Nominaties Gouden Bikini 2008

goudenbikiniprijs2In hartje winter organiseert Goedgelovig een zomerse verkiezing: de Gouden Bikini 2008! Deze prijs, die vernoemd is naar het favoriete kledingstuk van het Utrechtse GristenUnie-raadslid Mirjam Bikker, wordt jaarlijks door Goedgelovig uitgereikt aan de kerk of gristelijke organisatie die zich de afgelopen 12 maanden in Nederland op de meest wereldvreemde manier heeft onderscheiden. Vorig jaar ging de prijs naar de Gereformeerde Gemeenten, die hun 100-jarig jubileum aangrepen om een overdosis aan middeleeuwse kerkelijke tuchtmaatregelen af te kondigen. Wie zal de Gouden Bikini dit jaar winnen? Over een week stellen we de definitieve kandidatenlijst samen waarop kan worden gestemd. Wil je zelf een kandidaat voordragen? Dat kan! Plaats een reactie op dit bericht waarin je je voordracht kort en bondig motiveert.

56 responses to “Nominaties Gouden Bikini 2008”

  1. Erik says :

    Het meest wereldvreemd het afgelopen jaar?? Goedgelovig.nl zelf natuurlijk!!

    Win je een webfish-prijs voor je wordpress-website-je, maak je jezelf nog niet bekend. Weg eer en roem, weg mogelijkheden om als BN-er te leren dansen/kunstschaatsen/overleven op een eiland/zingen als popster etc. etc. etc. Een echte man / vrouw van de wereld zou zo’n kans niet aan zich voorbij laten gaan. Wereldvreemdheid ten top dus.

    Uitzondering voor DeBulter natuurlijk: iet werkelijk betrokken bij de totstandkoming en toch met de eer strijken: werkelijk een wereldburger.

  2. goedgelovig says :

    @ Erik: 🙂

  3. djokovic says :

    Het is natuurlijk gemakkelijk schieten om Habakuk.nu en Banna te nomineren. Daarnaast lees ik in de archieven over Arie Geelhoed, het dorpje B. op de Veluwe (al hebben die misschien hun portie bikini al gehad), TRIN en andere apostolische clubjes zijn ook goede nominees, Gristelijk weekblad Uitdaging dingt mee wegens het om zeep helpen van Gristenen in Contact.
    Mijn voorkeur gaat toch uit naar het dorpje B. op de Veluwe, mochten jullie de uitreiking ter plaatse doen (het is niet te verwachten dat B. de bikini komt ophalen) neem dan meteen een flesje advocaat mee 🙂

  4. Lik-me-visje says :

    Leuk! Ik keek stiekem toch al weer uit naar dit evenement.

  5. mtz says :

    Jong en Vrij Amersfoort natuurlijk! Snelstgroeiende transfer-gemeente ooit!

    Nog nooit zijn christenen zo snel van hun Evangelische kerk-met-teveel-regels-en-gezeik naar Jong en Vrij vertrokken.

    Alsof je van een koude ranzige bevroren vijver in een warme jacouzi springt met een biertje, of twee, want het mag allemaal tegenwoordig! Bikinis en jacouzi’s gaan goed samen, btw.

  6. fordo says :

    na een bezoek aan die kerk vind ik jong en vrij een goede nominatie

    maar TRIN…. ja, die toch nog wel meer denk ik…

  7. goedgelovig says :

    @ mtz en fordo: als J&V een serieuze nominatie is, dan svp even goed en helder onderbouwen waarom deze club meer uitblinkt in wereldvreemdheid dan andere kerken.

  8. Marie says :

    ehm… ik weet wel een reden waarom J&V hiervoor in aanmerking zou moeten komen. Ik las laatst op de weblog van een hartstochtelijk aanhanger van de Amersfoortse J&V-gemeente dat hij in deze tijden van financiële crisis opslag verwacht omdat hij niet van deze wereld is. Want de Vader voorziet en Hij zegent op grond van het volbrachte werk van Jezus.

  9. goedgelovig says :

    @ Marie: vermeld ook even het linkje naar dat log als je wilt. Nominaties moeten wel voldoende onderbouwing met openbare bronnen hebben. We doen niet aan “van horen zeggen”.

