Domkerk vergadert over kaarsjes branden

Eind vorige week meldde EO-dominee Arie van der Veer verontwaardigd op zijn weblog dat hij niet welkom was in de Domkerk in Utrecht. Hij had daar samen met schrijfster Mirjam van der Vegt (die we nog kennen van het Satansbruid-artikel) een kaarsje willen branden. Maar hij was niet welkom. “Ik vond dit antwoord verbijsterend. Ik heb echt nog nooit zoiets meegemaakt. Hoe kan men zich zo opstellen? Nota bene, een gemeente die op haar site van zichzelf zegt: de gemeente wil een gastvrije en open gemeente zijn,” aldus Van der Veer. Goedgelovig deed navraag bij de Domkerk en wat blijkt: de EO is best welkom, maar de kerkenraad had geen tijd om er nog over te vergaderen.

Ds. Netty de Jong-Dorland mailde terug:

“Jammer dat dit misverstand is ontstaan. De EO is zeker welkom in de Domkerk. Er is geen sprake van dat de Domkerk niet met de EO geassocieerd zou willen worden. De aanvraag voor de opname kwam echter heel laat bij ons binnen. De kerkeraad was daardoor niet in de gelegenheid hierover te spreken en een besluit te nemen. Vandaar dat de EO op deze korte termijn niet bij ons terecht kon.”

De soep wordt dus niet zo heet gegeten, maar je vraagt je wel af waarom een kerkenraad hierover moet vergaderen. Alsof in een enorme kathedraal die dagelijks voor het publiek is geopend niet in een hoekje een kaars kan worden gebrand en een meditatie verzorgd.

49 responses to “Domkerk vergadert over kaarsjes branden”

  1. Red|Exergy says :

    Ben ik nu de enige die het eerste antwoord (De Veer is niet welkom) acceptabeler vind dan het tweede antwoord (we moeten er over vergaderen)? Mafketels zijn het.

  2. Johan says :

    Ik wilde net a.s. zondag een keer de dienst van het citypastoraat bijwonen, maar nu begrijp ik dat ik dat van te voren eerst moet melden en dat de kerkeraad er een besluit over moet nemen of ik wel echt welkom ben. Zoiets?

  3. Midas says :

    Vd Veer is een held, altijd toelaten die man. Misschien wilden ze niet geassocieerd worden met katholieke gebruiken als kaarsjes branden 😉

  4. Ja ik dus says :

    Denkt die veermans of verenbaal nou echt dat hij zo bijzonder is? rot toch op man.

    katholieken zijn rare figuren vooral de leer die ze kennen.
    Daarnaast waarom vergaderen?
    hebben ze niks beters te doen?

  5. Wilfred says :

    Die arme van der Veer. Mocht ergens niet naar binnen… en dan gelijk in de openbaarheid brengen. Voor iemand die regelmatig zoetsappige verhalen vertelt en van mensen vraagt elkaar liefdevol te bejegenen, valt me dat toch wat tegen.

    Doet ook denken aan de discipelen: het ontbreekt er nog maar aan dat hij vuur uit de hemel afbidt over de Dom… 😦
    De Dom als een grote brandende kaars, vast een passende straf van God…

  6. John says :

    Ach, weet Van der Veer ook eens hoe de gemiddelde homoseksueel zich moet voelen als die een kerkdienst willen bezoeken.

  7. Pittig says :

    Wat wordt er toch moeilijk over gedaan!?

    Ds Arie van der Veer en Mirjam van der Vegt zullen altijd welkom zijn, maar EO medewerkers die er namens de EO en voor de EO wat doen is toch heel wat anders? Ik begrijp volkomen dat de kerkeraad erover wil vergaderen.

    Ik vind het daarom niet slim van Van der Veer dat hij hier zo’n ophef over maakt. Hij (en degenen die hem hier steunen) halen belangrijke zaken door elkaar.

    Er is toch een verschil tussen een persoon en een organisatie? Als de Jehovah getuigen of het Efraïm genootschap in de kapel van het EO gebouw opnamen wil maken — zijn ze dan ook ten allen tijde welkom?

    En als de vrijzinnige Nederlandse Protestanten Bond in het gebouw van een grote charismatische megakerk een kaarsje wil gaan branden zal er vast ook eerst vergaderd worden.

