De 17-jarige apostel Chaz Boes

chazboesJe bent nooit te jong om in de bediening te staan. Dat wist kindevangelist Marjoe Gortner al. Intussen is in Amerika een nóg gezalfder fenomeen opgestaan: de 17-jarige apostel Chaz Boes. Manna Vandaag bericht over deze knul het volgende:

De eerste woordjes die Chaz Boes sprak waren niet ‘baba’ – waar moeders maar al te graag ‘mama’ in herkennen – maar een duidelijk uitgesproken ‘Gloria a Dios’, Spaans voor ‘God zij de glorie’. De rest van het nog jonge leven van Chaz Boes is al net zo bijzonder. Hoe we weten wat die eerste woordjes van Chaz waren? Hij heeft het zelf verteld. Het past in de zorgvuldige opbouw van een imago, waar Chaz al een tijdje aan werkt. Want Chaz heeft plannen. Grote plannen. Binnenkort wil hij zijn eigen tv-show beginnen, de ‘Chaz D. Boes Show’ en aan de horizon lonkt al een eigen tv-zender.

Chaz lijkt hard op weg een nieuw fenomeen in charismatisch Amerika te worden. Want na die opmerkelijke eerste woordjes bleef het leven van Chaz een aaneenschakeling van bijzondere gebeurtenissen. Toen hij vijf was verbaasde hij zijn ouders door te eisen dat hij voortaan alleen nog maar overhemden, stropdassen en colbertjasjes wilde dragen. Toen hij zeven was ging hij de straat op om limonade te verkopen en de inkomsten aan een zendeling te schenken. En terwijl de jongens uit de buurt basketbal speelden, liep Chaz rond, het Evangelie verkondigend. Tien jaar oud overtuigde hij zijn ouders dat ze de garage bij het ouderlijk huis moesten ombouwen tot een kapel. Chaz ging voor en de kinderen uit de buurt “stroomden toe”, zegt Chaz.

Twee jaar later ontving Chaz naar eigen zeggen zijn eerste visioen. Hij zag de straten van Toledo, Ohio, volgepakt met rusteloze mensen en hij hoorde een stem die hem zei: ‘Ga, en veeg de straten schoon.’ En dus ging Chaz, 12 jaar oud, de straat op en riep mensen op zich te bekeren omdat het Koninkrijk Gods voor de deur stond. Nadat hij dat had gedaan, trok hij naar naburige plaatsen en overal ging hij evangeliserend de straat op. “Ik bracht opwekking in heel Ohio”, zegt hij zelf.

Na een jaar vond hij het welletjes en richtte zijn aandacht op Toledo. Hij richtte The Kingdom Evangelists of Jesus Christ op, een organisatie die trachtte jonge mensen te bewegen evangelist te worden. In datzelfde jaar werd ook het World Healing Center of Praise door Chaz geopend. Daar worden wekelijks diensten gehouden. De kerk kan zich inmiddels verheugen op enkele honderden leden. Chaz is nu 17 jaar oud en hoofdvoorganger van de gemeente. De ‘Raad’die formeel die gemeente bestuurt telt zeven zetels, die bezet worden door drie mensen. Twee ‘bisschoppen’ die elk al op leeftijd zijn en zo niet de grootvader dan toch in ieder geval de vader van Chaz kunnen zijn, en natuurlijk Chaz zelf. Hij bezet in zijn eentje vijf plaatsen in de ‘Raad’. Hij heeft zich vijf titels aangemeten en met die vijf verschillende petten op zet Chaz de ‘Raad’ naar zijn hand. Hij is achtereenvolgens Aartsbisschop van The Kingdom Churches of Christ, Senior Apostel, Aartsbisschop voor Latijns-Amerika, President van het St. Paul’s College of Apostles, President van het Congress of Pentecostal Evangelists, en President van Youth Ambassadors of Christ International. De titels en bijbehorende organisaties bestaan op papier en zijn opgericht door Chaz zelf.

Wie denkt dat we het daar wel zo’n beetje mee gehad hebben, vergist zich. Chaz blijkt van alle markten thuis. In 2004 presenteerde hij zijn eerste cd met aanbiddingsliederen, ‘Tomado de la Mano’, met zeven Spaanse en vier Engelse liedjes. Belangrijker evenwel nog is dat Chaz claimt van God Zelf enkele bijzondere gaven te hebben ontvangen. In 2005 schonk God hem de gave van ‘profetie over de naties’ en een jaar later volgde de gave van genezing.

Wie zich verdiept in het leven van Chaz valt van de ene verbazing in de andere. Hij blijkt een jaar geleden in Cincinnati, Ohio, in een klap drie kerken te hebben gesticht onder de naam ‘No Walls Bethel Pentecostal Church of Christ’. In een daarvan gaat hij af en toe voor. De andere twee worden gerund door mensen die hij daar heeft aangesteld. Dat heeft Chaz niet op zijn cv vermeld. “Vergeten”, zegt hij bescheiden.

Het komende jaar wil Chaz zijn vleugels uitslaan. Ohio is te klein geworden. De 17-jarige – hij wordt op 1 januari 18 – wil het komende jaar het Evangelie naar Latijns-Amerika brengen “en overal kerken stichten”, zegt hij.

Het leven is niet altijd eenvoudig geweest voor hem. Hij maakt melding van “veel tegenwerking”. Hij weet ook hoe dat komt: “Voorgangers van andere gemeenten zijn jaloers. Ze zijn bang voor mij. Ze zijn bang dat ik hun kerk overneem, hun bediening overneem. Veel mensen kunnen niet accepteren dat iemand nog zo jong is en al zo in een bediening staat zoals ik. “Maar de meeste tegenwerking kwam uit eigen gelederen. Zijn ouders, en dan met name zijn moeder, hebben zich vierkant achter de bediening van hun zoon gesteld. Ze hebben hem zelf ook opgeleid. Chaz heeft nog nooit een school van binnen gezien. Hij ontving thuis onderwijs. Maar zijn grootouders hebben zich lange tijd verzet tegen de gang van zaken. Raul en Laura Alvarado wilden dat Chaz naar school ging, met vriendjes ging spelen en dat de kapel in de garage werd opgedoekt. Chaz heeft, zegt hij, “veel verdriet gehad” om de opstelling van zijn grootouders. Maar hij meldt dat hun verzet is gestaakt. Ze zitten ’s zondags zelfs onder het gehoor van hun kleinzoon.

De boodschap die Chaz in de kerk brengt is volgens hem “honderd procent gebaseerd op de King James Bijbel”. Een andere vertaling komt er so wie so niet in bij Chaz, want van ‘nieuwlichterij’ moet hij niets hebben. “Alles wat ik zeg komt rechtstreeks uit het Woord van God. Mijn boodschap is eenvoudig: Zorg dat je gereed bent om Jezus te ontvangen. Zijn komst staat voor de deur.” Op elke volgende vraag wijst Chaz naar de Bijbel en zegt dat het daar allemaal in staat. Hoe denkt Chaz bijvoorbeeld over homoseksualiteit? Hij wijst op de Bijbel en zegt: “Over homoseksualiteit hoef ik niets te zeggen. God heeft Zich er al over uitgesproken.”