  10. fordo says :

    het klopt wel wat marie zegt! ik heb het hem namelijk horen zeggen…
    heb er alleen geen documenten bij
    maar mss is J&V inderdaad een verkeerde nominatie. ideeën die ik hoorde daar passen precies in de tijdgeest.
    maar ik moet mijn mond houden tot ik dit goed onderbouwd kan zeggen

  11. Marie says :

    Ik wil er nog wel graag bijzeggen dat het mij niet gaat om deze meneer persoonlijk. Ik waardeer de passie die hij en anderen van J&V voor God hebben, dat vind ik mooi. Maar ik krijg jeuk van opmerkingen zoals in deze weblog, ik vind ze niet van realiteitszin getuigen.

  12. GW says :

    Het meest recente bericht op GG beschouwende, is GfT ook wel een aardige kandidaat… ze hebben inmiddels GeenStijl gehaald, dus in het nieuws komen ze wel.

  13. Lieke says :

    @ Marie: De ietwat roze verhaaltjes op deze roze weblog kunnen misschien verklaard worden uit het volgende:

    “Ik heb 2 zussen waarvan ik er met 1 tweeling ben. Ik woon nog bij mijn ouders en daar geniet ik nog steeds van.”

    Zo te zien heeft Djobbe vooral belangstelling voor allerlei charismatische clubs als Charisma, TRIN, soaken en zo. Pastor Prince zet hij heel treffend onder ‘Ministries ENG’. 😉

    Hij is inmiddels door een vriendje gewaarschuwd voor Goedgelovig. 🙂

    Maar ik zou zelf liever TRIN en Lakeland genomineerd zien. Dat was toch dé christelijke hype van dit jaar.

  14. Rudy Kaboem says :

    Nee, de IJslandse bank, die kun je van realiteitszin betuigen. O, jij had je geld er niet op gezet? De meest -realiteitszin-betuigende nuchtere Nederlanders hebben dat wel gedaan met hun geld.
    Maar dan zeg je dat je op God vertrouwt in een financiele crisis, je dikt het nog wat hypothetisch aan met een opslag en hop…je getuigt niet meer van realiteitszin.
    Ik weet wel wie ik hier niet van realiteitszin vind getuigen. Maar ik krijg echt een warm hart van je passie om tanende realiteitszin aan te tonen, hoor Marie!

    Kortom nomineer alle vrome ik-ben-zo-tegen-gelovigen-die-vertrouwen-op-gods-voorzienigheid die hier het afgelopen jaar op Goedgelovig hun jeuk kwamen betuigen. Compleet niet-wereldvreemd, maar wel waardige opvolgers van de Gereformeerde Gemeente, die trouwens compleet God-vreemd kunnen denken.

  15. Rudy Kaboem says :

    was trouwens @marie

  16. Rogier Bos says :

    Beste Goedgelovig redactie,

    Ik vermoed dat jullie dit initiatief redelijk satirisch bedoelen – maar het lijkt me belangrijk genoeg om heel serieus genomen te worden. Wordt het niet eens tijd dat we als christenen ook tegen elkaar kunnen zeggen: ‘de manier waarop jij naar buiten treedt, doet de rest van ons geen goed!’

    Ik zou daarom graag Johan Huibers met zijn ‘Ark van Noach’ (http://www.arkvannoach.com/) nomineren.

    Dhr. Huibers weet nu maandenlang steeds opnieuw de pers te halen met zijn initiatief. Ook op TV kom je hem zo nu en dan tegen, zoals laatst bij Pauw en Witteman. Op zich niks mis mee als mensen die nog serieus in de Bijbel geloven (zoals ik overigens ook doe) de publiciteit halen – maar de manier waarop en de boodschap waarmee maken wel uit.

    De boodschap van dhr Huibers en gezelschap is dat de Bijbel 100% waar is – en dus ook volledig wetenschappelijk waar moet zijn, inclusief schepping, zondvloed, etc.
    De manier waarop hij die boodschap naar buiten brengt is door zijn aanzienlijke kapitaal te investeren in een repicla van de ark en daarmee rond te varen. Maar hij is meer van plan!

