Gezocht: twee boten voor David Sörensen

Bij een echte bediening hoort gewoon een boot. Dat weet Mattheüs, dat weet Heidi en dat weet David. Maar David Sörensen heeft een hele bijzondere bediening en daar horen dus twee boten bij die hij aan de steiger van zijn villa in Almere kan afmeren. Bovendien: God wil het en dus moeten de lezers van zijn nieuwsbrief hun tancodes weer inkloppen. De eurocrisis en de bezuinigingen van het kabinet zullen Real-Life in elk geval niet raken.

“Zoals jullie weten ben ik natuurfotograaf en hou ik enorm van de natuur, die God gemaakt heeft voor ons om van te genieten,” schrijft Sörensen. “De natuur is ook de ultieme bron van rust voor ons. Zowel de kleuren (rustgevend groen en blauw), de stilte en de zuurstof hebben een versterkend en genezend effect op de mens. Ik geloof dat God ons onder andere naar Nederland heeft gebracht, omdat er hier zoveel prachtige natuur is.”

“We wonen in de Flevopolder, waar het wemelt van natuurgebieden. Naast schitterende bossen en velden is er ook veel water. Het landschap is doorweven met sfeervolle beekjes, langgerekte rivieren, spannende moerassen en uitgestrekte meren.” Na deze sfeervolle beschrijving uit de folder van Natuurmonumenten komt het eigenlijke verzoek:

“Omdat ik veel van de rust wil genieten, om op krachten te komen voor wat God wil gaan doen, zoek ik een bootje. Nederland is natuurlijk HET waterland, waar je ideaal kunt ontspannen op het water. Dat heb ik nog nooit kunnen doen, maar ik heb er wel veel zin in. Om die reden ben ik op zoek naar een klein, stevig bootje, met een goede motor, waarmee ik niet al te storend in natuurgebieden kan varen. Is er iemand die zoiets heeft liggen en het voor een vriendelijk prijsje wil verkopen? Ik zoek twee soorten bootjes, en weet nog niet wat het beste is: Enerzijds een klein bootje voor mezelf, om in natuurgebieden te fotograferen. Liefst LAAG bij het water, zodat ik van een laag standpunt watervogels kan fotograferen. Hoe lager je fotografeert, hoe abstracter het water wordt en hoe mooier de vogel in beeld komt. Daarnaast denken we aan een bootje waar we ook met het gezinnetje af en toe mee kunnen gaan varen. Dat mag uiteraard groter zijn, maar ook niet te groot. We denken aan een gezellige consoleboot of zo. Zodat we ook mensen die ons bezoeken mee kunnen nemen, om samen van de natuur te genieten.”

In de afsluiter geeft de Schepper zelf zijn zegen aan de twee boten voor David: “De rust en ontspanning die ik hierdoor zal ervaren, zal me helpen nog beter Gods stem, liefde en kracht te ervaren, om aan velen door te geven.”

Maar ojee, op deze mail kwam al snel kritiek van lezertjes die nog niet zo goed snappen dat God David heeft uitverkoren om namens ons allen een luxe en relaxt leventje te leiden in de geest. Om die kritiek te counteren stuurde David nóg een nieuwsbrief uit waarin hij zijn verbazing uit:

“Tot mijn verbazing zijn sommige lezers boos omdat ik informeer of iemand een bootje te koop heeft.” In een omstandig betoog legt Sörensen uit dat hij een hele tijd té actief is geweest voor God. God transformeerde teveel mensen in te korte tijd, waardoor David het niet meer aankon en in een burnout terecht kwam. Hij kreeg een slaapstoornis waar God hem gelukkig van heeft genezen. Maar de les die hij moest trekken was: “LEEF IN DE RUST! Ontspan! Geniet… Neem tijd, veel tijd, om in de natuur te zijn. Geniet veel van je gezin. Breng uitgebreid tijd door met je vrouw en kinderen. Speel en maak plezier.”

Daarom is het niet meer dan logisch dat de lezers en supporters van Real-Life dit mogelijk maken. Het is dan ook on-be-grij-pe-lijk dat sommigen hier kritiek op hebben. “Ik beschouw onze lezers ook een beetje als vrienden en aan vrienden kun je zoiets toch gewoon vragen?” schrijft Sörensen, die kortgeleden nog stelde dat zijn 3500 vrienden op Facebook geen echte vrienden zijn. Maar zei Jezus niet ook ergens: “Jullie zijn mijn vrienden als je doet wat ik zeg“? Nou dan.

“Ik ben geen prediker die zich afstandelijk gedraagt. Nee, ik ben gewoon als een kind: open, eerlijk en spontaan. Maar keer op keer bots ik op iets wat me verbaast: wat je ook zegt of doet, er is altijd wel kritiek, boosheid en verwijten. Terwijl God me juist aanmoedigt: ga lekker varen David, ga lekker het water op, het zal je zo ontzettend goed doen! En dan kun je mijn liefde nog veel beter aan nog veel meer mensen doorgeven. Aan hen die zich ergeren wil ik van harte vragen: probeer eens het hart van God, onze liefhebbende Vader te zoeken in dit soort dingen. Hij is onze liefhebbende Vader, geen bittere criticus die ons om de haverklap op het matje roept.”

Tenslotte geeft hij zijn lezers nog een waarschuwing mee: “Er komt binnenkort een vraag voor abonnementen op LifeLetter. Dat zal ook wel weer heel wat boos stof doen opwaaien. Zoek hierin ook eens het hart van God, dat puur liefdevol is. Het zal je enorm opluchten!”

106 responses to “Gezocht: twee boten voor David Sörensen”

  1. engel says :

    Ik begrijp best dat Seurensen een consoleboot wil hebben. Die wil ik ook wel hebben. Met bemanning… (dwz bemensing om misverstanden te voorkomen)

  2. Ruub says :

    Zo’n boot is misschien nog mooier. Of kan hij geen boot zagen uit die plaat voor z’n kop?

  3. greetsz says :

    Ik begin wel steeds beter te begrijpen waarom Belgenmoppen het altijd goed doen..

    Wat enorm naief! Er zijn wel meer mensen die een boot willen om de rust op te zoeken.. Of gewoon stoppen met werken en de hele dag spelen! Wow! …

    Pak gewoon je door God gegeven voeten en ga wandelen!

    Alleen het geschrevene ” Maar zei Jezus niet ook ergens: “Jullie zijn mijn vrienden als je doet wat ik zeg“? ” vind ik een beetje raar en zal gebaseerd zijn op een compleet uit z’n verband gerukte tekst. Iets waar Sorensen ook goed in is.. 😉

  4. Ruitje says :

    Ik dacht even dat dit een berichtje was van de Satirische Nieuwsdienst, maar niet dus.

    Ik heb het vermoeden dat DS in een ernstige psychische crisis is en niet meer leeft in de realiteit. Misschien kan hij beter geld gaan vragen om de eigen bijdrage voor de psychiater te kunnen betalen…. 😉

  5. Click says :

    Ik keek inderdaad ook gelijk onderaan of het van de Satirische Nieuwsdienst was. Niet dus. Fantastisch!

  6. Johan says :

    @greetsz: Volgens mij is het de schrijver van Goedgelovig die Jezus citeert, niet David. Maar dat doet weinig aan de strekking af, want in de daar op volgende nieuwsbrief vertelt David dat hij zichzelf als mijn OPVOEDER, LERAAR en LEIDER ziet, een rol die ik hem bij mijn weten nooit heb gegeven.

    @GG: Sorry voor de lange reactie. David is nogal lang van stof als hij wat probeert uit te leggen. Een goede LERAAR kan dat ook in één alinea.

    +++

    Lieve vrienden,

    Dit is een iets langere mail, maar ALSJEBLIEFT lees hem,
    want voor velen is dit DE SLEUTEL om door te breken
    in de zegen van God!!!

    Ik besef echt dat God mij niet alleen een taak
    van ‘preken’ heeft gegeven, maar de bediening van LERAAR.

