Een kruis in de asfaltjungle

Gods wegen zijn soms duister en onaangenaam. Woensdagavond is de bekende evangelist David Wilkerson, bekend van ‘Het kruis in de asfaltjungle’, om het leven gekomen bij een auto-ongeluk. Terwijl hij door de asfaltjungle in Texas reed, kwam hij door onopgehelderde oorzaak op de andere weghelft terecht en botste frontaal op een vrachtwagen met oplegger. Wilkerson waarschuwde de laatste tijd vaak voor rampen die op komst waren als mensen of maatschappijen zich zouden afkeren van God en het gebed verwaarlozen. Zijn dagelijkse weblog werd door honderdduizenden christenen wereldwijd gevolgd.

Een goed momentje voor wat nostalgie met deze klassieke scène uit ‘The Cross and the Switchblade’ die iedereen natuurlijk moet kennen. Dat hoort bij je gristelijke AO.

Advertenties

58 responses to “Een kruis in de asfaltjungle”

  1. Ruitje says :

    Ik ben geschokt door dit trieste bericht.

  2. Zettex says :

    Ik wordt een beetje onpasselijk van dat sarcastische toontje,.hebben jullie daar zelf nu geen erg meer in ?

  3. Ds Dre says :

    “Op tijd in de hemel om de door hem voorspelde oordelen niet meer mee te hoeven maken. ”

    Waarom dit cynische ondertoontje?

  4. goedgelovig says :

    @Zettix en Ds Dre: Mee eens. Is aangepast. En we hadden het meest cynische er al uitgevist. 😉

  5. rob says :

    Waarom is het cynisch?
    Zou een christen gevrijwaard moeten blijven van het asfalt waar hij zelf over spreekt?

    Overigens had deze man wel wat te melden.. Ik heb wel een aantal goede dingen v hem gelezen.

  6. Gert says :

    De toon van het artikel geeft de werkellijk grenzenloze arrogantie weer van de zogenaamde ‘verlichte’ christenen uit de PKN hoek, die het na jaren vechten is gelukt om hun kerken te zuiveren van evangelische invloeden. Liever optrekken met communisten en islamieten dan met de broeders en zusters van de evangelische en pinkstergemeenten die geridiculiseerd en gemarginaliseerd moeten worden. Goed Gelovig is af en toe best wel een waardevolle nieuwsbron. De geestelijke gesteldheid van de makers van de site is echter wel om te huilen.

  7. Pittig says :

    Een indrukwekkende man, dat zeker. Het vergt wel wat moed om te midden van straatbendes te werken.

    Maar hij was ook een van die vele oordeelsprofeten waar de voorspellingen, die hij zogenaamd van God ontving, naadloos aansloten bij zijn theologie en visie…

    En heel veel is niet uitgekomen of veel te algemeen… Daarvoor kan ik dan weer weinig respect opbrengen.

    En een cynisch ondertoontje in het GG bericht? Bij het overlijden van Michael Jackson vond ik GG nog veel groffer. En daar heb ik maar weinig mensen over horen klagen…

  8. Pittig says :

    @ Gert

    Waar heb je het over? GG is absoluut niet PKN. En veel PKN gemeenten die ik ken hebben een grote groep evangelischen… Waar heb je het over?

    En met jouw fijne oordeel over de geestelijke gesteldheid van mensen die je niet kent, geef je wel weer een flinke steun aan het vooroordeel dat velen over evangelischen en pinkstermensen hebben…

  9. Dutch Hermit says :

    @Gert
    ik heb hier als evangelicaal veel groffer over bericht, ik vond GG (aangepaste versie) tamelijk tammetjes zelfs. Zoals ik op Twitter al zei, en wat ook van toepassing is op GG: “Zeggen hoe afschuwelijk het wel niet is, doet iedereen al. Ik (GG) hoef(t) niet in dat koor mee te zingen”

  10. Juda says :

    Ik vind het een beetje raar hoe jullie dit bericht plaatsen.

