Huisfeesten: een vluggertje

vlugvlugGristenen in Nederland moeten thuis meer gaan feesten. Maar dan wel op een bijbels verantwoorde manier, dus door de sabbat en de joodse feesten te vieren, met degelijk ‘apostelonderwijs’, alle gaven en bedieningen, en een Zwitsers fonduesetje. Dat is de boodschap van een vorige maand verschenen en zelfs in de Tweede Kamer gepromoot boek van Peter E. Vlug, getiteld ‘Huisfeesten’. Er verscheen pas ook een artikel over in het ND, de krant die nieuwe evangelische hypes graag een handje helpt. 

Wie vroeger in pinksterkringen heeft verkeerd, kent Peter Vlug Jr. vast nog wel van het tienerprogramma op Opwekking. Tegenwoordig is hij als ‘huisfeestapostel’ woonachtig in een klein bergdorpje in Zwitserland. Zijn boek is de neerslag van een periode van bezinning en bijbelstudie. Maar het is nog niet koud uit, of het wordt op diverse weblogs (ja, die jongens van emerging weer) al naar de ramsj verwezen. Het boekje van Vlug is te vlug geschreven met een te vlugge onderbouwing en leest ook erg vlug, is de kritiek. Het lieve teddybeertje uit het logo van Vlug’s organisatie East-West Generation is al onthoofd voordat het geknuffeld kon worden, en dat is voor iets wat een huisfeest had moeten worden, toch een beetje triest.

23 responses to “Huisfeesten: een vluggertje”

  1. Lieke says :

    Het zijn ook altijd weer die deconstructieve emergers die de boel verzieken. 🙂

    Aansprekende titel trouwens, ‘huisfeesten’. Elke Nederlandse student weet precies wat daar mee wordt bedoeld.

  2. Felix says :

    @ Lieke: Klopt, dat weten wij studenten heel goed. De halve nacht zuipen, blowen en slikken, en dan in een staat van opperste verlichting nog een of twee ‘vluggertjes’. 😉

  3. fordo says :

    Ja, dat was precies waar ik aan dacht bij het lezen van de titel

  4. Lieke says :

    Van Peter R. weten we het inmiddels, maar waar staat de E. in Peter E. Vlug voor?

    Evangelisch?
    Errug?
    Ernie?
    Everest?
    Ebbo?

  5. Johan says :

    @ Lieke: dat staat in wiki, een tekst die opvallende gelijkenissen vertoont met de tekst op Peter z’n website. De E staat voor Emanuël.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_Vlug

    Hebben de emergers voordat ze het boek afkraakten wel goed op Peter z’n website gekeken?

    http://www.eastwestgeneration.com/index.php?page=image.view&img=98

    Wat valt je dan op?

  6. Lieke says :

    @ Johan: Eh nee, wat dan? Ik zie koffie, popcorn, een openliggende bijbel, melkkuipjes, een schrijfblok, een pen…

    Oooooww, nu zie ik het: het apostelteam gebruikt een Macbook! Dus ze zijn eigenlijk superemerging. 🙂

  7. Lieke says :

    Staat die E. dan niet voor Emerging?

  8. Ruitje says :

    @Lieke; je haalt me de opmerking uit de mond… E staat voor Emerging 😉

    Peter Emerging Vlug

  9. GW says :

    Huisfeesten? Onbetaalbaar!

    http://www.gospel7.com/index.php?id=667&tx_ttproductsv2_pi1%5B1533%5D%5BshowFrom%5D=1528&cHash=98e02787cc

    Dan kan je denk ik beter een conservatief huisfeest vieren. Paar kratjes bier neerzetten (veel goedkoper), goede gesprekken gegarandeerd 😉

  10. grbn says :

    Tja goedgelovig, de kritiek van de blog waar jullie naar linken wordt wel erg makkelijk afgedaan: satire en onzorgvuldigheid is niet hetzelfde.

    Verder heb ik het boek niet gelezen, en ben ik het ook niet van plan. Regel 1 bij boeken kiezen wat mij betreft: koop nooit iets dat in eigen beheer is uitgegeven, dan is er immers geen fatsoenlijke redactie geweest en niet kritisch naar gekeken.

    En de term “huisfeesten” is bijzonder ongelukkig inderdaad. Stel je voor, je bent student en je denkt naar een huisfeest te gaan, krijg je zo’n kazig fonduespel! Valt dat even tegen…

    Verder wordt het tijd dat de term ‘apostel’, net als ‘advocaat’ of ‘architect’, een beschermde term wordt, en dan niet alleen beschermd door de plaatselijk aanwezige geest 🙂

  11. goedgelovig says :

    @ grbn: Wie zegt dat we de kritiek op ‘huisfeesten’ af doen? We tonen wat gristelijke compassie met de schrijver van dit wonderlijke werkje, mag dat? Goedgelovig linkt trouwens altijd naar de originele bronnen, dus ieder kan voor zichzelf vaststellen wat er aan de hand is en of wat beweerd wordt klopt.

    De term ‘apostel’ is al beschermd, zie ons eerdere bericht:

    https://goedgelovig.wordpress.com/2008/06/26/de-superapostelcoalitie/

    😉

  12. Johan says :

    Ik denk ook dat de term APOSTEL al beschermd is, maar niet door Peter Wagner, maar door Jezus zelf. Een goede apostel herken je aan goede vrucht. Apostel betekent ‘gezonden zijn in de autoriteit van Christus’ en de context waarin het wordt gebruikt is het pionieren van nieuw gebied voor het evangelie en het discipelen van mensen die Jezus nog niet kennen. Ieder die dat doet en daar de vrucht van ziet is dus een apostel.

