1.000.000! Satirische opwekking!

goedgelovig-48Goedgelovig heeft zojuist het éénmiljoenste bezoekje mogen registreren! Dankzij het profetische gebed van Mattheüs van der Steen voor onze site vond er de afgelopen twee dagen (sinds we gebonden werden in Jezus’ naam) een spontane vermenigvuldiging van traffic plaats. Precies rond middernacht op 5 mei 2009, terwijl de stoelen in de IJsselhallen nog werden gestapeld, hief onze redactie het glas. De satirische opwekking in Nederland is begonnen! Halleloejah!

60 responses to “1.000.000! Satirische opwekking!”

  1. oppervlakkig says :

    Gefeliciteerd GG met het éénmiljoenste bezoekje! Nog vele bezoekjes toegewenst.

    Op naar de twee miljoen. (Of droom ik nu teveel?)

  2. Nelleke says :

    tijd voor een feestje 🙂
    ik hoop toch wel dat alle lezers op taart getrakteerd worden

  3. thebutler says :

    Nu moeten ze bij Dwaze Zaken zeker weer de bitterballen klaarzetten?

    Nou, ik luister al dansend nog maar ff verder naar Arjan, Efi, Marlou, en de Iona’s om dit heugelijke feit te vieren.

    Laten we tevens het glas heffen. Gefeliciteerd GG en…
    up yours! 😉

  4. goedgelovig says :

    @ thebutler: Laten we het bier en de bitterballen maar op woensdagavond doen. Lukt dat denk je?

  5. Maurits says :

    dat ik dit nog mag meemaken, heel bijzonder.

    Veel zegen en zalving gewenst op jullie bediening, en dat ik een deel van jullie zegen zou mogen ervaren. ’t Is enkel genade!

    feli

  6. dirk says :

    @gg: jammer, woensdagavond kan ik niet

  7. Mustafa says :

    Waar kan ik partner worden? Ik wil ook graag deel hebben aan deze rijk gezalfde bediening.

  8. Hero de Jong says :

    Er is helaas ook een schaduwkant ? — want … in de vele &
    heftige reacties alhier=GG, nav het opwekkings`gebeuren te
    Zwolle, werd :: de Heilige Geest (bijna openlijk) gelasterd ..!!

    [ ? er zullen nu wel wederom, een paar mensen : het NIET
    met mij eens zijn ? ]

  9. Kaas says :

    @Hero de Jong: Die lastering zal alleen de mensen zijn opgevallen die echt geloven dat de Heilige Geest daar aan het werk is geweest… Ikzelf ben een andere mening toegedaan en heb vooral de podiumpoppetjes van TRIN besatireerd… Is dat een goed werkwoord eigenlijk? Besatireren?…

    On topic nu: Halleloejah! Ik werd met een hart vol blijdschap wakker vanochtend ondanks het gehuil van twee kinderen. En nu blijkt waarom: de satirische opwekking is begonnen! Een dag na bevrijdingsdag, kan het nog mooier!? We zijn vrij! Vrij om satire te bedrijven! Vrij van het juk der slavernij! Zelfs bindingen uitgesproken door wie dan ook kunnen dit vuur van satire niet meer stoppen! Halleloejah! Sjabadabadoe!

  10. Marie says :

    Glorie!

    Dat er nog maar veel satire vrijgezet mag worden!

  11. Hero de Jong says :

    @Kaas … met grote nadruk, stelt Jezus, dat : er een GRENS
    is aan “satire” — en deze GRENS is duidelijk overschreden !!

    NB : en de HG heeft niet onze toestemming nodig om ergens te zijn !!

  12. Kaas says :

    Bijbeltekst nu Hero… Bijbeltekst… “Zo zal het dan zijn in die dagen dat zij die satire bedrijven zullen…” Staat dat ergens dan? Dag Hero, jij ook een fijne dag!

  13. Ruben Hadders says :

    Een miljoen? Nu pas?

    Gefeliciteerd! Ik wist wel dat Dwaze Zaken het centrum van de wereldwijde satirische opwekking zou worden…

  14. Kaas says :

    Linktipje voor MvdS als ie meeleest:

    http://www.staatsloterij.nl/

    15,1 miljoen, daar verbleekt de 2 ton van Gerard de Groots zakenman in de Geest bij… Ze zeggen zelf bij de SL “Alles kan”. Da’s hetzelfde als “Alles is mo-ge-lijk! Alles is mo-ge-lijk! Alles is mo-ge-lijk! Alles is mo-ge-lijk! Alles is mo-ge-lijk! Alles is mo-ge-lijk! Alles is mo-ge-lijk!”

