Domineeworden.nl

Op een dag weet je het: je wordt dominee! Na eerst haar eigen in memoriam te hebben geschreven, lijkt de PKN nu een weg uit het moeras te hebben gevonden: een aansprekende, hippe campagne, gericht op tieners, om dominee te worden!

Op een blitse website lonken knappe domina’s en modieuze predikanten die zeggen dat “een dominee altijd als geroepen komt” en beslist niet saai is. In het land worden zelfs speciale workshops – Make-a-Preek – georganiseerd waar tieners kunnen leren preken en zich zo voorbereiden op het ambt der ambten.

Het unique selling point van dominees: Niemand komt zo intens in aanraking met mensen van alle generaties, in goede en slechte tijden, intiem en publiek, intellectueel en ontspannen, als de dominee.

En een tip voor tieners die willen leren preken: De preek is geen rationeel betoog en ook geen propagandatoespraak die op het gevoel werkt, maar een woord van hart tot hart, als door een vriend gesproken.

Geef toe, het is een prachtige tekst. Nu maar hopen de tieners in dit oefenfilmpje deze welsprekendheid ook nog ontwikkelen. “Goedemorgen eh… gemeente… Zoals jullie weten hebben we eh… net gelezen… over eh… Marcus 4…” Het is gewoon aandoenlijk.

We complimenteren de PKN met deze mooi vormgegeven wervingssite, die tal van boeiende inkijkjes geeft in het veelzijdige vak van predikant.

DISCLAIMER: Deze welsprekende tekst over de PKN is NIET geschreven door Ds. Pittig. Hij is ook NIET betaald om deze tekst op GG te pluggen.

PS: Pittig, heb je die mail met onze bankgegevens ontvangen? Die PKN-premie graag binnen 14 dagen overmaken.

31 responses to “Domineeworden.nl”

  1. Theo Zijderveld says :

    Leuk! Misschien ook een idee om een programma: dominee zoekt domina te ontwikkelen met de EO?

    Zie voor meer commentaar http://bit.ly/sU2SH

  2. Pittig says :

    @ GG

    Mensen, wat vragen jullie veel geld, zeg. Maar het komt er aan, hoor!

    En ik kan ook best wel kritisch over de PKN zijn. Ik zal een voorbeeld geven: een enkele keer is de koffie na de dienst niet zo lekker…

    Zie je wel, ik ben helemaal onbevooroordeeld !

  3. goedgelovig says :

    @ Theo Zijderveld: Dat programmaformat is er al onder de naam ‘Pastor zoekt vrouw’.🙂

    https://goedgelovig.wordpress.com/2008/01/28/pastor-zoekt-vrouw/

  4. Rob says :

    De PKN is een goedbedoelde instelling, waarschijnlijk, maar wat is het nut er eigenlijk van?

  5. Jan says :

    Het ontbreekt hier aan de broodnodige impartatie…

  6. Eli says :

    @ Pittig
    Wees blij dat er koffie is na de dienst.
    (met een koekje erbij?)

  7. Johan says :

    Het is de klassieke marketingaanpak: een product verkoop je met mooie vrouwen.😉

  8. Wesp says :

    Het is een wanhoopspoging van de PKN. Ze zien het er aan komen dat de predikant onder de zware beroepen gaan vallen.
    Daardoor komt de pensionering van Pittig wel erg dichtbij ineens….(hij was toch al bijna 60?😀 )dus een charme offensief om deze pilaar van de PKN te gaan vervangen als de tijd (en de vervanger(s)(ster(s)) rijp zijn…….

  9. ThaFizzy says :

    Zowaar… een universitaire opleiding. Kun je dan ook Ba. Ds. worden? Zou toch moeten kunnen met het BaMa stelsel :p

  10. Rob says :

    Dominee nu al een zwaar beroep? En de vervolging is nog niet uitgebroken….

    Pkn=overkoepelende organisatie die dominees aanlevert, salarissen regelt en waar nodig probeert om problemen in gemeentes op te lossen dmv commissies???

    Ik ben niet zo thuis in allerlei gristelijke organisaties en machtstructuren.
    Kan wel even googelen

  11. Dinand says :

    Best aardig deze website als je het mij vraagt, lijkt goede en accurate informatie aan te leveren aan een specifieke doelgroep (tieners die misschien dominee willen worden), bovendien netjes vormgegeven (templateboer gok ik, maar daar bestaan die voor, beter goed gekocht dan slecht gemaakt).

  12. Vleertje says :

    Goed opgbouwde website, mooi en informatief. Goeie kandidaat voor de webfishaward😉
    Maar ehhhhh
    @PR mensen van de PKN: de kerk groeit als kool in de derde wereld. We leven in een multicultureel land. Maar die hele website staat vol met alleen maar blanke mensen. Ik heb de helft doorgesurft en iedereen, echt iedereen op de foto’s is blank op die site! Dat is echt geen goede afspiegeling van onze jeugd die je wilt bereiken, lijkt mij. Dat is ook het enige wat ik te zeiken heb, voor de rest is het echt een goede website.

  13. Rampestampertje says :

    hé hé eindelijk komen wij een keer aan de beurt🙂

  14. Rob says :

    @Rampestampertje, ja eindelijk op een zinkend schip. Wat een eer om dan kapitein te worden.

  15. Ruitje says :

    dominee domija 😉

  16. Broeder T. says :

    Ik kan me die laatste discussie over de PKN nog wel herinneren. Mensen als Pittig en qazlop vonden dat ik te ver ging toen ik voorstelde om de PKN wat beter te marketen. Want, de kerk moet worden geleid door Gods geest. Marketingtermen daarom liever niet. Want die getuigen van menselijke principes, in plaats van eeuwenoude bijbelse fundamenten. Maar hoe zit dat dan met het werven van dominees? Waarom zouden ze dat dan ook niet aan God over laten? Of is campagne bedoeld om de Geest te helpen met de voorselectie? Pittig?