  8. Pittig says :

    @ John

    Ouch!!!! Precies op de zere plek!

  9. rob says :

    Zo’n binnenvallende cameraploeg is best een inbreuk. Dat maakt wel verschil.
    Het is ook wel leuk om over iets anders te vergaderen dan de kosten van de kachel op zondag.
    Gun ze toch een leuk vergadermoment 🙂

  10. Rien says :

    @Johan: wat een misselijk antwoord zeg…. alsof een homo eerst toestemming moet vragen voor hij een kerkdienst wil bezoeken.

  11. Rien says :

    *John bedoel ik natuurlijk

  12. rob says :

    @Rien
    John is misselijk, Johan niet, goed kijken hoor meissie

  13. rob says :

    @Rien
    Ah je had het al gezien 🙂

    Maar zo misselijk is die opmerking van John toch ook weer niet?

    Het kan nog erger.
    Een TV ploeg van de EO die filmt dat er een gemeentelid uit de kast komt. Daar moet zeker over vergaderd worden!

  14. Rien says :

    ik had het al gezien rob, zie boven… 😉

  15. Rien says :

    Het is een sneer die niets met het onderwerp te maken heeft, dus in die zin vind ik het een misselijke opmerking.

  16. biblo says :

    het mooie is dat het antwoord van de Domkerk in beide gevallen niet net staat. of ze mogen niet (terechte reactie in dat geval van Van der Veer) of de PKN is weer op zn pkns met procedures en bureaucratie.

    overigens zou het me ook niet echt verbazen als de Domkerk een beetje spint….

  17. Pittig says :

    @ Rien

    Waarom vind jij dat het niets met dit onderwerp te maken heeft? Het gaat hier toch over wie er wel of niet welkom is in de kerk?

    En dat ds, Arie van der Veer met de EO niet welkom is, is véél minder erg dan dat homo’s zich niet welkom voelen in de kerk, of niet?

  18. Pittig says :

    @ biblo

    Er zijn toch goede procedures? Het is toch héél verstandig dat er eerst overleg is voordat je je kerk beschikbaar stelt voor een tv programma?

    Zou jij niet met je huisgenoten willen overleggen als er tv-opnames in je huiskamer plaats gaan vinden?

  19. John says :

    @Rien

    Ik zie de link wel hoor. Over homo’s moet ook eerst vergaderd worden voor ze naar binnen mogen, want dat schijnt een ‘probleem’ te zijn. Het gaat er om wie er in de kerk welkom is en wie niet. Van der Veer kan nu wel met veel bombarie roepen dat hij niet welkom is, over het welkom zijn van homo’s wordt ook veel vergaderd. Terwijl ik me best kan voorstellen dat wanneer een cameraploeg van de EO voor de deur staat je zo 1,2,3 niet weet wat je moet doen. Ik snap de ophef van Van der veer dus niet en vind het niet welkom zijn van homo’s in de kerk een veel groter probleem. Laat Van der Veer zich daar maar eens druk om maken.

  20. Pittig says :

    @ John

    Ramen!

  21. cornelis says :

    — een kaarsje branden en dan weer weg..geen probleem–
    maar een TV opname maken geeft meer commotie dan sommigen hier denken blijkbaar..
    had even eerst toestemming gevraagd en maak nu niet zo’n heibel..foei, foei

  22. John says :

    Ramen Pittig, Ra-mén! 😉

  23. biblo says :

    @Pittig: nuja, ik heb wel eens een onverwachte cameraploeg in een huiskamer gehad tijdens een bijbelstudie, maar ok 🙂

    verder, tuurlijk is overleg niet een overbodige luxe. daarom is er zoiets moois als internet. men sture een email naar de andere leden waarin de zaak wordt uitgelegd. wie bezwaar heeft mailt.
    dit zou denk ik zo moeten kunnen juist omdat de Dom niet bepaald een huiskamer is, maar een openbaar toegankelijk gebouw, de hele dag komen er allerlei mensen binnen met camera’s en al. Als er even wordt afgestemd wanneer ze komen dan is er toch eigenlijk geen probleem.

  24. bramvandijk says :

    Ramen…
    En dat paste, gehaktballen en tomatensaus overvloedig mogen stromen uit jullie keukens…

  25. Flipsonius says :

    Hare pizza, hare pizza, Hare ramen, ramen, ramen!