    Toch?

    Oooooooh… sjaba! sjaba! de satie is niet meer te stoppen… Sjaba!

  15. rob says :

    @Hero, wat mij betreft geen bijbeltekst, maar het stukje tekst vd satire waarin jij vindt dat de grens- over-schreden is.

    sinds wanneer mag manipulatie en valse profetie niet becommentarieerd worden?

  16. rob says :

    de link doet het nog steeds niet
    sjabablala, nu wel?

  17. Joost says :

    ? Ik snap het ook niet ?
    Kijk maar eens op You Tube. Shabba Ranks- Ting-A-Ling

  18. Hero de Jong says :

    @Rob … manipulatie & valse profetie ? — zulke dingen
    worden heus NIET bedreven door profeten des Heeren,
    maar altijd door mensen die hun aanwezigheid kenbaar
    willen maken, door alzo de aandacht te trekken ….

    NB > voorganger die zo deed daar in Zwolle, is al door
    mij daar`op aangesproken ….

    PS > de “overschrijdingen”, ga ik dus NIET citeren !!

  19. rob says :

    Ps:
    als je zoiets -ernstigs-zegt, hebben de onnozelen hier het recht te weten waar je het over hebt

  20. thebutler says :

    Ik kan woensdag niet… ;(

  21. Fordo says :

    ik ben te ver weg…

  22. Kaas says :

    Ik mag niet naar de kroeg vanavond… 😉

  23. rob says :

    wie heeft je gebonden dan???

  24. Kaas says :

    De Geest van Jaloezie bij mijn vrouw 😉 En er is CL voetbal op TV dus ik doe die bitterballen wel in mijn eigen frituur vanavond. Guinnessje erbij…

  25. Ruitje says :

    @GG, jullie hebben 1 miljoen goedgelovigen bereikt, dan mag je vanaf nu kritiek hebben op MvdS 😉

  26. Vleertje says :

    Gefeliciteerd Andries en Co!!! Op naar de 2 miljoen.. 😀

  27. Antonie says :

    Kan het niet op donderdag? Moet vanavond wat anders doen. 😉

  28. cornelis says :

    fijn zo GG gefeliciteerd ermee, hoor.
    jullie hebben het glas geheven, zo las ik in jullie annonce.
    naar ik hoop met flink wat alcoholica erin, want van die TRIN lui mag je het extract van de vruchten van de wijnstok noch die van hety edele graan vast niet drinken.
    mijn raad zou zijn, neem er nog een paar !hatsikidee ermee–eh–ik bedoel natuurlijk halleloejah—-

  29. Sarah says :

    Gefeliciteerd!!
    Op naar de 2miljoen. Wellicht bij de volgende ‘opwekking’ van TRIN. Geeft wel een zetje in de rug 😉

  30. Jk says :

    Uhu, lekker moeilijk, dit is m’n 800.000e bezoek.

  31. Harrie Nijhof says :

    Satirische opwekking…??
    Dit raakt me echt.
    Ik voel boosheid en verdriet.
    Boos ben ik omdat ik hier een stel verwende christelijke jongentjes en meisjes hun gal voel spuien. En waarom? Omdat ze ze zien dat het koninkrijk van God knullig wordt gebracht, vertegenwoordigd, beleefd?
    Laat me dit zeggen, generatie van exitentialisme, welvaard, boterhammen met kaas en vakanties die die betaald zijn door jullie ouders uit schuldcomplex en een poging om jullie en zichzelf gelukkig te maken…. dat God in al Zijn wijsheid Zijn koninkrijk laat brengen door lamme, blinde, bedelaars. En zolang je helden zoekt heb je er niet veel van begrepen. Sta op… maak je kwetsbaar en daal af naar je bodem en verhef jezelf. Doe iets… zit niet te zeuren als verwende kinderen die hun zin niet krijgen… ga niet van een afstandje, achter een bosje schelden op mensen die wel hun nek uitsteken…
    Nu… een oproep aan allen… ga en breng Gods leven aan die het nodig hebben. Sta op en hou op je zelf te bevredigen hier in jullie antieclubje…. Oh, wat doen jullie het hier goed en wat zijn jullie grappig en vindingrijk….
    Dit soort kritiek is masturbatie van eigen onmacht.
    En dat is dan ook mijn verdriet.
    Zijn jullie het zaad van de onmacht?
    Mijn hemel, kon ik jullie maar bewegen.
    Je hebt een pappa nodig.

