Een nieuwe popmuziekkenner

We hebben er weer een reformatorische popmuziekkenner bij die, in de woorden van Butler, “duivelse hulp gaat geven bij de gristelijke opvoeding.” Na Joe Schimmel en Sandor van Leeuwen is nu Koos de Jong aangetreden. Hij slaagde er deze week in om maar liefst 1500 refojongeren naar het Revius Lyceum in Doorn te lokken voor een lezing over de gevaren van popmuziek. Aangezien 90% van de refo-jongeren gewoon lekker naar alles luistert wat los en vast zit, was een waarschuwing tegen Lady Gaga en Jan Smit wel op z’n plaats. Want “fuck you” is volgens De Jong “onbijbels gedachtengoed.” Pownews ging op pad om de nieuwe popmuziekkenner te interviewen, maar verknipte het filmpje nogal onsportief. Daarop knipten de jongens van Refoweb Rutger uit een Pownews-filmpje en lieten De Jong als wraak een half uur tegen hem preken.

72 responses to “Een nieuwe popmuziekkenner”

  1. Lindeman says :

    Het Refoweb-filmpje is werkelijk om te huilen.

  2. Jaco says :

    Ach, het Pownedfilmpje is natuurlijk ook om te huilen. En de missie van Koos de Jong ook, al moet ik hem gelijk geven dat er in de muziekcultuur een hoop ‘gewoon’ wordt beschouwd waar ik bv. kleine kinderen niet graag mee zou willen confronteren. Aan de andere kant: Koos heeft het in ‘ zijn’ filmpje letterlijk over het voorspiegelen van de popmuziek van een ‘ ideaalwereld die niet bestaat’ en tegelijkertijd over het koninkrijk der hemelen. Hoe ging dat bijbelstukje ook alweer over de splinter en de balk in je eigen oog?

  3. Pittig says :

    Als ik op de link klik, kom ik bij een GeenStijl refowebmirror van ds. Kempeneers??

  4. goedgelovig says :

    @Pittig: Apart. Het lijkt erop dat GeenStijl die link omleidt naar hun eigen site. Hoe kan dat? Als je de url in plaats van erop te klikken in je browser knipt en plakt doettie het wel.

    http://refoweb.nl/nieuws/714/Geen-stijl.html

  5. sluwo says :

    ik blijf bij de mirrorsite uitkomen.. ongeacht hoe ik klik/knip/plak…

  6. Len says :

    Met een andere browser lukt het mij ook .. leiden ze na Geenstijl nu ook GG naar een andere pagina?

  7. Eva says :

    Je kunt er ook makkelijk via de homepage van refoweb opkomen (ik krijg persoonlijk een beetje bultjes van die mijnheer)

  8. rob says :

    @Eva
    Nee, die uitslag komt van je lady Gaga feestjurkje 🙂

  9. Len says :

    Gelekt uit een beleidsnotitie van Refoweb:
    “we zijn christen, maken een grappig bedoelde persiflage maar gaan ondertussen met dure auto’s rondrijden (want: een rijke gaat door de oog van de naald) en gebruiken heel veel abracadabra die een buitenstaander niet snapt”

  10. Refoweb says :

    Op YouTube staat de preek ook: http://www.youtube.com/watch?v=fJsdktxTSx8

  11. rob says :

    @Eva
    Getsie :mrgreen:
    Dat jurkje moet je maar niet bewaren tot volgend jaar

  12. bramvandijk says :

    Ja hoor, daar heb je ze weer, de mensen die overal satan in herkennen. Voor zulke mensen is satan zo machtig, dat je ze met recht satanisten mag noemen.

    En dan met enige selectiviteit wat dingen eruit pikken die je niet aanstaan om vervolgens te concluderen dat alle popmuziek van de satan is.

    Meest verbazingwekkende is dat er mensen zijn die dit serieus nemen…

  13. Gerard says :

    Bij deze alvast mijn eerste nominatie voor Gouden Bikini 2011

  14. bramvandijk says :

    @Gerard
    Ik ondersteun je nominatie van harte!

  15. Ruud Vermeij says :

    Zijn er echt mensen in Nederland die het goed vinden dat hun belastingcenten aan Powned besteed worden?

  16. rob says :

    @Ruud
    We schijnen ook het salaris te betalen van politici die maanden zitten te bakkeleien voordat ze gaan regeren.
    We betalen belasting voor prins Willem Alexander die van al zijn geld niet eens naar de tandarts gaat. Straks zitten we opgescheept met een koning met rotte tanden 😦
    enz
    enz

  17. Koekje says :

    Ach, als je Einstein maar in je achterhoofd houdt, dan moet het heel gek lopen wil je nog verbaast staan om de stompzinnigheid die een mens uit kan slaan.

    Ik quote (van Einstein:)

    “Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker.”

