De emerging relikubus

emergingcubeHet uit de Angelsaksische wereld overgewaaide en in Nederland ook aan populariteit winnende Emerging Church is een fascinerend fenomeen. Wie een beetje rondsurft langs de verschillende Nederlandse weblogs die zich met EC associëren, krijgt het beeld van een nogal familiaire gemeenschap van hoger opgeleide blanke dertigers (overwegend mannen) die op een Macbook werken en iets ‘missionairs’ doen of dat zeggen te willen doen. Ze hebben het over geheimzinnige zaken als ‘open source theologie’, ‘nieuwe ecclesiologie’, ‘missionaire contextualisatie’, ‘vloeibare kerk’, ‘frisse expressies’ en – heel verrassend in dit rijtje – de liedjes van Frans Bauer. Allemaal vlakjes van een experimentele relikubus die, als je maar slim genoeg draait, een wonderbaarlijk nieuw soort kerk moet opleveren.

Gewone buitenstaanders hebben vaak part nog deel aan de discussies die op de verscheidene blogs gevoerd voerden. De in totaal ongeveer 15 actieve bloggers lijken een nogal incestueuze relatie met elkaar te onderhouden. Verticaal linken ze allemaal naar ‘boven’, in een soort eerbetoon aan de goeroe aller emergers en überblogger Tallskinnykiwi, wiens populariteit vervolgens weer afstraalt op wannabe-Tallskinnykiwis in Nederland. Of ze linken naar de ‘Ouweneels’ van de Emerging Church, veelschrijvers Brian McLaren en N.T. Wright. Horizontaal linken ze allemaal naar elkaar. De incidentele reacties die op de weblogs verschijnen komen steevast van één van de andere 14 bloggers, en bevestigen altijd dat het om een heel belangwekkend onderwerp gaat. Vervolgens wordt er op de eigen blog óók een boompje over opgezet, waar de hele theologische discussie nog eens dunnetjes wordt overgedaan. En zo gaat dat dus week in week uit. Het is ‘ouwe jongens krentenbrood’ wat de klok slaat.

waterdruppelsMaar wie denkt dat EC één nieuw klein stroompje in de Nederlandse polder is, kijkt niet goed. EC kan – zo lazen we onlangs op de blog van Matthijs Vlaardingerbroek – nog weer onderverdeeld worden in vijf substroompjes (beter: waterdruppels) die elk hun eigen identiteit hebben. Die druppels worden ‘emerging tribes’ (stammen) genoemd. Zo heb je pragmatische evangelischen, opwekkinggelovers, alternatieve emergers, missionaire initiatiefnemers en post-christendom ontdekkingsreizigers. Ja, zo leer je nog eens wat. Zal wel zoiets zijn als Gereformeerde Bond, Nederlands-Gereformeerd, Christelijk-Gereformeerd, Gereformeerde Gemeente en Gereformeerd Vrijgemaakt, een indeling die waarschijnlijk alleen gereformeerden snappen, maar waarover katholieken en evangelischen niet begrijpend de schouders ophalen. Een gezamenlijk EC platform zit er niet in, want elke druppel wil wel z’n eigen identiteit behouden. Zo is er zelfs een emerging initiatief dat zichzelf H2O noemt en natuurlijk ánders is dan al die andere druppels.

De grote vraag is wat EC ons in Nederland gaat brengen. Is het een druppel op de gloeiende plaat, of wordt het de druppel die uiteindelijk de emmer der kerkvernieuwing doet overlopen? In ieder geval is het superhip om je te associëren met EC, want alles wat emerget is trendy en innovatief. Ook al kan de gemiddelde kerk er geen hout mee, het geeft de betrokkenen in ieder geval de bevestiging dat ze voorop lopen, dat ze de kerkelijke mallemolen qua verlichting ruim zijn ontstegen, en dat is ook wat waard. Verder kunnen de emergers door al dat geblog bovengemiddeld schrijven. Verschillende van hen tekenden voor prikkelende columns op Goedgelovig. Ook zijn sommige emergers actief in achterstandswijken, die het tegenwoordig zonder hun inspirerende – door GeenStijl weggepeste – boegbeeld Ella Vogelaar moeten doen. Wij stellen daarom voor om deze potentiële prachtwijken voortaan Emerging Kubuswijken te noemen, dan schiet het ook wat meer op met de naamsbekendheid van EC in Nederland.