    Woorden schieten tekort als ik dit hoor.
    Had echt heel veel bewondering voor deze man

  11. Ruitje says :

    Ik denk dat weinigen hier weten dat David Wilkerson ook heel kritisch was naar ‘oplichters’ als Benny Hinn en Todd Bentley en andere prosperity preachers. Hij durfde zijn nek uit te steken. Dus een beetje meer respect zou inderdaad wel op zijn plaats zijn.

  12. Dutch Hermit says :

    @Ruitje
    ik heb veel respect voor Wilkerson, zeker ook voor de manier waarop hij probeerde zelfs zuiver te blijven en anderen de weg te wijzen om zuiver te blijven. Maar ik kan me de manier van schrijven van GG wel voorstellen. We kunnen ook allemaal gaan janken hoe erg het wel niet is, maar dat vind ik 1. hypocriet, en 2. het helpt niemand iets. Om nog maar niet over het feit te spreken dat geen van de nabestaanden dit ooit zal lezen.

  13. cornelis says :

    @gert….nou,nou..de evangelicalen hebben wel hun duizenden verslagen..ook in de PKN..

  14. Johan says :

    Ik zie niet in waarom dit bericht respectloos zou zijn, het is heel feitelijk weergegeven. Niets negatiefs.

  15. Vleertje says :

    Een verlies voor deze wereld, de hemel is een groot man rijker. Deze man bracht in praktijk wat hij preekte, daar kan ik slechts respect voor opbrengen.

  16. Jan says :

    @ gert: Bah, dat je dit bericht gebruikt als wagentje om je vooroordelen met te vervoeren. Foei!

  17. frank says :

    onderschat Pat Boone niet die kon er ook wat van

  18. Hendrik says :

    Het zou wellicht helpen (voor@Gert e.a.) als GG even wat statistiek publiceert over het ‘geestelijk thuis’ van de GG redactie.
    Voorschotje
    Andries was (is?) natuurlijk Rooms Katholiek, de overige 15 redacteuren zijn eigenlijk evangelisch maar vinden de PKN, GG, OGG, CGK, GVK, NGK, CWN best leuk.
    Helaas iets nog niemand daadwerkelijk bekeerd tot de Dwaze Schare. Maar er is hoop…

  19. Harrie says :

    @GG: ‘Terwijl hij door de asfaltjungle in Texas reed, kwam hij door onopgehelderde oorzaak op de andere weghelft terecht en botste frontaal op een vrachtwagen met oplegger. Wilkerson waarschuwde de laatste tijd vaak voor rampen die op komst waren als mensen of maatschappijen zich zouden afkeren van God en het gebed verwaarlozen.’

    Misschien een toevallige combinatie van zinnen, maar voor mij erg ongepast….

  20. Dutch Hermit says :

    @GG
    je kan het hierbij nooit goed doen. CIP kreeg op Twitter door de benen dat ze woorden: “Wilkerson verhuisde naar een tegenovergestelde rijstrook, waarna een vrachtwagen met hem in botsing kwam” gebruikten.

  21. Johan says :

    @Harrie: Ik zie niet in wat daar ongepast aan is. Ik lees het zo:

    – asfaltjungle in Texas: woordgrapje. Leuk gevonden.
    – onopgehelderde oorzaak: hoe hij op de verkeerde weghelft is gekomen is niet bekend, daar wordt onderzoek naar gedaan. Het respectabele Christianity Today schrijft: “It’s unclear what caused Wilkerson to veer into the other lane.” Een puur feitelijke constatering dus.
    – Wilkerson waarschuwde voor rampen: dat is waarmee hij de laatste tien jaar vooral bekend is geworden. De tijd dat hij gangs in New York bereikte ligt ver achter ons. Hij was een right-wing Dorenbos, een fundi in hart en nieren.

    Waarschijnlijk denk jij dat GG suggereert dat Wilkerson is verongelukt omdat hij een doemprediker was. Maar dat lees ik er niet in. Je eigen vooroordelen spelen je misschien parten.

  22. Dwaze Schare says :

    @Hendrik
    Wie zegt dat de complete GG-redactie inmiddels niet bekeerd is tot de Dwaze Schare?
    En we doen ook niet moeilijk als iemand ook nog naar een andere kerk geld overmaakt hoor. Zien we als risicospreiding, niet als afvalligheid of concurrentie.

