Supervrouwen dumpen Mr. Trincredible

Om de mensheid te beschermen tegen het kwaad en de aarde krachtig te transformeren, richt God in deze tijd een nieuwe generatie superhelden op – The Trincredibles! Neem nu Patricia King, beter bekend als Mrs. Xtreme, die met hulp van haar bijzondere krachten een profetische reanimatiebediening en een super-low-budget luchtvaartmaatschappij oprichtte. Iedereen vraagt zich nu af: wanneer komt deze supervrouw naar Nederland om haar charismagische acts te vertonen?

Had Mattheüs van der Steen, beter bekend als Mr. Trincredible, dat in juni niet zelf op zijn weblog gemeld? Dat klopt, hij vertelde toen enthousiast dat hij in Toronto een fan-tas-ti-sche tijd met Mrs. Xtreme had gehad en dat zij spoedig een keer op een Trincredible-conferentie zou spreken. Maar die tekst is nu uit het verslag gegumd. De reden: Mrs. Xtreme komt niet, omdat ze – in tegenstelling tot wat onze Mr. Trincredible beweerde – nooit heeft gezegd dat ze zou komen. Sterker nog: de memorabele ontmoeting in Toronto had een vermanend karakter. Hoe we dat weten? We hebben het Mrs. Xtreme gewoon op de supervrouw af gevraagd en ze mailde Goedgelovig het volgende terug:

“We have recently been somewhat disturbed due to some reports we have heard from a variety of sources concerning language, excessive drinking, and some financial stewardship issues in TRIN. I never said that I would come and minister with them, in fact, I am not doing any overseas events at all.”

Heeft Mrs. Xtreme zich daarover onthouden met met Mr. Trincredible? Jazeker, want ze schrijft:

“I do love them and care about them… I have voiced my concerns and we have talked. I have not broken off relationship with them (although we have only met once and spoken on the phone 2 or 3 times in the last few years, so I would not actually call that a ‘relationship’ yet). I will ask them to remove any endorsements from their site that include my name.”

Mrs. Xtreme zal de Lage Landen dus niet aandoen. Maar niet getreurd: er is nóg een supervrouw in het spel: Angela Greenig, ook bekend als Setfree Powergirl, tevens schoonmoeder van Mr. Trincredible. Ter redactie ontvingen we echter een anonieme melding dat zij zich van Mr. Trincredible zou hebben afgesplitst. Dat leek ons nogal onwaarschijnlijk, dus ook maar even bij de bron gecheckt. Dit is wat ze ons mailde:

“I’m family 1st, that will never change. […] Matt and I have worked out our differences. Matt and I have chosen not to work together… if that means I don’t love him or believe in the call God has placed on him then there is a real misunderstanding. He is an amazing man of God and I believe in him.”

Lief hè, zo’n schoonmoeder die je door dik en dun steunt. Maar toch hebben Mr. Trincredible en Setfree Powergirl geen optimale ministry flow samen. Om hun familierelatie goed te houden, werken ze bewust niet op één podium. Dat is verstandig. Maar we weten ook dat – om de vijanden te kunnen verslaan – elke Debora een Barak nodig heeft. Die heeft Setfree Powergirl inmiddels gevonden in niemand minder dan [door GG verwijderd], beter bekend als Fireloveman. Samen hebben ze ter gelegenheid van de 18e verjaardag van Fireloveman alvast een lekker klef filmpje in elkaar gedraaid. We verwachten niet dat het net zo’n kaskraker zal worden als The Trincredibles, maar in het gay-genre zal deze film zeker hoge ogen gooien.

[Door GG verwijderd]

166 responses to “Supervrouwen dumpen Mr. Trincredible”

  1. Pittig says :

    Zij zegt over de 18e verjaardag van D.: “The number 17 means victory and the number 18 means bondage to God”????

    Op luide, dramatische en dwingende toon spreekt Greenig over: “Enemy, new sword, cut through, warrior, kill, warfare, general, pushes, sky was red, full fire, …”

    Is dit een promotiepraatje voor de game Call of Duty: Modern Warfare 2 ? Volgens mij wordt het tijd voor Kerst: “Vrede op aarde, vrede op aarde, etc.”

    En dan zegt ze dat de turbulentie die ze meemaakte in het vliegtuig een teken is dat Nederland ook in turbulentie is…

    En dan de klap in het gezicht van Matteus vd Steen als ze zegt: “One for all and all for one, we’ve got to embrace one another…” Alleen Mattheus niet…

    En wat zegt D. op het einde? “Als je je nek uitsteekt zal satan het proberen af te kakken”??? (terwijl Angela “Bless you, hmmm, yes” murmelt.)

  2. Kaas says :

    Heerlijk scherp stukje satire dit! Hulde jongens (of meisjes?)!!!

    Maare… Matthieu, Mattheüs en nu weer Matt? Lijdt onze blonde matroos aan MPS? Zou een hoop verklaren…

  3. hansje says :

    Behandeling: langdurige en intensiefe psychotherapie, cecombineerd met een medicamenteuze ondersteuning teneinde de psychotische kenmerken te dempem. En misschien wat slachtofferhulp aan D.
    Begrijp me goed:ik geloof van harte in God en neem ook de bijbelse boodschappen omtrent profetieen serieus. Maar gelukkig zijn we ook geschapen (of onder God’s toezicht geevolueerd) tot weldenkende mensen. Waar echt geld waardevol is zal er altijd vals geld in omloop komen. En dat is niet de schuld van de valse bankbilletten, maar van de drukkers en gebruikers daarvan.

  4. Kaas says :

    Maar goed… als dit zo doorgaat is TRIN dus op sterven na dood? Hup! Op naar de volgende hype! Effe googlen…

  5. goedgelovig says :

    @ Kaas: Oeps… dit stuk had eigenlijk nog niet online gemogen… per ongeluk op de publicatieknop gedrukt. Nou ja, laat nu maar staan.😉

  6. judeia says :

    Wauw! Inzage in geheime, ongepubliceerde GG-stukken!

    Is het feit dat dit stuk nogal onsamenhangend en onduidelijk is de reden dat het nog niet gepubliceerd had mogen worden?

  7. Kaas says :

    Ik vind er niks onsamenhangends aan eerlijk gezegd…

  8. Jos Strengholt says :

    klinkt niet kosher dames en heren.

  9. sjaak says :

    ‘Onthouden’ moet ‘onderhouden’ zijn denk ik?

  10. Jesca says :

    sorry hoor, maar Angela zegt dat ze zag dat de ‘bride’ een zwaard in haar hand had en vervolgens dat de bride geen handen had. dat is wel HEEL profetisch!

  11. Len says :

    Ik voel .. na het zien .. van dit filmpje .. dat ik moet … MOET … vechten .. tegen … goedgelovig … ik moet … MOET .. vechten … KILLLLLLLLL

  12. Jan Knoepert says :

    Het is goed om te weten dat als ik mijn nek uitsteek, satan hem probeert af te kakken. Bless you.

    Het is ook goed om te weten dat een rode zonsopgang betekent dat Nederland in strijd is. Tenminste, in de tweede hemel. Of had het nu iets te maken met de gestorven heiligen? Ik ben een beetje de weg kwijt.

  13. hansje says :

    Goh, ik kan met de DSM4 (psychiatrisch diagnostisch-hulpmiddel) heel wat conclusies trekken over Angela Greenig… Maar dat zal ik maar aan de dokter over laten als ze nog eens wordt opgenomen. Arme jongen. 18 jaar, tijd voor wat studentenlol. In plaats daarvan in de klauwen van… tsja, van wat? Be warned: niet alle zogenaamd goddelijke zaken zijn ook van God. J.F. Nash, nobelprijswinnar wiens leven verfilmd werd in “a beautiful mind” dacht de linker voet te zijn van God. Voor de duidelijkheid: hij was genieus, maar niet de linkervoet van God. Wat zou Angela zijn in haar eigen ogen? En in de ogen van God?

  14. Jesca says :

    @Jan Knoepert
    Ik denk niet dat jij de weg een beetje kwijt bent😉

  15. Oscar de tweede says :

    Waarom komt Patricia King nu niet naar Europa danwel naar Nederland dan wel naar Hoe? Vliegangst? Te duur? Te riskant? Neem dan een gratis retourtje businessclass veilig en zonder angst met Philippus Airlines met het welbekende toestel The Ghostwing One.