171 responses to “De 17-jarige apostel Chaz Boes”

  1. Ruitje says :

    Net zo’n bijzonder kind als Jezus? Wilde die ook al vanaf zijn vijfde colberts en stropdassen dragen?

    Zucht, weer een nieuwe hype? Wanneer worden mensen nou eens wakker…

    Zo’n zinnetjes ‘ik bracht opwekking in Ohio’ zegt veel: Chaz is uit op eigen eer. Hij zal het wel even doen. Waar hebben we dat meer gehoord?

    Prediker zei het al: ‘er is niets nieuws onder de zon’. (Pred. 1:9)

    Zolang mensen niet zelf Jezus willen volgen, maar iets willen zien en niet kunnen geloven in Iemand die ze niet zien, volgen ze dit soort figuren.

  2. Harnoldus says :

    Toen ik een jaar of acht was, speelde ik met vriendjes de watergeuzen na. Hele verhalen verzonnen we naar aanleiding van de spannende geschiedenislessen van juffrouw Overzet.

    Deze overmoedige sukkel moet wel hele spannende zondagschoollessen hebben gehad en verder niet door zijn omgeving zijn afgeremd.

    Koning, Keizer, admiraal of kardinaal ….
    Ze moeten allemaal 3x per dag naar de wc.

    Ik zou zeggen: beste knul ga lekker nog een paar jasrtjes studeren, ga vooral ook backpacken in Australie.
    niet erg gremd zijn door zijn omgeving

  3. Ruitje says :

    @Jesca, misschien kunnen we binnenkort wel een kwartetspel maken: “mag ik van jou van ‘apostelen onder de 20’ D.?

  4. Aafke says :

    Wat een heerlijke glorie om tijdens een korter of langere speciaal georganiseerde conferentie te mogen luisteren naar deze jonge broeder, die al op zeer jonge leeftijd een meervoudige persoonlijkheid heeft ontwikkeld.

    Aartsbisschop voor diverse aardse gewesten.

    Hij wandelt al vanaf zeer jeugdige leeftijd in colbertjes met een stropdas.
    Te zien aan het kostuum dat hij tijdens de samenkomst in het filmpje draagt heeft hij wel een nieuwe kleermaker nodig. De broek is te lang en de snit van zijn jasje maakt duidelijk dat hij als Latin American gefrustreerd is geen Aziatische roots te hebben.

    Ik ben heel benieuwd hoe de Raad rondom en van Chaz de besluiten notuleert.

  5. Ds Dre says :

    “Hij is achtereenvolgens Aartsbisschop van The Kingdom Churches of Christ, Senior Apostel, Aartsbisschop voor Latijns-Amerika, President van het St. Paul’s College of Apostles, President van het Congress of Pentecostal Evangelists, en President van Youth Ambassadors of Christ International. De titels en bijbehorende organisaties bestaan op papier en zijn opgericht door Chaz zelf.”
    T’is moeilijk bescheiden te blijven, als je zo goed net als Chez.
    Zo stoer, zo charmant en zo aardig, dat zie je in één ogenblik.
    Hij denkt als hij kijkt in de spiegel, daar staat een geweldige vent.
    `t is moeilijk bescheiden te blijven, voor een kerel met zoveel talent.
    De allermooiste meiden, die mij eenmaal hebben gezien.
    Die vallen meteen aan mijn voeten, aan iedere teen minstens tien.
    Ik lig zelfs ook goed bij de mannen, maar dat geeft me ook al geen kick.
    Want er is er niet een één op de wereld, die zo goed en volmaakt is als ik.

    Ik wil ook geen grootse carrière, zoals de al die Pausen en Frere Roger.
    En dat is voor hun dan ook weer mazzel, zo hou ik ze uit de WW.
    Als ik mijn talent zou benutten, dan was ik de “top of the bill”.
    En hoewel het gewoon is, dan krijg je kapsones, en da’s nou net wat ik niet wil.

  6. Jesca says :

    ligt het aan mij of begint GG een beetje in herhaling te vallen met scheppings-artikelen en ultra-jonge-over-het-apocalyptische-paard-getilde-wonder-aposteltjes?

    ik weet dat er ‘niets nieuws onder de zon is’, maar dit is wel een beetje eenzijdig.

  7. Saittam says :

    Deze kan mij niet bekoren… deze echter wel: http://www.youtube.com/watch?v=SF6NrQuup80&feature=player_embedded🙂

  8. Ds Dre says :

    Tjonge, is een tijdje niks over TRIN, is het weer niet goed. Inderdaad Jesca het gaat hier altijd maar weer over de kerk, Jezus, God, enzo. Volgens mij is GG daarvoor bedoeld.

  9. Jesca says :

    ja.. trek de boel lekker uit context dr dre. daar hou ik altijd wel van, zo op de vrijdagochtend.

  10. Ruitje says :

    @Ds Dre,🙂 (moest ook gelijk aan dat liedje denken).

  11. Jesca says :

    @ruitje😀

    @dr dre, wil niet zeggen dat ik GG geen ‘fijne’ site vind hoor en dat ik me niet kostelijk vermaak hier. maar binnen het thema “kerk, Jezus, God, enzo” is wel iets meer te vinden, lijkt me zo.

    maar goed he, ik ben geen GG-redactielid. dus ik sta aan de zijlijn commentaar te leveren.

  12. Ds Dre says :

    @Jesca. Het is DS Dre en niet Dr Dre. Ik ben niet waardig zijn naam te dragen.

  13. Jesca says :

    @DS dre… je m’excuse… en je mag me ook ‘senior apostle jesca’ noemen. die naam ben ik ook niet waardig, maar dat maakt tegenwoordig niet zo heel veel meer uit, merk ik.

  14. Ruitje says :

    @Jesca, mag ik van jou van ‘verwarde theologen, professoren, doctoren’ W.J. Ouweneel?

  15. Broeder T. says :

    Die Chaz Boes doet mooi wel even alle typetjes van televisiedominees in één act. Hij heeft de kleren van Hinn, de JesuZSZSZSZ-klank van Bentley, de ‘timing’ van Osteen en hij valt in herhaling als Van der Steen (zwaai een even met je bijbel).

    Die jongen heeft talent.

  16. albert says :

    @ Broeder T.

    André van Duin is ook jong begonnen…..

  17. Ds Dre says :

    @Broeder T. Het talent van een papagaai als ik jou zo begrijp.

  18. Meded says :

    Bij zulk soort kinderen voel ik misschien toch wel wat voor de Goldschmeding-aanpak.