    Dat betekent dat God mij gebruikt OM MENSEN OP TE VOEDEN.

    Opvoeden is niet makkelijk want je bent
    als degene die mensen confronteert vaak de PISPAAL.

    Je doet niets goed, maar mensen leren wel alles van je, haha!

    Ik herinner me hoe makkelijk de studenten op de vele scholen
    die ik gelopen heb, altijd ALLEEN MAAR LIEPEN TE SCHELDEN
    op de leerkrachten. Maar ik besefte wel:

    ‘Wacht eens even, die leraar is wel degene die ONS LEERT
    en helpt om een succesvol leven te leiden.’

    Ik heb eeuwige dankbaarheid voor de vele leraars
    die ik in mijn leven gehad heb, zowel de vele niet-christenen
    op de diverse scholen, als de leiders in kerken.

    Ik ben dankbaar voor ELKE leider die ik in mijn leven heb gehad,
    want van hen allemaal heb ik kostbare dingen geleerd.
    Zelfs van hun fouten heb ik goede lessen geleerd!

    Ik dank mensen ook vaak BEWUST, ik zeg ze vaak
    hoe dankbaar ik ben, zelfs al weet ik dat ze
    me ook teleurgesteld hebben.

    Nu ik zelf leiding en onderwijs mag geven aan velen,
    merk ik dat HOE IK BEN op zich een les is voor velen,
    om te leren anders omgaan met dingen.

    Niet alleen mijn woorden, MAAR OOK MIJN ZIJN,
    HOE IK BEN confronteert mensen met dingen
    waar God ze wil veranderen.

    Onthoud dat!

    De dingen die ik schrijf (en JUIST de vragen om steun)
    CONFRONTEREN JE MET JEZELF en zelfs
    met de duisternis in je hart.

    Hoe je reageert laat zien hoe je eigen hart is.
    Onthoud dat, want het is de sleutel om vrij te worden.

    Een goede vriend van me, Werner van Suetendael,
    is een van de meest integere mensen die ik ken.
    Hij onderzoekt altijd zijn hart in wat hij zegt en doet.
    We hebben al vele uren gepraat met elkaar over HET HART
    van de mens. En dan niet over anderen, maar OVER ONSZELF!
    Over de verborgen jaloezie in ons hart bijvoorbeeld.

    Hij heeft al enkele keren gezegd, dat hij wel eens
    jaloezie voelde in zijn hart naar mij toe.
    Dat is zo kostbaar, want dan wordt je er vrij van!
    Anders blijf je ermee leven…

    Een enorme sleutel om door te breken met God,
    is als je stopt met een MENING over anderen te hebben
    en begint JEZELF eerlijk onder het licht
    van Gods volmaakte liefde te houden.

    Ik schrik wel eens wat ik in mijn hart ervaar.
    Ik had eens kritiek op een prediker, tot ik besefte:

    ‘Mijn God, ik ben gewoon jaloers op die man!’

    Er was eens een bijzondere oproep in een kerk
    die ik bezocht, waar men een geldophaling deed
    om een duur horloge te kopen voor een prediker.
    Die man wist er zelf niets van, maar zijn vrouw
    en vrienden wilden hem verrassen met zo’n geschenk.

    Mijn eerste reactie was: ‘Hoe durven ze zoiets doen!
    Wat een geldverspilling…’ Maar de Geest van God sprak me
    heel duidelijk aan: ‘David, wat is er verkeerd aan het geven
    van een kostbaar geschenk aan iemand die God dient?’

    Ik schrok ervan, want het was ZO HELDER.
    God sprak echt luid tegen me.

    Toen besefte ik hoe religieus en verkeerd
    ik was in mijn denken.

    Zo zijn er veel momenten geweest.
    Als God je echt wil veranderen, ZAL HIJ JE CONFRONTEREN,
    dan zul je dingen ervaren die JOUW VERKEERDE
    DENKPATRONEN AANRAKEN, die je pijn aanraken,
    die de demonen in je aanraken…

    De kritiek die je voelt zal openbaren hoe je eigen hart is.
    Hoe het met JOU gesteld is.

    En dan heb je de keuze: of je bekeert je, je zoekt Gods hart
    EN JE VERANDERT TEN GOEDE… En dan wordt je bevrijd
    en wordt je meer als Jezus.

    Of je VOLHARDT in die negativiteit, in trots, in koppigheid
    en je HART WORDT NOG SLECHTER EN NOG NEGATIEVER.

    Je wordt dan nog erger gebonden.
    De duisternis krijgt dan NOG MEER VAT OP JE dan voorheen.

    Elke confrontatie met het licht geeft ons de keuze:
    verharding of bevrijding. Nog slechter worden
    of liefdevoller worden.

    Dat is de strijd tussen goed en kwaad.

    Trots zal ons altijd neigen tot EIGEN GELIJK halen
    en DUS SLECHTER worden.

    Nederigheid buigt zich en zegt
    ‘Heer, schijn uw licht op me, help me.’

    Ik bid dat zo vaak ‘Heer vergeef me mijn trots,
    vergeef me mijn valse nederigheid, vergeef me mijn jaloezie…’

    Kritiek is ook vaak een demon.
    Dat moet je goed beseffen. Satan is de lasteraar.
    Hij is degene die altijd beschuldigt, terwijl Jezus degene is
    die altijd zal verdedigen.

    Durf iets te leren van wat ik schrijf,
    verhardt je hart niet.

    Wordt niet trots. Maar als je LifeLetter wilt ontvangen,
    weet dan ‘David is een man van God, iemand
    die mij zal helpen om in Gods licht te komen.
    Hij zal dus dingen in mij aanraken die iets
    OVER MEZELF VERTELLEN.

    God wil door hem heen MIJ VERANDEREN.’

    Dat is ook in kerken zo. Mensen hebben zo snel
    kritiek op leiders. Een leider kan het NOOIT GOED DOEN
    want mensen projecteren altijd hun negatieve
    gevoelens en gedachten op die leider.

    Dat is heel menselijk en normaal.

    Leiders zijn enerzijds soms de held van mensen
    maar ook snel hun pispaaltje. Mensen eisen
    de volmaaktheid zelve van een leider, terwijl ze
    zelf de onvolmaaktheid zelve zijn.

    Bizar, he!

    De sleutel is: onderzoek je eigen hart.

    Vraag je af ‘Word ik misschien door een geest van
    de duisternis beinvloed, om zo negatief te denken?
    Of is er iets in mijn hart niet goed?’.

    Satan wil altijd relaties vernietigen
    en hij gebruikt er vaak kritiek en beschuldiging voor,
    gekoppeld aan TROTS zodat je de kritiek vasthoudt
    en weigert te veranderen.

    Maar als je in Gods zegen wilt leven, moet je leren
    GENADIG en GEDULDIG te zijn en weten

    ‘WAT IK VOEL EN DENK VERTELT
    ALLES OVER MEZELF
    EN NIETS OVER DIE ANDER.’

    Als je die eerlijke nederigheid hebt, als je dat echt
    je leven lang consequent kunt toepassen,
    zul je iemand worden die op Jezus lijkt.

    Anders zul je iemand zijn die op satan lijkt
    ‘De ander is altijd verkeerd en ik ben te trots
    om zelf in het licht te komen.’

    Veel liefs,

    David Sorensen
    GOD IS ECHT
    http://www.godisecht.com

  7. Len says :

    Ik neem het even op voor DS: hij vraagt om een boot die hij kan kopen, niet om geld. Tenminste niet in dit gequote deel.

  8. Johan says :

    @Len: Niet zo naief. Hij hoopt ook dat mensen hem geld geven om die boot te kopen.

  9. Len says :

    @Johan – nou ja, zo naïef ben ik dus wel 😉

  10. Len says :

    En als we die arme man nou gewoon een linkje sturen naar een marktplaats-advertentie? Misschien kent hij – als Belg – Marktplaats wel helemaal niet.