  26. Johan says :

    Ik denk ook dat de pkn hier een beetje spint. Ze zijn geschrokken van de commotie en verzinnen nu een list. We hebben het niet over de opname van Nederland Zinkt, maar over een cameramannetje en een bijlichtertje die in het voetspoor van VdV meelopen. Het gaat nergens over. Als ik het programma had gemaakt, had ik geeneens toestemming gevraagd. De Dom is van ons allemaal.

  27. cornelis says :

    @johan…wel eens meegemaakt hoe zo’n mannetje en lichtertje te werk gaan? veel heibel en geluid hoor..
    en dan nog de lieftallige scriptgirl daarbij en opnames die tig keer over moeten?
    de dom is van ons allemaal, ja maar wel graag een stille dom als je dat verwacht en even de tent sluiten bij TV opnames graag..!

  28. Wilfred says :

    @Johan: Dat dachten de katholieken ooit ook! 🙂 Eigenlijk zouden een heleboel van die protestanten die katholieke kerken hebben ingepikt zich in het voetspoor van Van der Veer ernstig moeten gaan schamen en hun excuses aanbieden! 😉

  29. Pittig says :

    @ biblo

    Als het zo eenvoudig is, waarom ga jij dan koster daar worden?

    Ik heb met verschillende kosters samengewerkt en zelfs in een dorpskerkje is dat al een zware klus!

  30. Pittig says :

    @ Johan

    Ik lees jouw beschrijving (Arie van der Veer, Mirjam van der Vegt, cameraman, geluid, regisseur, assistent) en denk dan aan een kerk waar er stilte heerst, zodat allen kunnen genieten van de stilte…. Ergens botst dat een beetje?

    Maar inderdaad, je hebt gelijk! De kerk is van ons allemaal. De volgende keer dat er opnames zijn van “Nederland Zingt” ga ik gewoon met een groep die kerk in en gaan we overal wat rondlopen, de doopvont bekijken en de preekstoel en niet te vergeten het plafond, de muren en de graven. En als we dan zo tussen de mensen zingende doorlopen en een steward ons er weg wil hebben, dan roep ik gewoon even naar Arie van der Veer: “Maar iedereen is toch welkom hier? Deze kerk is van ons allemaal. Dat heeft Johan tegen mij gezegd!”

    Ken je deze woorden van Jezus?

    “Oordeel toch niet zo over zaken waar jullie weinig van afweten! De kerk is helemaal niet van ons allemaal. Ik verwacht dat jullie er goed voor zorgen en dus niet jan en alleman er van alles in laten doen. Jullie Farizeërs denken dat de kerk maar van ons allemaal is. Dat de EO of Powned er zomaar tv-opnames kunnen maken! Mag iedereen er dag en nacht in? Nee, toch? Het is goed dat er regels zijn, zodat jullie goede rentmeesters over die kerk zullen zijn!”

    Volgens mij zei Jezus dat, maar ik hoor dat mensen vaak hun eigen ideeën op Jezus projecteren, dus het zouden ook zomaar mijn eigen ideeën kunnen zijn….

  31. Johan says :

    @Pittig: 🙂 Die reportage gaat over stilte. Ik schat in dat ds. Arie die stilte best wel kan respecteren.

  32. Simsalabim says :

    @John en @Pittig: jullie hebben dus research gedaan en ontdekt dat homo’s in de gemeente van Van der Veer niet welkom zijn?

  33. Wilfred says :

    @Pittig: 🙂

    @Johan: Maar Van der Veer wilde er toch ook een overdenking aan koppelen?

  34. Ds Dre says :

    @John.

    Ik vrees dat in heel veel kerken homo’s meer dan welkom zijn.

  35. Bud Weiser says :

    volgens mij zijn homo’s welkom in de dom. of gaat het hier niet over?

  36. jeuk says :

    Ik kom regelmatig in de Dom, zomaar even naar binnen, maar ik heb het er nog nooit stil meegemaakt. En als het stil dreigt te worden dan zijn er wel de Dom-medewerkers die luidruchtig met elkaar praten. Dus angst voor verstoring van de stilte kan het niet geweest zijn…

  37. Idelette says :

    Ik denk dat het van de kant van Arie van der Veer een emo-blogje is (zijn bijdrage) deze keer, gezien het ‘ Ik heb echt nog nooit zoiets meegemaakt.’