  18. cornelis says :

    @pittig–waarom gij niet op de juiste website terechtkomt?
    ik ben blij dat deze vraag nog gesteld wordt..
    bezint eer ge begint, broeder, want het onmatig en onkritisch surfen leidt ten verderve..!

  19. Pittig says :

    @ Koekje

    🙂

    Wat een grapjas, die Einstein, en dan nog wel zulke scherpe grappen!

    Zoekend naar een bron voor die quote heb ik meteen de Einstein pagina op Wikiquote gevonden. Schitterende uitspraken!!! Dus tweemaal bedankt!!

  20. Pittig says :

    Ik kom nog steeds op de GeenStijl mirror uit…

    Zowel in Internet Explorer, Mozilla Firefox als Chrome…??

    Bedankt voor de tips, maar ik had het goede adres meteen al opgezocht door te googlen.

  21. Pittig says :

    @ Cornelis

    Is het niet zo:

    “bezint eer ge begint, broeder, want het onmatig en onkritisch surfen leidt naar hele grappige sites”… ?

  22. Pittig says :

    Ik zou me echt nooit laten interviewen door iemand van Pownews!! En wat slecht is dat. Het bestaat niet lang meer, denk ik.

    Maar aan de andere kant — dat taalgebruik van Koos de Jong…

    “wereld”?
    “Gods opzoekende zondaarsliefde”?
    “iegelijk”?
    “Maar niet voor ons christenen”…?
    “in al die clips wordt een ideaalwereld geschilderd die niet bestaat” (terwijl Pownes kijkers dan vooral denken aan het christelijk geloof als een ideaalwereld die niet bestaat)

    Hij heeft wel een punt met een ideaalwereld die niet bestaat. Het gaat niet allemaal zo makkelijk, mensen zijn niet allemaal zo knap, etc. Hij heeft volgens mij ook gelijk met de toegenomen erotisering van popmuziek (en de hele samenleving) en zeker ook met de vrouw die als gebruiksvoorwerp wordt gezien.

    Maar de basisboodschap van het spreken van Koos de Jong gaat helemaal mis. Het is héél krom als hij zegt:

    Als de Here Jezus mij leert dat ik alle dingen moet bedenken die rein zijn en die heilig zijn en die eerbaar zijn en ik leg daar gewoon de top tien… naast…

    …en hij zelf zich bezig houdt met allemaal onreinheid, onheiligheid en oneerbaarheid in de popmuziek! 😕

    Hij moet toch gewoon het evangelie verkondigen en zich bezighouden met waarheid, heiligheid en reinheid? Waarom dan zoveel tijd en energie besteden aan onwaarheid, onheiligheid en onreinheid?

    Daar begrijp ik helemaal niets van…

  23. Flipsonius says :

    @Pittig
    toegenomen erotisering van popmuziek? Misschien ten opzichte van wat in de jaren vijftig op de radio te horen was, maar er zijn aardig wat ballades uit vroeger eeuwen waar het aardig ruig aan toeging.
    Zoals in deze, uitgevoerde door Fairport Convention. Boerenknechtje Matty Groves wordt versierd dor Lord Darnell’s wife, nota bene na afloop van de H. Mis.

    En de ongekuiste versie van de drie schuintamboers is ook aardig wat dat betreft. Of de boer die naar de wei ging, en het patertje. Enzovoort

  24. Pittig says :

    Je hebt helemaal gelijk!

    “My name is Lord Donald. Get the hell off my wife…” 🙂

    Je brengt me trouwens op een ander idee:

    In de bijbel waren de liederen toch ook al “ongelofelijk geil”?!

    Hoe kan je de popmuziek beschuldigen als je zelf een boek als Hooglied in de bijbel hebt… 😀

  25. Vrijzinnig Evangelische Gemeente says :

    popmuziek seksistisch? Nee… http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/I%27m-Your-Gun-lyrics-Alice-Cooper/E247B27EF1E95CC748256C470026CEDE

    ps Tegenwoordig is Alice Cooper trouwens ook ‘aan de kudde toegevoegd’ 😉

  26. thebutler says :

    De antichrist doet het nog steeds goed in kerkelijke kringen.
    Kinderen angst aanjagen met de duivel. Ja, da’s wat De Here Jezus wilde bereiken.

  27. albert says :

    @ thebutter

    en dan ook nog zo’n gitzwarte gravatar bij je comment…..angstaanjangend. 😦

    Koos had bij die meeting beter Bob Dylan/ Slow Train Coming/ Track 1 snoeihard kunnen draaien ipv die donderpreek…. 🙂
    maar uhhhh, oh ja: die was natuurlijk ook van de duivel…..stom stom stom….

  28. Ruben Hadders says :

    Er is niets mis mee om na te denken over de invloed van popmuziek. Zeker als het gaat om de ideeën over seksualiteit waar jongeren mee opgroeien. Wat bijvoorbeeld te denken van deze volstrekt belachelijke clip van tieneridool Britney Spears? Luister en huiver…

    Maar om nu te zeggen dat alle popmuziek slecht is? Nee, dat gaat mij veel te ver. Dan kun je ook geen tijdschriften meer lezen of films kijken.

