Frankenstein-fragmenten in archief Vaticaan

In het Filmarchief van het Vaticaan zijn zeldzame fragmenten teruggevonden van de griezelfilm Frankenstein uit 1931. Het betreft een Amerikaanse zwart-wit film, die destijds door de kerk werd gecensureerd omdat enkele scènes als godslastering werden beschouwd. Volgens Claudia Di Giovanni, hoofd van het filmarchief, werd de film bij toeval teruggevonden. Volgens de IKON is het ook puur toeval dat het bericht over Frankenstein direct naast het nieuws over het pausbezoek aan Cuba werd geplaast, wat deze bizarre headerfoto opleverde:

5 responses to “Frankenstein-fragmenten in archief Vaticaan”

  1. Johan says :

    Ik vind het wel toepasselijk gezien de griezelfilms die de katholieke kerk het afgelopen jaar heeft uitgebracht:

    Demonen van Don Bosco.
    Inferno in het Internaat.
    Vampieren van het Vaticaan.
    Fellatio bij Frater Franciscus.

  2. evert says :

    geweldige foto
    zeer toepasselijk of eerder toepauselijk
    ik verheug mij op meer info uit het ondermaanse

  3. trialk says :

    Fatyricon van Federico Fella-eh-lini 1968. was dat niet een teken aan de wand? aanstootgevende scenes heb ik door mijn geweten laten wissen. je kan hier zo maar niet alle dumpoen, 😦

  4. bramvandijk says :

    Hehe, een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. Alhoewel ik dit toch enigszins beledigend is voor het monster van Frankenstein die eigenlijk heel erg lief is…

  5. trialk says :

    Kan , serieus iemand me vertellen [dan weet ik het ook eens] wat iedereen toch roept over een dame als paus en waartoe ?