  11. aafke says :

    Ik doe een oproep voor hernieuwde visumplicht tussen België en Nederland. Voor Sorensen is spoedige verbanning naar Wallonië noodzakelijk. Ik vermoed dat hij zijn land mag dienen als lid van de komende Belgische regering. Wat mij betreft mag hij een dubbele portie van de Balkenende-norm gaan verdienen als hij hè land maar verlaat…
    😀

  12. Wilfred says :

    Misschien moet DS gewoon bijbelgetrouwer worden en meer worden zoals Jezus. Hij kan ook gewoon zijn discipelen naar een booteigenaar sturen en laten zeggen ‘de meester heeft het nodig’…ben je ook gelijk van het vermoeiende werk van het schrijven van dit soort teksten af.

  13. mafchauffeur says :

    Wel bijzonder dat hij een paar dagen later een mail stuurt waarin hij subtiel meldt wat God vindt van het geven van een kostbaar geschenk aan iemand die God dient.

    @aafke: Wallonië? Ge zijt nen hardvochtige.

  14. ThaFizzy says :

    @Johan

    Dat is lang geleden dat ik de Telegraaf / Story heb gelezen. Is dat nog steeds HOT ja? Om bepaalde KEYWORDS met hoofdletters te schrijven? 😉

  15. engel says :

    @Len,

    Op Facebook hebben diverse vrienden van hem al linkjes van Markplaats met hele goedkope bootjes gezet.

  16. Wilfred says :

    Misschien wordt het tijd dat DS zijn geloof in de Sint weer oppoetst…

    Of het goede vaderhart van God opzoeken en gewoon heel erg geloven dat wie bidt, ontvangt en wie zoekt, zal vinden?

  17. engel says :

    Of gewoon en baan zoeken en gaan werken, zoals de meesten van ons hier.

  18. Ruub says :

    @ThaFizzy
    Ha, wat een toeval. Had je per ongeluk nog gelezen dat jouw naam werd genoemd bij een ander topic vandaag?

  19. Ruub says :

    …en dan een werkende link, bijvoorbeeld.

  20. bramvandijk says :

    Ik ben een beetje sorensen-moe, al een tijdje… Maar dit is natuurlijk te bizar om links te laten liggen, dat snap ik dan ook weer wel.

    Hoeveel nieuwsbriefabonnees heeft hij eigenlijk? En verdient hij echt zijn dagelijks brood met giften? Zijn er zoveel mensen die aan hem geld geven om dit soort onzin rond te sturen?

    Ongelofelijk, in de meest letterlijke zin van het woord…

  21. Harry Wolthuizen says :

    Ik ben blij dat hij uit Belgie is vertrokken.

  22. Jan-Peter says :

    Waar woont hij nu? In die villa?

  23. Jan-Peter says :

    @GG: weten jullie dat?

  24. Peter says :

    Waarom een boot, waarom niet gewoon over het water lopen. Lekker stil. Kun je prachtig perspectief hebben, vlak over de waterspiegel. Al dit zitten achter die motortjes. Kom op vrouw en kinds mee… lopen!
    We zien uit naar de foto’s.

  25. Vera van Haarlem says :

    Heeft hij al eens gedacht aan een opblaasboot? Heel erg goed voor de natuur, zonder schadelijke benzinedampen en herrie. Helemaal één met de natuur als het water van de peddels in het water spettert terwijl Gods wonderlijke schepping overal om je heen is.
    Ook ideaal om een dagje aan het water met het gezin mee te spelevaren.
    En nog een voordeel… ja ja het houdt niet op! Als hij ooit moet/wil/gaat verhuizen, kan hij z’n bootje in de achterbak stoppen (of de bakfiets) en meenemen.

  26. goedgelovig says :

    @Jan-Peter: Volgens de laatste gegevens huurt hij dit huis:

    http://www.huizenzoeker.nl/koop/flevoland/almere/maandenweg-45/details.html

  27. rob says :

    @Johan
    🙄 de boodschap is duidelijk

  28. De belg says :

    Discipelen gingen na hun avonturen ook terug de boot in… Om te vissen en ontvingen een extra dubbele? Zegen! Wat zouden leuke botennamen zijn? Tips? Iemand profetische ideeën?

  29. Wilfred says :

    Als dat adres klopt, heeft hij naast de boten ook nog een trailer nodig.

    Maar dat is maar een geringe prijs voor een leraar die dergelijk zelfinzicht in ons doet doorbreken, toch?!

  30. Vera van Haarlem says :

    @De belg ‘In de boot genomen’

  31. Jan-Peter says :

    @GG: dat heeft hij dan goed voor elkaar! Weliswaar niet het Boeddha huis maar toch een ruime woning…

  32. Henny says :

    Nu snap ik wel waarom hij naar Nederland is verhuisd. We zijn het meest vrijgevig, In Belgie wou niemand naar hem luisteren laat staan hem voorzien in zijn aardse belachelijke aardse behoeften, en nu denkt hij, dat wij Nederlanders wel voor hem gaan zorgen.

    Is het ook niet zo dat als je alleen leeft van giften, vrijwillig of gemanipuleerd gekregen je daar ook geen belasting over hoeft te betalen?

  33. Johan says :

    @Henny: Ook mensen die van giften leven moeten in Nederland gewoon belasting betalen. Alleen stichtingen met een ANBI-erkenning zijn vrijgesteld.

  34. Jan-Peter says :

    Beste David,

    Sinds enige tijd heb ik financiële tekorten. Ik kan bijvoorbeeld geen truffels meer kopen terwijl ik daar bijzonder veel van geniet! Dan bedoel ik uiteraard niet die neppe truffels maar de echte. Als ik dat proef dan lijkt het alsof ik in de zevende hemel ben. Dan kan ik dagen lang de mooie evangelische glimlach op mijn gezicht houden die deze wereld zo nodig heeft!
    Daarom vraag ik je of je je geld wilt storten op mijn rekening. Je zult er zo door gezegend worden! Dit kan de opwekking toch alleen maar ten goede komen? Ik heb ooit eens gelezen dat mensen op deze wereld door ongeveer 5 schakels met elkaar verbonden zijn. Stel je dat nou eens voor, als ik glimlach, uiteraard een evangelische glimlach, naar mijn buurman en hij glimlacht naar schakel 2 omdat ik hem mijn mooie glimlach gunde en zo alle schakels door dan wordt de wereld een stuk vrolijker en beter nog: dan word jij elke dag verrast door een lieve glimlach van je vrouw!
    Ik weet dat ik op je geld vertrouwen kan.

    In glimlach,

    Jan-Peter

  35. aafke says :

    @Jan-Peter
    😀 😀

  36. Henny says :

    Op de pagina van real life waar David voor steun vraagt staat:

    “Hoge kosten

    Dit werk wordt gratis aangeboden aan miljoenen mensen,
    maar… het kost ons wel heel wat! De kosten zijn erg hoog.

    Wil je ons krachtig financieel helpen,
    zodat we dit kunnen blijven doen?

    Alleen kunnen we het niet bolwerken, maar met de hulp
    van mensen die hier een hart voor hebben,
    kan er zoveel meer gebeuren.”

    Zullen de mensen echt denken dat ze zijn werk steunen in plaats van zijn huur en alle vaste kosten die erbij komen?

    Welke kosten zullen hoger zijn? De mailings versturen of de huur met alle kosten erbij? Een plaatje maken kost niks, ze versturen per mail ook niet.

  37. Jan-Peter says :

    @Aafke: Laat hem dit verhaal eens bestuderen: http://en.wikipedia.org/wiki/George_M%C3%BCller

  38. mafchauffeur says :

    @Henny: zonder de randvoorwaarden (vrijgesteld van een betaalde baan, rust, ruimte, groen, natuur, villa, genieten) zou het werk geen doorgang kunnen vinden en zouden er geen mailings te versturen zijn.