    En omdat ik mijzelf niet zou zijn zonder een bijpassende bijbeltekst te citeren, bij deze een interessante opmerking van Paulus uit Rom. 14:14 🙂

    Ik weet en ben ervan overtuigd in de Heere Jezus dat niets in zichzelf onrein is. Alleen voor hem die van mening is dat iets onrein is, voor die is het onrein.

    Goedenacht!

  29. sluwo says :

    volgens mij is er niets ‘toegenomen’ qua erotisering in the muziekscene. volgens mij gaan die twee hand in hand sinds het paradijs.

    doet me ’n beetje denken aan die “they sold their souls to rock and roll” video’s. begrijp dat het uiteindelijk britney’s schuld is dat er abortussen gepleegd worden.

    tja.

  30. Koekje says :

    Nog even een oproep ter afsluiting van het jaar: Allemaal wel Top 2000 gaan luisteren he? Vandaag komt de crème de la crème langs 🙂

    Goede jaarwisseling allemaal!

  31. sluwo says :

    @koekje
    nu californication in de top2000!

  32. rob says :

    @Ruben
    Nav Die bijbeltekst:
    Dus eigenlijk zeg je dat Paulus in dit geval (Britney Spears) zou zeggen: als je er zelf problemen mee hebt is het niet goed ? onrein, maar als je er geen problemen mee hebt is het prima 🙂

    Dus als kinderen en hun ouders er geen problemen mee hebben dat ze al jong naar Britney kijken en haar nadoen, inclusief alle leuke bewegingen, dan is het prima?

    In dat geval zeg je dat Paulus zegt dat je zelf het uitgangspunt bent of iets onrein is of niet.

    Dat geloof ik niet. Dan ga je echt aan de haal met die tekst.

    Als ik het leuk en goed vind om met 20 kerels in bed te liggen, dan is het niet onrein, volgens Paulus, of wel?

  33. Jan-Peter says :

    Heeft één of ander artiest een raar petje op (hiphop enzo) dan zie je dat binnen de korste keren terug in de hiphopcontreien. Heeft één of andere metalband allemaal een creepy masker op, (ik zeg maar wat), dan zie je het terug in de metalcontreien. Zo ook met alle beelden die je ziet, ook naakt en seks. Sommigen denken dat ze daardoor heen kunnen kijken en sterk genoeg zijn, daar geloof ik niet in als ik zo’n overbesexte maatschappij zie. De maatschappij voed de muziekindustrie en andersom. Het is een tweerichtings verkeer. Als je maar lang genoeg ergens naar kijkt wordt het gezaaid in je oude natuur, en uiteindelijk moet je de vrucht daarvan dragen. Daarom ben ik er persoonlijk niet voor nummers te draaien die niet door de beugel kunnen. Nu heb ik het makkelijk: ik hou niet van pop, dat komt me te leeg over. Maar bepaalde ensceneringen van opera’s zijn ook niet om aan te zien.

  34. Pittig says :

    Koos de Jonge gaat er in deze filmpjes niet op in dat er ook veel popmuziek is met een positieve boodschap!!

    Over liefde en trouw, over gehandicapten (Jan Smit, Laura), over mensen die het moeilijk hebben, armen, hongerigen, etc. etc.. Daar zit ook genoeg van in de top 40!

    Huidige top 40 (week 1 2011):
    — Bruno Mars, Just the Way You Are (boodschap: “ik houd van je zo zoals je bent”) = vol liefde, realistisch, dus alles wat Koos de Jong zegt dat popmuziek niet is!
    — Marco Borsato, Kerstmis (“waar liefde heerst en de angst verdwijnt…”)
    — Take That, The Flood (clip gaat over samenwerking, niet winnen = realistische kijk op het leven, etc.)
    — etc. etc.

    Ik kan zoveel prachtige boodschappen uit seculiere popmuziek halen! Wat is daar in vredesnaam mis mee?

    Ziet Koos de Jong dat niet of wil hij dat niet zien?

    Hoe dan ook, zijn boodschap komt voor niet-christenen hierdoor als erg oneerlijk over…

  35. Pittig says :

    @ Jan-Peter

    Ken je de achtergrond wel van de meeste klassieke muziek? Ik zou zeggen dat het niet onder doet voor de popmuziek… Mozart, Haydn, Paganini, Stravinsky, Moessorgski, Wagner… En die werden ook aanbeden en nagevolgd, hoor!

    Daar luister je dan ook niet naar?

    En als je mijn opmerking hierboven over alle positieve popmuziek ziet, heeft dat dan ook een positieve invloed?

  36. Pittig says :

    @ Jan-Peter

    Mijn opmerking over de positieve boodschap van popmuziek is “in afwachting van…” (om de één of andere vreemde reden).