Advertenties

68 responses to “De emerging relikubus”

  1. Lieke says :

    Ha, leuk dat die jongens van emerging ook aan bod komen op GG. Ik ben één keer op iets emerging-achtigs in Engeland geweest (op het Greenbelt festival als je dat wat zegt). Dat was wel veel theologisch gepraat in de ruimte voor mijn gevoel, maar aardige lui, heel creatief ook.

    Blaak als Emerging Kubuswijk: prachtig.

  2. MB says :

    Leuk, ik voel me aangesproken

  3. Johan says :

    Een messcherpe beschrijving. Hoewel je het ook zó kunt zien: het is tenminste vernieuwend en de verschillende ‘emerging’ projecten (gebruiken ze dat rare Engelse etiketje echt, is daar geen Nederlands woord voor?) zijn stuk voor stuk relevanter dan kerkbanken warmhouden.

  4. Michael W. Smith says :

    great story! Maybe I’ll wright a song: ‘Emerging rain, emerging you, emerging me’

  5. Nico-Dirk van Loo says :

    goed verhaal! Als alle Emergingkwiebussen in de EmergingKubussen gaan wonen hebben we een heuse hippe Emergingbiblebelt.

  6. Nico-Dirk van Loo says :

    En die Emergingbiblebelt noemen we dan een nieuwe missional monastic order.

  7. thebutler says :

    Ik ben niet emerging.
    Ik ben emerged.

  8. Erik says :

    Een Nederlandse naam….. wie denkt er mee?

    Meest logisch is natuurlijk ‘onwikkelingskerken’

    Lijkt me wel wat, dan kunnen de gevestigde kerken direct ontwikkelingshulp gaan sturen naar deze onder ontwikkelde gebieden. Hoewel ik me afvraag of dat echt nodig is…. als je jezelf al op weet te delen in vijf groeperingen, daar veel onderzoek naar wil doen, er conferenties over belegd, geen flauw idee hebt wat je eigenlijk met die indeling kunt, maar het wel verder wilt gaan ontwikkelen…. geloof mij, dan heb je het al ver gestegen op de kerkelijke ladder.

  9. Marc says :

    Ik ben post-emerging. Dat wil zeggen, alweer enige tijd gestopt met bloggen.

  10. Lieke says :

    @ Erik: 🙂

    Naamsuggesties:

    – de Druppeltjeskerk
    – de Enige Ware Verlichte Kerk van Jezus Christus en de Emerging Missionaire Heiligen van Alle Tijden en Alle Plaatsen
    – de Alternatieve Kerk
    – de iChurch (sorry, toch Engels, maar past wel in het Mac assortiment)
    – de Post-Alles Wat Je Maar Kunt Bedenken Kerk
    – Noema (get er al een belletje rinkelen?)
    – de Polderkerk

  11. Johan ter Beek says :

    Als je dit zo terugleest hoor ik inderdaad bij een incestueuze club! Nico-Dirk, MB, Matthijs, Martijn, Rosalie, Johan, Rick, Erik, Filip, Peter, Boele, Johannes, Rogier, Gijs, Marc… en …. brrr, wat eng!
    Moeten we niet wat aggressiever aan “bekeringen” gaan doen, ook al zijn het gristenen? Gewoon schaapjes uit andere kuddes lokken en ons niet met achterstandjongeren en spirituele zoekers bezighouden, net als elke evangelische gemeente? Laten Emergers ook gewoon alle gereformeerden lokken door te zeggen dat hun kerk niet deugt… niks missionair, dan groeit het lijstje met incrowd vanzelf!

  12. Ruitje says :

    @Lieke: wat dacht je van de 4K-kerk (Koffie, Koekje, Knuffel, Kusje)?

    Of de Kolderkerk?

  13. MB says :

    @Ruitje, ik weet niet of de associatie met de KKKK zo positief is. Ookal zijn alle mensen die Johan hierboven noemt wel blank :S

  14. Vleertje says :

    Eindelijk eens iemand die aantoont dat het veel gebakken lucht is dat emerging. Vijftien bloggers dus..Lekker creatief en goed schrijven juig ik toe, maar net doen alsof het zo vernieuwend is… Om met Prediker te zeggen, er is niets nieuws onder de zon. Laten we leren van hen en op naar de volgende hype.

