Duitser ontwikkelt gebedsautomaat

De Duitse kunstenaar Oliver Sturm heeft een gebedsautomaat bedacht. Hij lijkt op een fotocabine, je stapt erin en kunt voor 50 eurocent 5 minuten bidden. Het keuzemenu biedt 300 gebeden in 65 talen, behorend bij de vijf grootste religies. Het lijkt hem gezien de situatie in Japan leuk om zo’n ding in hartje Tokyo neer te zetten. Maar dat is alleen een pilot. Uiteindelijk moet de Gebetomat in honderden metrostations, universiteiten, luchthavens, winkelcentra en snelwegparkeerplaatsen worden geplaatst om de zich voortijlende westerse mens tot inkeer en reflectie te verleiden. Der Spiegel heeft een achtergrondverhaal.

Advertenties

16 responses to “Duitser ontwikkelt gebedsautomaat”

  1. Wim ten Brink says :

    Is er ook een meditatie-optie aanwezig voor Atheisten?

  2. 2eHans says :

    Komt me bekend voor: “als het muntje in het kistje klinkt, het zieltje naar de hemel springt”

  3. de barnevelder says :

    Wat kost zo’n ding ( ons barrevelders bin sunig ) en is dat dan inclusief met of zonder antwoord apparaat ? Offerte mailen a.u.b via GG voor complete set.

  4. Pittig says :

    Ik heb liever een gebedsverhoringautomaat…

  5. 2eHans says :

    Zo’n automaat ken ik Pittig. Zelf ruime ervaring mee!
    Je moet dan je wens om eten (het werkt alleen bij het gebed om het daaglijks brood) inspreken in het automaat. Daarna mag je doorrijden naar het eerste of soms tweede raampje om daar je verhoring: Je eten op te halen. All praise de grote M

  6. TommyLee says :

    Alhoewel de datum van het artikel wel heel dicht in de buurt van 1 april is, lijkt het me wel wat. Een link naar het Dwaze Schare gebedenboek lijkt me voor de hand liggend. Nee zonder dollen een 666 achtige chip in je voorhoofd verraadt je godsdienst en je noden aan het apparaat bij binnenkomst. of:De toepasselijke gebeden beginnen direct zodra je je chipkaart in de gleuf laat glijden. Er is veel mogelijk met zo’n ding. Hoezo luidsprekers je kan toch ook via telepathie ingestraald worden etc.etc.

  7. GJay says :

    Ik bid gratis een origineel gebed 🙂

  8. moniek says :

    @2e hans: 🙂

  9. Hendrik says :

    Je ziet ook steeds meer grote beeldschermen of beamerprojecties op metrostations enzo. Het is misschien wel een goed idee om een camera in de Gebetomat te koppelen aan zo’n scherm.

  10. Hendrik says :

    Gebetomat, Gebetomat…. zou de SP daar wat mee kunnen? http://www.sp.nl/service/tomaten/recepten/

  11. bramvandijk says :

    Net als een kerkdienst, als je een dominee laat bidden mag je een vrijwillige bijdrage in het collectezakje werpen.

    De overige onderdelen zoals samen zingen en een preek zijn overgeslagen. Meestal maar goed ook. Tenzij Pittig de dominee van dienst is, dan wil je de preek zeker niet missen 😉

  12. WOK says :

    Muntjes? In welk tijdperk leeft die Duitser?
    Kan er niet gechipt of gepint worden?

    Enne…krijgen we dan ook het Here, here,…Here Here erbij? of moet je dat als Charismagicus er zelf bij bedenken

  13. Ettje says :

    Voor veel gristenen zal het helemaal niet vreemd overkomen. Ze menen immers dat God een automaat is, waar je je gebedje in stopt…

    Andere gristenen hoef je alleen maar een bijbeltekst in te stoppen en er rollen zo tien anderen uit.

    Is dus niet eens een origineel idee van die Duitser.

  14. Ettje says :

    @Pittig; ‘k Denk dat er heel veel onverhoorde gebeden zijn. Gelukkig maar!

  15. DonQshot says :

    Goed idee zo’n aparaat! Zou best goed kunnen werken.. Al ben ik zelf dan meer voor een gebeds app op mijn iphone

    ps Wim – atheisten mediteren? Ik dacht dat tie wetenschappelijke artikelen reciteerde 🙂

    Ik mediteer zelf met regelmaat maar ben geen atheist… hoe zit dat nou.. goeie opmerking trouwens.. hoe kan ik op dat krukje in een goede lotus houding komen of mijn yoga oefeningen uitvoeren… dat aparaat moet groter

  16. distel says :

    Dan liever meteen volautomatisch met een keuzemenu om voor te programmeren en graag met de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten.
    Wel per automatische incasso natuurlijk.

    Heb ik er geen omkijken meer naar.