Evangeliseren met gouden tanden

Hoe bereik je je tandarts met het Evangelie? Door hem te wijzen op de gouden vullingen die mensen in Toronto hebben ontvangen. Aldus David Sörensen, auteur van een populaire nieuwsbrief met de naam Life Letter. Onlangs schreef hij zijn lezers: “Ik was vandaag bij mijn tandarts en voelde de Geest van God zeggen: ‘Spreek eens met je tandarts over de wonderen die Ik gedaan heb in Toronto, waar Ik tientallen mensen gouden tanden en gouden vullingen gegeven heb.’ Ik sprak er met hem over en hij gaat het bekijken op internet. Ik bid dat God hem laat zien dat er dingen gebeuren die wetenschappelijk niet verklaarbaar zijn en die bewijzen dat er wel degelijk een God is die uit niets iets kan scheppen, wat Hij ook maar wil! Ik wil je vragen deze filmpjes zelf eens te bekijken. ALSJEBLIEFT: Laat je neiging om alles te bekritiseren wat buiten je kader valt eens eventjes los en laat je hart vervuld worden met de liefde van God voor mensen. Dat Hij zelfs wonderen doet die niet per se noodzakelijk zijn.”

God en wetenschap lijken in de beleving van Sörensen op gespannen voet te staan, want in een Lifeletter die deze week uitkwam profeteert hij over de toekomst:

“Ik zie de evolutietheorie aan de schandpaal genageld worden en velen die op hun gezicht zullen gaan. Grote schande over de wereld en grote smaad over de grote namen van zogezegde wetenschap, als blijkt hoe dom en blind ze geweest zijn. Dit zal enorme openheid brengen voor het evangelie. Waar satan heeft geprobeerd mensen massaal te doen geloven in evolutie, zal God de ogen van de mensheid openen voor deze leugen en ik geloof dat velen zich zullen bekeren, als de leugen ontmaskerd wordt.”

Wetenschap mág, maar het moet het geloof wel altijd bevestigen. De ontmaskering van de evolutietheorie gebeurt in ieder geval voordat Jezus terugkomt. Sörensen denkt dat dat nog heel lang duurt. Misschien wel 4 miljard jaar? Tot die tijd is het zaak om een paar gouden vullingen te scoren, zodat we van Gods wonderdaden kunnen getuigen.

130 responses to “Evangeliseren met gouden tanden”

  1. Jaap says :

    Mag zilver ook? Goud past niet bij mijn huidskleur…

  2. rob says :

    Ik ga pas geloven (in de theorie v Sorensen) als er diamanten in mijn bek groeien 🙂

  3. Johan says :

    Toen de vullingen in Toronto verschenen, heeft John Arnott, de voorganger van die Vineyard-gemeente, een verklaring laten uitgaan. Een kwart was aantoonbaar verzonnen, de helft zweerde dat de vullingen die ze al hadden meer waren gaan glimmen, en een kwart had gouden vullingen die ze voor de dienst niet hadden. De vraagt dring zich dan op: waarom geeft Onze Lieve Heer gouden vullingen in plaats van nieuwe kiezen?

    Verklaring hier zo (laatste alinea):
    http://www.cesnur.org/testi/goXgold_01.htm

  4. engel says :

    Ik dacht dat deze hype al weer 10 jaar voorbij was…

  5. Johan says :

    @engel: Dat dacht ik ook. Heb er al in geen jaren meer van gehoord.

  6. bramvandijk says :

    Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat god zich bezig gaat houden met gouden vullingen. Zelfs als het iets bovennatuurlijks is, wat heeft Jahweh er mee te winnen? Meer iets voor Mammon lijkt mij…

    Dat meneer Sörensen zo zit af te geven op de evolutietheorie maakt het er allemaal niet geloofwaardiger op.

    * gaat klaarzitten voor een rondje welles nietus over schepping versus evolutie *

  7. eekhoorn says :

    Ppppffff…… Ik vraag me oprecht af wanneer al deze onzin nou eens stopt.

    David VOELDE dat de geest van god tegen hem zei…
    Zou die geest van god nog niet weten dat het raadsel hier al ontmaskerd is?

    Ik heb ergens gelezen dat David tijdens het boodschappen doen onderuit ging in de supermarkt door de kracht van gods geest…. Als je daar dan zieltjes mee moet winnen. Wat voegt het toe aan het getuigenis van het offer van Jezus?
    Tjonge jonge, deze man gaat onderuit in de supermarkt, ja nu geloof ik ook in god?

    Sorry hoor, ik snap er geen bal van en ik wil het geloof ik ook niet begrijpen.

  8. engel says :

    @Johan,

    Wat te denken van deze zin?

    “Pictures of the gold teeth may be accessed at Toronto’s web site address, . As individuals downloaded these pictures, and all over the world people showed them to others, the same miracle began to break out in other locations.”

    De kracht van suggestie? Ook met de hype mee willen doen?

  9. Johan says :

    @engel: Als de Toronto-jongens zelf al zeggen dat driekwart zich maar wat inbeeldt, zit er in elk geval een forse dosis suggestie bij.

  10. Marie says :

    @eekhoorn
    Als je Sörensens verhalen op facebook mag geloven, heeft hij inderdaad regelmatig allerlei spectaculaire geestelijke ervaringen.
    Wat ik me dan o.a. afvraag bij zo’n supermarktverhaal, is of hij, nadat hij onderuit was gegaan in de supermarkt, al zijn gewone boodschappen in zijn karretje heeft omgewisseld voor biologische en fair trade boodschappen. Dat kan haast niet anders.

    En kunnen we asjeblieft afspreken dat we niet (opnieuw) zo’n ellenlange discussie beginnen over schepping en evolutie?

  11. eekhoorn says :

    @Marie
    Idd, het schijnt dat David van alles meemaakt met “de geest”. Dat moet hij zelf weten, op de één of andere manier trekt hij het kennelijk aan. Maar mijn vraag is, waarom zet hij alles UITGEBREID op het web voor iedereen te lezen? Het lijkt alsof hij zeggen wil: “Kijk mij eens even geestelijk bezig zijn, zelfs boodschappen doen gaat bij mij op een hoger niveau.” En dan vervolgens alle loftuitingen in ontvangst nemen van allerhande zielen die AMEN en LOOFT DEN HEER roepen. David z’n dag is weer goed want hij is weer geëerd en voelt dat ‘ie goed zit.

  12. Ruud Vermeij says :

    Vallen tijdens het boodschappen doen brengt hem op een HOGER niveau?

    Nu snap ik het, hij viel omhoog. Dat kan je inderdaad met recht een wonder noemen… 🙂

  13. Flipsonius says :

    Flauwekul. De exacte samenstelling van een kroon, brug of vulling kan alleen worden achterhaald na een materiaalanalyse aan de hand van een slijpmonster – en dan moet je dat voor en na het wonder gedaan hebben. De meeste tandartsen weten ook niet exact wat ze in iemands mond stoppen. Laat staan de patiënt. Meestal gaat het om legeringen van verschillende metalen (palladium, goud, zilver etc) met een toplaagje. Een foto zegt al helemaal niets.

