Woordvoerder van een zwijgcultuur

Pijnlijk satirische citaten op Mea Culpa, het mediablog van katholiek misbruikslachtoffer Bert Smeets.

10 responses to “Woordvoerder van een zwijgcultuur”

  1. Bezoeker says :

    Het is niet eerlijk dat sommige punten uit de context gehaald worden zoals ze hier weergegeven worden. De bovenstaande personen hebben het recht op te komen voor hun waarheid en standpunten.
    Wat een pijnlijke immanente ongerechtigheid?

  2. Johan says :

    Gewoon Dit Was Het Nieuws voor katholieken. Ik vind de verzonnen bijschriften wel grappig. De echte bijschriften – ‘Wir haben es nicht gewusst – zijn veel pijnlijker.

  3. rob says :

    @Bezoeker
    Het is niet eerlijk, al die negatieve aandacht voor het misbruik onder katholieken.
    Slachtoffers die vervelende teksten schrijven moeten maar weer snel een schuldgevoel aangepraat krijgen. Dan zwijgen ze weer, veel beter 😦

  4. Raphaël de Visser (@rafdevis) says :

    Ligt het aan mij of is de blog van bertsmeets.nl moeilijk te lezen (letterlijk vertaald uit het Duits?).

  5. Johan says :

    Lees net op kerknieuws dat Leonard excuses heeft gemaakt voor zijn uitspraken.

    http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=22020

  6. Pittig says :

    @ Johan

    Excuses?

    Leonard volgens Kerknieuws: ‘Van mijn kant vraag ik u vergiffenis als ik u soms, ongewild, het leven moeilijk heb gemaakt, telkens de media inzoomden op bepaalde van mijn woorden, vaak uit hun context gerukt en soms ook gewoon aan mij toegeschreven’, aldus de kerkleider.

    Dus jullie hebben het verkeerd begrepen. Zo bedoelde ik het niet en de mensen en de media hebben me onterecht beschuldigd.

    Is dit vergiffenis vragen? Moet er niet eerst boetedoening aan voorafgaan? Eerst benoemen wat je verkeerd hebt gedaan? En niet in je vergiffenis ook nog eens jezelf gaan verdedigen en anderen aanvallen?

    Heeft hij niet geleerd hoe het moet in de biechtbankjes? Verwacht hij niet van gescheiden mensen dat ze hun zonden benoemen?

    ‘Maar verder vraag ik om vergiffenis als ik u soms het leven moeilijk heb gemaakt — doordat u het verkeerd begreep.’ Komt op mij niet over als iemand die door heeft wat hij heeft gedaan.

  7. Onno says :

    @Pittig, geheel mee eens.

    Uitspraken als: mocht ik iemand toevallig ooit wellicht een beetje onbedoeld hebben pijn gedaan of benadeeld of onbedoeld verkeerd hebben toegesproken waarbij ik verkeerd ben begrepen, dan spijt me dat zeer.

    Wellicht zijn zulke slappe, zeer weinig op spijt lijkende, uitspraken zo ingeburgerd dat sommigen ze daadwerkelijk zijn gaan zien als volwaardige boetedoening of spijtbetuiging.

  8. Vera_van_Haarlem says :

    @bezoeker “De bovenstaande personen hebben het recht op te komen voor hun waarheid en standpunten.”
    Ze zijn van harte uitgenodigd om hier te komen vertellen dat ze onjuist geciteerd zijn.

    @Johan “…telkens de media inzoomden op bepaalde van mijn woorden, vaak uit hun context gerukt en soms ook gewoon aan mij toegeschreven”
    Waarom heeft hij dan niet zelf rechtstreeks contact gezocht met slachtoffers? Het is nogal makkelijk om de zwartepiet door te schuiven naar de media.

  9. evert says :

    @Bezoeker het doet me deugd dat er nog mensen zijn met normen en waarden.Gelukkig verwoordt je het voor ons want wij de man uit de straat dacht al heel iets anders , zoals een verneukt leven , of verkrachtte vrijheid, of onverwachtte ontvangen liefde.Gelukkig gaan mij de schellen nu af en bevind ik mij in een voorparadijs waar het excuus alles oplost.Zoals excuus dat jouw familie nog maar uit 3 personen bestaat, of excuus voor het onderdrukken en jarenlang martelen , neem mij vooral niet kwalijk dat ik dat jou hebt aangedaan.Misschien een symbolisch geldbedrag , laten we zeggen 0,80 cent voor elk uur dat ik je leed hebt berokkend .Of heb je liever dat het niet uit te drukken is en daarom maar niet genoemd kan worden.De Heere zal recht spreken ook over dit soort zaken,maar hadden we de kaarsen onder bed gezet dan zou er niet verborgen blijken hoe de boer zijn kat knijpt.

  10. Alec says :

    Ik vind de plaatjes en bijschriften niet grappig. Maar vooral niet satirisch. Het is zure wraak. Meer niet. Dat is begrijpelijk, want Smeets heeft zwaar geleden.
    Maar wat Smeets nu nodig heeft is hulp en goede psychologische bijstand. Met dit soort tekeningen helpt hij niemand, en zeker zichzelf niet.
    Hij moet de strijd tegen de RK-kerk staken en een veel moeilijker gevecht aangaan: dat met zijn eigen verleden en huidige staat van zijn.
    Mensen zijn geen superhelden die hun frustratie in kunnen zetten voor rechtvaardigheid.