  16. Pittig says :

    @ GG

    Wat!!! Maken jullie wel eens fouten?😯

  17. hansje says :

    @pittig: daar zegt de DSM-IV dus heel interessante dingen over: psychose, waandenkbeelden, godsdienstwaanzin etc…

  18. goedgelovig says :

    @ hansje: We zijn niet zo gecharmeerd van ‘rijp-voor-het-gesticht’-reacties gebaseerd op de DSM IV. Dat kan beter.

    @ Pittig: Het is niet zo erg. Het is meer dat bijdragen altijd nog een eindredactionele check krijgen en een beetje gespreid worden geplaatst, anders wordt het zo’n charismanische overkill.

  19. hansje says :

    @ GG: dat kan ik me voorstellen, maar toch kan ik me bij het zien van het filmpje niet aan de indruk daarvan onttrekken. Excuses voor de vorige reactie in die zin, ik had die van jullie nog niet gezien, beetje laat ververst denk ik.

  20. Jesca says :

    denk overigens dat het ‘excessive drinking’ waar Mrs. Extreme het over heeft, misschien meer een cultureel verschillende opvatting is over christen-zijn en alcohol drinken dan een alcoholische verslaving. da’s misschien wel aardig om in het achterhoofd te houden.

    en ook de opmerking over ‘language’… wat wij hier niet als aanstootgevend ervaren ‘shit’ is in amerika een heel erg nare term die o.a. christenen als erg ervaren.

  21. Rogier Bos says :

    Jesca, precies wat ik wilde zeggen. Culturele Amerikaans-christelijke gevoeligheden. ZIjn zeker niet reden om nu te geloven dat Mattheus aan de drank is en regelmatig vloekt. Amerikanense christenen blijken zeer gevoelig over seks, en veel minder over geweld. Dat onderbouwen ze natuurlijk vanuit de Bijbel, maar hier is duidelijk een cultureel verschil.

  22. Johan says :

    @ Jesca: Dat denk ik ook. Amerikanen begrijpen niet dat Europese christenen wijn en bier lusten. Of zou Mrs. Extreme deze foto van Mattje hebben gegoogeld:

    http://www.flickr.com/photos/surrelmar/205157926/in/photostream/

    Misschien is ze dan ook wel citaten als ‘Elke christen masturbeert’ en ‘Rot toch op met je theologie’ tegen gekomen… zou zomaar kunnen.

  23. Aafke says :

    Het moet voor Brother Matthew toch wel lastig zijn om in korte tijd op meerdere fronten tegelijk te moeten strijden tegen voor hem onbeinvloedbare opmerkingen.

    Eerst blijkt het goudstof geen goud; je wist het maar vertelde het niet..!

    Dan blijkt Patty King geen echte vriendin en was ze al helemaal niet van plan je te komen helpen; bovendien vraagt ze onmiddellijk alle eventuele verwijzingen naar een mogelijke samenwerking te deleten.

    En dan gaat je schoonmoeder ook de vuile was nog eens buiten hangen.

    It is lonely at the top.

  24. Aafke says :

    @Johan
    Die foto gaat volgens mij over de transformatie van een Kosovaarse pastor, die
    zijn oude leven aflegt…..

  25. Jesca says :

    @Aafke.. misschien wel aardig om niet op de man te spelen? Ik denk dat het voor ons allemaal beter is als we de lering toetsen en ons niet verlagen tot het grappen over ‘uit de kast komen’.

  26. Mustafa says :

    Wat is dat toch met al die militaristische taal van die mensen?

    D.: God is echt mensen aan het doen opstaan, de bruid doen opstaan om te gaan vechten. De geest van oorlogsvoering, het is gewéldig!

    Angela: If you want revival Holland, warfare and revival go hand in hand!

    Oh, en ze zet al even een reisje op naar Dubai voor hem (vanaf 4:30), want ze heeft er over gedroomd. “I know the president. I’ll hook you up there.”

    Wat leven ze toch in een wondere wereld.

  27. lolly says :

    Verschrikkelijk gelachen om de eindzin ‘af te kakken’. Kansloos.

  28. Wesp says :

    Ik kan het niet aan……………… klef handje vasthouden…moederk(l)oek gevoelens…. het wordt me teveel.

    But on the brite side voor Mattheus….
    Als deze vrouw zich niet meer met jou wil inlaten dan is er zeker sprake van een soort verlichtende zegening…..

    Ik vind mijn schoonmoeder ineens een enorm tof mens :-D… wat heb ik het getroffen !!!!

  29. lolly says :

    Oke dan Jesca…

    Turbulentie heeft opeens een geestelijke lading.
    Een rode lucht heeft met iets uit Daniel te maken? Volgens mij betekent een rode lucht nog altijd dat er veel kans op regen is, wat weer een zegen is..

    Echt, je kan bijna zin voor zin benoemen wat er bijbels gezien niet aan klopt, hoe kan het toch dat mensen dit slikken? Begrijp er geen hoela meer van.

    Moet nog steeds nalachen om ‘af te kakken’, priceless.

    Oja, ook zwaar geergerd door het geregisseerde momentje van spontane profetie aan het eind. Je kon erop wachten.

    Had ik nog enige twijfels over de charismania, dan ben ik nu voorgoed genezen.

  30. Johan says :

    @ GG: Niet iedereen die een roze gebreid vestje aan heeft, een beetje verwijfde bewegingen maakt en naast zijn moeder op de bank zit is gay, hoor.🙂

  31. Rampestampertje says :

    Goodmorning, wat een openbaringen weer deze ochtend van GG😉

    Astraal reizen gaat nu in de mode komen in dit soort kringen? Ik weet echt ff niet wat ik lees, zie en hoor.

  32. Mustafa says :

    Woeps, laatste stuk is geen quote.

  33. Mustafa says :

    GG, mogen we wel even bewijs zien voor het feit dat Mattheus zijn weblog bewerkt heeft? Wat stond er in de oude versie? Heeft iemand een snapshot gemaakt?

  34. Ruitje says :

    Patricia King, die vroeger Pat Cocking heette, is al meerdere keren in Nederland geweest (volgens mij o.a. bij Berea).

  35. Rampestampertje says :

    @Jesca, welkom in de grote mensen wereld!

  36. Vleertje says :

    Ik laat het filmpje maar even zitten, als ik de reacties zo lees.😀 Maar GG, ik vind het een beetje vaag, wat willen jullie nu zeggen??
    Angela Greening is zijn schoonmoeder? Maar zijn vrouw had toch diep in het satanische cults gezeten en was misbruikt. Maar haar mama is chirsten?? Ik snap het niet meer zo goed, hoe zat dat dan?

    Maar begint het circus rondom Mattheus in te storten, is dat het? Of is het slechts milder kritiek?

  37. Mustafa says :

    Vleertje, als ik het commentaar van Patricia King zo lees gaat het zeker niet goed met TRIN en is dat nu zelfs buiten de landsgrenzen bekend. En dan heeft ze het nog niet eens over het goudstof-debacle: “some reports we have heard from a variety of sources concerning language, excessive drinking, and some financial stewardship issues in TRIN“.

  38. Rampestampertje says :

    Vleertje: Angela is de geestelijke moeder van R. Zij heeft haar opgevangen toen ze uit de satanische cults kwam. Vandaar dat ze het haar kind noemt.

  39. Kaas says :

    What!? Patricia King heette vroeger Pat Cockring? Ja, dan zou ik mijn naam ook willen veranderen…😉

  40. Malle Jachi says :

    ‘De bruid die gaat vechten’ doet me denken aan Kill Bill.

    Vergeet overigens vooral professor doctor generaal zijne doorluchtigheid Trincredible niet. Ook wel bekend als Ouweneel.
    Als een ware Q voorziet hij Mr. Trincredible van back-up voor het masterplan.

  41. Vleertje says :

    @Rampestampertje.. ok, bedankt. Ik vond het al vreemd dat als Angela je moeder is dat je dan in zo’n cult zou zitten.