  14. eekhoorn says :

    @Ruud

    Hij zegt het niet zelf he, laat dat duidelijk zijn.
    Ik schreef : het lijkt alsof hij zeggen wil…

    Dus bij deze om verwarring te voorkomen misschien had ik het ook niet zo moeten opschrijven.
    Verwarring is er al genoeg….

  15. engel says :

    Deze Sörensen is ook een groot fan van Benny Hinn en vooral Todd Bentley. Dat zegt mij wel weer genoeg…

    Genoeg over deze onzin.

  16. Click says :

    ALSJEBLIEFT. Laat je neiging om je gezond verstand te gebruiken eens eventjes los…. etc. etc.

  17. aafke says :

    @Johan
    Inderdaad vreemd dat God geen nieuwe kiezen geeft in plaats van al die gouden tanden en kiezen.
    Maar jouw opmerking geeft wel ruimte om een ander wonder te kunnen geloven…
    Zouden die genezen blinden in Myanmar glazen ogen hebben ontvangen…?

  18. eekhoorn says :

    @aafke
    Die stunt heeft Todd Bentley toch al uitgehaald?
    Met dat glazen oog? Hij bad met iemand die blind was en zou het een nog groter wonder vinden als hij door zijn glazen oog zou kunnen zien…
    Ik heb er toen via via flarden van mee gekregen omdat ik er zelf nogal misselijk en opgefokt van raakte, van dat hele Todd Bentley circus.

  19. aafke says :

    @eekhoorn
    De Here God kan alles zeggen die lieve lieden dan.
    Ik herinner me inderdaad het filmpje dat iemand stelde door een glazen oog te zien.
    Trouwens ik kan dat ook.
    Ik “mocht” van de Heer bij Hans Anders (je weet wel die van de tekst “maar gij geheel anders…”) twee glazen ogen aanschaffen. Kan er erg goed door zien.
    Ik wil er ook wel voor danken.
    🙂

  20. Aart C. Veldhuizen says :

    “Laat je neiging om alles te bekritiseren wat buiten je kader valt eens eventjes los”

    Daar ben ik voor! Afgelopen maandag kon ik als tenor in koor I zomaar opeens mijn hele partij in het openingskoor van de Mattaüspassion meezingen! Hoe is het mogelijk, dat moet een groot wonder zijn. Ik hoop dat hetzelfde komende maandag voor het slotkoor geldt, want dan hoef ik niet zo te studeren van de week.

    Zou hij trouwens ook gouden kiezen kunnen regelen op die plekken waar ik als 47-jarige nu al niks meer heb zitten? Daar zou ik ook voor zijn! Dat lijkt me trouwens ook het meest verantwoord: gouden tanden zijn om te pronken, gouden kiezen zijn voor in het verborgene. Die zeggen: ik ben stinkend rijk en ik geniet er van maar ik wil het niet laten merken.

  21. Marie says :

    @eekhoorn
    Hij zet het op facebook ter leering ende vermaeck denk ik. Net wat je wilt.

    Ik ben trouwens wel benieuwd of hij nog op het tandartsverhaal terugkomt en wat die tandarts ervan zegt. Hij heeft laatst ook al zijn diensten aangeboden aan zijn huisarts. Wilde gaan bidden voor ongeneeslijk zieken. De huisarts reageerde positief volgens hem, maar hij heeft er nooit meer iets over verteld.

  22. aafke says :

    @ACV
    Nou niet zeuren man; jij eerst hier de nieuwe kerk laten dokken voor jouw preken en dan vervolgens ook nog een goudwonder. Het kan ook te gek.
    Terug naar je dockstation; een fietstocht mag ook.

  23. aafke says :

    Met stomme verbazing trouwens dat filmpje bekeken waar gewone mensen met hun handen tegen de wangen verwachtingsvol hopen op een wonder in hun mond.
    Hoe gek kun je mensen krijgen.
    Griezelig.

  24. rob says :

    @Aart

    ik wil kunnen kauwen op mijn rijkdom, ik wil kunnen malen op mijn rijkdom, ik wil mijn rijkdommen op elkaar kunnen zetten 🙂

    @Aafke
    Danken voor een bril ? 😕 je laat je weer afschepen. Ga voor het echte wonder, een gouden bril met bijpassende kiezen ( en eventueel een gouden bikini)

  25. aafke says :

    @rob
    Een gouden bikini…?
    Kan ik in het kader van dé stijgende goudprijzen en mijn uitdijende figuur ook kiezen voor een gouden badpak?

    Ik heb trouwens geleerd dat je een gegeven paard niet in de mond mag kijken. Waarschijnlijk is dat voor al die sukkels ook de reden dat het uiteindelijk toch
    niet waar bleek te zijn.

    Ze voelden een wonder, maar mochten niet kijken, hoewel ze toch ook niet blind waren..
    Snap jij het nog?

  26. rob says :

    @Aafke
    Ja hoor, dat mag
    Maar zo erg als bij dominee Aart is het toch niet hoop ik?
    Ik heb al die filmpjes v Pittig ook bekeken en ik snap helemaal niet dat mensen er in mee gaan.
    Misschien idd, zoals Click zegt, je verstand loslaten, maar dat verstand heb je toch ook niet voor niets gekregen.

  27. Pittig says :

    Van de site uit Johan’s reactie (10:06am) (de allerlaatste zinnen)

    To complicate matters, there have been questions raised about people fabricating the gold dust phenomenon by sprinkling glitter on themselves. One Brazilian minister, Silvania Machado, insists she does not fake the manifestation even though two independent tests showed the substance that fell from her head was some kind of plastic film. In most cases where the gold dust has appeared recently in the United States, no one has tested the substance, and some pastors said they wouldn’t feel right about testing it anyway because they saw the flecks appear out of nowhere. “We know it is a supernatural occurrence, whether or not it is gold,” says pastor Bill Ligon of Christian Renewal Church in Brunswick, Georgia. His church began witnessing the gold dust phenomenon early this year.

    Interessant dat het ook over goudstof gaat.
    Hebben we hier meteen een verklaring voor het goudstof van Matteüs van der Steen? Mensen die glitter op zichzelf gooien — voor het goede doel!

    “The fact remains that God is sending a supernatural sign in our midst that He is using to win the lost, heal the sick and deliver the oppressed,” Ligon says.
    And that is what most people involved in this movement contend: If people are being healed or converted to Christ, or if their faith is being strengthened, or if they are becoming more zealous in evangelism as a result of gold dust or gold fillings, then God is at work no matter how bizarre these miracles seem or how much they offend human reasoning.

    Het doel heiligt de middelen! Als je door trucjes en het op jezelf gooien van goudstof mensen in het evangelie (jouw versie ervan!) kunt laten geloven, dan is het toch goed?