  32. Lieke says :

    @ Harry Nijhof: Joh, wat gevoelig verwoord. Ik kan zien dat je een dichter bent, een kunstenaar! En je schrijft zo goed Nederlands: welvaard, exitentialisme, antieclubje. Wat goed!

    En, zeg eens eerlijk: hoe vaak masturbeer je zelf?

  33. rob says :

    @Harrie,
    misschien ben ik wel 2 keer zo oud als je denkt, en heb ik al mijn vakanties uit eigen zak betaald.

    Masturbatie v onmacht?
    Dat is goed gevonden, maar dat etiket kun je ook plakken op een conferentie v TRIN.
    Die claimt dat God aanwezig zal zijn, dat claimt dat de liefde v Jezus uit de broekzak getoverd kan worden.
    Die claimt dat er opwekking zal zijn.
    Die claimt dat demonen zullen vluchten vanwege hun aanbidding

    Wat is nou het tegengif voor een machteloos gevoel?
    Dat is het naar je toetrekken van macht
    Dat is wat ik TRIN heb zien doen, in alles wat ze claimen.
    Toverij is uitoefenen v macht, zonder God, en daarom vanuit het vlees.

    Dus wie masturbeert er?

    En mijn Pappa heb ik leren kennen, dank je voor je bezorgdheid

  34. oppervlakkig says :

    @Lieke en rob: Is Harry’s stuk niet gewoon satire?

  35. Hendrik says :

    @oppervlakkig
    Harry en satire?
    Nou, wie weet.
    quote:
    Dit soort kritiek is masturbatie van eigen onmacht.
    En dat is dan ook mijn verdriet.
    Zijn jullie het zaad van de onmacht?
    Mijn hemel, kon ik jullie maar bewegen.

    Zaad zonder beweging kennelijk…

  36. Ruben Hadders says :

    @ Harry

    In een interview (Reveil, maart 2008) reageerde je op de vraag ‘wat ergert je’ ooit met: ‘… onechtheid. In naam van God jezelf tot koning kronen. God in je broekzak hebben. Schijnheiligheid…’ Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is dat precies de kritiek die GG-lezers hier hebben op TRIN. Ik vind je reacties dan ook wel erg dramatisch. Maar ja, dat was natuurlijk te verwachten van een dramadocent 😉

  37. Ettje says :

    @Harrie; Wel eens gehoord van religieuze zelfbevrediging? En van een religieus orgasme?
    Dat is ’t enige dat ik even heb gezien toen ik keek naar wat er in Zwolle gebeurde.
    Ben er alleen maar door geschokt en verdrietig, dat Gods Naam zo te grabbel is gegooid.

  38. Antonie says :

    @harrie, mooi stukje, en dan vooral “Dit soort kritiek is masturbatie van eigen onmacht.” Heb er (hard) om gelachen. GG vooral op anderen lekker satirisch, maar als iemand het eens op de reaggeerders richt… Ik hou van satire, dus van GG. Maar neem jezelf nou niet te serieus, jongens…

    Zag je Hyves uitnodiging voorbij komen, maar ik doe niet aan hyves (foutje in de planning dat ik daar een pagina heb, maar heb een tigtal uitnodigingen waar ik NIET antwoord aan geef). Nogmaals: antonie APESTAARTJE stopthetraffik PUNT nl, of http://www.twitter.com/antonie. Dan krijg je zeker antwoord!

    Hopelijk tot snel… Zit je in de buurt van de randstad? Zo ja, een keer een biertje doen? Zo nee, een keer een biertje doen?

  39. Harrie Nijhof says :

    @ Lieke, het klopt, ik maak hier wat spelfouten, dat bedoel je toch met dat ‘ik zo goed Nederlands schrijf?’…. Misschien ook goed om mijn naam goed te schrijven… Ik hoop dat je mijn intentie begrepen hebt en niet alleen naar de uiterlijkheden kijkt.

