Columnist Frank Bosman meest spraakmakend

Het was een nek-aan-nek race tussen drie ‘spraakmakende theologen’ – Bosman, Selderhuis en Kalsky – slechts één van hen kon vanavond de prijs der prijzen, het Gouden Kalf der Theologie (ook wel bekend als de Theologie Podiumprijs) ontvangen. Het was spannend: zou het een katholiek, een protestant of een vrijzinnige worden? Een man of een vrouw? Zojuist is bekend gemaakt dat Goedgelovig-columnist Frank G. Bosman is uitgeroepen tot meest spraakmakende theoloog van Nederland. Wie zijn cultuurrecensies volgt snapt natuurlijk waarom. Wij zeggen: proficiat!

Terwijl de theologen bezig waren in gala-outfit prijzen in ontvangst te nemen, werd pal naast de Hermitage een alternatief evenement, de Contrastnacht, georganiseerd. Daar werd het geslachte varken gedeeld met zwervers, GVB-chauffeurs en alternativo’s, zeg maar typetjes die niet bepaald tot het reli-establishment worden gerekend, maar wel de Dakloze uit Nazareth hebben ontdekt. Daar werden in de Amsteltuinen zaligsprekingen en donderpreken opgevoerd.


Tijdens de contrastnacht werd een arm varkentje aan het spit geregen.

Hiermee heeft het Theologenbal al direct zijn eerste scheuring beleefd. Theoloog Lennart Aangeenbrug voorziet dat er elk jaar tot 2015 een scheuring bij komt. In 2012 gaan de katholieken hun eigen weg, in 2013 splitsen de GKV en Goedgelovig zich af, in 2014 breken de vrijzinnigen en charismatischen weg, en in 2015 de GerGem en diverse lokale initiatieven.

Advertenties

19 responses to “Columnist Frank Bosman meest spraakmakend”

  1. pijpkaneel says :

    Die hashtag #nvdt, betekent dat “niet van deze tijd”?

  2. Pittig says :

    Ik vind die contrastnacht wel wat hebben… Een varken zou Jezus beslist niet eten, maar hij zou zich daar wel meer thuis voelen, of niet? Of zijn de theologen de nieuwe randfiguren en uitschot van de samenleving geworden? De moderne hoeren en tollenaars die door het establishment worden bespot en vernederd? Hmmm…

    @ pijpkaneel
    🙂

    #nvdt kan ook betekenen:
    — negeren van de terroristen
    — nooit vóór de tram
    — nacht van de terreur
    — negen van de tien
    — naakt voor de televisie

  3. Pittig says :

    Frank G. Bosman is de nieuwe Aäron! Gefeliciteerd!

  4. Flipsonius says :

    Zou die prijs eigenlijk niet vernoemd moeten worden naar Nicodemus? Die begon immers als eerste in de christelijke geschiedenis een nachtelijk gesprek over een theologische kwestie, met Jezus zelf nota bene.

  5. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Of naar Genesis 1 de duisternis noemde hij nacht. (de duisternis wel te verstaan!)

    De eerste nacht die in de bijbel beschreven wordt is toch deze ?

    Nog diezelfde nacht gaven ze hun vader wijn te drinken, en de oudste sliep met haar vader, zonder dat hij er ook maar iets van merkte dat ze bij hem kwam en weer wegging. (Gen 19:33)

    Maar uiteindelijk… (Openb 21:15)

    De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn.

  6. Flipsonius says :

    @Pittig
    Of de nacht van Jakob, die met de engel worstelde tot de dageraad…
    Of de nacht van Emmaus ‘Heer blijf bij ons, want de nacht valt, en de dag is bijna voorbij…”

    Openbaring 21:15, ik moet er niet aan denken, een wereld waarin de nacht niet meer bestaat. Dat lijkt me een ware hel. Kan dat niet geschrapt worden?
    Ik associeer God vanaf mijn kindertijd met Iets van de Nacht, een inktzwarte hemel, spaarzaam bezaaid met sterren die iets Onzegbaars aan ons willen mededelen. Het begin van de melancholie en een hoop zinloos gepieker. Ach ja…;-)

  7. Alberto says :

    Frank wie? Spraakmakend?

  8. Profeet says :

    @frank … mijn treurnis over het feit, dat met jouw “theologie”, de protestantse kerk, een iets mooier sterfhuis wordt !?

  9. Lennart says :

    Dank voor een link naar mijn blog. Had ik nu maar een machtigingsformulier erbij gezet ..

  10. Pittig says :

    @ Profeet

    Frank Bosman is katholiek…

  11. Stryber says :

    Nacht van de Theologie; Kerkenacht; tekens des tijds of zo… 😦

  12. goedgelovig says :

    Verslagje op Kerknieuws:

    http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20763

  13. John says :

    Naar aanleiding van de beschouwing van Bosman:

    Wie zich een (christelijk) theoloog noemt, gaat nu eenmaal uit van het bestaan van God. Van een schepping, een verlossing en van een God die zich met mensen bezighoudt. Wie dat niet (meer) gelooft, betrekt een andere positie in het levensbeschouwelijke debat. Even waardevol, maar geen theoloog. Een theoloog reflecteert op het geloof dat hij zelf deelt met anderen.

    Ik vind dit artikel wel een goed weerwoord, want ik ben het hierin niet met Bosman eens:

    http://jandebeer.wordpress.com/2011/06/11/de-theologie-heeft-meer-atheisten-nodig/

  14. Pittig says :

    @ John

    Interessant stuk! En hij heeft gelijk. Veel predikanten weten van de problemen, maar zeggen dat “het niet op de kansel thuishoort” en denken er verder ook niet over na. Zeker niet over de grotere gevolgen. — Maar misschien spreek ik nu vooral over mezelf van 6 jaar geleden…

  15. Len says :

    @John
    De discussie over wel of niet God betrekken vanuit/in de theologiewetenschap is een stuk genuanceerder dan de stelling van Bosman en het artikel van Jan de Beer. Ze spreken mijns inziens over twee verschillende gebieden.

    De Beer zegt zelf in zijn comments dat theologie vooral gaat over de exacte wetenschappen (taal, filosofie, geschiedenis) terwijl Bosman meer in de hoek van de praktische theologie zit. In dat deel van de wetenschap werk je vanuit het subject en zul je geloof cq God dus ook een plek moeten geven in je reflectie. Hoe dat gebeurt is een tweede, het gaat mij erom dat ik de tegenstelling Bosman – Beer een appel – peer vergelijking vind.

  16. Len says :

    Methodisch atheïsme, dat woord zocht ik.

    Methodisch atheïsme is belangrijk in de theologie, maar kan niet altijd omdat een deel van de theologie over de gelovige praat.

  17. rob says :

    @John

    Ik vind dit artikel wel een goed weerwoord, want ik ben het hierin niet met Bosman eens:
    http://jandebeer.wordpress.com/2011/06/11/de-theologie-heeft-meer-atheisten-nodig/

    Dan zou de kerk misschien af moeten van het automatisme om theologen ook als voorganger te zien.
    Een atheist als voorganger in een kerk is wel een probleem voor mensen die naar een kerk gaan om gesterkt te worden in het geloof.