  23. Pittig says :

    Ik heb hier het boekje The Vision van David Wilkerson, maar daar staat me toch een hoop onzin in…

    De ondertitel alleen al: A terrifying prophecy of Doomsay that is starting to happen now!

    Als dat zijn profetie was, dan was hij beslist een valse profeet….

    Ik krijg een nare smaak van de gedeelten over homoseksuelen en hoe hij tegen seksuele voorlichting op school fulmineert. En overal termen als “the true followers of Jesus Christ”… Hij wist precies wie dat waren…

    Op bijna elke bladzijde wordt gesproken over het IJzeren gordijn en het Bamboe gordijn. Weet iemand nog wat dat is?

    Grote vervolging van alle christelijke media? Iemand daar wat van gehoord?

    Superratten, “killer bees”?

    En als ik zie wat hij schreef over grapjes over christelijke leiders, dan valt GG ook onder het zware oordeel van David Wilkerson.

    En verder een heel aantal samenzweringstheorieën…

    Dus een zeer fundamentalistische lezing van de bijbel, gekoppeld aan een sterk Amerikaanse, conservatieve, anti-communistische moraal, gevoed door een grote dosis angst, doorspekt met waarschuwingen, oordelen en enorme bangmakerij…

    Dat was ook het gedachtengoed van David Wilkerson. Niemand is een heilige, ook hij was het niet.

  24. rob says :

    @DsDre

    “Op tijd in de hemel om de door hem voorspelde oordelen niet meer mee te hoeven maken.

    Geweldig toch, daar zou ik voor tekenen.

    Ben overigens niet zo op de hoogte van zijn oordeelsprofetien.

  25. rob says :

    @Pittig
    Ik had een keer een ander klein boekje gelezen, en een stukje video gezien.
    Daar zaten rake dingen in.

    Dat stukje wat op CIP staat, daar heeft hij ook een stuk sleutel.
    A call to anguish

    Die muziek erbij hoeft voor mij niet zo, maar hij heeft een punt in die preek, een groot punt zelfs.

  26. Pittig says :

    @ rob

    Ik heb een tijdje geluisterd naar “A Call to anguish”, maar ik wil niet overspannen raken, dus ik ben gestopt. Het zegt wel wat over zijn theologie dat hij alles verwacht van mensen en wat zij moeten doen en laten. Van dat evangelische gedachtengoed, het idee dat wij de wereld moeten redden ben ik doodziek geworden. Niks voor mij.

  27. Ds Dre says :

    @Rob.

    Leuk voor de man zelf, als je tenminste gelooft dat je direkt na je dood in de hemel bent.
    Maar wel eens gedacht aan de nabestaanden. Ach wat leuk uw man, vriend is nu fijn in de hemel, mooi verlost van alle ellende.(Die hij zonodig moet voorspellen en waar hij dus zelf mooi geen last meer van heeft, maar dus wel zijn vrouw, kinderen en vrienden in de shit achterlaat)
    En daar zou jij voor tekenen?

  28. Harrie says :

    Johan zegt: ‘Waarschijnlijk denk jij dat GG suggereert dat Wilkerson is verongelukt omdat hij een doemprediker was. Maar dat lees ik er niet in. Je eigen vooroordelen spelen je misschien parten.’

    Johan, wat schrijf je nou?
    Ten eerste vul jij in wat ik waarschijnlijk denk….. Nee, ik heb het niet over een doemprediker.
    Ten tweede heb jij het over mijn vooroordelen… Wie heeft er nou vooroordelen??
    Zal ik uitleggen wat ik bedoel? Hoor ik ja? Volgens mij hoor ik ja, dus:
    Ik bedoel de verbinding die gemaakt wordt (zoals ik schreef misschien toevallig) tussen de ramp van de frontale botsing en de rampen die op komst zijn wanneer mensen zich van God afkeren. Die verbinding vind ik ongepast. Snap je Johan?

