Gouden Bikini 2009: de afvallers

Wie gaat de Gouden Bikini 2009 winnen? Onze uitvraag van vorige week heeft een hele lijst met potentiële kandidaten opgeleverd, maar de meeste daarvan zijn na flink wikken en wegen afgevallen. Het selectiecriterium is: Nederlandse personen, kerken of christelijke organisaties die in het afgelopen jaar met typisch wereldvreemd gedrag in het nieuws zijn geweest. Met name dat laatste aspect: er is in den lande over gepraat, ook niet-christenen hebben zich in het openbaar opgewonden over de wereldvreemdheid van de ‘gristelijke soort’, hebben we deze keer zwaarder laten meewegen. Acht afvallers verdienen het om toch even te worden genoemd:

– Christenen voor de Waarheid, een protestclubje tegen alles wat immoreel is, maar met een ‘vieze man’ als directeur. Kwam in 2009 slechts eenmaal in het nieuws, namelijk met een protest tegen het KRO-programma ‘Blootgewoon’, waarbij in navolging van Anita Witzier gewone Nederlanders uit de kleren gingen voor een goed doel.

Sign2God, een eenmansclubje dat Sinterklaas en pepernoten occult vindt, net als de kerstboom. De EA bestaat uit Vrijmetselaars, ook leuk om te weten. Sign2God is zó wereldvreemd, dat de site zelfs de media niet heeft gehaald. Maar wel een kandidaat om in het achterhoofd te houden voor de komende Mockfish Award.

– [Door GG verwijderd]

Sandor van Leeuwen, jeugdwerkadviseur van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten, ziet in popmuziek de hand van de Satan en maakt zich zorgen over het gebruik van mobieltjes door refojongeren. Een verzonnen bericht over hem op Goedgelovig werd door een boekhandel in IJsselmuiden gebruikt als promotie voor een van zijn waarschuwingsboeken. Maar Sandors faam heeft de grenzen van het Reformatorisch Dagblad nog niet echt overschreden.

Rooms-Katholieke Kerk, al eeuwenlang een toonbeeld van wereldvreemheid, maar hield zich dit jaar in Nederland opvallend stil, op het getwitter van de aartsbisschop na. De aandacht in de media ging vooral uit naar het schrijnende misbruik van kinderen in de Ierse kerk. Dat was zeker een nominatie waard geweest, maar we zijn streng: het is buitenland.

Rik Stuivenberg, de rampzalige manager van voorheen EB Media (nu opgesplitst in twee bedrijven), die geheel eigenhandig Inspirit Media, uitgever van onder meer Uitdaging en CV.Koers, de das om probeerde te doen. Verdient zeker een prijs voor Gristelijk Superego, maar is met oog op het heel gangbare narcisme onder managers en bankdirecteuren niet echt wereldvreemd te noemen.

Evangelische Alliantie, evangelische vergaderclub. Zoekt nieuwe directeur ter vervanging van onze eigen Sigmund Freud, maar heeft behalve bidden tegen Marilyn Manson weinig wereldvreemds gedaan.

Atheïsmecampagne.nl, website van fundi-atheïsten die zich net zo kleinzielig presenteert als veel gristelijke soortgenoten. GG-lezer Fordo had een goede onderbouwing voor nominatie, maar we zijn streng: niet christelijk, dus kansloos voor de Gouden Bikini.

Morgen op Goedgelovig: de 7 kandidaten die wél zijn genomineerd!

42 responses to “Gouden Bikini 2009: de afvallers”

  1. Rob says :

    Dan denk ik dat Golschmeding aardig wat kans heeft op die mooie bikini. Valt het binnenslepen van zo’n prijs nou onder vervolging of niet?

  2. Johan says :

    Wel leuke afvallers.🙂

  3. Rob says :

    Die foto, die is toch wel netjes betaald he

  4. Eva says :

    Moet je daarvoor betalen? Ik dacht dat ik geld kreeg om er naar te moeten kijken😉

  5. carter says :

    Dan blijft het bekende rijtje – op Goldschmeding na – over.