    En laat het menselijk verstand er maar buiten. Die heeft God ons per ongeluk gegeven. Een kleine vergissing van God — vergissen is goddelijk. Bekijk het van de positieve kant: als je al dat “verstand-gedoe” loslaat heb je ook geen last meer van vragen, de wetenschap of kritiek!

    En dan kun je ook heerlijk in alles geloven wat er maar in je hartje opkomt.
    Rondzwaaien met een zwaard om de demonen te verslaan? Geen probleem!
    Dat de evolutietheorie nergens op slaat? Geen probleem!
    Engelen in UFO’s? Geen probleem!
    God die goudstof aan de allerrijksten ter wereld geeft, maar de allerarmsten laat omkomen van de honger? Geen probleem!

    Groet,
    Pittig Cynicus

  28. Pittig says :

    @ Aart C.V.

    … gouden kiezen zijn voor in het verborgene. Die zeggen: ik ben stinkend rijk en ik geniet er van maar ik wil het niet laten merken.

    🙂

    Gouden kiezen voldoen dus aan de Matteüs 6:5 test!

  29. M says :

    Kan God die arme Afrikanen niet beter wat gouden kiezen geven?

  30. Ruitje says :

    Weer een voorbeeld van hoe gek ze in charisland aan het worden zijn. Zucht…

    Ik was een keer bij de Doorbrekers, was er een getuigenis en een filmpje van een stel uit die gemeente die naar Lakeland waren geweest en gouden kiezen hadden gekregen. Voor mij was toen duidelijk dat Doorbrekers ook bij de trieste rij dwalende gemeenten behoort.

  31. distel says :

    mijn gezond verstand inruilen voor een paar gouden kiezen lijkt mij een wat povere ruil

  32. distel says :

    ik zou alleen een pobleem hebben:
    ik vind gouden kiezen en randen zo lelijk…
    zou je ook mogen ruilen of ben ik dan weer ondankbaar

  33. distel says :

    randen= tanden natuurlijk.

  34. aafke says :

    @distel
    Ik kan voorbeelden bedenken die hun verstand zonder dat je er iets van merkt uitschakelen…
    Geen verschil!

    En misschien een idee voor een commerciële gristen: een ruilbeurs voor wonder-relikwieën.
    Kan ook via Marktplaats.
    Evt. http://www.GGvia.com…?

  35. Johan says :

    @distel: Ik ben jaren geleden wel eens in zo’n dienst geweest. Werd er gebeden voor gouden vullingen. Ik denk dat wel meer mensen dachten: bekijk ‘t, dat wil ik helemaal niet! 🙂

  36. Johan says :

    @aafke: De vergelijking met relikwieën lijkt me heel terecht.

  37. Pittig says :

    @ distel

    Wat een prachtig, scherpe en diepzinnige oneliner! 🙂

    (zit er copyright op?)

  38. engel says :

    @Johan,

    en hoeveel gouden vullingen heeft jou dat opgeleverd?

  39. distel says :

    @M

    goed idee,in Somalië ofzo. hebben ze in elk geval gouden kiezen om niets mee te eten

  40. distel says :

    @ Johan
    voordeel is dat je dan leert veel harder voor een ander te bidden dan voor jezelf 😉

  41. Aart C. Veldhuizen says :

    @aafke,
    je hebt me ontmaskerd. Ze zongen het nog zo: “Kroon hem met gouden kroon”, maar ik zie nu in dat dat niet juist is. Ik ben een geldwolf onder de schapen, een beest is het diepst van mijn gedachten. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van mijn gouden kroon…..

  42. aafke says :

    O Halleluja Heer,
    Ik ben zo dankbaar dat ook ACV spijt heeft van zijn zondige levenswandel.

    ACV, prachtig lied, zal ook wel een Toronto-hit zijn.
    Teneinde verlost te worden van je gouden kronen,
    gewoon vanmiddag nog de tandarts bellen en er bij vermelden dat het gaat om een spoedje….

    Trouwens, ik heb die schaapskleren van je gezien op je website, je zie niet dat je een wolf bent.
    Goed gecamoufleerd.

  43. distel says :

    @Aart

    ehh… een goede tandarts?

  44. eekhoorn says :

    @Ruitje

    De doorbrekers? Dat klinkt als een tv programma waarin je een ruïne weer omtovert tot een paleisje! 😄

  45. Sermon8 (2TheDead*) says :

    @Marie
    @ allen (* wie de schoen past)
    Marie, on 9 februari, 2011 at 10:53 am said:
    quote
    En kunnen we asjeblieft afspreken dat we niet (opnieuw) zo’n ellenlange discussie beginnen over schepping en evolutie?
    unquote

    Goed voorstel Marie.

    Dit is mijn allerlaatste bijdrage op deze site.
    Ik zal uit fatsoen nog antwoorden op mogelijke vragen. Indien ik daarvan zelf vind, dat ik daarmee nog iets kan verhelderen. Ik heb overigens geen hoge verwachtingen.
    Ik vertrek hier en verlos enkelen van jullie voor eeuwig van mijn “verhelderingen”.

    Deze op (nog blinde) (christelijke) gelovigen gerichte verhelderingen worden hier gelukkig ook door anderen onder de aandacht gebracht.
    En met meer succes dan ik heb mogen ondervinden.
    Ik wijt dat aan het feit dat ik geen predikant, dominee, voorganger of therapeut ben.
    En aan het feit, dat men mij nog niet kent van “eye-to-eye” ontmoetingen.
    Zij, die zich gestoord gedragen door deze onbekendheid met mij, raken daar kennelijk zo onzeker van, dat zij regelmatig snel vervallen tot het gebruik van krachttermen, dreigementen en denigrerende, ongefundeerde suggesties: doelgerichte imago beschadiging.
    De ongefundeerde, suggestieve typeringen zijn ronduit walgelijk.
    En ja, daar laat ik me door weg jagen. Hier.
    Want deze site zocht ik bewust op als welkome “rustpunt”. Waar ik me een tijdje “ter compensatie” iets anders kon gedragen dan ik me in mijn dagelijkse werk kan veroorloven.
    Jammer, maar ik moet helaas onder ogen zien, dat enkele toonaarden hier, hoewel meestal gelukkig kortstondig toch, een verkeerde invloed hebben. Die verpesten het wat mij betreft voor de rest van de deelnemers hier.

    Door die “elementen”, overigens zeer nadrukkelijk en opvallend aanwezig, worden mijn bijdragen getypeerd als “vergane new age”, terwijl een kern in mijn betogen altijd is geweest dat het elkaar bestrijden op schriftgeleerdheid en de daarmee samenhangende haarkloverij nu al 3000 jaar duurt en al die tijd niet heeft mogen leiden tot iets wat niet scheurt. Niets new age aan, van mij. Is mijn mening.