  42. Wesp says :

    @vleertje…
    ik weet niet of de cult waar ze nu in zit zoveel beter is……😦

  43. lolly says :

    Volgens mij is ze een soort adoptiemoeder ofzo…

  44. Roberto says :

    Van de laatste halve minuut van het filmpje krijg koude rillingen. Deze kerel heeft de gave om z’n woorden je oren in te duwen, als je daar vatbaar voor bent laat je je zo in de luren leggen door zijn oorlogstaal. En hij is nog maar 17 … levensgevaarlijk als je het mij vraagt. Ik ga voor hem bidden.

  45. Aafke says :

    Ik voel me een beetje afgekakt

  46. John says :

    Is dat niet dat superenge mannetje dat kennelijk heel veel informatie over mij weet, terwijl ik zeker weet dat ik hem nog nooit heb gezien (daar ik 12 jaar ouder ben dan hij) die zijn informatie waarschijnlijk van de nog engere Mattheüs van der Steen krijgt die goedgelovig afstruint op zoek naar informatie van degenen die tegen TRIN zijn?

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/05/26/netwerk-reportage-over-trin/#comment-26923

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/05/22/trin-zegt-sorry-ouweneel-niet/#comment-26921

  47. Mustafa says :

    Heb geen idee of D. gay is of niet, en appearances can deceive, maar ik vind het helemaal niet erg als er een grap over gemaakt wordt. Vanwaar de gevoeligheid? De gast trekt toch zelf een metrosexueel roze vestje aan?

  48. Marie says :

    Kaas, wij filternetters hebben geen idee waar je op doelt, dus we negeren je opmerking maar, oke?

  49. Mustafa says :

    John, wat jij niet begrijpt is dat dit een tijd van oorlog is. Je gaat er aan. ‘De geest van oorlogsvoering, het is gewéldig!’, om met D. te spreken. D. is gewoon een geweldenaar waardoor het Koninkrijk der hemelen baan breekt met geweld in deze donkere wereld.

  50. John says :

    @Mustafa.
    Een tijd van oorlog, inderdaad… zo’n stuk tekst van D. zou niet misstaan op een trainingskamp voor moslimterroristen, die het ook nodig vinden hun religie met geweld op te dringen. Ongelooflijk dom en naief ook van dit soort clubjes in de marge als TRIN en FOLM om in deze tijd van religieus geweld nog met dit soort metaforen aan te komen. Ik word er soms bijna een beetje bang van.

  51. Jesca says :

    @Roberto
    fijn da’k niet de enige ben die de meerwaarde niet ziet in beledigen van mensen.

  52. Roberto says :

    Heeft iemand een idee waar die ‘oorlogsbruid’ van D. vandaan komt? Is dat bijbels, een bruid die zelf het zwaard ter hand moet nemen? Ik dacht dat Christus voor mij gestreden en overwonnen had …

    @mustafa: op zich is het geen belediging om te suggereren dat iemand homofiel is, homofilie is niet iets om je voor te hoeven schamen. Ik zit even bij mezelf te analyseren waarom ik het beledigend vind om zoiets te zeggen, ik denk dat het is dat iemands seksuele voorkeur van hem of haar zelf is, daar heeft niemand iets mee te maken. Je trekt zo iets wat prive is helemaal naar voren, en ook nog zonder dat de persoon in kwestie zich er tegen kan verdedigen. Komt nog eens bij dat het helemaal niets met het onderwerp (zijn bizarre overtuigingen) te maken heeft – het riekt een beetje naar bronvervuiling ofzo. ‘Kijk, hij gedraagt zich ook nog gay, da’s wel het bewijs dat hij helemaal maf is’. Roze is tegenwoordig trouwens in de mode en al lang niet meer voorbehouden aan homo’s.

  53. John says :

    @Roberto.
    Maar het is ook niet enkel en alleen zijn roze truitje hoor😉 En D. weet GG prima te vinden, dus kan hij hier zich prima verdedigen. Bovendien zou hij niet de eerste gezalfde predikant zijn met homotrekjes. Wellicht hebben die 2 zaken ook nog eens met elkaar te maken.

  54. Aafke says :

    Hoi Jesca
    Het spijt me dat o.a. mijn opmerking ten aanzien van Matthew the golddustfaker
    je stoorde. Volgens mij is dit dit echter geen belediging maar een feit.
    Immers als je her en der stelt dat de goede God je voorziet van goudstof om zijn grote glorie aan je te bewijzen en je weet al langere tijd dat geen sprake is van echt goud, dan ben je niet minder dan een boefje of erger zelfs een boef.

    Ik begrijp dat het niet fijn is om vast te stellen of te lezen, maar het is absoluut waar

  55. John says :

    @Aafke.
    Wat mij betreft mag je Mattheüs vanaf nu best wel aanspreken onder zijn nieuwe titel Matthew the Golddustfaker. Hij is inmiddels wel genoeg door de mand gevallen om aanspraak te mogen maken op die titel.

  56. Rampestampertje says :

    Dit slaat echt op al deze sprekers😉

  57. Mustafa says :

    @Roberto, goede analyse, en ik ben het met je eens — er is het gevaar van bronvervuiling.

  58. Jesca says :

    @Aafke, nee hoor, ik vind het helemaal niet erg om te horen van MvdS. ik begin alleen een beetje moe te worden van het ‘name calling’.

    af en toe vind ik goedgelovig meer klinken als een kring der spotters dan een groep christenen die een foute en soms occulte lering toetst aan Gods woord. humor en satire zijn geweldige middelen, maar ik vind het steeds vaker de grenzen opzoeken. en dat is blijkbaar prima, ik hou er niet zo van.

  59. Rob says :

    Dat flimpje🙂🙂
    heeft wel een heel hoge amusementswaarde.
    Angela met haar toyboy.

  60. goedgelovig says :

    @ Mustafa: We hebben daar eerder naar gelinkt omdat hij een hele alinea over Patricia had opgenomen. Die is nu weg. Helaas geen snapshot gemaakt.

  61. Rob says :

    Vrouwen hebben eigenlijk geen geweten, het is weer bewezen. Mattheus sterkte jongen.
    Misschien komt god met een openbaring, dat je je niets hoeft aan te trekken van de vrouwen, sterker nog, dat ze in het openbaar hun mond moeten houden.
    Op dit stukje tekst komt misschien wel overvloedig goudstof, en dan weet je genoeg, ja toch?

  62. goedgelovig says :

    @ Vleertje: Volgens ons stort het TRIN-circus echt niet in, hooguit mislukken er een paar acts, maar de meeste circusgangers storen zich daar niet aan. De kritiek van Patricia nemen we niet al te serieus. Zij heeft blijkbaar een probleem met een paar biertjes of een scheldwoord, maar doet zelf aan commerciële exploitatie van allerlei charismatische rariteiten. De opmerking over de TRIN-financiën klopt natuurlijk wel, maar dat is bij heel wat meer extreem-charismatische bedieningen een probleem.

  63. Rob says :

    D. heeft ook wel iets engs , met dat wijzende vingertje en die gezwollen taal. Daarom is die verspreking ook zo leuk.

    Cheese is beter dan Kaas, engels klinkt altijd beter dan nederlands. Say cheese, ook nog eens gristelijk om glimlachend door het leven te gaan.

  64. Ruitje says :

    @Kaas, God had tegen Pat Cocking gezegd dat ze haar naam moest veranderen in Patricia King, een profetische naam.

    Oeps… ik krijg iets door: ‘Kaas, je moet je naam veranderen in Camembert!’

  65. Jesca says :

    @Ruitje, serieus?! is dat de reden dat ze niet meer Cocking heet? pfff…

  66. Johan says :

    @ Jesca: God had het gezegd, maar de naam Cocking had ook negatieve seksuele connotaties (cock is een schuttingwoord voor penis). Dus heeft ze haar naam veranderd in twee fases. Eerst van Cocking naar Coking (zeg maar een soort hulp-koning van Jezus), daarna van Coking naar King. En Patricia klinkt veel koninklijker dan Pat.

  67. Johan says :

    Ik vind Brie eigenlijk mooier en helderder klinken dan Camembert.