  15. Lieke says :

    @ Vleertje: Nou, creatief en goed schrijven is in de kerk al heel vernieuwend, hoor. Moet je het gemiddelde kerkblaadje of evangelisatiefolder eens lezen, of nog erger: de mededelingen vanaf de kansel of het podium. 😉

  16. filipdecavel says :

    Eindelijk, zoals Marc ook al eerder aangaf (niet hier), tijd voor de deconstructie van de EC!

    (En ik maar overal gaan verkondigen dat de goedgelovig site het eerste echte bewijs is van het landen van de EC in Nederland! Deconstructie begint met relativering van macht en relativering van macht gaat gepaard met ironie en waar ironie is, is humor! Welkom GG bij de EC! 🙂
    Oja, EC’ers zijn zo lekker opportunistisch…

  17. fordo says :

    hèhèhè

    dat werd tijd

    als insider aan de buitekant kan ik 2 dingen zeggen: ja, dat tuig kent elkaar
    en er zijn mensen bij die niet bloggen maar wel meedoen. ze zijn dan wel geen geroepen apostelen en worden niet uitgenodigd voor conferenties over het-kwaad-dat-TRIN-heet oid, maar ze zijn er,

    de stille emergers
    de volgelingen

    de schapen

  18. goedgelovig says :

    @ filipdecavel: If you can’t beat them, join them. 🙂

  19. thebutler says :

    laten we wekelijkse brainstorm meetings houden om alles een naam te geven! 😉

  20. filipdecavel says :

    @gg: Luctor Et Emergo ! 🙂

    Die zeeuwse emergers hebben wel postmodern geluk met hun wapenspreuk, wij belgen moeten het met een modernistische ‘eendracht maakt macht’ stellen…tsss

  21. MB says :

    EC lijft GG in: syncretisme ten top!

  22. Johan says :

    Een tijd geleden las ik dit artikel over emerging church in Christianity Today. Best provocerend. Ik mag ze wel.

    http://www.christianitytoday.com/ct/2007/february/11.35.html

  23. relirel says :

    Yes, eindelijk iemand die eens geen inhoudelijke kritiek heeft op de EN beweging, maar het gewoon tot op de grond wil afbreken! Wat mij betreft geen enkel bezwaar, afbreken van het vanzelfsprekende is juist een van de noodzakelijkheden waar EN voor staat.

    Hoewel, één probleempje: hoe breek je iets af wat nog niets is? Emerging in NL is slechts een netwerk van vrienden die met elkaar van gedachten wisselen over kerk zijn in een postchristelijke en postmoderene samenleving.
    Niks meer en niks minder.

    Waarom van een mug een olifant gemaakt? Probeer een mug dood te slaan met een olifantenmepper, zal je niet lukken. De mug blijft gewoon irritante prikjes uitdelen…

  24. Lieke says :

    Waarom reageert het emerging relirelmuggetje zo gestoken, als je iets wat niets is en alleen maar bzzz zegt toch niet tot de grond toe kunt afbreken? Kan het muggetje zelf niet zo goed tegen de onschuldige irrirante prikjes van anderen? En dat terwijl de kolommetjes op deze irritante priksite ook door emerging muggetjes worden volgeschreven?

    Bzzz… Lieke snapt ’t niet meer, hoor.

  25. Emerging Mug says :

    Willen jullie mij niet zo parodiëren?! Bah!

  26. Johan ter Beek says :

    @ relirel

    Ik ben het met je eens als de hele EC zou bestaan uit de 15 bloggers en de initiatiefnemers van het Emerging Netwerk. maar het mooie is dat er een proces gaande is in de kerk waarbij steeds meer mensen tot dezelfde conclusie komen: gristenen hebben te lang een te eenvoudig evangelie gehad (Jezus voor mijn zonden), maar komen er nu achter dat er een breder verhaal is, Gods koninkrijk dat aanbreekt door Jezus Christus, het proces van herschepping en leven in de nieuwe wereld die God aan het scheppen is.

    Vandaar dat er vele stromen zijn, die zich lang niet allemaal Emerging noemen, maar het wel zijn… snap je 😉

    Daarnaast zijn er zo veel gristenen die niet langer tijd willen verspillen in eindeloze kerkelijke toestanden, maar die in Gods rijk aan de slag willen. Ik merk dat ontzettend veel mensen zich als “Emerger” gedragen en geloven.