    Goldschmeding
    EO
    Trin/Mattheus
    Gereformeerde Gemeente
    ChristenUnie
    MannaVandaag
    Bert Dorenbosch

  6. goedgelovig says :

    @ carter: Nee, drie kloppen er niet.😉

  7. engel says :

    Jongens,

    Zullen we de spanning er nog maar even in laten??

  8. Len says :

    – TRIN / MvdS (laat ze toch ..)
    – CU (wat hebben die nou gedaan ..?)
    – MannaVandaag (idem dito CU)
    + achterban EO
    + creatie.info
    + …

    3e zou ik niet weten. Ouweneel misschien, maar deze beste man heeft gewoon een koerswijziging gemaakt. Zou hem nog niet wereldvreemd willen noemen.

  9. Dick Timmer says :

    @ Len

    TRIN moet het toch zeker tot de top 7 geschopt hebben, dat is volgens mij een zekerheidje…

  10. Mustafa says :

    Wat heeft bijna heel Nederland in zijn brievenbus gehad? Juist ja, niet alleen de Zeeman-folder (“U zou wel gek zijn als u meer betaalde”), maar ook de Creatie.info flodder (“U zou wel gek zijn als u zelf nadacht”). Met stip op 1 wat mij betreft. Stemt allen morgen mijn nominatie!

  11. fordo says :

    oioioioi

    Floris van den Berg had gelijk. Gristenen discrimineren de atheïsten altijd en gelovigen hebben altijd veel meer rechten. Nu mogen ze zelfs geen gouden bikini krijgen…

    (overigens: deze mensen zijn niet alleen kansloos voor een gouden bikini hoor…)

  12. fordo says :

    bij de weg: de pelgrim website waar het boek van Sandor op staat is nog steeds niet gewijzigd

  13. El Joa says :

    Gert Jan Goudsmit is naar mijn mening de onbetwiste winnaar van de bikini.

  14. Vleertje says :

    Dit jaar is het echt spannend, creationisten versus de goudsmit Glittergate zal het niet worden denk ik. We wachten af..

  15. Woody says :

    Misschien Nick en Timon, nee, Michel en Simon, of euh Timon en Michel als de meest snelle op hun teentje getrapte semi-bekende nederlandstalige praisezangers…

    en ik vind iedereen die zijn ‘band’ noemt naar zichzelf sowieso verdacht, waarom niet alle bandleden in de naam van de band.

    dan zouden ze de nick en simoen en michel en rachel en andries en geert jan band heten…. dat is tenminste eerlijk..

  16. John says :

    @Woody.
    Timon als meest kansloze aanbiddingsleider wellicht?😉

  17. Koekje says :

    @ John & Woody

    Kunnen we die 2 niet gewoon een aanmoedigingsprijs doen dan?😉

  18. Rob says :

    De aanmoedigingsprijs voor Nick en Timon:een mooie kalender v aanbiddingsleiders in bikini

  19. Len says :

    Geef dan de mormoonse mokkelkalender

  20. Rob says :

    -TRIN(de olympische spelen worden ook wel eens een paar keer achter elkaar door dezelfde gewonnen)
    – Goldschmeding, de man heeft een enorm gevoel voor de media
    – Soulsurvivor, door de dubbele evangelische’boodschap die ze de wereld in slingeren v Gods liefde vcoor jonge vrouwen en de aandacht die Hij heeft voor schoonheid, versus hun eigen moeite die schoonheid gevat te zien in een kalender.
    -de EOvanwege de vele wellus nietus spelletjes: wel Boomsma,geen Boomsma wel schepping, geen schepping , wel 40 dagen zonder sex, maar geen sex voor het huwelijk.wel achterban, geen achterban
    -De PKN van wege spilzucht in economische malaise

  21. Jennifer says :

    Goldschmeding mag van mij wel de gouden bikini winnen.

  22. Woody says :

    @ rob hahahahahahahah ^^

  23. Rob says :

    @Woody, zullen we er een gezamelijk project v maken, Ruub wil misschien ook mee doen?