  68. lolly says :

    Jesca, je hebt wel een beetje gelijk hoor, dat het om inhoudelijke zaken hoort te gaan, maar ja, met deze mensen is het allemaal zo over the top, daar kan je echt geen zinnig woord meer over zeggen na een tijdje.

    Ik moet nog steeds heel hard lachen als ik de laatste halve minuut bekijk van het filmpje. Volgens mij had hij zelf heel goed door dat er iets verkeerd ging met zijn articulatie, even een freeze van 2 seconden..hahaha…wat een lekkere puber is het toch.

    Ik ken trouwens meer mannen met wat vrouwelijke trekjes hoor, en die zijn zo hetero als wat.

  69. Rob says :

    @Jesca
    Wat kan je er anders mee dan spotten?
    Als je het filmpje ziet, en vooral die blooper op het einde, dan is het toch lachwekkend?
    Ze vragen erom

  70. Jesca says :

    @Johan
    ik dacht dat ze het deed omdat ze inderdaad een wat ongelukkige achternaam had. ik wist niet dat ze beweert het slechts uit gehoorzaamheid aan de King (niet Elvis) te hebben gedaan.

    geef haar es ongelijk🙂.

  71. Jesca says :

    @Rob ik zeg niet dat het makkelijk is om niet te spotten. ik val namelijk zelf onder de uitdrukking ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’, maar ik probeer mezelf (en jullie liften gratis mee) scherp te houden/krijgen dat het niet goed is om ze al te belachelijk te maken. ze zelf laten praten is meestal meer dan genoeg.

  72. lolly says :

    Ik had ooit een leraal die Joost heette, en die heeft zijn naam veranderd in Ad. Joost mag weten waarom.

    Nog 1: een Friese vrouw die Tietje heette verhuisde naar het westen en veranderde haar naam in Tet. Jammer voor haar betekent tet precies hetzelfde als tietje, maar dan een maatje groter.

    Even een zijspoor…

  73. lolly says :

    leraar dus

  74. lolly says :

    Ja Kaas, je moet internationaal gaan, dat hoort er nu eenmaal altijd bij. Spreek altijd engels en laat je vertalen, dat wekt de illusie van een grootschalig gebeuren.

  75. Rob says :

    @Jesca,
    Dat is ook wat GG doet, ze zelf hier laten praten.
    Ter lering ende vermaak

  76. Jesca says :

    @Rob,
    da’s waar. maar zoals ik ook al wel es eerder heb gezegd, is het soms ook op de man en daar moeten we voor waken.

  77. Vleertje says :

    @Jesca, daar heb je gelijk in, ik hou er ook niet van. maar MvdS die vraagt er wel om hoor… of is het zijn pr- man?? “We wisten al dat het geen goud was” , maar de week ervoor viel er nog goud uit zijn bijbel in Indonesie.. Jaja.. Als je liegt, wordt je een leugenaar genoemd, das is niet spotten maar het constateren van een feit.

  78. Rob says :

    @Jesca,
    Ik kan er niet zo mee zitten. De personen die op de hak genomen worden zijn zo verschrikkelijk van hun gezalfde zichzelf overtuigd dat ik er geen medelijden mee heb.

  79. Oscar de tweede says :

    Van die financien waar Patricia King het over had, heb ik heel anders ingevuld. MvdS /Trin had toch besloten vanwege bezuinigingen om de Amerikaanse Charismatische club voorlopig niet meer te laten landen in Heaven on Earth. Kijk, dat zit madam aardig dwars!
    En van die verontrustende taal ; dat zat toch ook in de nooit uitgezonden reportage van EO/Netwerk? Dat bedoelde ze! Daar had ze via heavenwings al kennis van genomen. Sterker: ze was erbij toen die reportage aan MvdS en Joppie werd vertoond: in de geest.
    En van dat overmatige drinken, dat is haar eigen schuld en dat van de Toronto’s. Dronken in de geest. O nee, ze verwarde Todd Bentley met MvdS. Kan gebeuren. ’t Is allemaal een pot nat.

  80. Jesca says :

    @Rob
    het gaat me niet om hun medelijden. dat heb ik ook zeker niet. ik heb het over ‘wat is wijs’. ik vind veel spotten over deze lui niet wijs.

  81. Aafke says :

    @Jesca
    Volgens mij heb je je punt inmiddels wel gemaakt. Nog een keer en ik heb zakdoeken nodig….

  82. Jesca says :

    @Aafke… heel mooi. dan ben ik klaar met preken🙂.

  83. ThaFizzy says :

    @Wesp:
    Bedoelde je nu echt brite side? Dat zou wel een geniale vondst zijn

    Anyway…

    Mensen, mensen: een gebedsoproep is toch wel op z’n plaats hier. Volgens mij beginnen sommige Toronto-blessing figuren nu toch echt last te krijgen van het syndroom van Korsakov.

    Hoe kom ik daar bij:
    – continu dronken (in de Geest of alcohol)
    – weinig in de buitenlucht / bedwelmde lucht in conferentiezalen
    – uitsluitend “event”-voedsel, van die overheerlijke totaal niet gebalanceerde conferentiemaaltijden
    Denk even terug aan die zo geweldige macaroni op De Bron (MooiRivier) tijdens een van de vele weekenden die daar zijn gehouden, en je snapt wat ik bedoel.

    De meest voorkomende symptonen zijn:
    De belangrijkste symptomen zijn:
    1. Geheugenstoornissen
    2. Confabulaties
    3. Minder of geen rekening houden met gevoelens van anderen en zelfoverschatting

    Nou weet ik dat niet iedereen hier ooit een keer Inleiding Psychologie heeft gevolgd; gelukkig geeft Wikipedia een goede uitleg aan confabulaties:

    [quote]Pseudologia phantastica, (Grieks: pseudos = vals, logos = spreken, woord) ook wel (eigenlijk onjuist) genoemd pseudologica phantastica of Confabulatie, is een psychische ziekte waarbij herinneringsvervalsingen zodanig een eigen leven gaan leiden, dat ze duidelijk niet meer overeenkomen met de waarheid. Voor de lijder is het echter wel waarheid, hij gelooft erin en zal heftig zijn eigen onwaarheden bevestigen en verdedigen.[/quote]

    Prettig weekend!

  84. Rob says :

    @Thafizzy
    Oei, Hansje kwam nog met een bescheiden verwijzing naar de dsmIV, jij maakt het veel bonter!
    Mattheus vervalst niet alleen het gouydstof wonder, maar ook nog zijn geheugen, volgens jou

    Heel foute opmerking
    Moderatie is in slaap gevallen, kan niet anders

  85. Jesca says :

    moderatie is al lang geleden in slaap gevallen.. oh oeps, aafke pak je zakdoeken alvast, daar ga ik weer!😉

  86. goedgelovig says :

    @ Jesca: We zijn er wel, hoor. De suggestie van ThaFizzy (confabulaties) is al wat specifieker dan ‘kijk eens in de DSM-IV’. We dachten zelf hieraan:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcistische_persoonlijkheidsstoornis

  87. Jesca says :

    @goedgelovig
    ik zie het al, niets menselijks is jullie vreemd.

  88. Jesca says :

    waarom toeteren die lui toch alles wat ze doen van de daken? waarom houden ze het niet gewoon voor zichzelf? zodat zij het weten en de Heer het weet. dat zou voldoende moeten zijn. ik begrijp uit de dingen die ik hoor over deze charismatici dat ze van glorie houden. nou, die hebben ze dan bij deze al gehad!

  89. Johan says :

    @ GG: Dat herken ik zeker bij Agtereek, maar eigenlijk ook wel bij Goldschmeding en MvdS. Vreselijk op de man gespeeld, ik weet het, maar zou het niet goed zijn daar eens een boompje over op te zetten? In het bedrijfsleven is die discussie ook heel actueel:

    http://www.fd.nl/artikel/9109111/terreur-narcistische-manager

    “Maar vergis je niet, zonder narcisten en hun aanstellerige gedrag is de wereld aanzienlijk minder spannend en vermakelijk.”