  13. John says :

    Christenen in nederland ‘moeten’ tegenwoordig van alles, maar dan wel weer verantwoord. Tjonge, mag een christen nooit eens iets stoms doen, lekker dronken thuiskomen, de wc onderkotsen en dan zelf tot de conclusie komen dat dat voor een volgende keer niet zo slim is? 😉
    Ik zou er in ieder geval niet echt op zitten wachten, zo’n apostolisch huisfeest van de oprichter van de enige echte ‘Jezus-fanclub’ en schrijver van het niet al te beste boek ‘Degeneratie’ 😛

  14. Johan says :

    @ John: De oprichter van de Jezus Fan Club en de schrijver van dat boek was Peter Scheele, niet Peter Vlug. Maar ze lijken wel een beetje op mekaar.

  15. John says :

    oh verhip, je hebt gelijk, heb Peter Vlug wel eens horen spreken ergens, dus die ken ik ook wel ergens van, maar had bij het lezen van het bericht peter scheele in mn hoofd 😛 wou al zeggen, ik vond dat boekje van de ‘beste argumenten tegen Jezus’ van Scheele daarentegen wel weer meesterlijk 😉

  16. Ruitje says :

    Las op de site van Peter E Vlug dat hij was ‘ingezegend tot apostel’. Ben wel benieuwd door wie hij is ingezegend en heb het een beetje gehad met als die ‘apostelen’ die tegenwoordig als paddestoelen uit de grond vliegen. Misschien kom Peter E Vlug ook op de lijst van de International Coalition of Apostles van Peter C. Wagner…

    Ook al een ‘Peter’… 😉

  17. Ruitje says :

    tsjonge het is echt vrijdagmiddag. Allemaal tikfouten (‘als’ i.p. ‘al’ getikt, en ‘kom’ i.p.v. ‘komt’ getikt… Echt tijd voor weekend 😉

  18. cornelis says :

    peter eh.. vlug ——————- take a break………….

  19. Erik says :

    Geachte meneer/mevrouw,

    Naar aanleiding van het bericht op goedgelovig wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om te solliciteren naar de functie van apostel.

    Aangezien ik niet alleen zeer gekwalificeerd ben (ik kan boeken in eigen beheer uitgeven, ik kan nieuwe plannetjes maken en ze orthodox laten klinken, en ik kan weet geld te genereren door her en der wat preekjes te houden) maar ook nog geroepen en ingezegend, zou het niet minder dan een zonde zijn als u mij niet aan zou stellen.

    Indien u nog vragen heeft, dan ben ik natuurlijk bereid om één en ander toe te komen lichten in een oriënterend gesprek. Ik hoop snel iets van u te vernemen.

    Hoogachtend,

    Erik

  20. Lieke says :

    Aan de Raad van Bloggers van het Emerging Church Netwerk Nederland,

    Naar aanleiding van de berichten op Goedgelovig wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om te solliciteren naar de functie van eerste vrouwelijke apostel in het Emerging Church Netwerk.

    Als emerging theologe, emerging moeder, emerging schrijfster, en alt in het kerkkoor (alt worship dus) ben ik in elk opzicht gekwalificeerd. Ik heb een mening, die ik zeer mondig kan ventileren, vooral als reactie op weblogs. Het was toch een voorwaarde om reactionair te zijn?

    De meeste rekwisieten die u vraagt heb ik in huis. Ik heb net bij de Xenos een prachtige set kaarzen gehaald voor mijn emerging huisaltaartje. Mijn man heeft een Macbook die ik af en toe mag gebruiken. Bij mij in de kerk kan ik ook nog wel een projector scoren. Een zonnebril ligt nog in de auto. Ik heb heel oorspronkelijke emerging ideeën, zoals op zondag in plaats van de kerkgang een heerlijke boswandeling maken.

    Aangezien de Emerging Church nog geen vrouwelijke apostels heeft, bied ik mij hierbij aan. Ik beschik over een bijzondere emerging kookzalving en kan dus zelfs het concept ‘huisfeesten’ van apostel Vlug nog helpen verbeteren. Alleen fondue met bier is ook een beetje kaal.

    Het salaris en andere emolumenten kunnen we in een persoonlijk gesprek nader bepalen, ik kan leven met de Balkenende-norm. Aanstelling kan vanaf 1 januari, december is zo’n drukke maand voor de kinderen.

    Indien u nog vragen heeft, dan ben ik natuurlijk bereid om één en ander toe te komen lichten in een gesprek in de Starbucks of een ander emerging etablissement. Ik hoop snel iets van u te vernemen.

    Hoogachtend,

    Lieke

  21. loneman says :

    weet niet hoor
    ..ik moest spontaan denken aan ‘ kelders en garageboxen ‘…
    – maar da s de schuld van de media natuurlijk, dat ik zo n link leg

    (..of zouden dat er meer doen..?)

  22. loneman says :

    – trouwens,
    op zo n hoge berg daar kan ik me voorstellen, dat je wel ‘vergezichten ‘ krijgt van methodes om het plebs daarbeneden in Nederland weer in gareel te krijgen..

    – zou verhúizen niet helpen..?

  23. treiner says :

    en dan ook nog de islamfeesten erbij
    en wij kunnen alle dagen feesten 🙂
    leve de religies