    Op zich helemaal niet raar. Moet je maar eens vragen aan een zendingswerker in een Verweggistaanse hoofdstad wat die aan huisvesting kwijt is (inclusief de 24-uurs bewaking). En dan kost de internationale basisschool voor de kindjes ook een enorm bedrag. Plus de “fourwheeldrive”.

    Dan is zo’n villa eigenlijk geen punt -een koopje zelfs- en kan er ook best wel een consolebootje bij.

    Nu nog een fondsenwervingsstijl die niet onbedoeld manipulatief overkomt. En wennen aan de calvinistische (= religieuze = demonische) kritiek.

  39. Johan says :

    @Jan-Peter: Niet elke roeping is hetzelfde. Je kunt geen appels met peren vergelijken.

    George Müller was geroepen om God te vertrouwen voor Zijn werk onder de armen. David Sörensen is geroepen om zijn achterban te onderwijzen om David te vertrouwen voor zijn werk onder de watervogels in Almere.

  40. Jan-Peter says :

    @Johan: Prima. Maar dan wel zonder bedelen, zonder om geld te vragen, dat is een goede oude evangelicale waarde: als God werkelijk je bediening wilt zal Hij ook voor je zorgen.

  41. engel says :

    @JP,

    De extreem-charismatische en prosperity waarden zijn heel anders dan die ouderwetse evangelische waarden. De tijden veranderen….

  42. rob says :

    Update : David Sorensen heeft na de troonrede zijn plannen gewijzigd.
    Via stripgenerator laat hij weten van zijn veel te dure wensen af te zien .

    http://stripgenerator.com/strip/562780/david-krijgt-een-ingeving/#share

  43. Arie de Koff says :

    Troonrede al 1 voordeel gescoord dus,tevens leer ik al snel beter typen

  44. rob says :

    David zet door!!!
    Het lijkt nu om een blijvende ommekeer te gaan !!!!!!!

    http://stripgenerator.com/strip/562822/david-ziet-het-licht/#share

  45. TommyLee says :

    @Rob ijzersterk of polyester natuurlijk 🙂

  46. rob says :

    @TommyLee
    Ik vond hem zelf ook wel leuk 🙂

  47. Pittig says :

    @ Jan-Peter (brief) en rob (strips)

    🙂

  48. Pittig says :

    De manipulerende brief die Johan hierboven aanhaalt doet me denken aan een andere brief van ene Paulus.

    Lees 2 Korinthe 8 en 9 eens en doe net of David Sörensen het geschreven heeft! Dan erger je je bont en blauw aan de manipulerende uitspraken! 🙂

    (@ Jan-Peter
    Het is dus heel bijbels om anderen om geld te vragen voor christelijk werk. George Müller was dus (net als Hudson Taylor) veels te overgeestelijk?)

  49. rob says :

    @Pittig

    De manipulerende brief die Johan hierboven aanhaalt doet me denken aan een andere brief van ene Paulus.

    Om Sorensen te vergelijken met ene Paulus gaat ver.
    Dat Sorensen en de christenen om hem heen dit zelf heel makkelijk doen zal duidelijk zijn.
    Als het hen uitkomt, tenminste.
    Ik moet nog maar zien of Sorensen zweepslagen, schipbreuk en gevangenschap riskeert voor zijn geloof en het evangelie.

    Zijn gebedel om een luxe huis en 2 luxe jachten doen een andere houding vrezen.

    Eigenlijk geef je Sorensen gelijk door te stellen dat Paulus en Sorensen 1 zijn.
    Waarom ga jij zomaar in die leugen mee, op grond van 1 tekst die toevallig een beetje lijkt op wat Sorensen vraagt.

    Sommigen hebben moeite met de boodschap v Paulus omdat ze die boodschap v Paulus altijd begrepen hebben vanuit het perspectief dat de christenen ervan maken.
    De uitleg die zij er aan geven wordt dan overgenomen als zijnde zoals Paulus het bedoeld heeft.

    Dat hoeft dus niet.
    Ik denk zelf dat Paulus slecht begrepen wordt door veel christenen.
    Zijn naam (net als die van God en Jezus) is besmet door wat christenen ervan gemaakt hebben.

  50. Stryber says :

    Foutje, je moet deze smeekbede “vergeestelijken”. Het is een aanwijzing dat de “Tsunami over Holland” zijn beslag krijgt. Alleen David&co zullen met die bootjes Aalten kunnen bereiken…. 😦

  51. rob says :

    @Stryber
    Zo, heb jij je zwemvest al aangetrokken? 🙂

  52. Pittig says :

    @ rob

    Natuurlijk kun je Paulus niet met David (S.) vergelijken! Maar daar gaat het toch niet om? Ik zocht een voorbeeld in de bijbel waarin om geld gevraagd werd, omdat Jan-Peter met het voorbeeld van George Mueller kwam die nooit om geld vroeg. Zo kwam ik op 2 Korinthe 8 en 9. en toen ik dat doorlas viel het me op dat de toon erg overeen kwam met David’s brief.

    Dat is het enige dat ik vergelijk. Niet hun leven, niet hun tijd, niet hun cultuur, niet hun geografie, niet hun levenswandel. Alleen de manier waarop ze om geld vragen.

    Er zijn veel verschillen tussen Paulus en David, maar toch ook overeenkomsten? Beiden kregen veel kritiek en tegenstand. Beiden werden beschuldigd van allerlei misvattingen. Beiden schreven een brief waarin ze om geld vroegen en gebruikten voor dat geld allerlei geestelijke argumenten die erg makkelijk manipulatief overkomen (of het gewoon zijn).

    Jij zegt:

    Ik denk zelf dat Paulus slecht begrepen wordt door veel christenen.

    Ken jij Paulus dan beter al die christenen dat jij dat kunt beoordelen? 🙂

    En wordt David S. volgens hemzelf en zijn achterban niet ook slecht begrepen door veel christenen?

    En werd Paulus in zijn eigen tijd niet ook al slecht begrepen door veel christenen? Zie 2 Petrus 3:15-16 (let wel: die brief is vrijwel zeker niet van de apostel Petrus)

    Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken. 16 Hij schrijft dit overigens in alle brieven waarin hij dit onderwerp ter sprake brengt. Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften.

    Dus het verdraaien van teksten en het verkeerd begrijpen van Paulus’ woorden is al héél oud! 🙂

    Trouwens, volgens Joden verdraaien de christenen alle teksten van de hebreeuwse bijbel… En deden Paulus en Petrus hard mee aan die verdraaiing… Dus: wie heeft er nou gelijk? 🙂

  53. rob says :

    @Pittig
    Laat ik dan maar zeggen dat Paulus bij mij geen ergernis oproept en Sorensen wel 🙂
    En dat het als onrecht aanvoelt om die 2 op 1 hoop te gooien.
    Uiteindelijk komen we er ooit een keer achter hoe het echt zit, hopelijk 🙂

  54. Pittig says :

    In navolging van Johan hier de bedelbrief van Paulus: Ik zal net zo kritisch naar deze brief kijken als wat hierboven wordt gedaan met de brief van David Sörensen…

    2 Korinthe
    Hoofdstuk 8
    1 Broeders en zusters, wij willen u niet onthouden wat Gods genade tot stand heeft gebracht in de gemeenten van Macedonië: 2 ze zijn door ellende zwaar op de proef gesteld, maar vervuld van een overstelpende vreugde en ondanks hun grote armoede zeer vrijgevig. 3 Ik verzeker u dat ze naar vermogen hebben gegeven, ja, zelfs boven hun vermogen.

    Oftewel: jullie moeten ook boven jullie vermogen geven!

    4 Uit eigen beweging hebben ze ons dringend verzocht mee te mogen doen aan de collecte, waarmee de heiligen in Jeruzalem zullen worden ondersteund.

    Zij deden het uit eigen beweging, maar jullie moet ik erom vragen!