    Er blijft dus altijd voer voor satirici.🙂

  90. Rob says :

    Oh twas niet specifiek genoeg🙂
    Het komt veel voor dat er sprake is van een dubbele diagnose, bijv zwakbegaafdheid met persoonlijkheids stoornis (Ouweneel)
    Of: psychose bij borderline persoonlijkheid met hysterische kenmerken (Patricia King)
    Of: Inductie psychose met katatone stupor waar bij het bewustzijn tijdelijk verlaagd lijkt.(de gemiddelde HOE festival ganger).
    Of: Plotselinge onverklaarbare amnesie, defecten in het korte geheugen en in het lange termijn geheugen ( de boekhouder van TRIN)

  91. engel says :

    @Rob,

    Heb je voor mij ook een (gratis) diagnose??

  92. Rampestampertje says :

    Ik krijg niet echt een antwoord op mn vraag. Is die Mills nou uit zijn lichaam getreden of met zijn lichaam China binnen getreden?! Weet iemand dat?

  93. Ruitje says :

    Keek net stukje van de video: typisch charismatisch doorgeschoten gedrag (van Angela Greenig). Vooral die schreeuwen ertussen…

    Kon niet verder kijken. Misschien morgen, maar ik heb hier afgelopen jaren meer dan genoeg van gezien en live meegemaakt. Het is niet van God, maar puur ziels gedoe, maniertjes, elkaar napraten en elkaar de hemel inprijzen…

    Johannes de Doper zei: ‘Hij moet wassen, ik moet minder worden’. Misschien moeten de DC’s (doorgeschoten charismatischen) maar eens dat voorbeeld van Johannes de Doper volgen…

  94. Jesca says :

    @ruitje.. ik had het er net nog met iemand over… “Hij moet wassen, ik moet minder worden” in de context van de DC. hoe waar!

  95. Rob says :

    @Rampestaartje,
    Mills is ws chinees gaan eten, waardoor een stukje chinees cultureel gastronomisch erfgoed geimparteerd is. Het is andersom dus. China in Mills

  96. Rob says :

    @Engel

    Hierkomtie:
    Ik wilde eigenlijk zeggen dat je gierig was, vanwege je vraag om een gratis diagnose, maar dat is absoluut niet waar.

    Eh…..
    Workaholic met wat atypische schizofrene neigingen, meervoudige persoonlijkheidsstoornis, en lichte vergeetachtigheid.
    (Je zou mij nog iets mailen weet je nog?)
    In persoonlijke contekst zou ik zeggen dat je een vleugellamme engel bent, met de nadruk op Engel

  97. Jesca says :

    @rampestampertje… werd mij ook niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. iemand een helder idee?

  98. Rob says :

    @Jesca, nou vond je mijn idee niet helder genoeg?

  99. John says :

    @Johan.
    Zouden ze niet eens een editor op die geschreven stukjes van D. moeten zetten om al die lelijke vmbo-schrijffouten eruit te filteren? Dit komt zo sneu over.

  100. John says :

    @Marie.
    Het kost me nogal moeite (maar niet alleen hierdoor hoor :P) om hem serieus te nemen.

    Hoe D. in de laatste minuut van bovenstaand filmpje de camera aanspreekt. Hilarisch, ik zie niet veel verschil tussen dit en een astrologe op astro-tv die met een uitgestreken gezicht op tv iemands persoonlijkheid bloot denkt te leggen (u bent over het algemeen zeker van uzelf, maar voelt zich ook weleens onzeker. Oh ja joh?)
    En dan die zweefteef ernaast in die typische zweverige midlifecrisiskleding die alles beaamt wat dit knulletje zegt. Het geheel ziet er nogal triest uit. In welk universum leven deze mensen?

  101. Wesp says :

    Zou D. niets zijn voor een her-oprichting van de toppers!
    Of schop ik nu tegen een geaard been?

    Verder is hij niet mollig, hij is een beetje te kort.

    De tekst “Hij moet wassen, ik moet minder worden..” zou in deze video zijn :
    “Ik moet volwassen, en zij niet minder.”

    @Tha Fizzy
    the brite side – the bride side……. welke kant je ook kijkt je krijgt een vertroebeld beeld.

  102. John says :

    En dat satan je hoofd probeert eraf te kakken, is dat het demonische equivalent (ja, zoek maar eens op in het woordenboek) van de gave van het onderschijten van boze geesten?

  103. Marie says :

    @ John: hij is in zijn manier van schrijven inderdaad echt een puber-van-nu: “me ongehoorzaamheid”🙂. Een inhoudelijk filter zou ook wel aardig zijn.

  104. Marie says :

    @John: in hun eigenste charismatische warrior-universum.

  105. Jesca says :

    een parallel universum is het zeker… grutjes, gister een stukje van Joshua Mills op u-tube gezien… wat een akelige maniertjes heeft die jongen. kreeg er echt de kriebels van.

  106. Wesp says :

    Ships
    de tekst moet natuurlijk zijn
    “Ik moet volwassen worden, en zij niet minder.”

    sorry

  107. Wesp says :

    @John
    Let’s shit them up🙂

  108. John says :

    @Vleertje.
    Ik begin er niet mee dat satan mijn hoofd eraf kakt, ik trek alleen de lijn die D. inzet door😉

  109. Oscar de tweede says :

    Tja, die Patricia King. Ik vind haar een uitstekende communicator: ze praat rustig, zonder overdrijving en zonder enige aarzeling, op prettige toon, kijkt ononderbroken recht in de camera, oogt aangenaam, kortom, kan zo in de Tweede Kamer ( ze doet me denken aan CDA-kamerlid Sabine Uitslag). Alleen die boodschap, die is zoooooooo fout!
    En dat citeer ik graag psalm 146: “Zoek uw veiligheid niet bij de voornámen, bij een mensenzoon, bij wie geen héil is. …. Zalig wiens hulp is de G’d van Jakob, wqie het verwacht van de ÉNE als zijn G’d. “(Einde citaat, Naardense Bijbel).
    Het vertrouwen op G’d en op Hem alleen is een onderdeel van het geloof, dat bijvoorbeeld bij predikanten van de Gereformeerde Bond veel meer aandacht krijgt dan in Evangelische gemeenten. Ik wil dolgraag dat dit veel meer accent in de prediking gaat krijgen. Het gedoe rondom personen ontneemt het gezicht op G’d. En dat is treurig.

  110. Aafke says :

    @John

    Geweldig!!!
    Sjabberdebaskiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  111. Kaas says :

    Ondertussen blijft het op de weblog van de professor angstvallig stil…

  112. Vleertje says :

    @John.. whahahaha, misschien een tkje kinderachtig maar ik heb de slappe lach nu…😆
    @ Kaas… owh ik zit ook zoooooooooo te wachten op een reactie van Ouweneel.. is die man nu ein-de-lijk wakker geworden… spannend….

  113. Vleertje says :

    @Rob, leuke actie, maar je poppetje verraad je hihihihii prof…🙂
    Maar brand jij nou ook niet van nieuwsgierigheid Rob???? De prof is goedgelovig en nu valt zijn held door de mand… Zou hij geweten hebben dat het nep is, daar zie ik Ouweneel echt niet voor aan hoor?!!
    Wat vind de prof???? Ik wil het echt graag weten..

  114. goedgelovig says :

    @ Rob: Leuk geprobeerd van Ouweneel, maar mag niet op GG. Streng hè.😉

  115. Vleertje says :

    Nou, nou slaat mijn comment nergens meer op😉
    @de rest.. Rob is stout geweest en gaf zich uit voor Ouweneel, maar die is verwijderd door de alziende Paus..🙂
    @John, de gave van het onderschijten van demonen,…. hoe kom je erop😆

  116. John says :

    @vleertje.
    ik denk door een vertaalfout in mijn zelfgemaakte bijbel. En ik maar denken dat die onfeilbaar was :S “want één verkeerde komma of letter, maakt zelfs van Jezus nog een ketter” zoals een wijs man ooit zei.

  117. goedgelovig says :

    @ Rob: Misschien was onze opmerking niet duidelijk genoeg: het is niet toegestaan om onder de naam Ouweneel te reageren. Alleen Ouweneel zelf mag dat. We staan ook niet toe dat iemand anders onder de naam Rob gaat reageren (zeker Engel niet).