  19. Dikke b says :

    nou ken ik zelf nogal wat evangelisten die ook lekker vroeg begonnen maar ik zie wel grote verschillen. de evangelisten die (in mijn ogen dan) het meeste bereiken (mensen het evangelie uitleggen) met blijvend resultaat zijn niet van die media g@#$%$, titels aansmerende machthebbertjes. vaak juist tegenovergesteld. mijn zwager begon op zijn 15de met het reizen over heel de wereld om te evangeliseren heeft intussen bijbelschool gedaan en is bevorderd tot pastor. die titel heeft hij al jaren maar grappig genoeg kwam een groot deel van de familie daar vorig jaar op mijn bruiloft pas achter.
    hadden we er maar wat meer van dat soort

  20. Harnoldus says :

    @Meded
    hele leuke post

  21. Saittam says :

    … en ik hou mijn hart vast…wat er van dit kind terecht kome? http://www.youtube.com/watch?v=xFJGBijwics

  22. Watchman says :

    Zijn colbert is wel een beetje lang, en zijn broekspijpen zijn ook wat lang.

    Hij is ‘bescheiden’ lees ik, en dan zegt hij …. ik …. bracht opwekking in heel Ohio.

    Het is ene jochie zonder levenservaring. Heel gevaarlijk dit.

  23. brambonius says :

    Adrian Plass had het niet extremer kunnen bedenken…

  24. Watchman says :

    Ik zat net te denken, al die nieuwe gastjes doen mij denken aan de zender sterren.nl. Het heeft een hoog TROS en Jantje Smit gehalte.

  25. GJay says :

    Poor kid… Moet je vanaf je vijfde in colbertjes en stropdasjes en op nette schoentjes met een gesp lopen. Het kán niet anders of pa & ma Boes zitten daar achter. Een vijfjarige is echt niet zo kritisch op zijn of haar kleding. Als ma een worker in legerkleuren, een stoer T-shirt met het logo van een baseballclub en een paar afgetrapte Nikes had klaargezet voor Chazzie, dan had hij dat wel aangetrokken en lekker oorlogje kunnen spelen met zijn vriendjes🙂

  26. Rob says :

    Zijn eerste zinnen gaan over de duivel. Wat krijgt die toch weer een eer.

  27. Rob says :

    @Watchman, wil je Jan Smit niet zo beledigen?
    De Tros en J Smit opereren niet uit naam v God, groot verschil

  28. Koekje says :

    @ Saittam

    Ik vind die peuter qua armgewapper en bromgeluiden erg overeenkomen met Hitler…

  29. Watchman says :

    Rob – je snapt dat het om het show-gehalte gaat😉

  30. Ruitje says :

    Charisma-kwartet:

    Wie heeft van ‘revivalists’ voor mij Todd Bentley?

    En mag ik dan ook van ‘anointed healers’ Benny Hinn?

    O ja, en van ‘Word Faith preachers’ Kenneth Copeland?

  31. Jesca says :

    @ruitje … hahahaha….. in plaats van het ontwerpen van bierfiltjes voor Dwaze Zaken, zouden we een waar charismatisch kwartet kunnen samenstellen!🙂

  32. Ruitje says :

    @Jesca, daar zat ik ook aan te denken. Ik heb al ideeën genoeg en zat er over te denken GG te mailen.😉

    Heb je voor mij van ‘collectesprekers’ WJ Ouweneel?

  33. albert says :

    @ Ruitje
    😦 maar die kaart van Benny Hinn heb ik, uhhhh, had ik ! Hij stond er echt op met z’n prachtige witte pak……maar nu is die kaart ineens he-le-maal wit….. !!

    Wat nu?

  34. Ruitje says :

    En van ‘shaking prophets’ Stacey Campbell?

  35. Jesca says :

    @Ruitje… nee, ik heb Ouweneel niet. ik gok dat albert die heeft. heb jij van collectesprekers ‘apostel van der Steen’?

  36. Ruitje says :

    @albert, oeps, de kaartr is vast wit geworden omdat je de ‘gezalfde’ hebt aangeraakt….

  37. Ruitje says :

    @Jesca, nee, ik heb wel Gerard de Groot…

  38. Wesp says :

    @Ds Dre

    Hij denkt als hij kijkt in de spiegel, daar staat een geweldige vent.

    Correctie: “Hij denk als hij kijkt in de spiegel….wie van de 5 tref ik vandaag aan aan de andere kant?’ maar ja, dat rijmt niet.😦

    Verder over die jongen…….. Over hem maak ik me niet zoveel zorgen (behalve over z’n stem en z’n bloeddruk😉 ) maar over de “volgelingen” die hem gewoon blindelings achterna hobbelen………. Daar snap ik geen hout van…….zelfs geen lucifer hout(je)

  39. Jesca says :

    @ruitje.. ja! ik heb van ‘shaking prophets’ Stacey ‘shake it’ Campbell! mag ik dan van jou, van de ‘warriors of God’ Ana Mendez?

  40. Ruitje says :

    En wie heeft van ‘worshipleaders’ Frank van Essen?

    En van ‘spiritual warfare generals’ Ana Mendez?

  41. Ruitje says :

    @Jesca, ik vroeg ook al naar Ana dus die heb ik niet. En ik had de foute categorie genoemd.

  42. Jesca says :

    Spiritual warfare generals… nog beter…😀 daar valt Stacey Campbell trouwens ook onder. die gooit rode wijn, graan en olijf olie uit helicopters.

  43. Ruitje says :

    Of heb je van ‘apostelen op klompen’ Arjan Knevel?

  44. Jesca says :

    ik voel echt in mn geest dat we iets moeten met dat kwartet….

  45. Ruitje says :

    @Jesca, echt waar? Zonde van de wijn….

  46. Jesca says :

    @ruitje, in de categorie ‘geestelijke vaders’ heb ik Jan Sjoerd Pasterkamp…. kun je daar iets mee?

  47. Ruitje says :

    @Jesca, zal ik een ontwerpje bedenken? Misschien moeten we het maar even met GG over dat kwartet hebben. Kunnen we alvast lijstje maken.

  48. Ruitje says :

    En heb je van ‘gevoelig in de geest’ Jesca voor me?

  49. Jesca says :

    @ruitje.. echt waar. je zal er maar onder lopen. weet niet hoe gezalfd je je dan voelt. maar de regio-geesten zullen wel erg onder de indruk zijn geweest denk ik.

  50. Ruitje says :

    @Jesca, ik heb nog Rick Joyner voor je in de categorie ‘geestelijke vaders’. Moet je Bob Jones ook nog hebben?

  51. Ruitje says :

    En van ‘Fire-roepers’ heb ik MvdS en Todd Bentley.

  52. Jesca says :

    @ruitje.. die kaart hou ik liever zelf.. ik zit bijna aan het kwartet namelijk.

  53. Jesca says :

    @ruitje… da’s goed… bob jones en rick joyner… ik heb voor jou in de categorie “scheve schaats” Todd Bentley.

  54. Ruitje says :

    @Jesca, dat is mooi die laatste ‘scheve schaats’. Ik had al Ted Haggard en Terry McAlmon, dan moet ik er nog eentje.