  29. Johan says :

    @Harrie: Dat zeg ik, je formuleert het alleen anders. 😉

  30. Johan says :

    @Pittig: Je kent het spreekwoord wel: over de doden niets dan goeds. Tuurlijk, David Wilkerson was een held toen hij in zijn jonge jaren onder straatbendes in NYC ging werken. Veel mensen zijn geraakt en bekeerd door zijn moedige voorbeeld. Een wereldwijd werk onder drugsverslaafden (Teen Challenge) is er uit voortgekomen. Prijs de Heer. Maar zijn fundamentalistische oordeelsgedoe maak ik niet mee. Een publiek figuur als hij hoort een eerlijke evaluatie te krijgen. Net als elk mens, net als jij en ik en zelfs als Harry, had hij goede en slechte kanten. Zo is het leven en daarom hebben we Gods genade nodig.

  31. Harrie says :

    Johan, on 29 april, 2011 at 1:09 am said:
    @Harrie: Dat zeg ik, je formuleert het alleen anders. 😉

    Krijg nou wat… Dat is niet wat je hebt gezegd… Daarom mijn reactie. Waarom deze overslag?

  32. Pittig says :

    @ Johan

    “Over de doden niets dan goeds” is een van de grote pastorale blunders die een predikant kan maken… Juist bij een overlijden is het goed dat alle kanten van de overledene aan bod komen. Zoals jij ook heel gebalanceerd doet in jouw reactie.

    Het is duidelijk dat hij hele goede kanten had. Zijn moed en zorg voor de mensen aan de onderkant van de samenleving is bewonderenswaardig. Ik heb “Kruis in de asfaltjungle” verslonden en het heeft grote indruk op me gemaakt.

    Maar als ik nu zijn boeken en die video van “A Call to Anguish” bekijk dan spreekt mij dat helemaal niet meer aan. Maar anderen weer wel.

  33. Pittig says :

    @ Harrie

    In de ene zin neem je het Johan kwalijk dat hij invult wat jij zou denken en een regel verderop schrijf je:

    Zal ik uitleggen wat ik bedoel? Hoor ik ja? Volgens mij hoor ik ja, dus…

    Doe je dan niet precies hetzelfde waar je hem net van beschuldigde?

  34. Harrie says :

    Pittig, ga je je ook hier nog mee bemoeien? Je zit ook overal mister GG. 🙂
    Snap je niet wat ik bedoel of zoek je een stok om mee te slaan?

  35. rob says :

    @Pittig
    Dat gedeelte hoefde voor mij ook niet.
    Maar dat hij zegt dat je het lijden toe moet laten als je Jezus wil volgen, vond ik een goeie.

    Dat het lijden toelaten de sleutel is om dat te doen zelfs.

    Daar wordt niet vaak over gesproken.

    Ik heb me niet echt verdiept in zijn zonden-oordeel verhaal.

  36. rob says :

    @harrie

    ik bedoel de verbinding die gemaakt wordt (zoals ik schreef misschien toevallig) tussen de ramp van de frontale botsing en de rampen die op komst zijn wanneer mensen zich van God afkeren. Die verbinding vind ik ongepast. Snap je Johan?

    Dat dacht ik al, het viel mij ook op. Het is wel subtiel, maar beledigend ?, nee.

    Het is blijkbaar een onderdeel vd prediking v Wilkerson.

    je afkeren van God veroorzaakt rampen gedachte……

    Het zou toch kunnen dat Wilkerson een ramp overkomen is omdat hij zich van God afkeerde?
    In zijn eigen geloofsbeleving kon dat anderen overkomen, dus waarom hijzelf niet?

    Of vind je die gedachte moeilijk?

    Maar waarom zou je die gedachte moeilijk vinden?
    A: Ben je het niet eens met het gedachtengoed, of
    B: denk je dat Wilkerson als groot geestelijk leider zich niet af kan hebben gekeerd v God?

  37. rob says :

    @Pittig
    Ik heb een ander geloof dat een plat zonde-oordeel verhaal.

    Ik denk wel dat er over zonden geoordeeld gaat worden, want er moet ooit verandering komen, maar er zit een heel verhaal tussen.