    Marie (M-B?), voor jou en diegenen, die (hier) met de nodige kwinkslagen serieus bezig zijn een duurzamer vervolg van de leringen van de Christus te bewerkstelligen blijf ik “Sermon8” en wens jullie al het goede toe;

    voor de “elementen” waar ik naar verwees blijf ik (de van een van hen ontvangen)
    “Sermon8etcetcetc” of de netname waarmee ik hier zelf begon: “Sermon8 2TheDead”.
    Daaraan wil ik nog kwijt, dat
    “ik ook een poort beheer. Ik zal jullie herkennen en jullie zijn niet wenselijk voorbij de poort. Voor jullie je eigen “koninkrijk” waar je kunt heersen over wat je je zelf geleerd hebt om je mee te omringen”.

    Carne Vale

  46. bodem says :

    “In a few cases, dentists were able to show from their records that the gold was put in their mouths previously by the dentist and not by God. These people had apparently forgotten that this work had been done. The majority of these incidents however, seem to be beyond explaining, other than that God has given these wonderful gifts.”

    Vergeten dat je gouden vullingen had laten zetten? Er is vast geen andere uitleg te bedenken.

  47. bodem says :

    “After their testimonies, John Arnott asked everyone who needed healing or a touch from God on their mouths, necks, jaws, teeth or gums or who wanted to ask God to supernaturally fill their teeth to stand. Almost everyone stood to their feet and prayed. ”

    Tja, wie is er niet bang voor de tandarts.

  48. rob says :

    @Sermon
    Ik denk ook altijd voor mijn rust te komen en ik kom aaaaltijd bedrogen uit 😦
    Dankzij je posts duik ik weer regelmatig in mijn woordenboek en in de google machine.
    Geweldig, alleen hierom zal ik je al missen.

    Effe zoeken naar Carne Vale, ik wil altijd alles weten over zegeningen.

    Maar echt, heb jij een poort? 😎

  49. aafke says :

    @Serpent9
    Blijven lachen, zoals ik een half uurtje geleden al meldde bij Calvijn&Darwin.
    Van jou heb ik geleerd dat je niet moet dreigen, dat ontsiert je.

  50. aafke says :

    2rob
    Op dit moment heb ik de neiging dat bekende lied
    “Ik zie een poort wijd open staan” te zingen.
    En ik heb trek in koffie met cake.
    😦

  51. rob says :

    Nou Aafke en dominee Aart, gij daar, die zichzelf aangewezen hebben als dikzakken, daar gaan jullie

    CarneVale
    ‘Zeg vaarwel aan het VOLLE vlees
    Leeg de kelder en de kasten (en laat ze leeg)
    Hou ootmoedig uwe vasten
    Doe boete , bid en lees (vooral de posts v Sermon8)
    Matig de inhoud van uw glas, stelletje zuipschuiten.
    Wees ascetisch in uw trachten
    En hou steeds in uw gedachten
    dat gij wederkeert tot as (als je te dik blijft zal dat een grote berg zijn, slecht voor het milieu)

  52. aafke says :

    @rob
    Nou lach er maar om; na die dreigementen heb ik onmiddellijk mijn therapeut gebeld.
    Hij adviseerde me een paar tabletjes Prozac en voorlopig alle poorten te mijden.
    Ik kreeg ook nog de tip dat een carnavalsmasker voorlopig ook voorkomt dat ik bij een poort herkend wordt.
    Alaaf

  53. aafke says :

    @rob
    Vind het trouwens wel heel jammer dat je zo’n vertrouwelijke conversatie over mijn relatie met Sonja Bakker en Dr. Frank zo openlijk neerzet.
    Zout in de wonde.

  54. Jan-Peter says :

    Ben ik hier zo kort dat ik Sermon8 helemaal niet ken?
    Of ben ik helemaal niet wakker geweest afgelopen tijd?
    GG voor de rust? Nee, GG voor de stress!

  55. rob says :

    @aafke
    Wie zegt dat ik lach?
    Ik lach helemaal niet 😦
    Veel sterkte ermee hoor!

  56. Onno says :

    “Kroont hem met gouden kroon” 🙂 heerlijk al die humor hier 🙂

  57. aafke says :

    @JP
    Ja GG heeft ook een tijdje overwogen in plaats van kerk rustoord te worden.
    Te weinig stemmen..
    :-$

  58. rob says :

    @Aafke
    Sorrysorrysorrysorrysorrysorrysorrysorrysorry

    @JanPeter
    Je hebt de zoveelste kans laten lopen om verlicht te worden en door de juiste poort naar binnen te wandelen.
    Echt, sommige mensen zijn hopeloos

  59. aafke says :

    @rob
    Ik voel steken in de rechterhelft van mijn onderbeen en mijn teen lijkt zwart te worden…
    Is dat het begin..?

  60. Jan-Peter says :

    Oh ik ben erg tevreden met mijn eigen verlichte denken al is mijn spirituele arbeid een beetje dood. Ik ben te kritisch geworden… o.a. dankzij GG, al is dat mijn verantwoordelijkheid. Het gevaar is hard te worden, een beetje linkse liefde voor je medemens is op zen tijd toch wel goed. (@Augustiniaanse bekentenissen)
    http://www.antondewit.nl/hij-verheft-zijn-stem-niet/

  61. aafke says :

    @GG
    Heeft de DS ook al een pastorale afdeling?

  62. Jan-Peter says :

    DS=?

  63. aafke says :

    Dwaze Schare…

  64. Mustafa says :

    Professioneel van die tandarts dat hij dit soort klanten serieus probeert te bejegenen.

  65. rob says :

    @Aafke
    Oei dat klinkt heel ernstig, het kan ook een suikerteen zijn 😦

  66. rob says :

    Volgens Sorensen moeten we ons bekeren van de evolutie.
    Moeten we weer aap worden??? 😯

  67. Zoë says :

    liever goud bij mijn huigje dan dat graan waar ze je op RTL-Z zo graag aan helpen

  68. aafke says :

    Er is nog hoop…!

    Vandaag zag ik op nu.nl dat een handopleggende kwakzalver door de rechtbank tot de orde is geroepen.
    Bijzonder is dat de handoplegging uiteindelijk leidde tot het overlijden van ….. een kat.

    Zestien mille terug na mislukte handoplegging kat.

    🙂

  69. aafke says :

    Als de genezing van die poes uiteindelijk toch gelukt zou zijn had je er natuurlijk wel heel goed mee kunnen evangeliseren..

  70. Pittig says :

    @ aafke

    [begin zoals Sörensen te denken]

    Ik denk dat het de tijd van die kat was en dat de handoplegging daarin geholpen heeft. Je moet in alle ongewone zaken direct de hand van God zien. Anders houdt je de heilige Geest tegen!

    [einde Sörensen-mode]

  71. Onno says :

    @bodem, hele fijne lieve mensen die John en Carol Arnott. Erg jammer dat ze steeds en steeds verder verdwalen en anderen meenemen.