    5 En ze gaven aanzienlijk meer dan we hadden verwacht: door Gods wil gaven ze zichzelf in de eerste plaats aan de Heer, en vervolgens ook aan ons. 6 We hebben er dan ook bij Titus op aangedrongen dat hij dit goede werk, waarmee hij al bij u begonnen is, voltooit. 7 U blinkt in alles uit: in geloof, in kennis en welsprekendheid, in inzet op elk gebied, in de liefde die wij in u hebben gewekt – blink dus ook uit in dit goede werk.

    Slijm, slijm. Jullie zijn zo goed bezig. Je wilt toch niet die goede weg teniet doen, door nu geen geld te geven? Let wel: de liefde die ze hebben is wel door Paulus in hen gewekt…

    8 Ik zeg dit niet als een bevel; door op de inzet van anderen te wijzen wil ik nagaan of uw liefde oprecht is.

    Of ze geld gaan geven op Paulus’ verzoek zal de test zijn waardoor hij kan zien of ze oprecht zijn! Dat moet je als moderne prediker eens hardop in een gemeente zeggen…!

    9 Tenslotte kent u de liefde die onze Heer Jezus Christus heeft gegeven: hij was rijk, maar is omwille van u arm geworden opdat u door zijn armoede rijk zou worden.

    Jezus heeft alles gegeven, dus waarom zouden jullie ook maar enige problemen hebben met het weggeven van een deel van al je bezit?

    10 In uw eigen belang raad ik u het volgende aan.

    Let wel: het is in hun eigen belang! Niet het belang van Paulus, of van Jeruzalem alleen, maar het gaat jou persoonlijk aan. Dit is geen vrijblijvende oproep!

    U hebt al een jaar geleden uw goede bedoelingen getoond door met de collecte een begin te maken.

    Ze hebben al wat gegeven, maar het is nog lang niet genoeg!

    11 Rond deze nu met dezelfde inzet af als waarmee u begonnen bent, dan blijft het niet bij goede bedoelingen. Dus geef naar vermogen. 12 Als u bereid bent mee te doen, wordt niet verwacht dat u geeft van wat u niet hebt, maar van wat u hebt. 13 Het is niet de bedoeling dat u door anderen te helpen zelf in moeilijkheden raakt. Er moet evenwicht zijn. 14 Op dit moment lenigt u met uw overvloed de nood van de heiligen in Jeruzalem, zodat zij later met hun overvloed uw nood kunnen lenigen.

    Paulus zit er hier helemaal naast met zijn voorspelling, want de gemeente in Jeruzalem is nooit meer groot en rijk geworden.

    Zo is er evenwicht, 15 zoals ook geschreven staat: ‘Hij die meer had, had niet te veel; hij die minder had, had niet te weinig.’ 16 Ik dank God dat hij Titus net zo enthousiast over u heeft gemaakt als ik ben.

    God is heel enthousiast over jullie! Jullie willen God toch niet teleurstellen? Jullie willen toch niet dat Hij niet meer enthousiast over jullie is?

    17 Toen ik hem vroeg opnieuw naar u toe te gaan, bleek dat hij, geestdriftig, daartoe zelf al had besloten. 18 Wij sturen een broeder met hem mee die om zijn werk voor het evangelie door alle gemeenten geprezen wordt. … 24 Bewijs hun, en daarmee de gemeenten, dat u hen liefhebt en laat zien dat wij terecht zo trots op u zijn.

    Oftewel: Jullie liefde zal alleen blijken als je geld geeft. En je wilt toch niet dat Paulus niet meer trots op jullie is?

    Hoofdstuk 9
    1 Eigenlijk hoef ik u niets te schrijven over de collecte voor de heiligen in Jeruzalem, 2 want ik weet dat u bereid bent mee te doen. Daarom kon ik vol trots tegen de Macedoniërs zeggen: ‘Achaje is vorig jaar al begonnen.’ Uw inzet heeft de meesten van hen tot navolging geprikkeld. 3 Ik stuur de broeders naar u toe om ervoor te zorgen dat we inderdaad trots op u kunnen zijn.

    Nee, Paulus legt echt geen druk op hen. Hij stuurt mensen die het geld persoonlijk op komen halen. Zoiets als dat vandaag de dag mensen bij je op bezoek zouden komen om over “de financiën” te praten. Maar dat is toch geen druk?

    Ik wil dat u ook werkelijk gereed bent, zoals ik heb gezegd. 4 Het mag niet zo zijn dat, wanneer een aantal Macedoniërs met mij meekomt, blijkt dat u nog niets hebt ingezameld. Die schande wil ik ons, beter gezegd: u, in deze zaak besparen.

    Ik kom er ook slecht uit te zien, als ik mijn mooie woorden over de gemeente in Korinthe niet waar kan maken. Maar jullie zijn toch ook gehecht aan jullie goede naam?

    5 Dus daarom vond ik het nodig de broeders te vragen vooruit te gaan. Dan kunnen ze de gift die u al hebt toegezegd, nog voor mijn komst inzamelen, zodat deze niet hoeft te worden bijeengeschraapt wanneer ik aankom, maar als een gulle gave klaarligt.</I.

    Ik wil niet van aangezicht tot aangezicht om geld smeken, maar laat graag anderen dat klusje voor me opknappen.

    6 Bedenk dit: wie karig zaait, zal karig oogsten; wie overvloedig zaait, zal overvloedig oogsten.

    Dus geef in geloof. God zal je alles veelvoudig teruggeven. Dit argument wordt vooral gebruikt in ultra-charismatische kringen. Opvallende overeenkomst?

    7 Laat ieder zo veel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft.

    Geef wat je wilt, je bent er helemaal vrij in, maar ondertussen heb ik al vele verzen lang op allerlei manieren geprobeerd je te laten merken dat het God enorm zal teleurstellen als je weinig of niets geeft, dat je mij zal teleurstellen en mij tot schande zal maken, dat je je eigen naam te grabbel gooit, dat Jezus alles gegeven heeft etc. etc. Maar je bent helemaal vrij!

    God heeft juist de blijmoedige gever lief! Dus al mijn gepraat en gemanipuleer moet je even weer vergeten, anders ben je geen blijmoedige gever meer.

    8 God heeft de macht u te overstelpen met al zijn gaven, zodat u altijd en in alle opzichten voldoende voor uzelf hebt en ook nog ruimschoots kunt bijdragen aan allerlei goed werk. 9 Zo staat er geschreven: ‘Gul deelt hij uit aan de armen, zijn rechtvaardigheid houdt stand, voor altijd.’ 10 God, die zaad geeft om te zaaien en brood om te eten, zal ook u zaad geven en het laten ontkiemen, zodat uw vrijgevigheid een rijke oogst opbrengt. 11 U bent in ieder opzicht rijk geworden om in alles vrijgevig te kunnen zijn, en uw vrijgevigheid leidt door onze bemiddeling tot dankzegging aan God.

    Om ervoor te zorgen dat jullie het geheel vrijwillig en blijmoedig en zonder dwang geven, kom ik nog weer met een aantal zeer dwingende argumenten. Geef en jou zal gegeven worden. Hoe meer je geeft, hoe rijker God je zal belonen!

    12 Uw bijdrage aan de collecte heft immers niet alleen het gebrek van de heiligen in Jeruzalem op, maar leidt er bovendien toe dat ze God uitbundig danken. 13 Ze prijzen God omdat u er blijk van geeft gehoorzaam te zijn aan het evangelie van Christus, wat u bewijst door de ruimhartigheid waarmee u met hen en alle anderen wilt delen.

    Dus: als je niet geeft, ben je ongehoorzaam aan het evangelie van Christus! Maar verder geen enkele dwang!
    En als je geeft zullen anderen God uitbundig danken. Maar verder geen enkele dwang!

    14 In hun gebed voor u spreken ze hun verlangen naar u uit, omdat ze zien hoe overstelpend goed God voor u is geweest. 15 Laten we God danken voor zijn onbeschrijfelijk geschenk.