  118. Eli says :

    ’t Enige wat mist bij mw. Greening is de zwarte puntmuts en bezem……………

  119. Rob says :

    @GG,
    ik had het wel begrepen, maar ik had per ongeluk de naam nog niet veranderd, die stond nog op ouweneel, ik zal verder braaf zijn zoals altijd

  120. me says :

    Nou ik vind het een beetje te ver gaan over zijn anorexia. hij heeft inderdaad 40 dagen lang gevast en dat is voor hem echt een doorbraak geweest. niemand van jullie kan daar wat over zeggen omdat jullie allemaal niet bij waren.

    En waarom is gay zijn zo relevant voor jullie als jullie echt zo om hem moeten lullen. ja sorry hoor jullie kunnen ook te ver gaan! jullie staan gelijk met een oordeel klaar, maar jullie vergeten jammer joh jullie zijn geen God. Thank God for that!

    Over een bruid gesproken inderdaad Jezus heeft overwonnen. maar dat betekent niet dat satan nog steeds probeert. wij vechten niet tegen vlees en bloed maar tegen hogere machten! en inderdaad dan moeten wij er op uit gaan met onze zwaard ( de bijbel ) heel goed allemaal en op oorlogspad gaan Amen.

    En aub als jullie een discussie willen beginnen praat dan over iets relevant en niet anorexia of gay zijn want echt zo kinderachtig jongens. deed ik toen ik een tiener iemand die ik niet mag op alles gaan pakken. HEEL JAMMER !

  121. Ruitje says :

    @me, weet je wat het gevaar is van zo gefocused zijn op strijden tegen geestelijke machten? Dat men de belangrijkste strijd vergeet: de strijd tegen de zonden in het eigen hart. Zoals de Hebreeënbrief zegt dat ze nog niet tot voluit weerstand hebben geboden tegen de zonden. Je ziel is het belangrijkste, en door alleen maar bezig te zijn met die geestelijke oorlogsvoering, ga je als een Don Quichot vechten tegen windmolens, maar negeer je je eigen ziel en je eigen hart.

    Een voorbeeldje: Todd Bentley ging te keer tegen demonen en duivels door warring angels te roepen. Strijden tegen geestelijke machten. Maar waardoor ging het fout in Lakeland? Niet door die machten, maar door Todd’s eigen zonden en lusten die voortkwamen uit zijn eigen ziel.

  122. Rob says :

    @Me,
    Je gebruikt bijna geen leestekens of hoofdletters, zijn die ook demonisch?, !!!!!??????!!!!!!!

  123. Rob says :

    40 dagen vasten =knap. (ik hou het nog geen dag vol, bij alleen het idee al krijg ik spontaan een vreetbui

  124. Elske says :

    Hallo allemaal.
    Ben beetje deels geschrokken van deze reacties; hoe er fel gereageerd wordt op dit alles.
    Is het niet de taak van ons als christenen om juist NIET te veroordelen en het oordeel aan God over te laten en misschien eens te gaan bidden voor TRIN, Mattheus etc?
    Ik geloof dat er goede dingen bij TRIN gebeuren, en ik was gisteren bij een conferentie van Ouweneel (aangezien die z’n naam ook genoemd wordt) en die sprak ook over dat het Koninkrijk Gods komt en dat we ons daarvoor klaar moeten stomen.
    Laten we ajb eens kappen met alle oordelen/reacties op onze medebroeders/zusters en ze zwart te maken want daar zijn we soms héél goed in..

    Maar is dat ook hoe Jezus zich gedroeg toen Hij op aarde rondliep?
    We willen meer op Hem gaan lijken maar in hoeverre maak je dat ook waar?

    Belangrijk is om tijdens conferenties etc. te onderscheiden of iets van God is, en we hebben van God wijsheid daarvoor gekregen. Kijk gewoon simpelweg naar 3 punten:
    1. Wat is de boodschap die gepreek wordt?
    2. Wat is het leven van de prediker die spreekt?
    3. Brengt het de mensen dichterbij God of niet?

    Ik ben ook mens, christen zelfs en ik heb ook soms mijn vraagtekens bij een organisatie als TRIN, maar ik geloof ook zeker dat er goeie dingen gebeuren bij TRIN. Verder is ’t up to God (en nee dat is niet om mijn verantwoordelijkheden te ontlopen)..

  125. John says :

    @Elske.
    Ik neem aan dat je gisteren op die conferentie ook het podium op bent gegaan en TRIN en/of Ouweneel op dezelfde manier hebt aangesproken op het feit dat zij hun criticasters uitmaken voor Farizeeërs en de mensen op Goedgelovig voor leugenaars? Zo nee, wat vind je van die aantijgingen? En wat ga je daar vervolgens mee doen?

  126. Rob says :

    @Elske:
    Een paar vraagjes: Strooide Jezus ook met nepgoudstof om Zijn verhaal op te leuken?
    Bezorgde de bediening v Jezus de toehoorders een demonische binding?
    Vroeg Jezus voor Zijn bediening veel geld?
    Had Jezus een inmens podium nodig?

  127. Plien says :

    @John,
    wie maken mensen op GG uit voor leugenaars? Heb je een bron?

  128. Vleertje says :

    @Elske..
    Beantwoord die drie vragen nou eens van je…..
    Denk aan wat je ziet bij Trin en beantwoord ze dan maar….

  129. Kaas says :

    nog steeds niks over matthew-the-golddust-faker-gate op het weblog van de professor en doctor en leraar des vaderlands…

  130. Aafke says :

    @John,
    Zijn die teksten werkelijk gebezigd bij TRIN???
    Kunnen we die ergens terughalen?

  131. Ruitje says :

    @Aafke, als je doelt op de reactie van John dat TRIN mensen farizeeër noemt, dan kan ik misschien nog wel een TRIN-nieuwsbrief van vorig jaar opvissen uit mijn werkmailbox…

  132. engel says :

    @Aafke,

    John doelt mogelijk ook op iets wat Trin van de zomer op hun site hadden gezet (is inmiddels verwijderd).

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/05/28/trin-noemt-gg-een-leugenachtige-site/

  133. Aafke says :

    @Ruitje
    Eerlijk gezegd begreep ik dat gisteren opnieuw dergelijke teksten zouden zijn gebezigd. De rest ken ik al.

  134. Jesca says :

    vorig jaar tijdens de TRIN-revival in Nieuwegein mocht je naar voren komen als je kritisch was en je bekeren van je zonden…

    ben toen ook opgestaan.. en de zaal uitgelopen.

  135. Rob says :

    Dus je loopt nog onbekeerd rond?🙂

  136. Ruitje says :

    @Jesca, dat was een wijs besluit.

    Maar je zult vast van de aanwezigen een mega-etiket hebben gekregen op je rug… dat je een religieuze kritische geest hebt…😦

    Terwijl jij misschien wel de enige was die echt nadacht en zijn verstand gebruikte.

  137. Jesca says :

    @Ruitje, dat etiket had ik al🙂. maar alles voor de waarheid. was echt om verdrietig van te worden, die ‘revival’.

  138. Rob says :

    Neem dan de Harderwijkerblessing🙂

  139. Jesca says :

    @Rob .. ik hou het nu even op mn eigen blessing (slaap).

  140. Vleertje says :

    @Rob, je nieuwe avatar heeft wel wat van een afgefikte kerstboom.. Ben je weer stiekum naar een FIREnight geweest *foei*😆 Je weet toch dat je dat niet moet doen hihihi…

  141. Ruitje says :

    @Jesca, welkom bij de etiketten-club😉 Ik heb er ook een paar op mijn rug.

  142. Vleertje says :

    @Ruitje.. Leuk etiketten kwartetten..😀
    Mag ik van jouw van de afdeling stigma’s : Geest van kritiek? Nee helaas ik heb alleen de Geest van Satire.
    Ok…. danvan de afdeling Onderscheiding ‘Gezond verstand’? Heaas helaas, ik heb alleen het Woord en de Geest van die catagorie….