    Ik hoor wel vaker dat God nog steeds gouden kiezen en tanden soms geeft in samenkomsten in 3e wereldlanden. Wie ben ik om te zeggen dat God dat niet doet? Ik weet het niet, zou best kunnen, ik vind het ook helemaal niet zo interessant. Fijn voor die mensen als het gebeurt. Voor mijn leven is het niet relevant. Als dat soort wonderen gepaard gaan met het brengen van een duidelijke Amerikaanse prosperityboodschap of een ander vals evangelie waar Jezus niet centraal staat, dan durf ik wel te zeggen dat de wonderen waarschijnlijk verzonnen zijn.

  72. Bono Vox Populi says :

    Maar wat ik wil weten is:
    -krijgen die mensen nou echt gouden kiezen of niet?
    Zo ja, dan is er toch wel sprake van een wonder, of iemand moet met een bevredigende alternatieve verklaring komen.

    -Of is het fake? Zo ja, hoe flikken ze hem dat dan?

    Lijkt me best een serieuze kwestie en al te veel lollige reacties zonder eerst hier serieus op in te zijn gegaan bevestigt alleen maar degenen die zeggen “maakt niet uit wat God voor wonder doet, degenen die het niet willen geloven geloven het toch niet”. in hun standpunt.

  73. Bono Vox Populi says :

    “”ik vind het ook helemaal niet zo interessant”

    ik vind dit dus wel degelijk interessant en relevant.
    Als mensen inderdaad gouden kiezen krijgen dan wil ik mijn scepsis tegen gebedsgenezing nog wel eens kritisch onder de loupe nemen, want dit valt dan wel even in een andere categorie dan het gelijk maken van ongelijke beentjes en genezing van allerlei psychosomatische ziekten. Dit komt toch meer in de richting van aangroeien geamputeerde arm.

  74. rob says :

    @Bono
    De rest om die beweging heen is niet interessant, wat ze te melden hebben aan onderwijs is niet interessant. Dat maakt dat ik niet zo nodig hoef te onderzoeken of die wonderen nou echt gebeurd zijn.
    Een hoop geschreeuw en weinig wol.

  75. Vinegar says :

    Ai ai, er is juist gisteren een stukje van mijn verstandskies afgebroken. Kunnen we hier samen niet even voor ggidden (een soort twidden 😉
    Liefst ontvang ik dan gewoon een gave kies terug, dat scheelt weer voor de hemelse schatkist 😉

  76. Adorin says :

    ik zie die Sorensen op zijn gezicht gaan
    als hij erachter komt dat de gehele tanden kwestie een grote mop is
    ik zie hem vallen als hij erachter komt dat de aarde toch echt ouder is als zesduizend jaar en dat de wetenschap niks voor niks WETENschap is alles word tot op het bot (leterlijk en figuurlijk uitgepluist)
    kortom er is volgens mij meer bewijs voor wetenschappelijke feiten
    dan in deze tover tanden profeet

  77. bodem says :

    @Bono
    Vertrouw je intuitie zou ik zeggen. Als je eerste gevoel bij zoiets is “dat is toch te zot voor woorden” dan is het waarschijnlijk ook te zot voor woorden. Ik sluit niet uit dat er wel eens iemand is geweest met ernstige kiespijn, zonder (geld voor) een tandarts, dat hij daarvoor gebeden heeft en dat God hem op een of andere manier geholpen heeft. Maar almagaan vullingen die massaal goud worden? Dat valt voor mij niet in de aangegroeide ledenmaten categorie maar in de “eerst had ik een groene en nu een rode bril” categorie. Ledematen kunnen niet door mensen gemaakt worden. Vullingen wel. Dat het zo’n hype was is een duidelijke indicatie van het feit dat mensen elkaar aanstaken, dat sommigen meer gingen zien dan er was, anderen een verhaal verzonnen en anderen bewust de boel op-lichtten. Christus heeft zijn volgelingen altijd gewezen op het gevaar van goud en hun aangespoord zich te richten op hun schat in de hemel. En aangezien deze gebeurtenissen geen wereldwijde opwekking of zoiets hebben ontketend, kunnen we ze rustig naast ons neer leggen op de stapel van andere twijfelachtige hypes.

  78. aafke says :

    @BVP
    Het aangroeien van een geamputeerde arm, dat zou mooi zijn, vooral als dan je vingerafdruk ook nog klopt met je paspoort.
    Goud is voor goudzoekers, edelsmeden en ijdele mensen. En natuurlijk voor lieden die benauwd zijn voor sterke inflatie.
    Goud, wierook en mirre.
    Wat een ontstellende onzin in 2011.

  79. Onno says :

    Ik heb zelf de Toronto beweging meegemaakt in de kerk waar ik in zat vroeger. Later bleek het daar in ieder geval grotendeels op wishful thinking te berusten en ik heb van al die geclaimde gouden kiezen en tanden nog niet een stukje bewijs gezien. In een Evangelische kerk in Den Haag had God toen zelfs stukjes goud in de bladeren van een kamerplant doen verschijnen waarmee men naar een juwelier zou gaan. Nooit meer iets van gehoord natuurlijk. De meesten, zo niet alle gouden kiezen in mijn voormalige kerk, bleken onder invloed van de omgeving en de sfeer te baseren op een misverstand. Oude vullingen blijken namelijk na verloop van tijd steeds meer te gaan glimmen. Het had niets met goud van doen. Ik wil overigens niet zeggen dat het in rijke landen niet kan gebeuren. Ik heb zelf (en nu vraag ik natuurlijk weer om een hoop kritische reacties) een keer gebed ontvangen toen mijn verstandskiezen doorkwamen waarvoor ik naar de tandarts moest vanwege de pijn en omdat er geen ruimte voor was. Achteraf jammer dat er niet reeds een afspraak was gemaakt want dan had ik bewijs gehad. Na het gebed waren de scherpe puntjes die ik voelde(waar de kiezen probeerden door te komen) met mijn tong, verdwenen en de verstandskiezen zitten wel onder de oppervlakte maar zijn nooit meer tevoorschijn gekomen. God kan alles maar als er wonderen gebeuren op plekken waar een vals evangelie wordt verkondigd dan gaat het hoogst waarschijnlijk niet om een echt wonder wat door God is gedaan.

  80. aafke says :

    @Onno
    Je zegt “grotendeels wishful thinking” en dat het hoogstwaarschijnlijk niet om een echt wonder is gegaan.
    Respect voor je persoonlijke ervaring, blijf ik af, maar waarom ben je niet stelliger in wat je gezien hebt.
    Dus ipv “grotendeels wishful thinking”: allemaal onzin
    en ipv hoogstwaarschijnlijk: helemaal zeker…

    Ik ben benieuwd naar de spanning tussen je eigen mening en het beeld dat je anderen in hun waarde lijkt te willen laten.