    De gemeente in Jeruzalem rekent er dus al op. Maar laten we vooral God danken voor zijn grote geschenk, waarbij het geven van jouw geld toch in het niet valt. Dus hier met dat geld!

    (is dit mijn langste post ooit? sorry GG en lezers )

  55. engel says :

    @Pittig,

    Preek je ook zo op zondag?

  56. Pittig says :

    @ Engel

    Nee, dan pas ik me aan Paulus aan. Dat levert veel meer op!

  57. mafchauffeur says :

    @Pittig: subliem. De lange post zij je van harte vergeven.

    Hoe de ontvanger van zo’n brief daar toen op reageerde (vonden ze het normaal? ging ie meteen in de open haard?) lijkt mij ook aardig om te weten.

    Als de communicatietechniek in Paulus’ tijd op het huidige niveau was geweest was hij ongetwijfeld de persoon met de meeste topics op GG geweest. Fondsenwerving, boude beweringen, tenenkrommende exegese, opschepperij en lastertaal.

    En terecht. 😉

  58. Paul says :

    Paulus vraagt dan iig geen geld voor zijn eigen luxe maar voor de behoeftige broeders in Jeruzalem.

  59. engel says :

    @Paul,

    Kleinigheidjes blijf je altijd houden.

  60. Pittig says :

    @ Paul

    Het is volgens beiden het werk van God! Is jouw onderscheiding dan zo’n groot verschil? Mag je wel geld voor een ander vragen, maar niet voor jezelf? Werd Paulus niet naast zijn tentenmakerswerk ook veelvuldig gevoed en gehuisd door anderen? En was de gemeente in Jeruzalem ook niet een beetje de zorg van Paulus, als zijnde apostel en rondreizend kerkleider van zijn tijd?

    Uiteindelijk is dit de kwestie: hierboven en bij eerdere stukjes gaan GG en reageerders in op de manipulerende argumenten van David. Het gaat mij er nu om dat de argumenten van David en andere charismatische predikers zeer sterk overeen komen met die van Paulus! Als je kritiek geeft op de één, moet je dan niet ook kritiek geven op de ander — om eerlijk te zijn? En als je die manipulerende argumenten wel goedkeurt bij Paulus, moet je ze dan niet ook goedkeuren bij David en zijn trawanten? Is het enige verschil dan niet juist dat de meesten hier de theologie van David S. niet leuk vinden?

  61. Pittig says :

    @ Engel

    Leuk dat je de aandacht bij mij probeert te leggen, maar hoe kijk jij zelf tegen deze “geldsmeekbrief met manipulerende argumenten” van Paulus aan?

  62. engel says :

    @Pittig,

    Ik denk dat Paulus alle overredingskracht gebruikte die hij bezat. Het is wat mij betreft binnen de grenzen van het toegestane, mede gezien zijn relatie met de gemeente in Corinthe en de rest van de inhoud van zijn brieven aan hen, die soms ook nogal stevig overkomt. Bovendien bedelde Paulus niet voor zichzelf, maar voor anderen. Dat maakt het net iets anders.

    Maar uiteraard ben jij een betere exegeet dan ik…..

  63. goedgelovig says :

    @Pittig: Je exegese verdient een eigen column. 🙂

    De stijl is opmerkelijk identiek, maar het doel waarvoor de oproep wordt gedaan verschilt nogal. Mag je als het om een hongersnood gaat mensen er niet aan herinneren dat hun gelukkige omstandigheid hen misschien moreel verplicht om de helpende hand toe te steken? Paulus vraagt geen geld voor een miljonairsvilla in Athene en twee leuke bootjes in Piraeus…

  64. rob says :

    @GG
    🙂
    mooi, met die exegese kan ik goed leven, lijkt mij aannemelijker.

  65. mafchauffeur says :

    God’s Embarrassment maakt ook reclame voor een geheel ander soort cursus: Leer leven in God’s economie!

    Helaas, te laat voor de eerste twee lessen. Wel balen.

  66. Wilfred says :

    @Pittig: helemaal eens met je stelling over de manipulatieve manier van schrijven door Paulus. Dit is ook niet het enige voorbeeld. Op zich heeft GG natuurlijk gelijk in hun reactie dat Paulus niet voor zichzelf vraagt (daarin zit een verschil met DS), maar dat doet aan de wijze waarop hij het vraagt niets af. Heiligt het doel dan de middelen?

    Los daarvan zou je m.i. ook nog wel kunnen verdedigen dat Paulus een eigen belang heeft in deze zaak. Hij heeft zelf beloofd de armen te gedenken (gal. 2: 10). De opmerking van 2 Kor. 9:4 geldt in dat verband ook voor hemzelf. Daarnaast staat zijn positie in Jeruzalem onder druk en kan hij wel een opsteker gebruiken (vgl. Rom. 15:31). Het is dus geen geheel onbaatzuchtige inzamelactie voor arme medemensen…

  67. ikke says :

    misschien moet ie eens gaan oefenen om op het water te lopen, scheelt een hoop geld en … zit je nog lager om de vogels te fotograferen.
    Ik zeg… een WIN-WIN

  68. Vera van Haarlem says :

    @Pittig Toch leer ik ook andere lessen van Paulus, b.v. deze die in eerste instantie voor Timotheüs bedoeld was:
    8 Wij hebben voedsel en kleren, laten we daar tevreden mee zijn. 9 Wie rijk wil worden, staat bloot aan verleiding, raakt in een valstrik en valt ten prooi aan dwaze en schadelijke begeerten die een mens in het verderf storten en ten onder doen gaan. 10 Want de wortel van alle kwaad is geldzucht.

    Is het dan mijn kortzichtigheid dat ik me niet realiseer dat je voor die kleren wel voldoende kastruimte moet hebben en dat dat eten bereid moet worden in een royale woonkeuken en dat dat soort randvoorwaarden helemaal niets te maken hebben met geldzucht ;0)

  69. mafchauffeur says :

    DS heeft volgens mij geen last van geldzucht. Wél van een rotsvast geloof dat het God’s wil is dat zijn kinderen genieten van al het goede wat de schepping biedt. Sterker nog, dat God DS persoonlijk aanspoort om dat te doen en hem daar ook nog specifieke aanwijzingen en bevestigingen over geeft.

    En tja, daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

    Eigenlijk zijn veel GG-reageerders gewoon hardcore calvinisten. 😉

  70. Vera van Haarlem says :

    @mafchauffeur and proud to be ;0)

  71. Wilfred says :

    @mafchauffeur: als DS wil genieten van al het goede dat de schepping/natuur biedt, is dat prima. Wanneer hij blijkbaar voor zichzelf een uitzonderingspositie (op basis van welke overtuiging dan ook) creeert, is dat problematisch en leidt dat terecht tot kritiek.

    Wat @Pittig denk ik probeert duidelijk te maken, is dat DS daarvoor ook nog eens manipulatieve methodes gebruikt.

    @Vera: wat je ook verder uit de (al dan niet ‘ echte’) paulinische brieven afleidt, ga eens in op het argument dat er met twee maten gemeten wordt waar het de overtuigingsmethode betreft…

    Datzelfde punt zou je nl. ook Jezus zelf in het evangelie van Johannes of in Mat. 23 kunnen tegenwerpen. Daarmee kun je ook een punt in je eigen overtuiging raken (afhankelijk van de normativiteit die je toekent aan het handelen van Jezus en zijn apostelen). Het is me opgevallen dat veel christenen niet bereid zijn dergelijke kwesties eerlijk te overwegen.