    @ Rob, ik snap zeker wat je zegt. Denk niet dat ik blij en opgelucht de meeting mee maak. Maar Frank en Marlou ken ik, ook enkele medewerkers van trin…. en ja… fouten, macht, Amerika, TVdominee domija… ja fouten, ze komen, komen, komen…. Maar er gebeurd iets…. Laten we iets doen. Zeuren en kritiek is zo gemakkelijk…

    @ Ruben, ja, dat zeg ik. Maar dat wil nog niet zeggen dat trin onecht is….. dat zijn waardeoordelen en daar moet je mee oppassen. Tenminste, nogmaals…. het is zo gemakkelijk om kritiek te hebben. Daar haal je zo 1.000.000 leden..

    @ Ettje, is dit hier dan geen religieuze zelfbevrediging?
    Hier wordt niks gedaan dan waardeoordelen uitspreken….. en negatief.
    En het geweten van de verwende kinderen is weer gesust.
    Arise and shine… de wereld heeft genoeg kritiek, daar hebben we elkaar niet voor nodig. Toch?

    @ Antonie….. Zo ja, zo nee, maar zeker wel. Je reactie geeft de doorslag!

  40. Don-key-shot (alias Rogier D) says :

    @ Etje – zie plaat van Dilemma – nummer over Artistic Masturbation erg passend

  41. rob says :

    @Harrie,
    Je eigen kritiek op de critici was niet bepaald zachtmoedig.

    Over welke verwende kinderen heb je het?

    Er gebeurt tenminste iets?
    Van dat íets’ krijgen sommigen hier de rillingen en zelfs braakneigingen.
    Zegt je dat helemaal niets?
    Denk je dat mensen die er niet in mee kunnen gaan, God niet zoeken?
    Dat is ook een stevig vooroordeel.
    Het gaat niet alleen om kritiek, jammer genoeg

  42. Harrie Nijhof says :

    @Rob,
    Mijn kritiek op een opwekking voor satire is niet zachtmoedig, dat klopt. Maar de reacties roepen toch iets bij me op. Men noemt het satire, maar het wordt onderhands een hetze. Er wordt met plezier gereageerd op de pijn die spreekt uit de reacties van trin, opwekking, eo, enz. Volgens mij is dit geen satire, maar een onderdrukt geloofsconflict die blijft zeuren en pijn blijft doen omdat ze niet door keuzes wordt bevrijd. Misschien goed voor menig middenklasser om eens goed in de shit te komen en dan uit te schreeuwen naar God, om dan mensen tegenover zich te vinden die je geschreeuw satirisch beschrijven.
    Wat je zaait oogst je.

    En Rob, braakneigingen, rillingen, ja, die krijg ik ook als ik sommige mensen zie preken daar. Ja, die krijg ik ook als ik het gedoe over geld en demonen weer voorbij zie komen.
    Ja, dan braak ik.
    Maar mensen die het allemaal zo goed weten te omschrijven, die precies weten wat er mis gaat, die zo veel talenten hebben en de toekomst van een nieuwe generatie kunnen bouwen…. maar die zelf niets doen omdat ze de confrontatie met hun eigen onmacht niet aandurven, daar braak ik niet van….. dan stokt mijn adem, brandt mijn keel, snijdt mijn tong en keert mijn hart zich om en doop ik mijn pen in bloed.
    Voor die mensen schrijf ik mijn reactie.

    Satire, wil je de waarheid met een boog, wil je de waarheid vertellen zonder zelf kwetsbaar te zijn, het moet dan maar. Maar ophouden te demoniseren….. daar is al iemand die dat heel goed kan.

    Zoek de pijn achter de satire, dan kom je bij jezelf uit en niet bij trin of wie dan ook.