  24. Woody says :

    ik ben al bezig met een cartoon, maar heb even geen tijd om het af te maken, wel leuk om even over na te denken.

  25. Alec says :

    @ Rob:
    Toch zou ik het erg onterecht vinden als de EO genomineerd zou worden of zelfs de prijs zou winnen.
    De omroep probeert wel degelijk te moderniseren en niet voor eigen parochie te spreken. Het gevecht rondom Boomsma illustreert dat alleen maar.

    Ik vind Boomsma eigenlijk ook wel een goede kandidaat voor de gouden bikini. Omdat de beste man niet helemaal snapt hoe de achterban van de EO is en denkt.
    Het is niet altijd geforceerde vooruitgang wat de klok slaat, maar een kwestie van laveren en stapje-voor-stapje vooruit.
    Dit had Boomsma zich vooraf moeten realiseren voor hij zijn contract met de EO tekende.
    Vooral na de voortdurende ophemeling van Boomsma verdient hij wel wat relativerend tegengas wat mij betreft.

  26. Johan says :

    Selecties zijn altijd discutabel, maar ik kan me wel vinden in de redenen waarom deze afvallen. De EO moet zeker genomineerd worden!!!

    Arie Boomsma is niet wereldvreemd, maar EO-achterbanvreemd. Dat lijkt me bepaald geen slechte eigenschap.

  27. Woody says :

    waar wil de eo dan vernieuwen, misschien een nieuw decor voor what’s the question (zelfs dat niet)

    vind wel dat Arie wat gemakkelijk afhaakte en dat hij nu bij de KRO een beetje in de luwte zit (dus we gaan hem vergeten denk ik….)

    wat de eo soms lijkt te doen is kiezen voor veel leden ipv goede programma’s en dat gebrek aan ruggegraat is wel een nominatie waard…

  28. Alec says :

    @ Woody:
    Onzin. De EO toonde enorm veel ruggegraat door het maken van programma’s als 40-dagen zonder Seks, Van Rossem in Amerika en zelfs Jong. Met daarin onderwerpen die de eigen achterban zeker niet altijd bevalt. Die vernieuwing is er wel degelijk. Zelfs door onderwerpkeuze in Knevel en Van den Brink. Vroeger kon dat allemaal niet.
    Omroepen bestaan in Nederland bij de gratie van hun leden. Of ze dat nu leuk vinden of niet. Je kunt er gewoon niet omheen. Ik weet dat er binnen de EO debatten woeden tussen conservatief en progressief personeel. Het is derhalve onzin de EO af te serveren als wereldvreemd. De EO heeft enorme stappen genomen sinds de jaren 80/90. Echt enorm.
    Ik betrap omroepen als de VARA en de VPRO structureel op meer dogma’s dan de EO. Ook zo’n ding.

  29. Woody says :

    jong bestaat al heel lang en die knakker die het nu doet, doet het minder goed dan de vorige, dus dat is achteruitgang…

    Van Rossum… mwoh wat is daar nou zo vooruitstrevend aan, hetzelfde geld voor Gekneveld en de Bink. Het enige is dat Geert Wilders daar graag aanschuift, maar goed voordat ik zeg dat dat wereldvreemd is, dat mag je niet zeggen geloof ik…

    en dan 40 dagen zonder seks… met arie (die ze hebben ontslagen)

    e

  30. Alec says :

    Je maakt een karikatuur van de EO. Dat verdienen ze niet en doet de realtiteit geen goed.
    JIJ vindt het misschien allemaal niet zo vooruitstrevend, maar voor EO-begrippen is dat wel degelijk zo.
    Ik moet het opzoeken, maar BNN’s oude voorzitter heeft meedere keren verklaard dat de EO qua instelling wellicht dichter bij BNN zit dan welke omroep dan ook. Dat was allang voor het EO tijdperk.
    Je beoordeling van de EO is ook wereldvreemd te noemen, omdat je de gang van zaken in de wereld je blijkelijk vreemd is.

  31. Alec says :

    Met EO-tijdperk bedoel ik Arie-tijdperk.