  72. Onno says :

    Ik moet van God ook meer genieten van de natuur en meer het veld in en mooie beesten op de gevoelige plaat vastleggen. Dat brengt rust in mijn gemoed. Alleen kost dat geld. Ik heb een videocamera nodig van 1900 euro. Dat is natuurlijk niks vergeleken bij de 2 boten van DS. Iemand die op zijn hart heeft om aan mij geld over te maken zodat Gods wil zal geschieden? Please? God zal je er rijkelijk voor zegenen 🙂

  73. ikke says :

    Ik ga ook maar fotograferen denk ik…:

    Omdat ik veel van de rust wil genieten, om op krachten te komen voor wat God wil gaan doen, zoek ik een helicoptertje. Nederland is natuurlijk HET luchtland, waar je ideaal kunt ontspannen in de lucht. Dat heb ik nog nooit kunnen doen, maar ik heb er wel veel zin in. Om die reden ben ik op zoek naar een klein, stevig helicoptertje, met een goede motor, waarmee ik niet al te storend over natuurgebieden kan vliegen. Is er iemand die zoiets heeft staan en het voor een vriendelijk prijsje wil verkopen? Ik zoek twee soorten helicoptertjes, en weet nog niet wat het beste is: Enerzijds een klein helicoptertje voor mezelf, om boven natuurgebieden te fotograferen. Liefst LAAG in de lucht, zodat ik van een laag standpunt luchtvogels kan fotograferen. Hoe lager je fotografeert, hoe abstracter de lucht wordt en hoe mooier de vogel in beeld komt. Daarnaast denken we aan een helicoptertje waar we ook met het gezinnetje af en toe mee kunnen gaan vliegen. Dat mag uiteraard groter zijn, maar ook niet te groot. We denken aan een gezellige consolehelicopter of zo http://bit.ly/olVX2E. Zodat we ook mensen die ons bezoeken mee kunnen nemen, om samen van de natuur te genieten.

  74. Hendrik says :

    Eigenlijk wel mooi dat god David naar de Flevopolder geleid heeft. Da’s toch een stukje van de wereld dat door de hollanders herschapen is. Een ideale plek om ook bijbelse woorden te herscheppen….

  75. Bobby says :

    Nee, maar wat lees ik nu?
    David gaat mensen de hemel op aarde laten zien op de Betteld, door het lange gejuich van zijn vrouw Renate.
    Oordoppen dus mee als je gaat. David heeft daar natuurlijk dag in dag uit last van en hij weet dat gedeelde smart halve smart is.
    Dus deze zangprestatie wil hij graag ‘delen’ met anderen.

  76. Lev says :

    Sorry, dit is te veel om te lezen, maar ik heb goed begrepen waar het om gaat. Ik heb bewondering voor David en zijn reactie op het geleverde kritiek. Ik wil jullie allemaal er op wijzen, dat als we echt in de geest leven en elkaar lief hebben zoals Yeshua ons opgedragen heeft, weten we ook dankbaar te zijn voor een ieder die Adonai geroepen heeft en de taak toebedeeld heeft om een ander te bedienen we hier dankbaar voor behoren te zijn en God de eer te geven(+klachten) i.p.v. de mens. Zegen David en zijn gezin. Hij durft ons ten mindste aan. Ik bid voor nog meer genade dan, en verheug me om kennis te mogen maken met die Belg. God zegen Belgie en wees blij dat Hij ons tot zegen mag zijn.
    Ik heb geen eigen computer en zit er haast nooit aan. Het Woord van God is mij te kostbaar en ik leef en slaap er mee. Maar omdat ik me getrokken voelde heb ik geinformeerd naar de samenkomsten van David S. en Werner v. S.

    In de liefde van Yeshua Ha Mashiach

    Baruch HaSHEM ADONAI ELOHEINU, MELECH HA OLAM!

    SHALOM!

    Levyah

  77. Lev says :

    Heb ik reeds gedaan, maar het verdwijnt.

    Dank God voor David Soerensen en zijn gezin. Dat Hij hem naar NL liet verhuizen om dit volk hier te bedienen. Laten we goed luisteren.
    Psalm 105:15 om te overdenken en bidden met een open hart.

    Vriendelijke groeten en God Zegen,

    Lev

  78. Bobby says :

    Liet hij hem naar NL verhuizen om dit volk te bedienen? Ooit goed onderzocht? Waarom vertrok dhr Sorensen en vrouw/kinderen uit België? Liet hij daar een huilende menigte achter?
    Bezint voor ge begint, meneer!

  79. Erin says :

    Lieve mensen

    ik snap jullie frustraties maar waarom focussen we ons op de slechte dingen, laten we eerst ons eigen hart doorgronden voordat we oordelen over die van anderen! God houd van iedereen God oordeeld niet meer waarom denken wij dan het recht te hebben dat wel te doen.

    Hij houd net zoveel van David als van jou…

    Zijn eerste gebod is dan ook heb Mij lief met heel je hart en heel je verstand en als dat gelijk heb je naasten lief gelijk jezelf.

    Matteüs 4-5:3

    Gelukkig wie nederig van hart zijn,
    want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
    Gelukkig de treurenden,
    want zij zullen getroost worden.
    Gelukkig de zachtmoedigen,
    want zij zullen het land bezitten.
    Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
    want zij zullen verzadigd worden.
    Gelukkig de barmhartigen,
    want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
    Gelukkig wie zuiver van hart zijn,
    want zij zullen God zien.
    Gelukkig de vredestichters,
    want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
    Gelukkig wie vanwege gerechtigheid vervolgd worden,
    want voor hen is het koninkrijkvan de hemel.

    Ik kan niet zeggen dat ik geen zondes bega ik bega ze elke dag weer opnieuw.

    En wie van jullie geen zondes in zijn leven begaat en soms fouten maakt laat die dan de eerste steen naar een ander werpen.

    God houd van ons en Hij vergeeft ons alles.. Hij wil ons helpen en dragen en liefhebben.

    Hij heeft zijn eigen zoon gegeven voor ons allemaal wat een genade terwijl wij nog zoveel fouten begaan.

    Laten wij niet over een ander spreken wanneer we zelf ook fouten maken.

    Laten we elkaar lief hebben ook al staat het ons soms niet aan…
    Laten we eerst onze eigen woorden en hart toetsen voordat we dat voor anderen gaan doen.

    Ik ben zelf ook vaak genoeg hardstikke zondig
    Erin

  80. Onno says :

    Erin, prachtig hoor maar een beetje eenzijdig niet? Als je de rest van de Bijbel vergeet. Moeten we alles wat misgaat dan maar bedekken met een dikke deken van liefde omdat we zelf ook zonde doen? En nooit meer iemand op zijn fouten wijzen om hem van zijn dwaalweg terug te laten keren of mensen waarschuwen voor dreigend gevaar? De Bijbel zegt daar ook genoeg over dat er bloed aan onze handen kleeft als we elkaar niet vermanen en waarschuwen maar als je blijft hangen in teksten over niet oordelen en lief zijn voor elkaar dan zie je inderdaad niet dat er meer staat in de Bijbel dan dat. Een houding zoals die van jou laat juist de zonde toenemen in de kerk in Nederland en het kwaad floreren.

  81. erin says :

    dat zou kunnen en dat zou ik nooit willen, maar weet je het gaat er niet om dat we zondes wel of niet moeten toe laten of wel of niet moeten vermanen. En ja dat staat zeker in de bijbel. Maar laten we God de oordelen vellen en onze woorden aan hem toetsen voordat we ze uitspreken. Want woorden hebben ongelovelijk veel kracht.
    En zeker zou het mij heel veel pijn doen als de zonde toe neemt in de kerk omdat ik weet wat het met je kan doen. En God ons vrij wil laten zijn. We zijn allemaal God nodig en zijn genade. Hoe weten wij welke weg recht is en wat dan ook. Jezus zegt zelfs aan het kruis nog vergeef hen vader.. en dat tegen zijn moordenaars…. dat is genade… en als we zo bang gaan zijn dat de kerk in zonde vervalt hebben we al een heel groot probleem want we begaan allemaal zondes. En ik kan zeggen zonder Jezus zal ik keer op keer weer in zonde vallen. Alleen door zijn genade en de vorming die Hij in mij doet kan ik zonde overwinnen. Laten wij elkaars steun zijn, dit kan ook invermaning zijn, maar dat is wat anders als iemand volledig onderuit halen. Dat denk ik in elk geval. En ook de woorden die ik spreek toets ze aan Gods woord bid er voor… want ja ik ben ook niet volledig rein ook mijn woorden kan mijn eigen wil of wat dan ook door schemeren. Het is goed dat je kritisch ben maar hou je ogen op Jezus en vraag Hem of het klopt wat je denkt of leest, of hoort en dan zou Hij je de juiste weg wijzen.