  81. Onno says :

    @aafke, ik kan mezelf niet veroorloven heel stellig te zijn en alles bij voorbaat naar het rijk der fabelen te verwijzen. Neem iemand als Mario Gortner. Die lichtte de boel op en geloofde zelf niet eens. Toch gebeurden er soms wonderen als hij de naam van Jezus gebruikte. Zelf had hij daar geen verklaring voor en vond het apart maar het boeide hem niet zo want hem ging het om het geld. Ik heb inmiddels in mijn leven geleerd dat God soms toch voor iemand een wonder doet op een plaats waar je het niet zou verwachten omdat die persoon echt een wonder nodig heeft en zijn/haar wonder van God verwacht. Dan doet God het ondanks en niet dankzij de mensen er omheen. Vandaar een slag om de arm.

  82. bramvandijk says :

    @rob

    Volgens Sorensen moeten we ons bekeren van de evolutie.
    Moeten we weer aap worden??? 😯

    😀 😀 Geniaal! 😀 😀

  83. bodem says :

    @Onno
    Dat is dan wel weer het voordeel van lid zijn van een evangelische gemeente. Had je in een traditionele kerk niet om hoeven komen, gebed voor je verstandskiezen. Wel heel fijn voor je, want het lijkt me geen fijne ingreep als ze verwijderd moeten worden. Brrr.

  84. aafke says :

    @Onno
    Maar je eigen waarnemingen gaan toch niet over zaken die je “op voorhand” naar het rijk der fabelen verwijst. Je kunt er toch achteraf op terug kijken en een oordeel vellen.
    Toetsen en een mening vormen.
    Nogmaals respect voor je mening, je roept een genuanceerd beeld op.

  85. Onno says :

    @bodem, dat moet je nu niet zeggen. Ik zag laatst een video van een Hervormde Kerk op de Veluwe waar de gaven van de Geest aanwezig zijn en er ook bevrijdingspastoraat wordt gedaan. Het zou best kunnen dat je daar best terecht kan om voor kiespijn te laten bidden zondags of voor het wegnemen van verstandskiezen. Ik vond het inderdaad erg fijn dat ik geen pijnlijke operatie hoefde te ondergaan.

  86. Onno says :

    @aafke, ik heb nog geen bewijs gezien voor gouden tanden en kiezen in Nederland die door God gegeven zouden zijn. Ook weet ik nu dat veel claims fout bleken te zijn omdat het oude vullingen betrof die na verloop van tijd waren gaan glimmen en wat de persoon in kwestie pas was opgevallen nadat er was gezegd dat God goud had gegeven in de samenkomst en men hun eigen mond eens goed had bekeken. Blijkbaar was het psychisch effect van een en ander dat men overtuigd was van goud in de mond. Maar dat wil allemaal niet zeggen dat het niet een keer echt gebeurd kan zijn dus daarom zeg ik waarschijnlijk. Begrijp je?

  87. aafke says :

    @Onno
    Begrijpen doe ik het niet, maar ik heb respect voor je mening.

  88. pijpkaneel says :

    Vervuld van de … nee wacht, dat klinkt als een flauwe woordgrap.

    Kiezen voor de mammon of …. nee, weer een flauwe woordgrap.

    Het is niet alles goud dat daar blinkt! Ach, doe ik het toch weer.

    Op dergelijke larie geeft de geest mij slechts flauwe woordgrappen als reactie. Slecht teken…

  89. Pittig says :

    @ Onno

    Over jouw verstandskiezen-wonder. Ik denk dat we nog niet half weten welke invloed gedachten hebben op ons lichaam.

    Ik ken iemand die met spoed naar het ziekenhuis gebracht werd omdat alle tekenen wezen op een hartinfarct. In ieder geval was duidelijk dat ze ernstige hartklachten had. Maar bij alle onderzoeken werd niets gevonden! Ze had zich te druk gemaakt en zichzelf bijna een hartinfarct gedacht!

    Ik hoor ook regelmatig van seksueel misbruikte vrouwen dat ze kunnen gaan vloeien als ze gruwelijke gebeurtenissen weer moeten vertellen. Of dat ze enorme pijnen krijgen op plaatsen waar ze 30 jaar daarvoor geslagen zijn.

    Ik denk dat we nog maar weinig idee hebben van de wisselwerking tussen de gedachten en het lichaam en de enorme krachten die daardoor vrij kunnen komen.

    Ik heb het al eens eerder op GG genoemd, maar er zijn onderzoeken geweest waarbij mensen met ondraaglijke pijn een nep-operatie kregen. Ongelofelijk, maar waar: daarna was de pijn verdwenen! Zelfs nadat hen verteld werd dat ze niet echt geopereerd waren!

    Ik denk dus op basis van deze informatie dat het heel waarschijnlijk is dat jouw verstandskiezen op psychosomatische wijze werden “genezen”.

  90. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Ik houd wel van jouw “flauwe woordgrappen”! 🙂

  91. distel says :

    @pittig

    Omdat deze verhalen er (ook ) zijn en er reden is te veronderstellen dat er een verband is tussen lichaam en geest kan toch niet tot de conclusie leiden dat dit “dus”bij Onno waarschijnlijk ook het geval is? voor mijn gevoel wringt er wat in zo`n redenering.

  92. rob says :

    @Bram
    Voor sommige kalende mannen niet eens zo’n vervelend idee 🙂

    @Pittig
    In dat geval v lichamelijke klachten met een psychische oorzaak is er gelukkig apparatuur uitgevonden. Met dank aan de wetenschap.
    Zou Sorensen zelf nooit gebruik maken van wetenschappelijke snufjes?

  93. Pittig says :

    @ distel

    Het hangt ervan af hoe groot je de kans acht dat er allemaal wonderlijke zaken om je heen gebeuren…

    Ik acht die kans erg klein, omdat allerlei zaken die wel op wonderen leken uit onderzoeken duidelijk op psychosomatische zaken gebaseerd bleken.

    Ik lees wel bij christenen, joden, moslims, hindoes en boeddhisten hele wonderlijke verhalen, maar ik kan daar moeilijk één niet-menselijke bron voor aanwijzen en ze lijken allemaal sterk op psychische krachten te berusten.

    Desondanks sluit ik de wonder-optie uiteraard niet uit.

  94. Onno says :

    @Pijpkaneel, ik heb er ook nog een:

    The glory of Gold!!! Halleloeejaaaa!!!

  95. goedgelovig says :

    UPDATE: Er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar gouden kiezen en goudstof als volksverhaal. Yvette Lont doet ook mee.

    http://www.docvolksverhaal.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=251&Itemid=1

  96. pijpkaneel says :

    @onno

    Ik vind dit soort wonderen niet kies.

  97. Johan says :

    @engels: Niets. Maar ik ben dan ook een hard-to-receive-type (Toronto-jargon voor: niet voldoende openstaan voor de Geest en/of charismanie en/of charismagie).