    Dat hele verhaal mis ik in de prediking van oordeelpredikers, zoals een Adrie Streefland, Doorenbos (spel ik die naam goed? ), enz.

    Ik ken het gedachtengoed v Wilkerson te slecht om te zeggen dat hij eenzijdig preekt..

  38. Ruitje says :

    @Dutch, ik ga hier ook echt niet ‘janken’ (satirische term van jou voor huilen?) om dit nieuws, maar een beetje respect lijkt me wel op zijn plaats.

  39. Ruitje says :

    @Vleertje, ik sluit me aan bij jouw integere reactie.

  40. Dutch Hermit says :

    @Ruitje
    huilen zie ik als iets persoonlijks, waarbij je ‘tranen plengt’ uit welgemeend verdriet. Daar valt het niet onder wanneer allerlei mensen die David Wilkerson helemaal niet kennen gaan roepen op internet hoe erg het wel niet is. Dat lijkt me meer op ‘met de wolven meejanken.’ Dat was wat ik er mee bedoelde te zeggen.
    Ik kan begrijpen dat het zoals ik het hier op internet plemp hartvochtig overkomt. Dat is niet mijn bedoeling. Voor mij is meer belangrijk dat ik respect heb voor media (zoals in dit geval GG) die het lef hebben om zich tegendraads op te stellen, in plaats van in koor te roepen hoe afschuwelijk het wel niet is.
    Een beetje respect voor Wilkerson is zeker op zijn plaats. Ik heb wel meer dan een beetje respect voor hem. Maar zorg alsjeblieft niet voor een taboe om hem te bekritiseren. David Wilkerson was een mens zoals jij en ik, een die goede dingen deed en slechte. Over beide mogen praten.

  41. bramvandijk says :

    Kom op, het is toch ironisch dat iemand die bekend is geworden vanwege de asfaltjungle door een auto-ongeluk om het leven komt?

    Waarom zo’n taboe op humor en dood? Moeten we zodra er iemand doodgaat echt alleen maar heel plechtig in de tale Kanaäns heel veel goeds over mensen zeggen? Is het zo dat er de hele tijd mensen doodgaan, dat iedereen wel een keer zal overlijden?

    Neem een voorbeeld aan John Cleese:

  42. Pittig says :

    @ rob

    Het kan ook snel masochistisch worden. Je hoeft het lijden niet op te zoeken. Ik betwijfel of zijn ideeën over Anguish wel zo goed is voor de psychische hygiëne.

    Ik ken zoveel mensen uit de tijd van Wilkerson die het idee hadden dat God altijd de moeilijke weg voor je koos. Dus als je kon kiezen tussen twee wegen, dan zou God je altijd op de moeilijkste weg sturen.

    En al die Anguish? Wat helpt het? Pas als je iets gaat doen. Maar dat kan ook zonder die Anguish.

    En daarachter zit toch echt het idee dat het van ons afhangt, van wat wij voelen en doen. En ik denk dat de charismatische en evangelische beweging vooral op dat gevoel verder is gegaan. Het gaat dan helemaal afhangen van wat wij voelen! Als wij Gods aanwezigheid voelen, dan pas is God aanwezig.

    De basis voor de charismaniakele wereld zit al in de gedachtenwereld van Wilkerson.

  43. Stryber says :

    sprakeloze@profeet??

    … ik ga effe na`denken

  44. Harrie says :

    Rob zegt: ‘Maar waarom zou je die gedachte moeilijk vinden?
    A: Ben je het niet eens met het gedachtengoed, of
    B: denk je dat Wilkerson als groot geestelijk leider zich niet af kan hebben gekeerd v God?’

    Ik weet niet of hij zich van God heeft afgekeerd.
    Mocht dat wel zijn, God heeft zich niet van hem afgekeerd.
    Ik geloof ook niet in oordelen die God uitstort vanwege zonde. Wel geloof ik dat zonde gevolgen heeft.

    Maar het ging mij niet om mijn mening over rampen en oordeel, maar de combinatie van zinnen laat “iets vermoeden”. Dat vind ik ongepast.
    Niet meer en niet minder. 😉

  45. Ruitje says :

    @Dutch, heb ik gezegd dat men Wilkerson niet mag bekritiseren? Hij heeft ook zijn mindere kanten (net als elk mens). En als ik geschokt ben door zo’n bericht, dan lijkt me dat een gewone reactie (maar ik zit er niet bij te janken hoor).