  32. Tico says :

    Zo, dat meen je niet, Fordo’s onderbouwing voor de nominatie van de Atheistische campagne werd als ‘goed’ bestempeld door GG. Slippertje zullen we maar denken😉

  33. Ds Dre says :

    Een homosexuele EO presentator laten beweren dat de aarde niet in zes dagen geschapen is, maar een proces van miljarden jaren en je weet gelijk hoe bij de tijd de EO-achterban is.

  34. Woody says :

    @ ds dre, Heb je het over Knevel?

    @ alec, ik vind het argument, het is beter dan de rest altijd nie zo interessant, de TROS en SBS6 is helemaal erg dus dan valt de EO nog wel mee ja…

    En ik vind Arie ook helemaal niet zo geweldig. Ik vind hem eerlijk gezegd een beetje sloom overkomen, en heeeeeeeel correct, wat mij betreft had hij zijn hart wel meer op zijn tong mogen hebben ipv ergens bovenin dat grote hoofd van hem. Hij is erg op zijn hoede, en politiek correct, maar dat is vooral als hij praat. zijn programma ideeen zijn erg goed.
    , dat vond ik wel te waarderen. Jammer hoe de EO daar mee omging. Ook hoe ze Knevel hebben teruggefloten en hoe Knevel daar zo gemakkelijk overstag gaat.

    Die beperking van vrijheid vind ik iets uit lang vervlogen tijden. Kan je programma er nog zo BNN-hip uitzien, maar je moet wel netjes in de pas lopen, anders zetten ze je tegen de muur.

    Krijg je allemaal Manuel vanderBosjes van: het ziet er hip uit, maar heeft geen eigen mening…

  35. Woody says :

    p.s. hoe staat het met de aanbiddingsleider bikini kalender (hoe gaan we dien maken?)

  36. Ds Dre says :

    @Woody.
    Er zal vast een homosexuele Knevel op deze aardkloot rondlopen. Lijkt me goed idee.

  37. fordo says :

    nee Tico, de onderbouwing was prima. Men hield gewoon rekening met jou religieuze gevoelens en heeft hen bij de afvallers gerekend.

  38. Tico says :

    @ fordo

    Nogmaals dan, je hebt prima uitgelegd waarom je je geirriteerd hebt aan de atheisme campagne en/of de mensen erachter. Je hebt echter geen goede onderbouwing geleverd waarom de atheisme campagne in de categorie ‘wereldvreemd’ zou passen.

  39. fordo says :

    volgens de GG wel, en volgens mij ook.
    Ik heb me niet aan die mensen geïrriteerd, ik was niet eens in Nederland.. en als ik wel in NL was geweest: waarom zou ik me dan aan hen irriteren? Het hele gebeuren was te lachwekkend om er geïrriteerd over te zijn. de blik op de website bevestigde de grootheidswaan nog een keer (historische dag..). ik gok dat jij je ergert aan SGP en hen daarom zo hard nomineert, en dat is niet gek, ik irriteer me ook aan die gereformeerde xenofoben. Maar irritatie is niet voor iedereen de reden voor nominatie. Ik heb me gewoon prima geamuseerd over de atheïsten. Dat ik je daarmee je religie aanval, sorry. zo werkt het.

    (overigens: Floris van den berg is een prima gast)

  40. Rob says :

    @Woody, ik kan wel wat tekenen, maar ik ben slecht in teksten/opmaak, bewerking via computer.
    We kunnen mailen over ideeen wie welke aanbiddingsleider in bikini steekt🙂
    Maar geen idee of GG het wil plaatsen, misschien moeten we dat maar eerst vragen

  41. goedgelovig says :

    @ Rob, Woody, Ruub: Drie vrije interpretaties van hetzelfde thema – de gouden bikini – kan ook. Het hoeven niet persé Timon en Pumba te zijn. Zie maar.

  42. Alec says :

    @ Woody:
    Je hebt me de ogen geopend met je Manuel Venderbos-argument. Je hebt eigenlijk wel een beetje gelijk.