  43. Johan says :

    @ Harry Nijhof: Satire vanuit pijn? Confrontatie met eigen onmacht niet aankunnen? Pure inlegkunde. Ik spreek denk ik niet alleen voor mezelf als ik zeg dat ik hier kom omdat ik van humor en kritisch nadenken houd. De kritiek op TRIN heeft voor mij vooral te maken heeft met onrecht, manipulatie en onzuiverheid die ik zie en die ik benoem, zodat we als kinderen van God kunnen groeien in navolging en vrijheid. Juist kunstenaars horen een profetische stem te hebben, maar jij kiest blijkbaar voor introspectie waarbij je bij alles wat je om je heen ziet gebeuren denkt dat het wel aan jou zal liggen. Sorry, maar daar gaat het hier niet om

  44. rob says :

    Zoek de pijn achter de satire,

    Is een hele goeie

    Als het een Goddelijke opdracht is, geldt die ook voor jou.

    Dat is het meest lastige dat er is
    Mag TRIN een spiegel voor mij zijn?
    Spiegel om mijn eigen neiging naar toverij te ontmaskeren?

    Mag GG een spiegel zijn voor jou?
    Waarom maken die mensen zich zo druk dat TRIN dwaalt en misleidt?
    Laat ik zo moeilijk toe dat ik misleid kan worden?

    Zal ik de eerste spiegel nemen, en jij de tweede?
    Of ik de tweede en jij de eerste?

  45. rob says :

    @Johan, confrontatie met je eigen onmacht is altijd lastig, voor iedereen, daarin heeft Harrie gewoon een goed punt.

  46. Johan says :

    @ rob: Maar waarom zou ik me onmachtig moeten voelen over TRIN?

  47. Antonie says :

    @johan

    Da’s nou al de tweede keer in evenzoveel dagen dat je op de man af vraagt ‘Waar is je profetische stem’. Waarmee je voor de tweede keer in evenzoveel dagen lijkt te bedoelen “Waarom ben je het niet 100% met mijn inhoud & vorm eens”. Volgens mij juist een van jouw punten van kritiek op MvdS/TRIN.

    Als je kritiek levert, betekent dat toch niet dat je zelf niet meer voor kritiek open hoeft te staan over de manier en toon van je boodschap?

    Het is gezond dat er plaatsen zijn als GG waar misstanden aangekaart kunnen worden. Het is – mijns inziens – ongezond als er op diezelfde plek (in dit geval GG) geen ruimte is om te praten over het ‘hoe’ van die kritiek. Dan verval je al snel tot het niveau van degenen die je probeert te becomentariseren.

    Althans, in ieder geval mijn beleving.

  48. Antonie says :

    Overigens bedoel ik met mijn vorige post NIET dat er op GG ‘geen ruimte is om te praten over het ‘hoe’ van die kritiek’. Die ruimte is hier zeker (getuige het feit dat ik hier nu dit kan posten).

    Gaat mij om het feit dat sommige mensen in discussie geen centimeter wijken van toon & inhoud…

  49. Johan says :

    @ Antonie: Ik mis even de link, kan mijn eigen comment waar jouw comment naar zou verwijzen niet meer vinden.

    Ik ben het met je eens dat je het niet met mij eens hoeft te zijn. Mooi hè? Maar die ruimte is hier toch op GG? We kunnen elkaar altijd bevragen en prikkelen. Dat maakt deze site zo leuk.

  50. rob says :

    In algemene zin, niet wat betreft TRIN.

    Ik bedoel ermee dat eigenlijk alles in conflict is
    En dat conflict geeft een gevoel v onmacht.
    Confrontatie daarmee is altijd lastig voor iedereen.

    Als er een conflict is, wil ik het of opgelost hebben, of wegberedeneerd hebben, of weg hebben ut mijn omgeving.
    Er is niet te leven met diepgaande conflicten.

    Hoe zal ik het verwoorden?
    Jezus zegt in Zijn bergrede en het stuk erna, hoe diep de zonde in ons is. Om zonden uit je leven te bannen zou je je oog moeten uitrukken en je handen moeten afhakken.

    Het is dus onmogelijk niet te zondigen. Toch vraagt Hij van ons het onmogelijke.
    Dat is conflict nr.1 God vraagt en ik kan het niet
    God weet bij voorbaat al dat het een onmogelijke kwestie is, en daarom heeft God Zijn Zoon gegeven.

    De enige manier om uit het conflict te komen is Jezus te aanvaarden.
    Schuld toegeven, en Jezus om vergeving vragen.