  46. Dutch Hermit says :

    @Ruitje
    Van mij mag je geschokt zijn hoor 😉 Ik verdedigde me omdat ik het idee had dat je het niet goed vond dat ik niet net zo geschokt ben als jij. Vandaar.

  47. Ettje says :

    Ben het met Pittig eens: over de doden niet anders dan op een goede manier. Maar dat is wel totaal iets anders dan: over de doden niets dan goeds. Dat is gewoon oude kerktaal, die nergens in de bijbel te vinden is. Als iemand een leven lang een hufter is geweest hoef je hem of haar na het overlijden toch niet de hemel in te prijzen? Dan noem je gewoon de verkeerde dingen en de eventuele goede dingen, die er vast ook wel zijn…

    Zelf ken ik de man niet, ook al ken ik wel z’n boek: het Kruis in de asfalt jungle, maar daarmee ken ik de man nog niet.
    En ‘k denk dat niemand hem hier persoonlijk kent.
    Voor mij is hij niet meer, maar ook niet minder, dan één van de vele verkeersslachtoffers die vandaag, gisteren en eergisteren omkwamen…
    Dus waarom zou zijn dood erger zijn als de dood van al die anderen?

    En dat hij nu in de hemel is, hoe weet je dat?

    Ik geloof daar trouwens zowiezo niet in, dat je na je dood naar een hemel of hel gaat…
    ’t Enige dat we weten is: dat we in de dood voor God bereikbaar zijn… En dat voor de overledenen de nieuwe Aarde er al is…

    Ach ja, eens Telderiaan/Vonkeriaan, altijd Telderiaan/Vonkeriaan.:-)

  48. rob says :

    @dsDre
    je gaat toch ooit een keer dood. Met 79 mag je niet mopperen. Geen lang ziektebed. Er zijn rottere manieren om aan je eind te komen.

  49. rob says :

    @Pittig

    Het kan ook snel masochistisch worden. Je hoeft het lijden niet op te zoeken. Ik betwijfel of zijn ideeën over Anguish wel zo goed is voor de psychische hygiëne.

    Het heeft naar mijn idee, hoe ik het invul, meer met de realiteit te maken.
    Bereid zijn te lijden als het lijden zich aandient.

    Dat alleen al is belangrijk.
    Ik vind het vaak moeilijk om het lijden te zien en daardoor te gaan voelen,zowel bij mijzelf als bij anderen, omdat het een vervelend gevoel is.
    Het maakt mij hulpeloos in situaties waar er geen oplossing is om het lijden te verzachten of te laten verdwijnen.

    Maar als ik het lijden niet wil zien, zowel bij mijzelf als bij en ander, raak ik verhard.

    Hard zijn is geen kwestie van goede hygiene. Het is wel makkelijker.

  50. rob says :

    @Pittig

    Ik ken zoveel mensen uit de tijd van Wilkerson die het idee hadden dat God altijd de moeilijke weg voor je koos. Dus als je kon kiezen tussen twee wegen, dan zou God je altijd op de moeilijkste weg sturen.

    Dat is dus een masochistische gedachte

    Naar mijn idee geeft God je op momenten precies dat wat je nodig hebt, en niet meer of minder. Dat zou namelijk nutteloos zijn.

  51. rob says :

    @Pittig

    En al die Anguish? Wat helpt het? Pas als je iets gaat doen. Maar dat kan ook zonder die Anguish.

    Als je minder voelt, wordt de noodzaak ook minder.
    Gevoel heb ik nodig om in beweging te komen.
    gevoel is als een soort kompas.
    (waar je ook niet blind op kan varen, je hebt ook je verstand nodig)

  52. rob says :

    @Pittig

    En daarachter zit toch echt het idee dat het van ons afhangt, van wat wij voelen en doen. En ik denk dat de charismatische en evangelische beweging vooral op dat gevoel verder is gegaan. Het gaat dan helemaal afhangen van wat wij voelen! Als wij Gods aanwezigheid voelen, dan pas is God aanwezig.