  143. Jesca says :

    @Vleertje, op de volgende groetgelovig-toogdag een charismatisch kwartet… waarbij de winnaar een speciale zalving en impartatie ontvangt

  144. Elske says :

    @ John, excuses maar kom niet continu op goedgelovig.🙂
    Oké nee ik ben niet naar Ouweneel afgestapt en ik ben zeker niet op TRIN geweest de afgelopen maanden🙂
    Ouweneel heeft het gehad over het feit dat er inderdaad christenen zijn die behoorlijk veel kritiek leveren. Dat geloof ik ook zeker, alleen ik denk dat je daarin als persoon ook zelf een aandeel hebt hoe je dingen oppakt. Ik denk dat een stukje Hollandse nuchterheid niet verkeerd is, en dat kritiek er best mag zijn maar ik vind dat daar ook wel een grens aanzit. Hij heeft niet het woord farizeeërs of de mensen van goedgelovig in de mond genomen.🙂
    Ik denk dat het gewoon ook menselijk is dat we soms verkeerd zitten met bepaalde dingen, ook als christenen en ik vind zelf dat je daar vooral als voorbeeld (zoals een Matteus of Willem Ouweneel) ook voor uit moet durven te komen op het moment dat dingen anders gaan. Dat is idem in de kerk zo.. Grote plannen en uiteindelijk gaan dingen niet door, en dat wordt mondjesmaat dan maar doorgegeven maar er wordt niet erkend dat ze misschien God verkeerd hebben verstaan.. Dáár baal ik altijd een beetje van, dat de ‘grote namen’ niet altijd toe durven te geven over ’t feit dat ze ook wel eens niet gelijk hebben.
    Wat ik daarmee ga doen, tja goeie vraag: misschien wel niks, of misschien wel.. Ik zou het een uitdaging vinden als ‘grote’ leiders ook durven te erkennen dat ze soms het niet bij het rechte eind hebben en als ik bijv. kijk naar Jaap Dieleman die durft toe te geven dat wat er bij TRIN gebeurt ook niet altijd oké is.. Dát zijn de mensen waar ik iets aan heb, die ook durven aan te geven dat het soms anders in elkaar steekt als gezegd/ gedaan wordt.

    @ Rob,
    ik snap je vragen.. en ik denk ook dat ze terecht zijn. In de tijd van Jezus was het ook heel anders. Ik denk dat we tegenwoordig om iedereen het te laten horen apparatuur nodig hebben (verbazingwekkend eigenlijk dat Jezus het indertijd zonder deed en het hem ook lukte ;)) en dat kost geld. We leven immers in een maatschappij waarbij dingen geld kosten.
    Daarnaast: Goudstof, daar heb ik ook mijn vraagtekens bij gehad, al vanaf het begin dat ik bij TRIN kom, dus don’t worry🙂
    Omtrent de demonische binding, waar basseer jij dat op? Ik heb inderdaad zulke geluiden gehoord en zoals ik al eerder zei: ik geloof dat God goeie dingen doet door Matteus en zijn bediening maar dat er ook een andere keerzijde aan zit.

    @ Vleertje, ik geloof zeker dat Matteus bediening van God heeft gekregen, alleen de manier waarop die soms tot uiting komt heb ik mijn vraagtekens bij. Verder zie hierboven ook mijn reactie.
    Daarnaast denk ik dat we als christenen Matteus ook op een voetstuk hebben geplaatst door wat er in het begin van TRIN allemaal gebeurde.. Als leider/ voorbeeldfunctie is het lastig om dan niet trots te worden, dat kan in de weg gaan zitten.

    Daarnaast ben ik van mening dat de HG ook op een rustigere manier kan werken i.p.v. altijd het geschreeuw etc… maar goed🙂
    Hoop dat ik voldoende antwoord heb gegeven op iedereen.
    Sorry, kom niet heel vaak hier😉

  145. Johan says :

    @ Elske: Er zijn zeker mensen die leiders op een voetstuk plaatsen, ieder is daar zelf bij, maar ik vind dat een leider die dat laat gebeuren hier in de eerste plaats verantwoordelijk voor is.

    Wat fijn dat Jaap Dieleman tegen bepaalde praktijken van TRIN is. Laat me eens raden… de collectepraatjes? Lees de eerste twee artikelen hierover eens door:

    https://goedgelovig.wordpress.com/?s=dieleman

    Van Lee Grady kan ik zoiets heel goed plaatsen. Hij geeft kritiek, maar onthoudt zich dan ook van die praktijken. Jaap Dieleman doet zelf aan die wantoestanden mee, net als Willem Ouweneel, en die kan ik dus moeilijk serieus nemen in zijn kritiek op TRIN.

    Dat MvdS moeite heeft om volmondig toe te geven dat de kritiek grotendeels terecht is, laat voor mij precies zien dat hij geen ‘grote’ leider is. Aan zijn roeping van godswege wil ik verder niet komen, dat is een zaak tussen hem en zijn Heer. Maar ‘roeping’ heeft ook een collectieve dimensie en daar zie ik in de uitwerking toch behoorlijk wat problemen op het vlak van karakter, boodschap, rentmeesterschap en blijvende vrucht.

  146. Kaas says :

    Hatsjee! Daar is Jaap Dieleman weer als goed voorbeeld van een eerlijk en kritisch gristen. Kijk eens, zie je dat? Dat is mijn pet. Gooi daar meer in…

    Ik heb Jaapie D. op verschillende terreinen in de afgelopen 20 jaar meegemaakt in garresmaties gristelijk NL en die man geloof en vertrouw ik dus absoluut niet meer.

    “Oh Kaas! Da’s echt erg! Jezus zegt toch dat je iemand tot 70 maal 7 maal moet vergeven?!” Ja, maar ik ben ook gewoon mens en helemaal klaar met dit soort charlatans…

  147. Kaas says :

    Wat die pet betreft: gooi daar MAAR in bedoel ik natuurlijk…

  148. Pittig says :

    Ach Kaas, dat was geen typo, maar een onbewuste roep om “meer, meer, meer!”

  149. Kaas says :

    Ja! MEER! MEER! MEER! Wat goed dat dat jou geopenbaard is Pittig! Ik had het zelf nog niet door… helleloeejah! sjaba!

  150. hen says :

    Ik ben net profetisch gereanimeerd met een woord geweldig ja meer meer meer laat dat ons moto zijn.helleloeeeeejahh bambam.
    Morgen ga ik door de menselijke vuurtunnel als ik niet te dronken ben in de geest.hahahaha

    gr Holly Roller

  151. Zeezout says :

    @Elske

    Ik vrees dat God eerder dingen doet ONDANKS Mattheus en zijn bediening.

    Het zijn namelijk de mensen die God zoeken die door Hem worden gevonden. God kan OOK door TRIN iemand bereiken, maar dat zegt nog niet dat wat daar gebeurt goed is. Hij antwoordt op het hart, niet op de ‘bediening’.

    Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die bij een TRIN meeting werkelijk tot geloof komen, maar er zijn er waarschijnlijk meer die DENKEN dat ze tot geloof komen, maar in feite niets anders doen dan zich overgeven aan een soort hypnose.

    Wanneer dan de problemen komen, zullen ze helaas merken dat hun geloof gebaseerd is op mooie beloftes en religieuze mantra’s, in plaats van zondebesef en bekering. Dan komen ze in een soort geestelijke spagaat terecht, waar niet iedereen even gemakkelijk weer uit komt.

    Verder is voor het ‘redden’ van mensen geen dure lichtshow en grote hal nodig, maar de overtuiging van zonde. Die shows en poeha heb je alleen nodig wanneer je boodschap gaten vertoont, die je wilt verbergen onder special effects.

    Of natuurlijk wanneer je de zalving van eer, maatpakken en mooi wonen/reizen wilt ervaren.

  152. Rob says :

    @Zeezout driewerf amen

    @Kaas
    Die vergeving had geloof ik ook iets te maken met berouw. En daar hoor je nou nooit iemand over.

    Het lijkt wel of alles losgeschroefd wordt in de gristelijke wereld.

    -Vergeving los v berouw
    -vervulling v Heilige Geest zonder onderwerping aan Jezus
    -ik hoorde de preek vd levende steen, daarin werd gezegd dat Het Woord boven God stond
    -de Geest zou alleen met de Geest communiceren, niet met de ziel
    – het gevoel is ondergeschikt, een achterste wagon etc etc.