  37. Ruben Hadders says :

    @ Rob

    In de Bijbel wordt duidelijk benoemd wat absoluut tot zonde gerekend dient te worden en wat niet. Maar de beste definitie van zonde is: alles wat niet uit geloof is. Uit Rom. 14 wordt zelfs duidelijk dat je kunt zondigen door te doen wat volgens de Bijbel mag… simpelweg, omdat het niet uit geloof is.

    Door de eeuwen heen zijn heel veel zaken als ‘onrein’ of ‘zondig’ bestempeld die dat Bijbels gezien helemaal niet hoeven te zijn. Ik denk dat je dat mee moet nemen in je gedachte als je deze tekst van Paulus leest.

    Daarnaast is het ook zo dat onze gedachten, als het goed is, worden veranderd door de Geest. Dus ik denk niet dat jij het ‘rein’ acht om met weet ik hoeveel kerels het bed in te duiken 😉

  38. Pittig says :

    @ Jan-Peter

    Sorry dat ik je zo met vragen bombardeer, maar popmuziek is een grote hobby van me… 🙂

    En ik ben door allerlei mensen als Koos de Jong ook jaren misleid. Ik dacht dat die hele popmuziek allemaal uit den boze was en wilde jarenlang niets, maar dan ook niets met popmuziek hebben.

    Totdat ik zelf ging luisteren en het ging onderzoeken… En in de klassieke muziek ook van alles tegen kwam.

    Jouw argument vind ik heel sterk:

    Als je maar lang genoeg ergens naar kijkt wordt het gezaaid in je oude natuur, en uiteindelijk moet je de vrucht daarvan dragen.

    Maar toch heb ik er ook problemen mee. Stel nou dat ik hetzelfde principe op de bijbel toepas. Er wordt daar over moor-dpartijen, groepsverkrachtingen, het uitroeien van andere volken enz. gesproken. Als je maar lang genoeg die teksten leest, zal dat dan niet ook vrucht gaan dragen in je leven?

    En nog erger — die teksten hebben ‘vrucht gedragen’ in de geschiedenis. Met die teksten in de hand dachten velen dat allerlei oorlogen, rechtvaardiging van oorlogen, het ombrengen en uitroeien van anderen niet zo slecht was.

    Zouden we dan die bijbelteksten ook niet meer moeten lezen?

    Ik vind jouw argument daarom erg lastig. Ik ben het helemaal met je eens dat het goed is om kritisch te kijken naar wat we tot ons nemen, want er is veel onzin en het is niet goed om je gedachten en ogen te vullen met zulke zaken. Maar ik denk ook dat we niet te krampachtig en zeker niet te veroordelend moeten doen.

    Dat is een beetje een spagaat… Maar het is volgens mij ook genuanceerd en gebalanceerd. Wat denk jij?

  39. rob says :

    @Ruben
    Zonde is volgens jou iets zonder geloof doen.

    Dan zouden ongeloivigen altijd zondigen?
    Dat lijkt mij niet.

    Zonde is naar mijn idee: tegen de wil v God in gaan.

    Je noemt dit inverband met Romeinen 14, die zal ik eens nalezen, kom ik later op terug.

  40. Dutch Hermit says :

    Voor mij was het jarenlang een voordeel dat ik in een evangelische kerk zat. Zolang ik maar kon aantonen dat mijn muziek gristelijk was (een paar mooie evangelische kwootjes uit teksten samen met een paar bijbelteksten was voldoende) en het aantal doodshoofden niet al te groot was kon ik eigenlijk vrij mijn gang gaan, niet alleen kon ik wat ruigere muziek luisteren, maar ook gewoon bandjes beginnen en schreeuwen daarin. Ideaal 😛

  41. rob says :

    @Sluwo
    En Nick en Simon ook in de top 2000.
    Vader Abraham met zijn smurfenlied heb ik wel gemist hoor in die top, was altijd mijn favo 🙂

  42. sluwo says :

    @rob
    ik moest gedwongen meeluisteren met collega’s. van mij hadden een groot aantal liedjes wel uit die lijst mogen blijven.

  43. Vijay says :

    @Rob,

    “Dan zouden ongeloivigen altijd zondigen?
    Dat lijkt mij niet.”

    Volgens de bijbel wel, als je kijkt naar de geboden:
    ‘heb God lief…’.

  44. Pittig says :

    @ Ruben Hadders en rob

    Boeiend, maar ook lastig om Romeinen 14:23 te gebruiken. Hoe zien jullie dit?

    Want dan is er ook geen plaats meer voor twijfel? Twijfel is niet uit geloof en dus zonde. Dus twijfelaars zondigen?

    En niet alleen ongelovigen zouden dan altijd zondigen, maar ook gelovigen. Want die boterham opeten, heb je dat uit geloof gedaan? Niet? Dan is het zonde!
    Heb je oud en nieuw gevierd uit geloof? Nee, dan was het zonde!