    Liefs Erin

  82. mafchauffeur says :

    Het was ook allemaal een storm in een oostvaardersplasje, een hoop commotie om niks. David heeft uiteindelijk netjes een bescheiden rubberboot gekocht.

    Hij blijft echter onvermoeibaar strijden tegen de Geest van Religieuze Armoede, waar veel van Gods Kinderen door verblind worden.

    Het volgende project dat God met hem gaat uitvoeren is paarden fokken. Daar zijn miljoenen mee te verdienen. Uiteraard bestemd voor weeskinderen in Afrika.

  83. afolus says :

    @Dennis
    Gaat David S. verhuizen dan?
    Ik vind zijn prijsstelling zo aan het begin van de zomer niet erg handig.
    Voor een nieuwe boot is een hogere prijs wellicht haalbaar. Maar ja de kleur is niet zo handig…!
    Loopt deze man tijdens zijn diensten en conferenties ook in een gevechtstenue?

  84. afolus says :

    @Dennis
    Heb de advertentie gelezen en krijg de indruk dat David en zijn vrouw naar Siberie verbannen worden…. 😀

  85. Ds Dre says :

    Al 189 keer bekeken en nog geen bod. Nieuw € 6.000,– nu € 3.000,–. Tja daar gaan je goeie gift(en).

  86. mafchauffeur says :

    Ja, David Sorensen gaat weer verhuizen. De eigenaars van de gehuurde miljonairsvilla hadden hun nieuwe huis ook te koop gezet. Het leven valt niet mee als je niet als Koningskind maar slechts als een goddeloze schilder de schuldencrisis moet doorkomen.

    Hun nieuwe huis blijkt nu (halleluja – o nee, daar doen goddelozen niet aan) verkocht, dus de verhuurders gaan weer terug naar de oude stek aan de Maandenweg. En dus is de huur opgezegd.

    Een ingrijpen van de Heer om het uitgavenpatroon van DS naar beneden bij te stellen? Of een teken dat er een Goddelijke Upgrade naar een minder bescheiden stulpje aan zit te komen?

  87. afolus says :

    @mafchauffeur
    Het grote geloof van David Zeurpiet is er niet groter op geworden dan.
    Immers hij gaat er al van uit dat hij zijn van God gegeven boot moet afstaan voor de helft van de nieuwwaarde…
    Als ik zijn schoenen zou staan zou ik toch rekenen op de Goddelijke Upgrade. Dat betekent in elk geval een minder lullig bootje.
    En dan is de cirkel weer rond. 😀

  88. mafchauffeur says :

    Nu ik er zo over nadenk: wel jammer dat David zijn trouwe supporters (die in de laatste paar weken met extra giften het grootste deel van de schulden hebben weggewerkt) niet wijst op dit Marktplaats-buitenkansje.

    Hij zou het bootje zelfs, in navolging van Uitdaging, kunnen inzetten in de fondsenwerving: maak nu een gift van meer dan 500 euro over en maak kans op een gratis boot met compleet toebehoren ter waarde van 6000!

    Daar kan Uitdaging niet aan tippen met hun laptopje. Of de complete collectie Opwekking-CD’s.

  89. afolus says :

    @mafchauffeur
    Leuk idee.
    Als je de militaire uitstraling van de boot bekijkt is deze ook prima te gebruiken voor de strijd in de hemelse gewesten.
    Het is dan echter wel nodig dat een sjofar wordt bijgeleverd

  90. afolus says :

    @mafchauffeur
    Het gaat natuurlijk veel te ver om de geestelijke leidsvrouw Renate mee te leveren voor strategische gezangen op de voorplecht.
    Of zou DS dit hebben overwogen..?

  91. afolus says :

    @mafchauffeur
    Als hij de Maandenweg netjes verlaat wordt ook de waarborgsom weer teruggestort… Is het niet veel aardiger om de boot dan maar “om niet” van de hand te doen?

  92. mafchauffeur says :

    @afolus: ik zou zeggen, sla je slag. Mijn zegen heb je. 🙂

    Ik heb geen trekhaak aan mijn auto, dus ik pas.

  93. joost says :

    Ik denk dat sorensen beter een ark kan kopen, dan heeft ie z’n bootje, een woonplek en ruimte voor de paarden van renate renate zelf en nog wat andere huisdieren.
    joost

  94. jiska says :

    Omg, stelletje zeurpieten en roddelaars. Give me a break! Wat een enorme zondaar is David, fijn dat jullie dat eens even uitgebreid belichten. Dáár is God vast heel blij mee! Super onvolwassen, zowel artikel als reacties.

  95. DsDre says :

    @Jiska.

    Welkom bij GG. Jammer dat je je reactie als onvolwassen ziet en dan toch plaatst of hoort dat ook bij onvolwassenheid.

  96. jiska says :

    Slim hoor

  97. John says :

    @jiska

    Excuses, we wisten niet dat het jou zoveel deed dat je er nu even een break van nodig hebt. We zullen ons uiterste best doen in de toekomst zoveel mogelijk aan te voelen wanneer het voor jou te veel is. Ik hoop wel dat je ons hier een handje bij kunt helpen, want ik heb geen idee wie je bent en waarom het je nu ineens, ruim 7 maanden na de laatste reactie op dit artikel, ineens te veel wordt. Sorry dat we je zo slecht hebben aangevoeld, daar wil ik echt mijn verantwoordelijkheid voor nemen, maar het zou mij in ieder geval helpen als je iets tijdiger kunt aangeven wanneer iets jou te veel wordt en je een break nodig hebt,

    Verder wil ik gaarne het misverstand uit de weg helpen dat wij vinden dat David een zondaar is. Dat hebben we nooit gezegd. We vinden David daarentegen wel een huilebalk, een zeurpiet en een manipulator, iemand die parasiteert op het zuurverdiende geld van anderen zonder er zelf iets voor te doen, behalve janken en blèren. Maar goed, het was ons een waar genoegen dit uit te lichten. Maar dat David een zondaar zou zijn, daar zou niemand van ons de vingers aan durven branden, al is het alleen al vanwege het feit dat er in onze gelederen nog geen eenduidigheid is over wat een ‘zondaar’ precies is. En ik denk inderdaad dat God er erg blij mee is dat we iemand ontmaskerd hebben die Zijn Naam ijdel gebruikt voor eigen gewin, dus geen dank daarvoor!

    En ten slotte fijn dat je ons door je uitermate volwassen reactie een voorbeeld geeft van hoe het hoort. We zullen ons uiterste best doen in de toekomst tegemoet te komen aan jou verwachtingen!

    Gods zegen.

  98. jiska says :

    Dank je, jij ook veel succes met deze zinvolle invulling van je leven.

  99. John says :

    Laatste jou= + w 🙂

  100. DsDre says :

    @Jiska.

    Om je onvolwassen leven wat in te vullen, denk je dat David zonder zonde is? Of geen zondaar is?

  101. jiska says :

    Tuurlijk wel. Jij niet dan?

  102. mafchauffeur says :

    @jiska: als David gevoel voor humor heeft, zou hij dit soort artikelen kunnen waarderen.

    Maar als je er als door een satanische wesp gestoken op reageert, gaat dat niet helpen. 😉

  103. joost says :

    jitska
    Dus jij denkt ook dat David een zondaar is? Goed zo.
    joost

  104. joost says :

    mafchauffeur
    Helpt het wel als je er op reageert als door een heilige wesp gestoken?
    (de vader de zoon en de heilige wesp??? 😦 )
    joost