    Het leven met God wordt op die manier één grote gatenkaas, en gristenen raken vervreemd van de eigen ziel.
    Niet-gristenen snappen beter hoe het leven en de mens (en soms ook God) in elkaar zit als de gristenen zelf. Halleloejah

  153. Jesca says :

    @Rob… yep.. heel herkenbaar. gelukkig zijn er ook bijbelleraren in ons mooie (natte) landje die wel preken wat gehoord moet worden.

  154. Vinegar says :

    @ Rob,

    Je zegt: ‘het gevoel is ondergeschikt, een achterste wagon etc etc.’
    Bedoel je dat dit in die preek in de levende steen is gezegd, of dat dit een onderdeel is van ‘alles wat losgeschroefd wordt etc.’
    M.a.w. ben jij het hiermee eens of niet? Ik ben wel benieuwd naar je antwoord. (Ik ben nl. totaal geen gevoelsmens wat geloven betreft.)

  155. Rob says :

    @Vinegar
    Het is een algemene uitspraak die ik vaak voorbij heb horen komen in allerlei christelijke settingen/preken e.d.

    De uitspraak vd Holden(vd levende steen) was; het Woord staat boven God, God moet Zich onderwerpen aan Zijn Woord.(?) Het Woord komt uit God, dus ik snap niet hoe hij die 2 los kan koppelen.

    Over gevoel:
    Ik ben het er niet mee eens dat het gevoel ondergeschikt is.
    Naar mijn mening is het belangrijk dat alles op 1 lijn komt.
    Gevoel is te vergelijken met een controle lampje op het dashboard van je auto.
    Als er iets aan de hand is gaat het lampje knipperen.
    Leven zonder te letten op je gevoel is als autorijden zonder dashboard. Gevoel zegt iets over de diepere lagen vd ziel.
    Het is niet zo dat je blind kunt varen op je gevoel, want het is net zo goed aangetast door de gebrokenheid.

    Wat geloof betreft:
    Het gevoel zegt iets over de toestand van je ziel.Je moet het niet negeren maar onderwerpen.
    Zo: ik voel mij blij, verdrietig, moe, depressief, gelukkig, tevreden, schuldig, boos, maar wat vindt U ervan? Heb ik reden om mij zo te voelen?

    Soms heb je het idee, opgelegd door gristelijke dogma’s dat je je over iets blij of juist schuldig zou moeten voelen, en dan is je gevoel daarmee in strijd. En dan denk je dat het goed is om je gevoel te onderdrukken omdat het niet christelijk zou zijn. Maar dat heeft geen enkele zin, want vroeg of laat komt het weer terug. Het is een signaalfunktie vanuit de diepere lagen vd ziel, die dwars door je verstand heen banjert. Dat signaal zit er niet voor niets, en God heeft daar een mening over.

  156. Wesp says :

    @zeezout

    Verder is voor het ‘redden’ van mensen geen dure lichtshow en grote hal nodig, maar de overtuiging van zonde. Die shows en poeha heb je alleen nodig wanneer je boodschap gaten vertoont, die je wilt verbergen onder special effects.

    Misschien een beetje al te veroordelend….. Ik denk dat een show, of wat dan ook wat de aandacht trekt, zeker gebruikt kan worden om mensen te bereiken die anders niet zouden luisteren omdat ze denken dat het niet relevant is.

    Maar de fout die vaak gemaakt wordt is dat de show de hoofdzaak wordt…… en dat is niet wat zou moeten.
    Hoofdzaak is God en Zijn liefde…. de rest : gebouw, kleding, muziek, lichtshow, offergaven, dogma’s, hoedjes, rokjes, liturgische kwesties…. en ga zo nog maar twee en een half uur door….. De rest is BIJzaak en mag nooi meer worden dan dat! (hoe goed of opvallend het ook is😉 )

  157. Vleertje says :

    @Rob, driewerf amen!😀 sprak een gevoelig Vleermuisje..

  158. Zeezout says :

    @wesp

    Het is niet veroordelend bedoeld. Het is meer een vinger op de zere plek leggen.

    Natuurlijk zijn veel mensen die dergelijke dingen organiseren en zich ervoor inzetten heel enthousiast en oprecht in hun geloof en toewijding aan God. In veel gevallen is het echter helaas zo dat de show belangrijker wordt dan de boodschap, of erger nog: dat de show een ander doel dient, namelijk eer (en vaak rijkdom) geven aan ‘de leiderschap’ en de ‘bediening’.

    Het gebruik van muziek, film en bijvoorbeeld cabaret om mensen te kunnen bereiken is niet fout, mits het bereiken van mensen en het behoud van die mensen maar centraal staat, in plaats van bediening, organisatie, scorelijsten of collecte-opbrengsten.

    Ik verbaas me er elke keer weer over dat organisaties die uitschreeuwen dat God zal voorzien, onder elke stoel een collectezak (zakje is een understatement) neerleggen (zo niet óp de stoel) en met veel op je inpraten het belang onderstrepen van het geven en vertrouwen op God.

    Hun eigen vertrouwen blijkt geen voorbeeld te zijn, want als er te weinig binnenkomt was de ‘collectepreek’ niet goed genoeg. (zie MvdS’s berouwpreek over de te lage opbrengst van de collecte)

    Jezus geeft duidelijk aan dat we het gratis hebben ontvangen en ook gratis weer horen door te geven en dan komt het op mij vreemd over dat er zulke kosten moeten worden gemaakt.

    Een conferentie houden op het strand, zonder poespas, in plaats van een 500.000 euro kostende show, zou aan 10.000 mensen in financiële nood een aardig voedselpakket opleveren bij dezelfde collecteopbrengst.

    Met een gevulde maag is het wel wat prettiger luisteren misschien.

    Maar ja, ik dwaal af🙂

  159. Mustafa says :

    Over collecteren gesproken, in de ARCH-kerk van Mr. Trincredible kun je alleen nog maar machtigingen invullen. Bij cash is het zo vervelend dat mensen ongezien weinig kunnen geven. Nu is er tenminste inzicht in wat al die rechterhanden doen.

  160. Wesp says :

    @zeezout
    Het is inderdaad altijd het afwegen van belangen en prioriteiten….. en daar zijn mensen notoir slecht in…. we zijn het eens lijkt me🙂
    @Mustafa
    Jakkes!

  161. Rob says :

    @Vleer, ík moet juist veel meer leren om gevoel toe te laten. Maar als ik die preken hoor, hoeft het juist niet en kan ik mij al die moeite besparen. Dus dan maak ik het mijzelf eigenlijk moeilijker dan nodig is, volgens mede christenen.

  162. Ruitje says :

    @Mustafa, blijkbaar neemt TRIN geen genoegen met het ‘penningske’ van de weduwe…

  163. Rob says :

    Nou Ruitje, als het van koper is kan die zo als confettie dienen🙂

  164. Vincent says :

    ja ja kword zachtkens wel wat moe van al die charmatische organisaties let wel ben ook zelf zo’n charmatish gristen eh kzit wel te denken om zelf zoon zalige,mooie bediening te starten fire of druknes gezelig de hele avond lalend en dronken door de zaal dartelen enne gesponsord door Heiniken
    God’s zegen toegewenst en Hij beware ons voor al die maloten

  165. Rob says :

    Nou Vincent ik ga mij vast op je verheugen

  166. Onno says :

    Patricia King/Pat Cocking had(of heeft dat nog??) in het verleden veel contact met Nederlandse leiders waaronder een paar bij Soul Survivor. Ze is ook een aantal keren bij Soul Survivorconferenties geweest en ik heb haar daar ontmoet en gesproken. Ook is ze vaak in de Levend Evangelie Gemeente geweest in Aalsmeerderbrug(die altijd al voorop liep in Nederland met het nalopen van nieuwe hypes) waar Matthijs Piet van het tijdschrift Charisma voorheen een van de voorgangers was (zijn zoon nam het van hem over) en van welke kerk veel mensen meewerkten in het team van Soul Survivor (waarvan sommigen nog steeds). Patricia was vooral in de jaren 90 vaak in Nederland maar is met het wegebben van de Torontozalving ook een beetje in de vergetelheid geraakt tot de Lakeland hype zijn intrede deed.