    1 Johannes 3:4 klinkt weer heel anders over de zonde:

    Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden.

    Maar neem je dan ook 1 Johannes 3:8 letterlijk?

    …en wie zondigt komt uit de duivel voort.

    Dus Ruben, hoe zie je deze tekst in de praktijk? Jij wilt Romeinen 14 over het eten van afgodenvlees op popmuziek toepassen en dat geeft een frisse openheid, maar wat moet je dan met alle andere terreinen van het leven?

    De ‘Children of God’ (nu: ‘Family of God’) paste dit trouwens ook op seks toe. Maakte niet uit met wie je het deed, als je het maar uit geloof deed, dan was het toch goed?

    “Ik heb geloof dat ik met die persoon mag slapen, dus voor mij is het geen zonde.”

    Een hele evangelisatie-methode werd hierdoor in het leven geroepen: “FF-ing” (Flirty Fishing). Seks als evangelisatiemiddel…

    Zie Wikipedia bij het artikel Flirty Fishing.

    En het is héél bijbels, want kijk maar hoeveel bijbelteksten zij aanhalen…! 😦

  45. Ruben Hadders says :

    @ Pittig

    Bedankt voor de tip over ‘Flirty Fishing’. Ik had er al wel eens over gehoord, maar nu weet ik eindelijk wat meer. Lijkt me interessant om eens een artikel aan te wagen.

    Dan inhoudelijk, wat je vragen betreft.

    Want dan is er ook geen plaats meer voor twijfel? Twijfel is niet uit geloof en dus zonde. Dus twijfelaars zondigen?

    Dat ligt er aan wat je met die twijfel doet:
    Wie echter twijfelt als hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En alles wat niet uit geloof is, is zonde. – Rom. 14:23

    Dus Ruben, hoe zie je deze tekst in de praktijk? Jij wilt Romeinen 14 over het eten van afgodenvlees op popmuziek toepassen en dat geeft een frisse openheid, maar wat moet je dan met alle andere terreinen van het leven?

    Voor mij geldt die tekst op alle terreinen van het leven. Een voorbeeld: sommige mensen vinden dat de tv-series die ik kijk veel te werelds. Dat is niet erg, dan moeten ze ook niet kijken. Maar ik geniet er enorm van en dank de Heere ervoor (in het bijzonder voor J.J. Abrams ;-))

    Natuurlijk kun je Rom. 14 ook misbruiken. Dat gebeurde dan ook met de uitspraken van Paulus. Zo schrijft hij een paar hoofdstukken eerder: “zullen wij dan zondigen opdat de genade te meerder worde? Dat zij verre”.

    Juridisch klopt het: de genade is altijd groter dan de zonde. Maar geeft je dat een vrijbrief om maar alles te doen wat je zondige hart je ingeeft? Nee. Want als het goed is worden we door Christus veranderd van ons denken. Dat heeft weer invloed op ons handelen.

    Maar, zoals je kunt lezen in Rom. 14, is geloven (hoe je het geloof uitleeft) dus een hele persoonlijke zaak.

    De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

  46. Flipsonius says :

    Is er overigens ooit wel eens onderzoek gedaan -door atheïstische organisaties – naar verborgen Bijbelse boodschappen in wereldse popmuziek? Volgens mij vindt er aardig wat overdracht van memen plaats – onder het mom van zogenaamd onschuldige leuke wereldse liefdesliedjes 😉

  47. albert says :

    @ Flipsonius

    jij kijkt teveel Cliff Richard kuch kuch 😉

  48. rob says :

    @Pittig en Ruben
    Ik heb die tekst altijd gelezen dat het eigenlijk over het hart gaat. De gesteldheid van je hart, je motivatie waarmee je denkt God te dienen (wel vlees geen vlees wel zondagsrust geen zondagsrust etc)

    @Ruben
    Weet je nog dat we even gediscussieerd hebben over masturbatie?
    je had als tiener het gevoel dat je er voor in de hel zou belanden, gedoemd zou zijn. En toch kon je het niet laten.

    Op zich is masturbatie geen doodzonde.
    Het kan iets zeggen over je hart dat je het toch deed.
    Eigenlijk ging die zonde namelijk zwaar tegen je eigen overtuiging in, en kwam je er door in grote geestelijke moeilijkheden. In dat opzicht was het beter geweest je overtuiging te volgen.

    Als mensen denken dat ze absoluut geen TV mogen hebben, of op zondag niet mogen winkelen, dan is dat een zaak tussen hen en God en als ze echt bang zijn om in de hel te branden, dan zegt dat iets over hen als ze stiekem toch TV kijken. Want hoe bang zijn ze dan eigenlijk voor God?
    Het omgekeerde is ook waar. Ik denk dat God het zeer waardeert als mensen rekening met Hem willen houden. Als mensen denken dat ze rekening met Hem houden door oa geen tv te kijken, dan is dat goed.