  55. Jesca says :

    @ruitje, ik heb in de categorie ‘scheve schaats’ Gerrit Polman… (lang leve google).

  56. Ruitje says :

    @Jesca, als ik die dan krijg, dan heb ik die compleet😉

    En heb je van ‘zakkenvullers’ Gert-Jan Agtereek? En ook nog Crefflo Dollar?

  57. Ruitje says :

    En van ‘eigen jet-bezitters’ Benny Hinn, Kenneth Copeland en Crefflo Dollar?

  58. Jesca says :

    @ruitje.. zouden mensen al moe van ons worden?😉

  59. Ruitje says :

    @Jesca,🙂
    Daarom ga ik nu ook rusten.

  60. Meded says :

    Gek, ik heb het idee dat ik die halve minuut die ik gebruikt had om de vorige posts te lezen beter had kunnen besteden.

  61. Jesca says :

    @meded… hiervoor geldt waarschijnlijk: “je had erbij moeten zijn”😉

  62. fordo says :

    forever we will be hollow
    hollow again….

    lucht en leegte.

    leeg en vormloos

    het is soms moeilijk om nog inhoud te zien. dit gaat toch nergens meer over?

  63. Jesca says :

    @fordo.. nee je hebt helemaal gelijk! laten we weer gaan doorzagen over evolutie/creatie!

  64. Eva says :

    Hoe heette ook alweer de mythe van die mijnheer die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld😉

  65. fordo says :

    eh, dat bedoelde ik niet eigenlijk. Ik had het meer over profeet/hype nummer zoveel en vroeg me af wanneer vorm eens inhoud krijgt.
    die creatie/evodebat is een typisch voorbeeld van leegheid

  66. Ruitje says :

    @Jesca, Ouweneel valt nu ook in het kwartet onder de ‘healers’.

    Kreeg net nieuwsbrief van TRIN:

    Arch: genezingsdienst met Prof. Dr. W. J. Ouweneel
    Zondag 1 november wordt er in de Arch een speciale genezingsdienst gehouden met Willem Ouweneel. Het thema is ‘Het Koninkrijk van God en Genezing’. Na het onderwijs zal er speciaal voor alle zieken gebeden worden

  67. albert says :

    @ Ruitje

    Kan me niets schelen Ruitje. Je krijgt mijn kaart lekker toch niet. Ouweneel hoort nog steeds bij ‘mijn’ cluppie, hahaha…. Afblijven!🙂

  68. Johan says :

    Mag in van jou van Voormalige Vergaderaars…

  69. goedgelovig says :

    Goed idee zo’n charismatisch kwartet. Daar zou zelfs wel eens een markt voor kunnen zijn. Werk het maar uit.😉

  70. Jesca says :

    @ruitje.. ouweneel als faith healer. fascinerende wereld leven we toch in.

    het wordt wel een redelijk ingewikkeld kwartet zo… als je in de categorieën ‘faith healer’, ‘jet-owners’ en ‘prosperity-teachers’ Benny Hinn hebt… tja…

  71. Tjonge says :

    Geweldig wat deze kerel doet🙂

    En dan nog wannabe mattheus over D., waar slaat dat op? jullie kennen deze gast niet eens (ja ik wel) ooit een samenkomst van hem bezocht? Lijkt me toch dat je dan geen goede beoordeling kunt maken over deze jonge D. Wat zeg ik, hij lijkt totaal niet op Mattheus. Zo’n wannabe is hij dus niet. Ik begin steeds meer te walgen van reacties op GG, lekker je eigen frustraties botvieren op mensen die oprechte bedoelingen hebben voor God en mensen.

  72. albert says :

    @ Johan

    dat is een immense stapel, Johan…..🙂

    maar ik weet er wel één: Ouweneel…..
    hij eet van twee walletjes….

    Maar jij krijgt ‘m ook niet zomaar ! Het blijft een speciale kaart die ik niet zomaar kan weggeven (een van de ‘kroonjuwelen’ in mijn stapeltje, ahum🙂 )

    Waar kan ik ‘m tegen ruilen? Wat heb je in de aanbieding?

  73. Pittig says :

    @ Albert

    Mij stapel met ex-gereformeerden en ex-Hervormden (oftewel ex-PKN) is nog vele malen hoger dan jouw stapel!🙂

    (of eigenlijk😦 )

  74. cris says :

    Ouweneer wordt gewoon de joker, die je bij verschillende kwartetten kunt inzetten om ‘m compleet te maken :-))

  75. Pittig says :

    @ Ruitje en Jesca

    Er moet toch ook een categorie ‘Geestelijke zwaardvechters” komen? Of in games-taal: “Demon Slayers”

  76. Pittig says :

    @ cris

    Ik zie het helemaal voor me. Ouweneels hoofd boven zo’n jokerfiguur…😀

  77. John says :

    @Pittig.
    ik ga nu op weg naar Arnhem om vanavond te spelen, zie ik je morgenavond in Groningen?😉

  78. Pittig says :

    @ John

    Ik zou zeggen: “Wait & See” !

  79. Ruitje says :

    @Tjonge, spreek voor jezelf wat betreft het botvieren van je frustraties…

  80. Wesp says :

    @Tjonge
    Is jouw reactie satirisch?
    Effe serieus, ik maak me een beetje zorgen dat je echt meent wat je schrijft😦
    Ik geef toe, we moeten kinderen veel serieuzer nemen dan we meestal doen….heb net een boek gelezen van Wess Stafford en hij heeft een paar punten…..
    Maaaaaaaaaaar ik denk dat we kinderen serieus moeten nemen als kind. Jezus zei ooit dat we moesten worden als een kind, niet dat kinderen veel te vroeg moesten worden als volwassenen.

  81. albert says :

    @ Pittig

    altijd baas boven baas hè……met al die ex’ en

    Jij wint ‘fluitend’ (maar hebt ook veel meer werk om ze allemaal weer ‘in het hok’ te krijgen🙂 )

  82. Tjonge says :

    @Ruitje, je weet dat je niet op de persoon in mag spelen hé!
    Ik hoop dat je in het echt ook zo mondig bent als hier op GG.

  83. Ruitje says :

    @Tjonge, misschien wat scherp, maar wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten. Dus kreeg ik hem van jou weer terug.😉

    En ik ben in het echt net zo mondig.

  84. Ruitje says :

    En Tjonge, waarom reageer je alleen op mij en niet op wesp?

  85. albert says :

    @ Tjonge

    op die leeftijd kregen wij vroeger thuis een spreekwoordelijke schop onder de kont: “ga je huiswerk maken, ruim je kamer op, kan dat gekrijs wat zachter (Bob Dylan) ” !

    tjonge tjonge tjonge: 17 jaar….luiers net droog🙂 !