    Daarom is het inderdaad goed om het in GG lekker aan te pakken. Dat helpt om te relativeren! Maar ik ben het met je eens: het is niet de vraag of EC doorbreekt, maar wanneer….

  27. MB says :

    @ Johan ter Beek, als EC doorbreekt maken we een bepaald niet nader te noemen boek (punt nl) tot heilige schrift en zullen wij u voordragen voor de positie ‘most enthusiastic founding father with special narrative anointing’ of iets dat daar op lijkt.

  28. Felix says :

    Leuk stukje en leuke reacties.

    De naam ‘emerging’ boeit me niet zo, vind ik ook niet erg aansprekend want hoe spreek je het uit als je geen academisch engels kunt? Maar waar het om gaat is dat onder met name twintigers en dertigers is een verandering gaande is die zeker door gaat breken! Het is gewoon keihard nodig dat de kerk weer daar komt waar de mensen zijn en dat Jezus weer onze Grote Inspirator wordt. Dat is de bijdrage die ‘emerging’ en andere groepen (ik denk ook aan indehuizen.nl, Soul Survivor, Time to Turn, en nog wat) hebben. Hopelijk zonder pretenties en hype en met veel humor. 🙂

  29. relirel says :

    @Lieke:
    kom maar op met die relirelletjes, daar lust ik wel pap van hoor. Mijn opmerking was humoristisch bedoeld, maar als dat niet begrepen wordt dan zal ik het wel niet goed hebben verwoord…

    @Johan:
    mijn antwoord was een reactie op het stuk van GG, geen emerging apologetiek.

  30. Ruitje says :

    @MB: inderdaad is drie keer K niet positief (zelf heeeel negatief), vandaar 4 keer K… Kan er ook CCHK (coffee, cookie, hug, kiss) van maken 😉

  31. Ruitje says :

    correctie: ‘zelfs heeeeel negatief’

  32. Johan ter Beek says :

    @ relirel

    Gezien het zinnetje “want elke druppel wil wel z’n eigen identiteit behouden” is het iemand die wel de discussie volgt maar EC en andere “stromen” ziet als kleine kliekjes. Zie discussie over stromen bij Matthijs V.
    Wat mij betreft zitten GG en de critici bij Matthijs zijn blog er trouwens naast: EC is inwisselbaar met veel andere initiatieven en is gewoon een ontwikkeling die op veel plaatsen tegelijk en met een eigen smaak opstaat.
    Ik hou persoonlijk van de theologisch diepgang in combinatie met de harde aktie en alternatieven vormen. Verder ben ik wel verdacht: blank, man, tussen de 20 en 40 (nog net) en heb een mac… 😉

  33. relirel says :

    en er is meer dan theologie onder de emerging zon

  34. Michael W. Smith says :

    @Filip de Cavel: Toen het ging over “hoger opgeleide blanke dertigers (overwegend mannen) die op een Macbook werken en iets ‘missionairs’ doen of dat zeggen te willen doen”, raad eens aan wie ik toen dacht?

  35. Marc says :

    Ik ben het levende bewijs dat je ook als PC-gebruiker deel kunt nemen aan de EC discussies. Of word ik er nu dit bekend is geworden uitgegooid? 😉

    Ik ben het eens met Johan ter Beek. EC is niet zo duidelijk omlijnd of te benoemen als Goedgelovig voorstelt. Ook proef ik niet zo die air van ‘wij zijn theologisch verlicht en de rest niet’, het is juist een open zoektocht.

  36. Lieke says :

    Als die emerging jongens geen losse waterdruppels zijn, dan zijn ze dus automatisch één pot nat. 🙂

  37. brambonius says :

    toch heb ik als ik teveel emerging church bloggers gelezen heb het gevoel dat de emerging church zoiets is als een rapper die alleen zichzelf rapt… Al weet ik dat dat hoegenaamd niet de bedoeling is…

  38. filipdecavel says :

    @ Michael W. Smith
    als je aan de echte Filip De Cavel dacht, niet verwonderlijk. (ik ben trouwens niet de echte Filip De Cavel, ik schrijf onder een pseudoniem). Maar ik neem even waar voor hem…met al die netwerken dat hij moet onderhouden…zoveel werk. Hij laat weten dat hij niet koos om blank te zijn (alhoewel hij geïnspireerd was door het personage uit ‘Tropic Thunder’ gespeeld door Robert Downey Jr, om een operatie te ondergaan). Verder zegt hij dat hij niet op een macbook werkt maar op een macbook pro. Je moest het verschil eens weten. Wat dat missionair betreft. Hij zegt dat hij wat dat betreft een saaie zak is. Maar Michael, ik wist niet dat je Filip kende. Hij zegt trouwens wel dat hij in 1992 in je kerk is geweest maar dat jij je dat nog herinnert !?