    Anderzijds is het zo dat er ook teksten staan over een te zwaar juk wat je elkaar op kunt leggen.
    Die grens is denk ik moeilijk., wanneer verzwaar je en juk voor iemand en wanneer niet?
    je kan een juk voor iemand verzwaren door iemand in gewetensnood richting God te brengen.
    Dat bedoeld Paulus denk ik ook met : veroordeel elkaar er niet om (dring een ander geen vlees of een TV op, en brandt elkaar ook niet af als iemand wel TV kijkt.), terwijl het eigenlijk gaat om randzaken.

    Het gaat denk ik om randzaken die enorme struikelblokken bleken te zijn voor christenen.

    Anderzijds heeft Paulus zoveel meer gezegd dat deze tekst en moet je eigenlijk alles in het verband bekijken van het totale plaatje.

    Zoals de teksten die Ruben aanhaalt.
    Die kun je er idd heel goed bijpakken.

  49. Ruben Hadders says :

    Weet je nog dat we even gediscussieerd hebben over masturbatie?

    Ben ik te open geweest denk je? 😳

    Je had als tiener het gevoel dat je er voor in de hel zou belanden, gedoemd zou zijn. En toch kon je het niet laten. Op zich is masturbatie geen doodzonde. Het kan iets zeggen over je hart dat je het toch deed. Eigenlijk ging die zonde namelijk zwaar tegen je eigen overtuiging in, en kwam je er door in grote geestelijke moeilijkheden. In dat opzicht was het beter geweest je overtuiging te volgen.

    Helemaal waar!

    Het gaat denk ik om randzaken die enorme struikelblokken bleken te zijn voor christenen. Anderzijds heeft Paulus zoveel meer gezegd dat deze tekst en moet je eigenlijk alles in het verband bekijken van het totale plaatje.

    Opnieuw, helemaal waar!

    Hoewel ik heb gemerkt dat mensen deze ‘randzaken’ heel zwaar op kunnen nemen!

    Dat heeft mij ook zo getroffen in Romeinen 14. Je vind er twee mensen: één dit wettisch is en dus geen vlees eet, de ander die vrij is van de wet en geen enkele moeite heeft met een stukje varkenshaas.

    En wat zegt Paulus dan? In mijn woorden: de wettische moet oppassen de vrije niet te oordelen, de vrije moet oppassen de wettische niet te verachten. Hoe treffend! Dit is namelijk precies wat er in de praktijk gebeurd. Mensen die met de wet bezig zijn, oordelen de ander snel. Mensen die vrij zijn, kijken al snel neer op anderen. Ik heb het van heel dichtbij gezien. Ik was, ben ik bang, zelf zo’n vrije… tot God mij op indringende wijze bij dit hoofdstuk bepaalde. Een levensveranderende gebeurtenis mag ik wel zeggen 😉

  50. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Ik pak graag je uitdaging op. Welke verborgen christelijke boodschappen zitten er in seculiere muziek??

    (even wat liederen uit verschillende perioden uit de popmuziek gekozen)

    Take That — The Flood — gaat over liefde, vergeving, samenwerking en het niet opgeven.

    T.I. Ft. Justin Timberlake — Dead and Gone — begint met 1 Korinthe 13:11, verkondigt geloof in de hemel.

    Black Eyed Peas — Where is the love? — “What’s wrong with the world…” “turn the other cheek” = geheime oproep voor liefde tussen gangs en rassen, etc….

    Tupac – Dear Mama — wat moeders betekenen voor hun kinderen in de ghetto’s.

    Joan Osborne — One of Us — daarin is heel sneaky de incarnatiegedachte verwerkt…

    The Cranberries — Zombie — protestlied tegen christenen die elkaar vermoorden…

    The Alan Parsons Project — The Eagle will rise again — christelijke gebed erin verwerkt: “let me see the light, let me be the light”

    Michael Jackson — Earth Song — zorg voor mensen en de aarde.

    etc. etc. etc.

    @ Koos de Jong

    Ga hier eens over praten. Dan houd je je bezig met alles wat waar is, wat rein is, etc., toch?

  51. Flipsonius says :

    @Pittig
    wow, daar zitten leuke verrassingen bij!

    Mijn willekeurige toevoegingen:
    Katrina and the Waves “love shine a light” (losjes gebaseerd op oude gospel van Blind Willie Johnson, “let your light of the lighthouse shine om me”)
    Rolling Stones: “the last time”( oude gospel, gepikt van the Staple singers) en ‘Satisfaction’ (Alles is ijdelheid)
    Sam and Dave: “Hold on I’m coming” (Ik Zal er Zijn)
    en “I Thank you” (zet er Lord voor en je hebt een dankgebed)
    Sam Cooke “A change is gonna come” (verwijzing naar de eindtijd)
    Toegegeven, geen actuele voorbeelden, maar volgens mij is de lijst nog veel langer te maken.