    Kom op zeg…….waar zijn we mee bezig…..hallooooo

  86. Wesp says :

    @Ruitje
    Bang voor een steek!😆

  87. Wesp says :

    ik bedoel tjonge duszzzz

  88. albert says :

    @ Tjonge

    Bob Dylan: gospel-album ‘Saved’ (dat wel🙂 )

  89. Ruitje says :

    @Wesp, dat zal het zijn. Misschien zelfs wel allergisch voor wespen.😉

  90. Wesp says :

    @Albert
    ohhhhhhh gelukkig maar… ik dacht al bijna “jammer van die Albert, hebben we eindelijk een goede sparringpartner voor Pittig blijkt hij toch brandhout…..” Maar de titel van het album maakt een hoop goed🙂

  91. Wesp says :

    @Ruitje
    i’m an acquired taste😉

  92. albert says :

    @ Wesp

    excuus voor de schokgolf en de onthutsende onthullingen😦
    Ben blij dat ik toch door de douane ben gekomen🙂
    (maar het poortje piepte wel even flink…)

  93. Wesp says :

    @Albert
    toch blijft ook “subterranean homesick blues” een juweel.🙂
    ssssssst niet verder vertellen.

  94. albert says :

    @ Wesp

    ik kon ook niet achterblijven: Pittig heeft ook een behoorlijk pittige muzieksmaak…. (die overigens deels parallel loopt met de mijne zo heb ik ontdekt)

    We houden het competitie-element er in hè🙂

  95. albert says :

    @ Wesp

    we houden de bal in de ploeg……

  96. Wesp says :

    @Albert
    Dan gaan we gewoon verder met kwartetten:
    Mag ik van jou van de “soms niet en soms wel deugende artiesten” Bob Dylan en Eric Clapton?

  97. albert says :

    @ Wesp

    mag ik dan van jou Madonnahahahaha…?

  98. Koekje says :

    [\Quote}

    cris, op oktober 30th, 2009 bij 3:01 pm Said:

    Ouweneer wordt gewoon de joker, die je bij verschillende kwartetten kunt inzetten om ‘m compleet te maken🙂

    [\Unquote]

    Kunnen we beter niet gewoon een kwartet/kaartspel maken dat VOLLEDIG uit jokers bestaat? Mijn inziens leuke verwijzing naar hoe de gemiddelde nuchtere Nederlander aankijkt tegen deze figuren.

  99. albert says :

    @ Wesp

    en Cilff Richard…..

    (jij wilde er ook twee)

  100. Wesp says :

    @Albert
    ehhhh Cliff die hoort toch in de categorie “ideale schoonzoon” ?

  101. albert says :

    @ Koekje

    en dat past ook naadloos in de geloofsbeleving van de gemiddelde Nederlander: lekker zelf samenstellen, een soort geloofsbuffet….

  102. albert says :

    @ Wesp

    hij zit al bijna in het bejaardenhuis !

  103. albert says :

    @ Wesp

    uhhh, sorry, seniorencentrum….

  104. albert says :

    @ Wesp

    heb je ook kaarten van Oleta Adams en Whitney Houston (de ‘gouwe strotjes’) ?

  105. Wesp says :

    @Albert
    oh ja…. Oleta… bijna vergeten die zit in m’n hoesje van de tears for fears CD “sowing the seeds of love” en Whitney….. ehhh kwijt….. ehh even in de pot met bloem kijken

  106. albert says :

    @ Wesp

    pot met bloem !? heb je zo’n hekel aan ‘r ??

  107. Wesp says :

    @Albert….
    nou nee, ik doe haar steeds netjes in de stapel met kaartjes vlak op die van Bobby Brown….. maar dan, als ik hem weer terug wil pakken heeft ze plots haar weg gevonden naar een pot met wit poeder……..zonde…
    van het kaartje😉
    ben benieuwd hoe haar laatste CD klinkt, nog niet geluisterd. Die schijnt clean te zijn (of zij dan…)

    volgens mij zijn we flink off-topic aan het dwalen….. gaan we kijken hoe lang we dit volhouden tot GG ingrijpt? 🙂

  108. Jesca says :

    toen het over het charismatisch kwartet ging, was het nog min of meer on topic…🙂

  109. Wesp says :

    @Jesca
    oh……oh….nou…..ehhh……nou
    en jij wilt zeggen dat Cliff….JAWEL SIR Cliff niet charismatisch is…. ehhhhhh was…….

  110. Jesca says :

    @wesp.. nou… nou…. als hij een beetje contemplatief is, mag hij in de categorie “contemplatieve zangers” samen met David Crowder…

  111. Wesp says :

    @Jesca….
    oke, gaan we voor.
    ik ga nu eten.🙂

  112. albert says :

    @ Jesca

    maar uhhh, die zangers en zangeressen hebben toch allemaal charisma ?

  113. albert says :

    @ Wesp

    verroest: zwarte pizza (@%#?!😦 )

  114. Jesca says :

    @albert…🙂 … hitler had ook charisma….

  115. Watchman says :

    Ik weet wel dat het niet zo bedoeld wordt, maar de reacties geven mij een beetje de indruk alsof de ernst van de zaak niet duidelijk is. Het zal wel duidelijk zijn, maar dat is het nadeel van satirische berichten, ze kunnen de indruk wekken van ‘wuif het maar weg, zal wel’. Denk alleen maaar aan hoe Ouweneel, Knevel en Dekker het idee van theïstische evolutie acceptabel hebben gemaakt in de kerk. Mensen zoals Knevel kunnen gewoon op hun plek blijven zitten. Dat zou 20 jaar geleden anders zijn geweest … Er staat echt veel op het spel, met name de visie op de Bijbel. Het komt allemaal wat lacherig over, maar in feite is het een overboord gooien van het schriftgezag. Dat mag je echt wel verontrustend noemen. De ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat er bijna geen tijd meer is om de zaken goed op de korrel te nemen.

  116. Jesca says :

    @watchman.. weet je zeker dat je onder het goeie bericht reageert?

  117. WatEenZooitje says :

    @ Dr.Dre posting time 8:25

    Er zijn een hele boel lezers die het liedje van Peter Blanker totaal niet kennen. Logisch, het dateert namelijk van 1981. Hier dus een link en pas dat maar toe op alle grote charismatische Godsmensen die de Boodschap van Jezus Christus, om juist nederig en dienstbaar te zijn, niet begrepen hebben.

  118. Eva says :

    @ watchman
    voor “de ernst van de zaak” moet je misschien niet op een saterische site komen, maar ergens anders ofzo?

  119. Jesca says :

    ach.. de ernst van de zaak wordt ook gesproken hoor, maar veel gebeurt met een knipoog.

  120. Mustafa says :

    Wat een zalving weer sjalalie sjabalalaaaa!

    Dames kwartetspelers, hebben jullie wel gezien dat hij een ook Women of Glory afdeling heeft? Met natuurlijk de levensbelangrijke vraag, ‘Wanneer loop ik in mijn bestemming?’ Het is goed om te zien dat er niet alleen aan ‘ordination’, ‘consecration’, en ‘empowerment’ gedacht is, maar ook aan ‘special trips to conferences’ en niet te vergeten ‘a mantle of the kingdom’! (Zoiets?)