  38. Idelette says :

    De Dom heeft hele mooie diensten. Er is een cantor, en voor dat de dienst aanvangt oefent hij/zij alvast met alle aanwezigen het (muzikaal gezien) moeilijkste lied van de dienst.

    In de dienst zelft klinkt er dan geen onvertogen noot.

    Ik vond het mooi, de schriftlezing(en) werden goed gedaan, een korte poetisch klinkende preek, een uitgeschreven en daarmee mooi ‘uitgevoerd’ gebed, en de muziek was (er) hemels.

  39. Wesp says :

    beetje een Dom onderwerp. 🙂

  40. Eva says :

    Ik zie altijd allerlei verschillende mensen lopen in de Dom. Ik denk daarom dat zelfs ds. arie er echt wel welkom is 😉

  41. Mustafa says :

    Ik vind het erg flauw dat van der Veer nu doet alsof hij persoonlijk geweigerd is. Wat geweigerd is vanwege de ad hoc aard van het verzoek was niet “een kaarsje branden”, maar “het maken van televisieopnames van een EO-presentator die een kaarsje aansteekt — met camera’s, belichting, geluidsman, en de hele heisa erbij”.

  42. Pittig says :

    @ Mustafa

    Kortom: ds. Arie van der Veer liegt!

  43. Alec says :

    Op zijn weblog haalt Van der Veer nog fijntjes onderstaande tekst aan:

    “Eten voor de hongerigen. Bezoek aan gevangenen. Onderdak voor vreemdelingen. Drinken voor dorstigen. Bezoek aan de zieken..”

    Van der Veer begrijpt geloof ik niet helemaal de kern van deze boodschap en het christendom: een goedverdienende televisieman staat achteraan de rij inplaats van vooraan.
    Dat Van der Veer impliciet denkt recht te halen uit die tekst is toch wel een beetje misselijk.

  44. goedgelovig says :

    @Alec: Van der Veer stond tot voor kort voor 173.000 per jaar op de loonlijst, dus met ‘eten voor hongeren’ heeft het Dombezoek inderdaad weinig te maken.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/09/22/de-bestbetaalde-voorganger-van-nederland/

  45. Juistja says :

    Ik snap best wel dat de mensen van de Dom erover wilden nadenken. Het is ook niet het eerste beste kapelletje van Nederland en ze mogen publiciteit toch wel gedoseerd toelaten? Als iedereen zomaar met een cameraploeg komt binnenvallen… Ik vind het heel netjes om eerst toestemming te vragen en te wachten op antwoord. Ja is dan ja, en nee is dan nee.
    Op elke andere locatie vraag je eerst toch ook toestemming?

    Maar goed, als er dan eerst nog lang over vergaderd moet worden… dat is misschien wel weer een ander verhaal. Maar de Dom is dan ook best een toeristische bezienswaardigheid, dus ik kan het me wel voorstellen.

  46. dspolleke says :

    Kom op nou!

    Er komt een cameraploeg (of tegenwoordig een camjo) met lampen en camera’s .. dat brengt meer onrust in de kerk dan wanneer een dominee en een schrijfster daar gewoon een kaarsje branden en een meditatie houden. Daarbij moet er even overlegd worden met de kerkeraad (gut, de EO doet een item over, mag dat .. niemand tegen mooi.. ok het mag) dat is toch niet raar.. Als Henk Westbroek met zijn RTVutrecht ploeg een stukkie wil doen in de domkerk moet hij daar ook toestemming voor vragen en moet dat door de raad..

  47. MWB says :

    Ik ben zelf lid van de Dom en ben wel blij met het niet meteen toelaten. Tussen het aankondigen van langs willen komen en de opnames zat geloof ik nog geen week, vind je ’t gek dat er dan nog geen contact over is. De Dom is dan wel veel open, het is geen openbare plek. Waarom het bij de kerkenraad langs gaat is denk ik omdat TV-opnames en andere georganiseerde activiteiten de Dom met van alles associëren en daar wil men wat controle op hebben.

  48. epe says :

    kaarsje branden!?, het moet toch niet gekker worden,,,

  49. epe says :

    Kaarsje branden!???