    Volgende conflict is het lijden:
    We lijden omdat iets in ons weet dat het anders bedoeld is.
    Dat íets’ dat is v God Hij heeft het verlangen in ons gelegd naar Volmaakte liefde, Volmaakte Rechtvaardigheid.
    Alles in onze ziel zegt dat wij niet willen lijden.
    En Daarmee staan we weer voor keuzes, wat doen we met het lijden dat wij niet willen maar toch op onze weg komt?
    En ons een ongelooflijk gevoel v onmacht geeft?

    Als antwoord op al die conflicten kunnen we de schuld en het lijden uit ons systeem blokken.
    Als antwoord op al die conflicten kunnen we een godsdienst creeeren dat die 2 buitensluit.

    En we kunnen toegeven aan onze schepper dat we schuldig zijn en lijden, en dan laat Hij Zijn Zoon zien.

    Daarom is het niet erg om je onmacht te voelen en zelfs heel wenselijk, als het je tenminste uit mag drijven naar God, Zijn Zoon.

  51. rob says :

    voorafgaande post@Johan

  52. Antonie says :

    @johan
    Vraag naar Harrie’s profetische stem hier: https://goedgelovig.wordpress.com/2009/05/06/1000000-satirische-opwekking/#comment-24579

    Vraag naar mijn profetische stem hier:
    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/05/04/mattheus-bindt-gg-in-jezus-naam/#comment-23805

    Beide vraag je eigenlijk waarom wij niet zeggen wat jij zegt, want dat zou profetisch zijn.

    Mijn antwoord op wat ik een profetische stem vindt overigens hier:
    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/05/04/mattheus-bindt-gg-in-jezus-naam/#comment-23837

  53. Sunrise says :

    @ Harrie
    Ik ben oprecht blij te lezen dat je een bekende bent van een aantal mensen die bij TRIN betrokken zijn. Je reacties tonen dat je niet bang bent om je mening te geven. Dat mag ons gerust stellen dat er wel degelijk dialoog plaatsvindt. Bedankt voor de spiegel, Harrie.

  54. Johan says :

    @ Antonie en Rob: het wordt nu wel een beetje ingewikkeld… Ik blijf even bij mijn reactie: er is hier veel ruimte om elkaar scherp te houden en te prikkelen, dus laten we van elkaar leren. Misschien had ik Antonie niet twee keer hetzelfde voor mogen houden, maar goed, hij had dacht ik ook al drie keer gezegd dat we eens moeten stoppen met kritiek hebben op TRIN. Dus misschien iets meer ‘wrikbaar’ worden allemaal?

  55. Antonie says :

    Wrikbaarheid een mooie zaak.
    Scherpe en goeie discussies ook.
    Maar er mag weer een grappige blogpost komen.
    Als ik wat bedenk laat ik ’t de redactie wel weten…

  56. Harrie Nijhof says :

    @ Johan: Juist kunstenaars horen een profetische stem te hebben, maar jij kiest blijkbaar voor introspectie waarbij je bij alles wat je om je heen ziet gebeuren denkt dat het wel aan jou zal liggen. Sorry, maar daar gaat het hier niet om.

    Ik kies niet voor introspectie Johan, maar merk projectie. En het bijzondere is dat God projectie gebruikt om Zijn profeten te inspireren. Een mooi voorbeeld hiervan is de profeet Ezechiël. Lees b.v. Ez: 4 en 12. Hij laat de profeet pijn ervaren om Zijn pijn te prediken. Een dramatisch hoogstandje.
    En waarom zouden mijn woorden niet profetisch zijn?

    @ Rob: Mag TRIN een spiegel voor mij zijn?
    Spiegel om mijn eigen neiging naar toverij te ontmaskeren?

    Ja, laat het die spiegel zijn, laat je leiden door deze projectie…. naar jezelf toe! De waarheid ligt allang in je te sluimeren om ontdekt te worden.
    Maar dat wil nog niet zeggen dat trin toverij pleegt…. voorzichtig.

    @ Rob: Mag GG een spiegel zijn voor jou?
    Waarom maken die mensen zich zo druk dat TRIN dwaalt en misleidt?
    Laat ik zo moeilijk toe dat ik misleid kan worden?
    Zal ik de eerste spiegel nemen, en jij de tweede?
    Of ik de tweede en jij de eerste?