  121. WatEenZooitje says :

    Heb de clip van Chaz Boes gezien en zoals een eerdere contributor het al treffend heeft gezegd, hij is een knaap van 17 en doet zich voor als een volwassene die al een lang leven met de Heer heeft. Ik heb persoonlijk niks tegen jonge mensen die spreken op jonge leeftijd, maar…..just B S U R!!! Het zou toch raar zijn als ik na de preek met die jongen zou praten over bv. The Worldseries Baseball…(Jaja, echte NY Yankee Fan) en die knaap kan er totaal niks over delen. En ik ben dus niet eens een tiener, laat staan als er een echte tiener bij hem komt om te praten over alledaagse teenage things. Gaat het dan ook alleen over Jezus Christus vs. satan en al die andere christelijke onderwerpen. Ik vind dat er een balans moet zijn tussen het Geestelijke (Jezus Christus, De Bijbel, De Heilige Geest) en het alledaagse. Dat houdt je ook normaal, klein en nederig. Een voorbeeld. Ik ken een leider van Jeugd met een Opdracht die God echt heel erg lief heeft. Hij leidt ook dingen en acties van Jmeo en heeft ook verschillende grote zendingsavonturen gehad. Maar zodra er een geestelijke activiteit achter de rug is, dan zoekt hij, als het even kan, een tv op om via teletekst of tv beelden, de voetbal en andere sportuitslagen (schaatsen, Olympics, Tour de France etc.) te bekijken. Dus niet blijven zweven, maar gewoon ook weer een normale mens zijn. Kijk, dat vind ik nou echt top. Die man valt in de categorie van de posting van Dikke b, 9:27

  122. Ruitje says :

    @WatEenZooitje, en daarom kijk ik nu online naar het NK-schaatsen🙂

  123. albert says :

    @ ruitje

    kijkwijzer of kijk wijzer ? 🙂

  124. Watchman says :

    Jesca, ik heb alle berichten gelezen, en mijn reactie was een gevolg van het lange twitteren over Ouweneel, terwijl ik net ergens anders een lang artikel had gelezen over Ouweneel versus schriftgezag. Dat was de linkj die ik even legde. Wat Ouweneel met TRIN doet en zo vind ik nog minder schadelijk dan zijn geflirt met theïstische evolutie. Vandaar even mijn korte zijwaartse insteek.

  125. Ds Dre says :

    “Maar zodra er een geestelijke activiteit achter de rug is, dan zoekt hij, als het even kan, een tv op”
    Vertel me meer over wat geestelijk en (niet-geestelijke?) aktiviteiten zijn.

  126. WatEenZooitje says :

    @ Dr. Dre, geestelijke activiteiten die in het christelijke wereld gebruikelijk zijn zoals leiden van praise en worship, een woord brengen, bidden met mensen, voorbede doen, les geven, pastorale gesprekken voeren…activiteiten waarbij je dient te richten op God.

    @ Ruitje, hopelijk doet de Oranje schaatsploeg het goed straks in Vancouver. Anyway, helaas kan de balans in deze zaken ook weer doorslaan, getuige TB Joshua en de voetbalclaims. Ik zie het al voor me, dat Ryan Babel, een gelovige gaat claimen voor de overwinning. Zullen ze trouwens wel een kluif hebben aan Brazilië want daar lopen veel charismatische voetballers rond waarbij Kaka de bekendste is. Hij is al een van de duurste spelers ter wereld, zal hij straks ook in een van de vurigste zijn????

  127. Hendrik says :

    Het is weer eens de Devil voor en de Devil na en de Devil ook een paar keer in het midden.
    Zou dit gesponsord zijn?

  128. Onno says :

    Er bekruipt mij het nare gevoel dat sommige groepen kerkmensen hun eigen godjes maken als ik naar vd Steen en deze knaap kijk. Ze worden op een voetstuk gezet en bijna (of toch helemaal) aanbeden. Wat ze preken maakt niet meer uit want ze zijn geweldig en het volk heeft een nieuwe held. Zomaar een nare gedachte van mij of zit er iets in? Is het niet zo dat dit soort mensen worden groot gemaakt door de massa die een charismatische leider willen die ze zien en kunnen volgen in plaats van de onzichtbare Jezus uit dat oude stoffige boek?

  129. Vleertje says :

    Dat kwartetten is opeens toch een stuk leuker zo😀

    Wat dachten jullie van Kolonisten van Catan, maar dan de hemelse gewesten? Speciaal voor onze vurige wariors… Kun je bolwerken bouwen en gewesten veroveren….
    Risk kun je ook zo verbouwen, of statego.
    Monopoly dan speciaal voor onze prosperity jongens, *kanskaart, uw collectezwendel is ondekt, ga naar de gevangenis* enne kappellen kopen op de wallen in Amsterdam enzo..

    Owh, een wereld van spelletjes ligt voor ons open GG, kunnen we gelijk kijken of die jongen ook mee wil spelen!

  130. Onno says :

    Ach, ja, de zoveelste vrucht van het voorspoedevangelie en the word- of- faith-beweging. Hoogmoed komt voor de val. Dat geldt ook voor deze zelfbenoemde aardsbisschop/superapostel van 17 jaar. Hopelijk trekt iemand in zijn omgeving hem eens een keer uit zijn luchtkasteel en zet hem met beide benen weer op de grond.

    Dat van dat Charismatische kwartet is wel een super idee trouwens. Misschien is een verzamelkaartensysteem daarnaast ook een leuk idee of flippo’s met de hoofden van de gezalfden erop. Dan krijg je bij elke uitgave boven 5 Euro in de Evangelische boekwinkel een flippo of verzamelkaart kado. Hopelijk komt er echt een charismatisch kwartet. Lijkt me echt leuk🙂 Het beste is om het zo te maken dat mensen die deze mannen en vrouwen achterna hobbelen het ook nog met de toebedichte titels eens kunnen zijn, zodat het niet lijkt alsof het kwartetspel deze megavrouwen en mannen gods belachelijk maakt. Want de gek met iemand steken mag natuurlijk niet😉 Ik wil wel meedenken. Heb ook wel wat ideetjes🙂

  131. Hero de Jong says :

    Het is dubieus, wanneer iemand van 17 jaar oud, zich “”apostel”” noemt — daaruit blijkt wel, dat hij : niet weet wat een (heuse) apostel is — echter, het kan nog goedkomen met deze Chaz Boes, maar dan moet er een wonder gebeuren — doch als het fout met ‘m gaat, dan gaat het ook echt fout –( vrees ik ….