    Ik denk niet dat je Gods aanwezigheid moet versmallen naar jou gevoel.
    Dat is een beprekte visie.
    Andersom is beter:
    God toelaten in jou gevoelsleven.

  53. rob says :

    @Pittig

    De basis voor de charismaniakele wereld zit al in de gedachtenwereld van Wilkerson.

    the anguist:
    Het lijden zie je in de evangelische wereld wel terug in de vorm van : manieren bedenken om zo snel mogelijk uit de toestand van het lijden te komen (op zich heel menselijk en wenselijk)

    Dit zie je:

    1:kilometers lange bidstonden om te voorkomen dat we gaan lijden en om het lijden uit te bannen.

    2:Doen v goede werken

    3: zonden koppelen aan lijden, en de gemeente een lijst voorhouden van goed gedrag, de do’s en de don’ts, zodat God niet hoeft te straffen met lijden, ziekten rampspoed etc.

    Sorry voor het aantal posts maar het ging even niet anders. de post in zijn geheel ging niet goed,dat pakte die ccomputer niet, dan maar in stukjes
    Ik zal wel iets stoms hebben gedaan, maar goed)

  54. Jan-Peter says :

    @Rob: Je zei: ‘Ik denk niet dat je Gods aanwezigheid moet versmallen naar jou gevoel.
    Dat is een beprekte visie.
    Andersom is beter:
    God toelaten in jou gevoelsleven.’
    Dank. Daar kan ik wat mee. Weer een stukje verder.

  55. rob says :

    @Jan Peter
    Graag gedaan 🙂

  56. TommyLee says :

    David Wilkerson was een groot mens die heeft laten zien dat je mensen die de mist in gaan (drank, drugs, bendes losbandigheid) beter kan helpen dan ze alleen maar af te keuren en je verder van ze af te keren, wat de geldende kristelijke norm was. Ik heb hem diverse keren horen spreken, twee of drie keer in Den Haag bij grote campagnes en een keer op de europese pinksterconferentie in Bern 1972. Wisten njullie dat in de oorspronkelijke versie van de film Het kruis in de asphalt jungle er aan het einde een scene voor kwam waarin de bekeerde jongelui naar een kappr gingen om hun haar op een brave lengte te laten knippen. dit viel zo slecht in Nederland (waar lang haar bij jongens in de kristelijke wereld veel meer geaccepteerd was, dat ze dat stukje er bij ond direct maar hebben uitgelaten. David heeft in zijn laatste campagne in Den Haag de mensen laten opstaan en laten nadenken over de spoedige wederkomst. hij leek daar nogal door te worden geobsedeerd. ik vond dat jammer want er waren heel veel drugsverslaafden in de zaal waar hij helemaal geen aandacht voor had. Tot slot wil ik wijzen op een alleraardigst boekje van zijn hand wat heet: Laat je niet ontmoedigen waarin hij heel eerlijk praat over zijn ontmoedigingen oa de ziekte van zijn vrouw wat naar ik meen is verschenen onder het label: Shalom Books van Ben Hoekendijk (jawel de man die vandaag een ridderorde kreeg opgespeld)

  57. erik says :

    David Wikerson mag dan zoals sommigen nogal kort door de bocht zijn en je kunt het oneens zijn met bepaalde zaken die hij verkondigt of de manier waarop hij dat deed, maar het feit ligt er dat vele, maar dan ook werkelijk vele mensen God hebben leren kennen doordat hij zich niet alleen maar geroepen wist door god, maar ook probeerde te luisteren naar God en te doen wat Hij zei. velen zijn gelovig geworden velen zijn van hun verslavingen genezen, vele mensen zijn hersteld. niet door Wilkerson, maar door God. Wilkerson was een man Gods met fouten engebereken, maar die een enorme impact heeft gehad in het leven en denken van velen.

  58. TommyLee says :

    Ik zit net op de Belg naar de West-Side Story te kijken. Zou dat een eerbetoon aan David zijn???