    Ik vermoed dat dhr Huibers volledig overtuigd is van zijn gelijk en hij heeft natuurlijk het recht om die rond te bazuinen. Maar in mijn mening overtuigt hij niemand – en schrikt hij velen nog meer af.
    De booschap is archaisch. De bijbel kan waar zijn zonder dat ze wetenschappelijk alle feiten op een rijtje heeft. Genesis 1 is een gedicht – niet een biologie textboek. Om dat er wel van te maken is onzinnig en. inderdaad, wereldvreemd.
    De vorm is bij uitstek dogmatisch en lelijk. Twee voorbeelden. In het programma P&W wordt Huibers tegenover bioloog en TV commentator Midas Dekker gezet. Dekker gelooft niet in God, en al helemaal niet in de schepping. Huibers: ‘dan wil ik jou wel even uitleggen waarom het toch wel zo is.’ Het gezocht van Dekker spreekt boekdelen. P&W rollen hun ogen bij een dergelijke insteek.

    Maar het wordt nog erger. Niet alleen komt Huibers volgend jaar uit met een Replica van de Ark op ware grootte – hij gaat ook huis aan huis een blaadje over het hoe en waarom van het scheppingsgeloof verspreiden (oplage 6 miljoen). Een proef exemplaar van dit blaadje is twee weken al bij sommige mensen in de bus gevallen (waaronder bij mij in Rotterdam). Dit is, met afstand, het slechtst vormgegeven blaadje zijn dat ik dit jaar heb ontvangen. Maar trots hield Huibers hetzelfde blaadje bij P&W omhoog: zo gaat het eruit zien en gaan we het verspreiden. Het ontging hem volledig, maar links en rechts zaten mensen met hun ogen te rollen!

    Wellicht dat er op de veluwe of in Noord Groningen nog enkele mensen zijn die een beetje twijfelde aan de wetenschappelijke houdbaarheid van het scheppingsverhaal en het relaas van de zondvloed — en die door deze initiatieven weer in het gareel worden getrokken. Maar voor de andere 15,7 miljoen Nederlanders geldt mijns inziens dat dit initiatief alleen nog maar meer bevreemding zal opwekken.

    Daarom, beste redactie, graag de Gouden Bikini aan dhr Huibers!

  17. Marie says :

    @ Rudy: Ik moet me natuurlijk niet gaan verdedigen, maar ik doe het toch. Ik geloof gewoon niet in deze formule: Gods zegen = financiële voorspoed. Gods zegen wordt niet minder door onze financiële crisis, Hij is en blijft de betrouwbare.
    Maar dat wil niet zeggen dat je, als je maar op God vertrouwt, niet getroffen zult worden door financiële ellende en ervan uit kunt gaan dat je natuurlijk opslag zult krijgen terwijl er ondertussen allerlei bedrijven in elkaar d*nderen.
    Vinnik.

  18. Johan says :

    @ Marie: Mee eens, Djobbe verdient alleen opslag als hij goed z’n best doet en z’n baas dat ook vindt. Of gaat hij straks tegen z’n baas zeggen: “Je moet me ondanks de economische crisis opslag geven, want Jezus heeft dat al voor mij geregeld”?

    @ Rogier Bos: Ik vond Midas juist slecht uit de bus komen, die Johan bleef de vriendelijkheid zelve en verdedigde zijn Ark-verhaal met verve. Het was weer prachtige televisie. 🙂

  19. Martin says :

    @ Rogier Bos en GG:
    Goed idee, maar zoek wel even goed uit wie erachter zitten. kijk wellicht even op http://www.creatie.info
    – want het schijnt dat deze Huibers niet als enige in het schuitje / ark / complot zit.
    Ik heb het blaadje ook gezien en, naast dat het blaadje slecht vormgegeven is, is de inhoud ook nog bedenkelijk…

  20. Johan says :

    O ja, ik ben die Johan Huibers dus niet. En ook Johan ter Beek niet. Al die Johans moeten hun naam maar eens een keertje veranderen. 😉

  21. Erik says :

    I support Rogier.

  22. RudiKaboem says :

    @marie: Als er dan al een formule is, dan zou het idd iets zijn van: God = Vader = Liefde = Zegen

    Ik weet zeker dat Djobbe van Jong en Vrij dat ook bedoelt. Hij test alleen zijn eigen geloofsgrens uit door een hypothetische situatie te schetsen. Het klinkt ook hem zelf bizar in de oren, maar feitelijk weet iedereen dat God dit kan doen en dat het ook dicht bij Zijn karakter ligt om iets dergelijks te doen. Toch?