  17. Maurits says :

    Niemand komt zo intens in aanraking met mensen van alle generaties, in goede en slechte tijden, intiem en publiek, intellectueel en ontspannen, als de dominee.

    ahem, als maatschappelijk werker kom je ook een heel end, dus het is géén USP.

  18. qazlop says :

    Beste Broeder T.,
    Waar is de nuance en waar heb ik gezegd dat de de PKN zich niet bezig mag houden met marketing?

    Jouw zorg over “het merk PKN” waren het aantal bloedgroepen, kapiteins en onevenredige geldstromen.

    Ik gaf alleen aan dat volgens mij daar de kern van het probleem niet zat. Het ging in de discussie immers over hoe de buitenwereld naar de PKN kijkt en die is zich helemaal niet bewust van kapiteins, bloedgroepen en geldstromen.

    Okay, ik heb een lichte management[b]taal[/b]allergie, omdat het vaak zulke inhoudsloze dikdoenerij is. Tuurlijk is het wel zo handig om verstandig met organisatorische zaken en beeldvorming om te gaan. Ik denk alleen dat onze Schepper, af en toe meewarig lacht om mensen die termen als USP, customer focus en sence of urgency gebruiken.

  19. Rampestampertje says :

    De PKN heeft een lange historie aan theologie, daar kan de Pinkstergemeente met haar 100-jarig bestaan niet aan tippen! Ook al claimen ze zich te beroepen op de gaven van de Geest. Als je theologie alleen maar daar aan hangt, dan schiet je wel te kort denk ik. Misschien dat PKN en Pinkstergemeenten eens samen kunnen gaan werken, denk dat ze veel van elkaar kunnen leren!
    Doof de geestigheid dan niet uit😛

  20. Broeder T. says :

    @ qazlop

    De nuance was even zoek, ik beken.

    Ook ik denk dat de Schepper meer dan regelmatig hard moet lachen om kerkmensen. Dat kan niet anders. Niets menselijks is de kerk vreemd. Later, eenmaal in de hemel, moeten we allemaal verplicht naar toneelstukjes kijken, opgevoerd door engelen, waarin de kerk scherpzinnig wordt geparodieerd. Ik wed dat mijn clubje dan net zo op de hak wordt genomen als de PKN.

  21. goedgelovig says :

    @ Maurits: Waar is de maatschappelijk werker in goede tijden? En HBO-niveau kun je in alle redelijkheid toch niet intellectueel noemen?😉

  22. Maurits says :

    @GG: dit antwoord getuigt ook niet echt van intellectualiteit. Een beetje verdieping in mijn wonderschone vak zal je leren dat succes een keuze… ahem .. te merken is.😉

    En een papiertje zegt nog niks over het denk- en werknivo😀

  23. Johan says :

    @ Maurits: Laat je niks aanleunen door GG, hoor. Ze zitten je te stangen. De redactie bestaat vast voor 100 procent uit PKN-predikanten die diep in hun hart maatschappelijk werker hadden willen worden.😉

  24. Maurits says :

    o ik voel mij ook echt enorm aangevallen. Toch maar eens op zoek naar een hulpverlener om wat aan mijn identiteit te werken. Ik lijk wel een dominee, met al dat gepreek voor eigen parochie. En zo zijn we weer ontopic🙂

  25. Eilander says :

    Webfishaward lijkt me een beetje vergezocht. Goed opgebouwd (frames??? worden die nog gebruikt dan?) lijkt me niet echt…
    Maar wel tien punten voor het initiatief en de aanpak van een duidelijk probleem.
    Het is echter moeilijk iets echt zinnigs te zeggen over de PKN trouwens. Het zijn zoveel kerken en dan ook nog zo verschillend. Net zoals je niets algemeens kunt zeggen over evangelische kerken. Sommige zijn goed, sommige zijn twijfelachtig bezig. Dat kun je alleen per gemeente bekijken.

  26. John says :

    “Theo Zijderveld.
    Ik voel eigenlijk meer voor een programma als `Dominee zoekt Dominatrix`😉

  27. judeia says :

    meer iets voor BNN dan de EO…
    😀

  28. Koekje says :

    Vandaar dat ik vorige week in het bos tijdens het wandelen met de hond opeens allemaal dominees tegenkwam… die zaten in dat conferentiecentrum om de hoek (Lunteren he?)

  29. Helpie says :

    Mooie site hoor, vooral veel mooie vrouwen en mannen op de plaatjes. Is dat representatief voor de PKN? In mijn ervaring klopt het wel dat het allemaal witte mensen zijn (Vleertje) maar de leeftijdsgroep die op deze site afgebeeld kom ik weinig tegen in de PKN!

    Theologie studeren is natuurlijk leuk (vond ik althans) maar waar kom je als dominee dan te werken? Er is maar een dominee op de zuidas (complimenten voor zijn werk overigens) en vlootpredikanten en gevangenispredikanten zijn echt op een hand te tellen. Meestal kom je gewoon in een vinexwijk met jonge gezinnen en heel veel ouderen, of een dorp heel ver weg. Zou het niet iets eerlijker zijn dat te vertellen?

  30. Wesp says :

    @John
    Ik hoop dat jij de eeuwigheid haalt……
    your dirty mind is a joy fore…….. 😀

  31. ThaFizzy says :

    Bekende Dominee zoekt Single Metgezel? (BDSM)