  52. Pittig says :

    @ Flipsonius

    🙂

    Wat is die popmuziek toch geïnfiltreerd door christelijke boodschappen!

    Nog een correctie op mijn vorige lijstje: Michael Jackson was natuurlijk niet seculier. Christelijk opgegroeid en de familie is volgens mij later Jehovah getuigen geworden. Vandaar al die bijbelse verwijzingen in zoveel van zijn liederen.

    Hier nog een paar…

    Bob Sinclair – Love Generation — Vrede en liefde voor iedereen die je ontmoet, maak je geen zorgen, alles zal eens goed komen.
    Coldplay – Fix You — Als je het erg moeilijk hebt zal ik je proberen te helpen.
    Eminem — When I’m Gone — over werkverslaving en hoe belangrijk het is om tijd aan je kinderen te besteden.
    Eddie Vedder — Society — tegen hebzucht en materialisme
    Madonna — Frozen — “You’re so consumed with how much you get / You waste your time with hate and regret / You’re broken When your heart’s not open/ etc.”
    Music Instructor — Hymn — “Give us this day all that you showed me, / The power and the glory ‘til thy kingdom come. / Give me all the stories you told me, / The faith and the glory ‘til thy kingdom come.”

  53. Flipsonius says :

    @Pittig
    Bob Marley: Get up stand up (Ontwaakt, ontwaakt, sta op Jeruzalem (Jesajah 51)

    Of deze van Michael Franti & Spearhead – profetische aanklacht tegen onrecht:

    En dan zijn we nog niet eens begonnen aan het achterstevoren afluisteren van geheime boodschappen 😉

  54. Ruben Hadders says :

    Een korte impressie van de lezing over popmuziek:

  55. Xandrar says :

    Wordt een leuke lijst zo al. Ik denk overigens dat er nog veel meer popmuziek is te vinden met christelijke/positieve boodschap. Zeker als je de niet expliciet christelijke boodschappen meeteld, maar wel indirect christelijke waarden kun je echt een héle lange lijst maken.

    Daarnaast als je muziek luistert vanwege de lyrics, juist dán zijn niet-christelijke nummers interessant. Je leert niet van wat je al weet, je leert van wat anderen weten/denken, en daar over na te denken, en de voor jou zinnige dingen over te nemen. In dat kader schoten me zo twee nummers binnen.
    Daarom denk ik dan ook dat inhoudelijk gezien niet-christelijke muziek oneindelijk veel meer waarde heeft inhoudelijk gezien dan christelijke muziek. Natuurlijk, er zijn genoeg uitzonderingen, maar toch.
    System of a Down – Chic n Stu (anti-consumentisme) (SoaD heeft sowieso veel politieke nummers)
    Muse – Thoughts of a Dying Atheist (zeker niet christelijk, maar het zet me 100x meer aan het denken dan een ander willekeurig gospelnr.)

  56. Tinus says :

    En God zag het en dacht dat het best goed was:

    The Roots – what they do
    NIN – The hand that feeds
    The Black Crowes – remedy
    Avishai Cohen – remembering
    Jamiroquai – virtual insanity
    Robbie Williams van take that – Bodies
    Zita Swoon – Thinking about you
    dEUS – the Architect
    Red hot chilli peppers – under the bridge
    The Cure – Friday i’m in love
    Marillion – warm wet circles
    Dream theater – Forsaken
    De Jeugd van tegenwoordig – Sterrenstof

  57. bramvandijk says :

    @Pittig en Flipsonius

    Leuk! Nog wat aanvullingen:
    -Bob Dylan – Natuurlijk de hele plaat Slow train coming – You gotta serve somebody, well it may be the devil or it may be the lord but you gonna have to serve somebody
    -Nick Cave – Are you the one that I’ve been waiting for (en massa’s andere liedjes) – there was a man who spoke wonders, I never met him, he said “he who seeks finds and who knock will be let in”. I think of you in motion and just how close you are getting, and how everything anticipates you.
    -PJ Harvey – Down by the water – please help me Jesus, come through this storm
    -Leonard Cohen – Hallelujah – well I heard there was a secred chord that David played and it pleased the lord

  58. debutler says :

    Die mensen richten zich op de SATAN en willen geen positieve dingen horen over de schapen die ze zwartgeverfd hebben.

  59. Flipsonius says :

    @Bramvandijk
    Volgens mij moeten we onderscheid maken tussen artiesten die makkelijk geïdentificeerd kunnen worden als min of meer ‘christen’ en artiesten van wie je dat niet verwacht.
    Daarom telt Johnny Cash voor mij bijvoorbeeld weer niet mee. Bij hem weet je gewoon dat hij gelovig is. Maar hij slaagt er van daaruit wel in om een song als ‘Hurt’ een heel nieuwe lading te geven.
    Dylan vind ik een twijfelgeval. Heel werk van Dylan zit vol met al dan niet expliciete christelijke noties. En hij is een tijd belijdend christen geweest. Ik vind Ain’t talking een mooi voorbeeld van zijn nogal grimmige visie daarop. Een persoonlijk religieus statement.
    Maar iemand als PJ Harvey (ik vond haar oudere werk, die de duistere kant van de ziel verkent echt geweldig, ben de laatste jaren een beetje afgehaakt) is een goed voorbeeld, net als Nick Cave.