  132. Ruitje says :

    @Onno, dat is inderdaad het probleem. Mensen willen iets zien (een gouden kalf?). Gewoon vertrouwen en geloven en Jezus volgen is niet meer van deze tijd. We willen een ‘god’ zien, anders is het niet echt. We moeten iets ervaren, anders is God er niet. Nee, je moet naar die profeet, apostel of bijeenkomst want daar is God…

    Er is niets nieuws onder de zon (quote van Prediker). Het volk Israël wilde op een gegeven ook een koning, net als de omliggende landen. Een koning die ze konden zien. En toen kregen ze Saul… En God waarschuwde ze wat het betekende een koning te krijgen.

    Zo willen wij een ‘koning’, een idool, net als de ‘wereld’. En dan maken we ze zelf, onze idolen, zelfgemaakte ‘godsmannen’.

  133. Ruitje says :

    @Onno, misschien moeten we iets bedenken dat we de kaarten van het kwartet kunnen uitwisselen zonder de kaarten aan te raken. Want stel dat we de ‘gezalfde aanraken’…

  134. Hero de Jong says :

    @Ruitje … dat is onzin — want indien Jezus waarschuwt voor : valse godsmannen, zijn er dus ook echte — dan wordt het gewoon een kwestie van, om met enig onderscheid, de juiste keuze te maken — niet ?

  135. Ds. Kok says :

    Ik denk dat er achter de motivaties om deze jongen veel te laten prediken, een oprechte beweegreden zit kinderen al vroeg met het geloof te laten opgroeien. Ik zie hierin een enorm gevoel van machteloosheid en associatie met datgene wat “geloof” is. Wanneer de jongen predikt, is iedereen blij dat hij niet iets “anders” doet😉 Het houdt hem dus van de straat, is wat veel van de volwassenen bij zichzelf zullen denken. Maar dat is hoe het filmpje op mij overkomt. Ik denk oprecht dat veel Amerikaanse dit als een manier van geloofsopvoeding zien. Als je er over nadenkt, is het toch logisch dat deze werkwijze niet voor iedereen opgaat? Niet alle kinderen kunnen de ruimte krijgen te prediken, helemaal niet in dit soort type kerken. Hoe zit het dan met de kinderen die op een andere manier opgroeien? En hoe gaat deze jongeman straks terug kijken op zijn leven wanneer hij in een andere ontwikkelingsfase komt en zich deze vragen gaat stellen.

  136. Ruitje says :

    @Hero, als je goed leest (en andere comments van mij) dan begrijp je dat ik juist wil duiden op onderscheiding. Maar helaas slaan veel mensen dat over en denken dat alles van God is.

  137. Ruitje says :

    @Hero, maar misschien heb je moeite met het lezen van mijn comments omdat ik geen rare streepjes gebruik.

  138. Rob says :

    Het is toch wel leuk dattie er weer is.

    Hoe ist in de cosmos? Nog vreemde objecten waargenomen? De Maja kalender loopt af op 2012. Dan gaat er iets- verschrikkelijks- gebeuren. Misschien een invasie, of een oliecrisis, of nog erger, de computer streepjes raken op, en schrijven-moet @#-gewoon weer-met: de hand>>>>
    Zorgvuldig opgebouwde sites met een profetische boodschap zullen in 2012 spontaan van het web verdwijnen.
    Ach, er was niets nieuws onder de zon, alles is al een keer gezegd en geschreven. (🙂 ter bemoediging)

  139. nobody says :

    @Rob:

    2012 gaat er helemaal niets gebeuren (dacht ik dat ik ook nog eens iets leuks mee ga maken, maar helaas).
    Het was een rekenfoutje en de wereld vergaat pas in 2208…
    Zie onderstaande en tal van andere links http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/249223/Wereld-vergaat-in-2012hype-gebaseerd-op-blunder.htm

  140. Hero de Jong says :

    @Ruitje … heuse onderscheiding, begint bij : nuchterheid — je weet wel, zo van : “wat koop ik hier voor ?” — en bedenk nu maar vast, dat indien er straks valse profeten zullen optreden, dat zij zich van tevoren goed zullen indekken tegen lui die hun mond open durfen te doen — want zij zullen zich verbinden met de religieuze machthebbers !! — doch de rechtvaardige zal dan zwijgen, want het is een boze tijd ….

    NB > kijk nog maar ’s heel kritisch naar jouw eigen “”onderscheidings vermogen”” …!!

  141. WatEenZooitje says :

    @ Rob, Even over 2012. Wetenschappers hebben ontdekt dat die Maya kalender niet eindigt op 2012. Het is een rekenfout, dus volgens de Maya’s hoeven we pas in 2208 te vrezen????

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/5161796/___Wereld_vergaat_pas_in_2208___.html

    Gelukkig… bestaat er toch nog een kans om het WK voetbal in 2018/2022 in Nederland/België te zien. Hoeven we niet ver te reizen om te gaan evangeliseren…..

  142. eli says :

    @ Hero,
    Mocht je op de GG dag komen,
    trek je dan een streepjes shirt aan?
    Weet iedereen gelijk wie je bent.

  143. Ruitje says :

    @Hero, onderscheiding begint bij weten wat waarheid is en dat er naast leggen. Toetsen uit welke bron iets komt. Dus toetsen aan Gods Woord.

    En de opmerking dat ik kritisch moet kijken naar mijn eigen onderscheidingsvermogen, slaat werkelijk waar nergens op. Je kent me niet, en weet niet eens hoe onderzoekend en onderscheidend ik ben. Je moest eens weten. Pas maar op anders ga ik jouw site en uitspraken nog onderzoeken, want daar is ook onderscheiding voor nodig.

  144. Ruitje says :

    @Hero, en ga nou eindelijk eens doen aan je manier van schrijven. Is het een afwijking of wil je opvallen? Of is dat profetisch schrijven??

  145. wesp says :

    @Eli
    Ho even! Streepjes op de groetgelovig dag zijn voorbehouden aan mij ja! Hoe moet ik me anders profileren🙂

    En onderscheid….hoe doe je dat? Ik kwam laatst weer een verhaal tegen van een broeder (geen slechte vent trouwens) die op zoek is naar titels en functies…….. ik wordt daar zo moe van. Ik hoop dat ze bij ons gaan invoeren dat iedere “mogelijke” oudste eerst eens alle voeten van de gemeente moet gaan wassen op een zondag (iets bovengemiddeld grote gemeente😉 ) en daarna praten we verder.
    Ik vind Samuel altijd wel een mooi voorbeeld. Die moest eerst 3 keer uit zijn bed geroepen worden voordat hij doorhad dat God hem even wilde spreken. Tja, onbaatzuchtig als een kind, waar vind je dat nog? Zelfs van 17 jarigen kun je al niets meer verwachten….en dat ventje van de clip van Ruub (geloof ik) op een ander topic (95 stellingen tegen zo uit mijn hoofd) die is nog geen 8 zo op schatting……. waar gaat het heen met deze wereld? Is de eindtijd al begonnen?

  146. eli says :

    @ wesp
    Je zou je ook kunnen profileren met je angel.