  98. henkheilighuizen says :

    Die Yvette Lont geniet in haar leven wel een bijzondere diversiteit.
    Je zou de indruk krijgen dat bij haar sprake is van een zekere mate van “overbedeling” als het goddelijke aandacht betreft.

  99. Aart C. Veldhuizen says :

    Waarom moet het altijd zo spectaculair? Een gouden tand, een nieuw hoofd, een knalpot onder de auto die kapot was maar opeens weer goed is, een enkel van Van Basten die opeens genezen is, een regering in België, een paus die zijn 50jarige bruiloft viert……
    Het stoort me dat er telkens weer verhalen boven komen van spectaculaire wonderen. Het moet blijkbaar allemaal spectaculair. Ik heb daarbij altijd het gevoel dat er mee moet worden aangetoond dat er daar door die persoon zo goed moet worden gebeden en dat is iets dat ik Jan Zijlstra ook wel eens verweten heb. Dat hij blijkbaar iemand is die beter kan bidden dan een ander en dat je daarom tegen het advies van Jakobus 5 dus niet in je eigen gemeente samen moet bidden maar naar een sporthal in de provincie moet gaan of met de auto naar Leiderdorp.

    Mij geeft bidden gewoon rust. Lang niet altijd, maar regelmatig toch wel. Ik heb het uitgesproken (of het er uitgegooid) en ben het voor even kwijt. Maar blijkbaar is dat te weinig en moet het gebedsresultaat breeduit gemeten worden omdat er blijkbaar anders geen mensen ‘tot geloof gebracht’ kunnen worden.

    In de meeste verhalen van de Bijbel lees ik dat anders. Daar zijn de wonderen geen openbare spectakelstukken, maar houdt Jezus het bij voorbaat stil. Ze dienen meestal hooguit ter illustratie van wat hij zeggen wil. En als de mensen inderdaad op grond van de verhalen die er over zijn wondertekenen (Hans (Johannes) noemt ze consequent tekenen) zijn toegestroomd, dan houdt hij de boot af.

    Zo niet wat er in de pers komt. Dat ruikt bij mij toch tot een vorm van verheerlijking waar ik niet vrolijk van wordt. Nog afgezien van hoe ik over die wonderen waarvan verteld wordt denk. Ik het niet een veel groter wonder dat wij er zijn, dat we onze gedachten onder woorden kunnen brengen, die via onze vingers op een beeldscherm zien komen die zo in de hoofden van de anderen terecht komen? Daar heb je geen gouden tand voor nodig. Zelfs geen nieuw hoofd. Want dat laatste word je sowieso al telkens weer gegeven. In stem en tegenstem.

  100. brambonius says :

    Misschien dat de blogpost van Matt Stone die ik net las wel heel relevant is hier: http://mattstone.blogs.com/christian/2011/02/guidance-for-encounters-with-god-and-other-stuff.html

    Ik als charismatisch kan niets met het ontkennen van wonderen, dat is voor mij naturalistische wishful thinking die door mijn ervaring volledig irrelevant is om zelfs maar te overwegen.Maar evenmin zie ik God aan het werk in sommige op wonderen toegespitste toestanden…

  101. Jan-Peter says :

    @Brambonius: je bedoeld occulte machten?

  102. Defender of the Faith says :

    Wetenschap mág, maar het moet het geloof wel altijd bevestigen

    De evolutietheorie is helaas niet zo wetenschappelijk dan hier beweert wordt. En gelukkig zijn er zat wetenschappers, en steeds meer, die dat toegeven.

    http://wayoflife.org/files/ab9c6f8de1acce06b912b6d5522e1c9b-719.html

    Nog leuker: Diversen zijn door hun onderzoek naar de waarheid over de evolutietheorie al tot geloof gekomen 🙂 En dat is toch nog steeds de beste uitkomst van elk wetenschappelijk onderzoek.

  103. Ruitje says :

    @Veldhuizen, sluit me bij jouw reactie aan.

  104. Aart C. Veldhuizen says :

    @Defender,
    Wat bedoel je met dat woordje ‘helaas’? Dat is me niet duidelijk. Ik weet daardoor niet met welke intentie je schrijft wat je schrijft. Is het zo dat je van je geloof bent afgevallen nu de evolutietheorie helaas toch niet het antwoord op al je vragen is? Maar dat rijmt weer niet dat je het ‘nog leuker’ vindt dat mensen daardoor tot geloof zijn gekomen. ‘Nog leuker’ dan wat? Dan iets wat helaas is? Ik begrijp er geen bal van.

  105. brambonius says :

    @Jan-Pieter: niet noodzakelijk, ik geloof niet in een natuurlijk/bovennatuurlijk dualisme waarbij voorbij de lijn van de natuurwetenschappen alles ofwel duivels ofwel goddelijk moet zijn. Ik geloof niet dat de lijn van dat wat we empirisch kunnen meten iets anders is dan een waarnemingsbarriere, en denk dat er er ook veel onzichtbaar natuurlijke dingen moeten zijn waar we niets van kennen omdat ze voorbij die lijn zijn.

  106. Pittig says :

    @ DoF

    En ondertussen zijn er nog meer christen-wetenschappers die de evolutie-theorie omarmen… Maar als jij het fijn vindt dat er enkelingen zijn, die de omgekeerde weg afleggen, mooi toch? Jammer voor hun wetenschappelijke carriere, maar daar krijgen ze heel veel regels en taboes voor terug!

  107. John says :

    @Marie, on 9 februari, 2011 at 10:53 am

    oke, geen lange discussie over evolutie vs. schepping, gewoon een klein filmpje dan 😉

  108. brambonius says :

    grappige naam: the think king, a theist.

    Ik zou mezelf nooit ‘de dunne koning, een theist’ noemen…

  109. Marie says :

    @John
    Aaaargh nee!!! Nu ligt mijn hele geloof in God als Schepper aan diggelen!!! Wee mij !

    🙂

  110. Tom says :

    Dhr. Sörensen heeft wel meer zaken waar hij in geloofd, maar achteraf niet blijken te kloppen…..

    1Joh4:1 1 (BOEK) Vrienden, geloof niet alles wat u hoort, ook al wordt er beweerd dat het een boodschap van God is. Ga eerst na of er wel echt namens God gesproken wordt, want er lopen nogal wat valse profeten op deze wereld rond.
    Lees verder http://dokimazo2011.wordpress.com/2010/11/15/geliefden-vertrouwt-niet-iedere-geest/

  111. eddy says :

    @Tom,

    Toch zitten er wel interesante gedachten in de ‘droom’ van D.S.

    Zoals de gedachte om graag achter sterke leiders aan te gaan en het gezond verstand buiten spel te zetten.

    Laten we dus niet het kind met het badwater weggooien.

    Bovendien is de zaak met A.mG wel wat gecompliceerder dan hieruit blijkt.

  112. Pittig says :

    @ John

    Bij het bekijken van jouw schitterende filmpje kreeg ik een reclame voor lidmaatschap van de EO eronder… 🙂

    Je had dit filmpje van mij ook wel mogen plaatsen in de grote God-is-goed-of-wreed-discussie!