    Anyway, de shalom van Jehova Jireh toegezegd.
    Gnagnagna, zit ik je hier gewoon stiekem te Djobben! 😉

  23. Heldere Henkie says :

    Ik zou graag habakuk.nu willen nomineren. Een site die het evangelie naar buiten brengt doormiddel van zeuracties tegen reclames. TOTALE vervreemding van de samenleving. Dan heb ik het nog niet eens over het keihard beledigen van mensen met een homoseksuele aard onder het kleed der liefde. Daar zit iemand aan de knoppen die een sociale IQ heeft van beneden het vriespunt, of simpelweg geen rekening wenst te houden met zijn (niet christelijke) naasten.

  24. Tess says :

    Ik nomineer dr. S.D. Post, die vindt dat jongeren onderwezen moeten worden in de tale kannaans omdat God blijkbaar geen normaal Nederlands spreekt: http://www.refdag.nl/artikel/1258728/&bdquo%3BLeer+jongeren+bevindelijke+taal&rdquo%3B.html

  25. Nico-Dirk says :

    Ik ben er helemaal voor Huibers/creatie.info te nomineren.

    habbakuk/banna/Lakeland/TRIN/J&V zijn als ik het zo proef iets wat te gristelijk om het buiten gristelijke cultuurtje ook maar gehoord te worden.

  26. goedgelovig says :

    @ Tess: Meneer Post uit Kanaän valt af, want hij kwam hier twee jaar geleden al mee in het nieuws. De Gouden Bikini-verkiezing gaat over de periode van het afgelopen jaar.

  27. Droppie says :

    Ik nomineer Bert Niehof, initiatiefnemer van de ‘Partij Bijbelgetrouwe Christenen’. Vindt de ChristenUnie niet christelijk genoeg meer.
    http://www.nd.nl/artikelen/2008/december/03/christenunie-onderschat-evangelischen-

  28. goedgelovig says :

    @ Droppie: Bert Niehof is niet de initiatiefnemer van deze partij, maar René van Dijk.

  29. Droppie says :

    Nou, dan nomineer ik dhr. Van Dijk en stond het verkeerd in het ND. Of is dit ook al van langer dan een jaar geleden?

  30. goedgelovig says :

    @ Droppie: het stond wel goed in het ND, maar je hebt niet goed gelezen. 😉 René van Dijk kan natuurlijk meedingen.

  31. GW says :

    Nomineer gewoon de hele partij, mevrouw Lont incluis (dat lijkt me ook wel een aardige kandidaat namelijk).

  32. Droppie says :

    Oké, bij deze is René van Dijk van de PCB dus genomineerd. Als het zo doorgaat zijn er straks net zoveel christelijke politieke partijen als kerken. En gaan er over enkele decennia weer een paar samen, waardoor we dan de Protestantse Partij Nederland krijgen. En een Herstelde ChristenUnie, en een Voortgezet Christelijk Democratisch Appel. Zucht.

  33. CC says :

    Even een reactie op de persoon die de meneer van de Ark van Noach nomineerde:
    Je HOEFT niet te geloven dat de aarde in 6 dagen is geschapen – ik bedoel, kom op, het maakt toch niets uit voor je redding enz. enz. dus wie ben ik om je te veroordelen.
    Desondanks denk ik wel dat je toch moet beseffen dat er mensen zijn die menen dat er gegronde (wetenschappelijke) redenen zijn om in een schepping van 6 dagen & een jonge aarde te geloven. Die mensen zijn dan NIET per definitie wereldvreemd.

    Neem anders eens een kijkje op de website answersingenesis.org . Het punt is namelijk dat ik van mening ben dat iemand die zich niet laat weerhouden door de heersende consensus dat de evolutieTHEORIE blijkbaar de waarheid is, zéker niet wereldvreemd is – ik bewonder zijn initiatief omdat hij tenminste aandacht weet te vestigen op het feit dat de aarde best wel eens jonger kan zijn dan de meeste mensen denken.

    (dus nee, ik hoef echt geen hele pro-anti-creationisme discussie te ontketenen, maar persoonlijk zou ik het heel jammer vinden als GG de meneer van de Ark de award zou geven.)