  60. vertue says :

    @Flipsonius,

    Maar Bob Marley, dat was toch met Rastafari? Begrippen als ‘jeruzalem’, ‘zion’ en ‘messiah’ hebben daar een heel andere invulling gekregen. Maakt het niet minder intrigerend trouwens.

    Overigens ben ik een groot bewonderaar van de muziek van de ‘man in black’.

    Overigens nog niet genoemd:
    u2 – met ‘Jahweh’ natuurlijk, maar ook minder expliciet in ‘Love Rescue Me’ en vele anderen.

    Wat alternatiever is de Medival categorie. De meeste in deze scene proberen neopagan te zijn, maar als je originele latijnse teksten gebruikt, ontkom je er niet aan om wel eens wat christelijks mee te pakken.

    Qntal – ‘Sanctus’, ‘Jherusalem’ en nog meer
    Estampie – zo’n beetje alles vanwege de middeleeuwse thematiek.
    Helium Vola – Omnis mundi creatura bijvoorbeeld, maar ook ‘das Moorsoldatenlied’.
    Laïs – de wijn, mooie aanvulling op spreuken 23:29-35 :-), ‘de wereld vergaat’, etc.

    en vederlicht:
    Mary Mary: Shackles (zelfs op de jongerendag geweest…)

  61. Flipsonius says :

    @Vertue
    hmm Bob Marley is ook een twijfelgeval
    En dank dat je een voor mij totaal onbekend genre hebt blootgelegd, eerlijk gezegd nog nooit gehoord van Medival . Ben nu aan het bijkomen van Qntal Ecce Gratum……heel apart

  62. Vertue says :

    @Flipsonius

    Ik heb het ook pas ‘ontdekt’. via youtube is wel veel van ze te vinden (of grooveshark.com). Of ik het mooi vindt weet ik niet, intrigerend in ieder geval. Qntal en Estampie bestaan uit dezelfde bandleden, maar waar Estampie een zeer getrouwe middeleeuwse vertolking van liederen probeert te maken, interpreteert Qntal ze op een hedendaagse manier met moderne instrumenten. Op youtube is bij veel liedjes ook een flamewar aan de gang tussen christenen en paganisten over of hun teksten christelijk te interpreteren zijn.

  63. Vertue says :

    @Flipsonius

    Probeer deze maar eens laat op de avond met glas goede wijn, lichten gedimd, liggend op de bank en het liefst zonder gezelschap.

    Inspirerend verhaal dat er achter zit ook, de veensoldaten.

  64. bramvandijk says :

    @Flipsonius
    Ben zelf nog steeds helemaal weg van het laatste PJ Harvey album, White Chalk. Ze is piano gaan spelen en schreef liedjes die eigenlijk net iets te hoog zijn voor haar stem, echt geniaal. De twee albums daarvoor (stories… en uh huh her) zijn inderdaad wat minder.

  65. John says :

    @bramvandijk
    White Chalk is inderdaad een mooie cd, maar ze heeft al wel een nieuwere hoor 😉
    “A Woman A Man Walked By”

    http://btjunkie.org/torrent/Pj-Harvey-And-John-Parish-A-Woman-A-Man-Walked-By-2009-TosK/37701a4d25ef2a75410a86a4ecc02340144a2d5e6bfe

  66. bramvandijk says :

    @John,
    Ja, maar dat is weer een samenwerking met John Parish die alle muziek heeft geschreven en ook grotendeels gespeeld.

  67. John says :

    @bramvandijk
    Dat klopt, maar is wel een spuugmooie cd.

    Wellicht van een hele andere orde, maar ik hou altijd van die door het duister geïnspireerde songs, zoals deze van The Black Heart Procession:

  68. Flipsonius says :

    @Bram
    de laatste die aangeschaft had was inderdaad uh huh her (draai ik nooit meer), dus als White Chalk de opvolger was ben ik nog niet eens echt afgehaakt 🙂

  69. bramvandijk says :

    @John,
    Ja, black heart procession is inderdaad ook bij mij favoriet. Draai vooral three nog regelmatig.

    @Flipsonius
    Als je “who the f&#*” weg zou laten uit uh huh her heb je eigenlijk nog best een redelijke plaat over 😉

    Maar white chalk klinkt totaal anders, ik denk dat die wel in jouw straatje zal liggen:

  70. Flipsonius says :

    @Bram
    Ja, zo ken ik haar weer…:-)