  147. wesp says :

    @Eli
    ehhhhhh…… dan wordt het etentje naderhand slecht bezocht vrees ik😦

  148. Onno says :

    @Ruitje, inderdaad was dat van die koning en dat gouden kalf ook al in me op gekomen. Mozes was de leider van het volk Israel en hij stond eigenlijk tussen God en mensen als een middelaar en toen hij te lang weg bleef op de berg, gingen de mensen een gouden kalf maken omdat ze iets of iemand anders zichtbaar bij zich wilden hebben om te aanbidden. Later wilde het volk een koning inderdaad net als de andere volken. Ook nu wil het volk een koning die ze kunnen volgen en eren. Vandaar dan ook die tekst “raak de gezalfde des heren niet aan” die zo vaak wordt misbruikt. Het gaat tenslotte om mensen die zichzelf echt vergelijken met koningen uit het oude testament en die door het volk ook zo worden gezien. Ouweneel, vd Steen, Pasterkamp en andere leiders die een prettig klinkende boodschap brengen en het volk een fijne toekomst beloven, amusement bieden met “multimedia events” en het volk bemoedigende profetieën/voorspellingen geven. En het volk is tevreden.

    En het volk zegt “Vertel me dat ik gezegend en gered ben en dat ik rijk en succesvol zal worden en ik zal jou onvoorwaardelijk steunen en volgen en je mijn geld geven”

    Predikers die spreken over het komende oordeel en de hel en over bekering en heilig leven in eenvoud en profeten die oproepen tot terugkeer naar de Bijbel en die mensen confronteren met hun zondige levensstijl zijn niet populair en worden liefst genegeerd. Ze worden als negatievelingen gezien. Net zoals de profeten uit het oude testament niet populair waren bij de bevolking en weinig vrienden hadden.

    Inderdaad is er niks nieuws onder de zon maar het is wel triest dat we blijkbaar van de geschiedenis niks leren.

  149. Hero de Jong says :

    @Eli … hedendaagse profeten, dragen dus niet tweedelig grijs gestreept ofzo, maar oude spijkerbroeken !!

  150. eli says :

    @ Onno,
    Heel goed wat je schrijft. Ik ben het met je eens.

  151. Ds Dre says :

    @Onno,
    Er is meer keuze dan de twee die jij noemt.

  152. eli says :

    @ wesp
    Heb uit ervaring geleerd dat zolang je rustig blijft en niet gaat meppen wespen niet steken.
    Waarom heet jij ‘Wesp’? Wat mij betreft hoef je jezelf niet te profileren. Kom maar gewoon zoals je bent, met streepjes, angel en voelsprieten. Ik ben benieuwd.

  153. Vleertje says :

    @ Ruitje, wees eens lief voor Hero.. Laat die man gewoon zijn ding doen, tis al erg genoeg dat hij zo in de war is.

    En al die eindtijd ellende door de Maja kalender. is er nou nog nooit iemand op het idee gekomen dat deze mensen die dit geloven waarschijnlijk eindtijdwanen hebben en ziek zijn. Psychotisch zijn is niet grappig.. Tis toch doodeng als je steeds denkt dat de wereld vergaat?

  154. John says :

    @Vleertje.
    “is er nou nog nooit iemand op het idee gekomen dat deze mensen die dit geloven waarschijnlijk eindtijdwanen hebben en ziek zijn. Psychotisch zijn is niet grappig..”

    Dat roep ik ook al anderhalf jaar tegen hero, maar hij is er zo van overtuigd dat hij een echte profeet is, daar is bijna niet doorheen te breken. En als je te dichtbij komt gaat ie dreigen dat je in de hel komt enzo, vermoeiende man.

  155. Ruitje says :

    @Vleertje, je hebt helemaal gelijk. Ik vergeet soms even wie hero is😉

  156. Onno says :

    @Ds Dre, meer dan welke 2?

  157. Watchman says :

    Hm, de wereld vergaat pas echt over meer dan duizend jaar, eerst krijgen we het Duizendjarig Rijk nog, en wel op deze aarde. Ik vraag me af als de Maya’s dat in hun kalender hadden verwerkt, deze (kalender) dan nog zoveel aandacht had gekregen in de media.

  158. John says :

    @Watchman.
    Natuurlijk niet, het is toch allemaal een duivels complot van alle overheden om de waarheid voor het volk geheim te houden toch?

  159. Watchman says :

    Nee hoor John, je kunt de waarheid niet verborgen houden🙂

    Het is zoals Abraham Lincoln al zei: ‘You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time’.

    Misschien moet je de brieven van George Washington eens lezen waarin hij zijn zorgen uit over de toen al weid verbreide macht van de vrijmetselarij (waarvan hij zelf overigens lid was …). Of is dit goed gedocumenteerde feit volgens ook een uitvinding van sensationalistische zwetsers?

    Oh, ignorance is bliss …

  160. Hero de Jong says :

    @John … bij onze krijgsmacht in Afchanistan, worden nog psychologen gevraagd (vacature), om de Taliban te onderzoeken –( misschien wat voor jou ?… dan ben je tenminste zogezegd : “van de straat” {:-)

  161. Hero de Jong says :

    [ onderscheiding begint bij weten wat waarheid is en dat er naast leggen. Toetsen uit welke bron iets komt. Dus toetsen aan Gods Woord ]

    @Ruitje … dan zou ik die “”waarheid”” toch eerst maar eens toetsen aan de bijbel zelf, voordat je die “”waarheid”” als toets`steen gaat gebruiken !! — pas daarna kan je speculeren over “de bron” ?

  162. Jeroen says :

    @ Hero

    Je schrijft: hedendaagse profeten, dragen dus niet tweedelig grijs gestreept ofzo, maar oude spijkerbroeken.

    Is daar ook een bepaald merk aan verbonden?😉

  163. Pittig says :

    @ Hero

    Nu je toch geschikt werk aan het zoeken bent voor John, heb ik ook een tip voor jou: Bij de Taliban zoeken ze nog mensen die alles zeker weten en andere meningen bestrijden!

  164. Hero de Jong says :

    @Pittig … voor deze baan, ben ik NIET geschikt !!

    @Jeroen … mijn merk is :: Cheap & Awful (C&A)

  165. engel says :

    Ja, die komt er wel!!! Nu nog wat stichtingen oprichten om de financien veilig te stellen.

  166. Pittig says :

    @ bart

    Geweldig die video.😀

    Wat kan die baby/peuter al goed preken. Ik zie eerlijk gezegd maar weinig verschil met de charismatische toppers!

  167. albert says :

    @ Pittig

    ik ook ! Jong geleerd, oud…..

  168. engel says :

    Binnenkort als gastspreker bij TRIN……

  169. Edd says :

    Stel dat er op een dag echt een jonge jongen is met profetische gaven. Zouden dit soort jochies het dan niet verpest hebben voor hem. De Amerikanen zouden zeggen: “Hij kan nooit echt zijn, want hij schreeuwt niet en legt niet de klemtoon op minstens de helft van de woorden, bovendien is ie als kind gewoon kind geweest.”