  34. Rogier Bos says :

    @CC – helder standpunt, prima verwoord. Het gaat mij er ook niet om dat deze meneer in de feitelijke waarheid van het scheppingsverhaal of zondvloed gelooft. Waar het om gaat is de manier waarop hij dat tot een essentie maakt.

    Een nominatie voor de Gouden Bikini heeft mijns inziens niks te maken met de inhoud van het geloof van de genomineerde partijen; maar alles te maken met de perceptie die bepaalde communicatievormen creëren bij mensen die wat verder van het geloof af staan.

    Als je dat zegt is er vervolgens altijd iemand die iets zegt in de trant van ‘ja, maar het evangelie is nou eenmaal een struikelblok!’ Waarop ik zeg: ‘thank you for making my point – sinds wanneer is evolutie vs schepping nou onderdeel van het evangelie?’ Dat is toch bij uitstek de verkeerde plek om het gesprek te beginnen?

    Prima als je mensen het evangelie wil voorhouden; maar begin dan op een plaats die interesse en begrip kweekt. Het hele gesprek over schepping vs evolutieleer kweekt onbegrip en afschuw. Zeker als je het, zoals dhr Huibers, redelijk dogmatisch en opdringerig brengt.

  35. relirel says :

    Ik dacht aan Andries, niet de redactiepaus, maar Kn-evil. Waarom?:

    http://relirel.wordpress.com/2008/09/05/knevel-is-oude-eo/

    groet,

    peTer

  36. Vleertje says :

    Ik nomineer TRIN en onze arme Todd. Al is het alleen maar omdat ik me ziek gelachen heb deze zomer om de goedgelovig revival night. Ik heb nog steeds de neiging om mijn hand op het shcerm te leggen om het vuur te vangen.. “and Vleertje burned to a crisp 😀 ”

    Mag die americaan ook die Bush een vredesprijs heeft gegeven? Of ehhh die emurging churche bloggers die met zijn 15en doen alsof ze een hype zijn 😉 , om eens een knuppel in het hoederhok te gooien…

  37. Erik says :

    @Peter
    Wil je nu echt A.Knevel nomineren omdat hij iets minder hip is dan Thijs?? Is hij daarom ‘de aller wereldvreemdste’ van 2008?

    Of is dit een manier om aan meer bezoekers voor je blog te komen?

  38. Rudy Kaboem says :

    Ik stel voor: Andre Rouvoet, omdat onze gristelijke minister in zijn eentje het beeld ‘christenen zijn wereldvreemd’ het afgelopen jaar een flinke boost heeft weten te geven met zijn goedbedoelende beleidsingrepen.
    Andre is natuurlijk lang niet zo wereldvreemd als Schreeuw Om Leven, De Ark van Noach, Habakuk en Goedgelovig, maar heeft met zijn redelijke wereldvreemdheid veel meer impact als Minister.
    Hij bedoelt het dus allemaal helemaal goed, maar het komt toch steeds over ‘dat-mag-niet-van-God’-politiek.Hij zei laatst dat er niets mis was met spruitjes en met zijn onberispelijke scheiding, blijft hij ook lekker het stigma ‘christenen zijn suf’ beklemtonen. Niks mis met je scheiding Andre, lekker jezelf blijven, maar je laat wel zien dat je een redelijk wereldvreemde gelovige bent. Daarom Gouden Bikini voor Andre.

  39. karel says :

    Graag zou ik een gouden bikini voor creatie.info zien. Een ieder mag uiteraard geloven wat die wil, maar hun initiatief met de huis aan huisfolder is tenenkrommend en getuigd van een groot gebrek aan kennis van de natuurwetenschappen. Daarnaast, en dat is eigenlijk nog vervelender, wekken ze de suggestie namens de gehele christenheid te spreken.

    Een pleidooi om de award aan Huibers toe te kennen kan ik volgen. Maar aangezien hij slechts een van de figuren achter creatie.info is, zie ik liever de gehele organisatie genomineerd.

  40. Maurits says :

    Ik stel voor thebutler, vanwege zijn wereldvreemde madonna-excuus-reactie. Of wordt de prijs dan te incrowd?

    Tja, anders selecteren we toch geheel het christendom? Dat zou heel bijbels zijn. Wel in de wereld, maar niet van de wereld.