    Laten we ze dan maar beide nemen.
    GG beaamt wat ik beleef. GG merkt op wat ik merk. GG ziet de zwarte kant van onze worsteling naar de verheffing van deze wereld. En GG geniet ervan…. lacht erom…… maakt er grappen over…. maar biedt geen alternatief! En dat is wat de satire doet. Het is Wantrouwen en noemt zich Goed Gelovig.

    @ Rob: Het is dus onmogelijk niet te zondigen. Toch vraagt Hij van ons het onmogelijke.
    Dat is conflict nr.1 God vraagt en ik kan het niet
    God weet bij voorbaat al dat het een onmogelijke kwestie is, en daarom heeft God Zijn Zoon gegeven.
    De enige manier om uit het conflict te komen is Jezus te aanvaarden.
    Schuld toegeven, en Jezus om vergeving vragen.

    Geweldig Rob! Hoe groot is God. Het is dus onmogelijk niet te zondigen. Zijn genade spreekt ons vrij……
    Trek die lijn door naar alles wat mis gaat, trin b.v. Zegen deze mensen. God doet toch Zijn ding. En laten wij het onze doen. Het gaat erom dat we door deze kritiek onze naaste en onszelf beschuldigen terwijl God ons vrijspreekt….

    @ Rob: Volgende conflict is het lijden:
    We lijden omdat iets in ons weet dat het anders bedoeld is.
    Dat íets’ dat is v God Hij heeft het verlangen in ons gelegd naar Volmaakte liefde, Volmaakte Rechtvaardigheid.
    Alles in onze ziel zegt dat wij niet willen lijden.
    En Daarmee staan we weer voor keuzes, wat doen we met het lijden dat wij niet willen maar toch op onze weg komt?
    En ons een ongelooflijk gevoel v onmacht geeft?
    Als antwoord op al die conflicten kunnen we de schuld en het lijden uit ons systeem blokken.
    Als antwoord op al die conflicten kunnen we een godsdienst creeeren dat die 2 buitensluit.
    En we kunnen toegeven aan onze schepper dat we schuldig zijn en lijden, en dan laat Hij Zijn Zoon zien.
    Daarom is het niet erg om je onmacht te voelen en zelfs heel wenselijk, als het je tenminste uit mag drijven naar God, Zijn Zoon.

    Rob, je haalt iets moois aan. Lijden ontstaat omdat we het zaad van het koningschap in ons hebben. De schepping wacht in barensnood op de openbaarwording van Gods kinderen. In onze zwakheid zijn wij sterk. Het is niet onze macht, maar onze onmacht die ons overgeeft aan Christus. Als we dat doen worden we overwinnaars in lijden. Niets zal ons kunnen scheiden van Gods liefde.
    De kritiek die er is op trin is in mijn ogen rechtvaardig…. tenminste, zo beleef ik dat…. maar, wat beleef ik? Hoe kijk ik? Hoe oordeel ik? Hoe veroordeel ik? Ik veroordeel niet trin……….. maar mijzelf!
    Daar zal de maat waarmee wij meten onze maatstaf zijn. Maar wel in dit aardse leven, want voor God zijn al onze zonden vergeven……. Nu moeten wij vernieuwd worden door de kennis van Zijn waarheid en dan zal die waarheid ons vrijmaken.

    Sunrise….. ik ben blij met de discussie… en met je naam.

  57. Johan says :

    @ Harry Nijhof: Het is ook niet de taak van satire om alternatieven te bieden. Net zo min als dat het de taak van de oudejaarsconferencier is om zelf politiek te bedrijven. Ieder z’n rol.

  58. Harrie Nijhof says :

    En Johan, wat is jouw taak? Lachen? Lol? Leedvermaak? Genieten? Eten? Geborgenheid zoeken? Waarheid ontdekken? Troosten? Ontfermen? Huilen? Kwetsen? Eren? Aanbidden?
    Is er een plek voor iets bijzonders?
    Is hier de plek voor satire?
    Een platform voor wat?
    Een hoekje voor dit, dat, zus, zo, licht, donker, matig, slap, ochtend, nuchter, bezopen, licht……..?
    Dicht de satire geen taak toe…..
    Dicht jezelf de taak.

  59. Mustafa says :

    Harry, ja, hier is de plek voor satire.

  60. Johan says :

    Harry, ik dicht mezelf een satirische taak toe. Naast waarheid ontdekken, troosten, opbouwen, enz. Zo goed?