maar straks wel? Hoe kun je dat uitsluiten?

    Bij punt 5 denk ik: soms wel, maar zeker niet altijd.

    En voor de rest ben je volgens mij blijven hangen in een afgesloten discussie. πŸ˜‰