  41. van Pastoorkramp says :

    Is dat ding echt van zilver? Hoeveel weegt ie?
    Als het meer dan 150 gram is dan willen de oodsten unaniem, mij als hun leider en lichtend voorbeeld nomineren voor deze kostbare trofee. Ja, wij zijn er trots op wereldvreemd te zijn, omdat het aardse ons niets meer te bieden heeft. Kom maar op met die poet!

    We willen trouwens Droppie nomineren voor de ‘Shit for Brains’ award. (Zelf op te halen op bijna elkse hoek van elke straat waar honden komen. Schande dat zulk soort mensen toegestaan wordt het ND te lezen en vervolgens helemaal verkeerd te citeren en dan te beweren dat het er verkeerd in stond. Daarnaast staan wij naast ons Bert!

  42. Peter says :

    @Maurits, je haalt de woorden uit mijn mond. DE Madonna-dwijlers..Maar laten we hem dan aan die Carla geven die er ook bij voorop stond. Die staat het ook een stuk beter.

    ALs alternatief stel ik Lik-me-visje voor, voor haar colum over Beter uit reizen. Kan ze in het vervolg in haar string een zilveren bikini aan.

  43. Jan says :

    Ik nomineer Ary Geelhoed. Zo mogelijk met stip!

  44. fordo says :

    schreeuw om leven

    overduidelijk nu

  45. Maurits says :

    Stel dat Bert m wint, dan stel ik voor dat de publiciteit evenredig groot is/wordt gemaakt als wat Bert nu genereert.

    (is er al een groslijst of gaat de verkiezing niet democratisch?) 😉

  46. Maurits says :

    Puntje van orde: Mochten er nou teveel gegadigden zijn, dan kan er wellicht ook aan een zilveren en een bronzen versie worden gedacht? En GG.tv kan fijn de registratie doen lijkt me.

  47. gerben says :

    Ik steun de nominatie voor Schreeuw om leven, met creatie.info als goede tweede. En eigenlijk kan TRIN natuurlijk ook niet ontbreken… goed idee dus, een zilveren en een bronzen versie.

  48. goedgelovig says :

    @ Allen: We denken nog even na hoe we de Gouden Bikini Verkiezing precies gaan doen dit jaar. Alle suggesties van lezers zullen serieus worden gewogen, maar het kan zijn dat we toch een shortlist gaan opstellen van de kandidaten met de beste papieren.

    Een zilveren en bronzen bikini klinkt leuk, maar er is natuurlijk maar één gouden bikini. Wie herinnert zich over een jaar nog de tweede en derde plaats? En het moet ook spannend blijven.

    Nomineren kan tot en met a.s. zondagavond 18:00 uur.

  49. GW says :

    Ok. Nog eenmaal voor de duidelijkheid: ik nomineer de Partij Bijbelgetrouwe Christenen (in wording).

  50. relirel says :

    Ik nomineer Emerging Church Nederland.
    Hoogopgeleide blanke mannen die digitaal met elkaar theologiseren over de toekomst van de kerk, terwijl ze luisteren naar new-age muziek en een kaarsje branden; is dat niet wereldvreemd?

    😉

  51. Emer G. C. says :

    @relirel
    De wereld is aan het veranderen en jij hebt het niet door. Dit is een nieuwe dag, een nieuwe tijd begint!

  52. Geronimo says :

    Dorenbosch!!!

  53. Jan says :

    Ja, ik hou het nu toch ook op Bert Dorenbos!

  54. bigbertha says :

    Mensen, we vergeten Joel Nieuws helemaal. Zweverige types die zonder realiteitszin hun charismatische kokervisie presenteren als nieuws.

  55. Johan says :

    @ bigbertha: Volgens mij lees je Joel Nieuws zelf niet, of wel? Ik ontvang het al jaren, en het laatste waar je ze van kunt beschuldigen is een ‘charismatische kokervisie’. Er zijn maar weinig media die over het werk van de Heilige Geest berichten en ook heel kritisch schrijven over misstanden in charismatische kring. Ik vind de berichtgeving heel evenwichting. De laatste uitgave ging over het internetwerk van Agapè, bepaald ook geen zweverige club.

    Nee, ik ga voor Dorenbos of TRIN.