  113. Dutch Hermit says :

    Kwam vandaag toevallig van Sörensen dit tegen: http://www.geopendedeur.nl/studies.php?nieuwsID=123
    Let niet op de mooie en flitsende website en de uitstekende argumenten dan de beste man, dat zou maar afleiden van de inhoud 😉

  114. John says :

    @Dutch Hermit

    Fijn, weer zo’n website met pseudo-argumenten die al honderden keren onderuit gehaald zijn.

  115. John says :

    @Dutch Hermit

    Al is het alleen maar vanwege dat zwart-wit denken: als evolutie onbewezen is, moet God wel bestaan. Dat is natuurlijk lariekoek. Mocht evolutie op een goede dag onbewezen geacht worden, wellicht dat een andere natuurwetenschappelijke theorie dan beter kan verklaren waar het leven vandaan komt. En bovendien, mocht er wel een god bestaan, welke van de 100.000den goden is dan de echte?

  116. Dutch Hermit says :

    @John
    die laatste vraag is makkelijk te beantwoorden. De mijne natuurlijk. Staat er niet geschreven: “IK ben de Here, uw God?” Dus hang ik mijzelf versierselen om en plaats mijzelf op de heilige troon, ondertussen laat ik dieren op mijn heilige barbecue bakken, mijzelf tot een liefelijke reuk. Amen, Halleloejah 😉

  117. bramvandijk says :

    @DoF

    Nog leuker: Diversen zijn door hun onderzoek naar de waarheid over de evolutietheorie al tot geloof gekomen 🙂 En dat is toch nog steeds de beste uitkomst van elk wetenschappelijk onderzoek.

    Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Omdat er mensen zijn die het hebben bestudeerd en tot geloof zijn gekomen dat evolutie daarom niet waar is?

    En hoeveel mensen denk je dat er zijn die door onderzoek naar de waarheid over de evolutietheorie al van hun (fundamentalistische) geloof gevallen zijn. Hetzij tot een wat vrijzinniger christendom, hetzij compleet los van het christendom zijn geraakt?

    Als het zo simpel was was het ook niet leuk meer om onderzoek te doen…

  118. John says :

    @Dutch Hermit

    Dat is het enige juiste antwoord 😉

  119. John says :

    @Dutch hermit

    Alleen jammer dat de aarde over 3 maanden vergaat:

    http://www.ebiblefellowship.com/may21/

  120. Dutch Hermit says :

    @John
    kan het ff niet laten reclame te maken voor mn eigen website 😉 http://vrijzinnigevangelisch.wordpress.com/2010/12/08/jezus-komt-21-mei/
    Oud nieuws dus, dit is nog van vorig jaar 😀

  121. John says :

    @Dutch Hermit

    Allicht, maar nu het wel steeds dichterbij komt wordt het toch weer akelig aktueel 😉

    Hier nog een leuk filmpje: de top 10 van argumenten van creationisten:

  122. Dutch Hermit says :

    @John
    Mooi filmpje. Nummer 10 is wel jammer. Dan wordt Adolf H geciteerd als hij schrijft dat hij altijd katholiek zal blijven, maar in feite was hij toch behoorlijk protestants, zijn aanhang was in ieder geval in meerderheid protestants (en niet joods, maar dat spreekt voor zich )

  123. John says :

    @Dutch Hermit

    Of de meerderheid van Hitler’s aanhang protestants was weet ik niet. Feit blijft dat er in Mein Kampf genoeg over God wordt gepraat en de katholieke kerk behoorlijk meeging in Hitler’s verhaal:

    http://www.google.nl/images?hl=nl&source=imghp&biw=1024&bih=635&q=hitler+catholic&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=

    Ook zo’n mooi argument van creationisten dat ik onlangs hier op GG weer voorbij zag komen, is dat Einstein een gelovige was.

    NOT!

    http://www.bigquestionsonline.com/columns/michael-shermer/einstein%E2%80%99s-god

  124. Dutch Hermit says :

    @John
    Dat is een lastige. Voor Einstein was geloof wel iets belangrijks. Of hij nou orthodox was of vrijzinnig of deïstisch of fan van alverzoening. Ach joh, dat zijn achterhoede gevechten. De schrijver van dit artikel zegt dat Einstein geen christen was omdat Einstein niet geloofde in de karikatuur van het christelijke geloof wat de schrijver van dit artikel denkt dat het christelijk geloof is. Zielig voor hem. Hij bewijst er alleen niets mee…

  125. bramvandijk says :

    Ja, en alles wat Einstein geloofde was ook waar? Dacht het niet. hij is zich blijven verzetten tegen een niet-deterministische interpretatie van de quantummechanica. En dat had hij helemaal fout.

  126. Aart C. Veldhuizen says :

    De Bijbel is waar? Of de wetenschap is waar? Genesis 1 is waar? Maar waar dan? Natuurlijk is de bijbel waar, want zij is literatuur. Het verhaal van de barmhartige Samaritaan is ook waar, niet waar?

    Of bedoelen jullie met waar zoiets profaans als dat het ook zo gebeurd is? Bedoel je dat je met een geschiedenisopvatting van na de Verlichting de bijbelverhalen als geschiedenis wilt lezen? Dat mag van mij – al is dat oneigen aan de bijbel zelf – maar het levert op zich alleen maar holle klanken op. En rare discussies, want hoe is die schepping dan gegaan: vanuit het verhaal vanuit een watercultuur in Genesis 1 of vanuit een verhaal vanuit een droogtecultuur in Genesis 2?

    Wat voor mij waar is? Dit: het gaat er namelijk niet om dat die verhalen gebeurd zijn, maar dat ze gebeuren. Ze zijn waar, omdat ze nu gebeuren.

  127. Dutch Hermit says :

    @Aart
    De watercultuur van genesis 1 natuurlijk, want Thales van Milete zegt: “alles is water,” ook Petrus zegt iets vergelijkbaars: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+pet+3%3A5&id18=1&l=nl&set=10

  128. Aart C. Veldhuizen says :

    @Dutch Hermit:
    Dus als het om waar-zijn gaat in de zin van het geschiedkundige denken dat in de Verlichting opkomt, moeten we Genesis 2 dus uit de bijbel scheuren. Dat is de paradox van de creationisten: die zeggen dat de hele Bijbel (historisch) waar is, en komen dan met Genesis 1 op de proppen terwijl ze Genesis 2 toch niet uit hun Bijbeltjes scheuren….

    Daar kan ik nou geen chocola van bakken.

  129. Dutch Hermit says :

    @Aart
    Ik had een smiley moeten plaatsen, dan was duidelijker geweest dat het om een grap ging. Hier alsnog 😉

  130. Aart C. Veldhuizen says :

    @Dutch: ja, ja, ik trok alleen de volgende conclusie.