  39. sjaak says :

    Maar wat is emerging nou precies? Mark Driscoll onderscheidt in onderstaand filmpje 4 stromingen. Verhelderend, denk ik.

  40. Marie says :

    @ Lieke: er gaat bij mij een belletje rinkelen bij Noema, mag ik mezelf nu ook een beetje emerging noemen :-)?

  41. marty says :

    Een goede vriend wees me op deze site en niet van humor gespeende discussie. Grappig om een paar bekende namen terug te zien 🙂 Toch vind ik het artikel geen recht doen aan de zaak. Anyway, it’s a small world indeed, but let’s at least try to increase our understanding.

  42. GW says :

    Ik hoop dat GG geen ‘gelijk’ heeft en de Emergende reageerders wel, maar als klein aantal gelijkgezinden moet je wel verrekt goed oppassen dat het niet te veel handen op een buik worden…

    Ik denk dat een van de belangrijkste kenmerken van een emerger is, dat je enerzijds voorbij de orthodoxie bent, en anderzijds niet geheel vrijzinnig wilt worden? Als dat zo is, herken ik me er wel in op zich 😉

    En verder heb ik er nog tientallen uiteenlopende gedachten over die nog niet genoeg samenhang vertonen om jullie er mee te vermoeien 8)

  43. GW says :

    Oja, en wat dat tweede punt betreft: ik verwijs graag terug naar de eerste post van filipdecavel, in feite lijkt GG ook een vorm van emergen… alleen, dan zonder ‘oplossingen’ te bieden. Dat is enerzijds mooi, want ongeorganiseerd, anderzijds een zwaktebod. Maar de deconstructie moet wellicht eerst nog verder gaan voor je weer iets nieuws kan contstrueren. Of je moet helemaal niets willen construeren, dat kan ook. Gewoon allemaal ons eigen ding geloven, wel zo makkelijk.

  44. Johan says :

    @ relirel: Natuurlijk, deconstructie is geen doel op zich, het is een middel of een fase om tot iets nieuws te komen. Ik vind het een beetje kinderachtig om GG ‘deconstructie als godsbeeld’ toe te schrijven, en EC in de rol de duwen die GG nu vervult, namelijk onnodige religieuze ballast over boord gooien. Volgens mij doen GG en EC precies hetzelfde: deconstructie van godsbeelden en achterhaalde kerkpraktijken.

    De vraag is wat je daar vervolgens mee doet. Van een satirische website hoeft geen constructie verwacht te worden, want dat is de rol van satire niet. Van EC mag wel constructie verwacht worden. Dus kom eens met een aansprekend voorbeeld van hoe de EC op dit moment een concreet verschil maakt in de levens van mensen.

  45. relirel says :

    heel concreet: voor mij persoonlijk denk ik dat EC mijn redding is geweest: het gedachtengoed en de drive die EC-mensen hebben heeft mij weer hoop gegeven met betrekking tot de Kerk, die ik in feite al ten dode had opgeschreven. Zonder EC had ik mezelf misschien wel helemaal niet meer als christen beschouwd.
    ((En ga nu niet meteen flauw doen dat EC dus vooral voor afvallige christenen is; als dit voor mij geldt, zou het dan niet zo kunnen zijn dat ook mijn niet-christelijke vrienden zich weer tot de (emerged) Kerk aangetrokken zouden kunnen voelen?))

    Gelukkig is God veel groter dan mijn beperkte geloof, en dat blijkt wel weer. EC is niet de nieuwe kerk, de nieuwste hype of bevlieging, EC is een brede herbezinning die de Kerk in haar volle breedte beïnvloedt. Zoals Johan ter Beek al aangaf: het is niet een kwestie van waar, maar van wanneer EC in NL door zal breken.

  46. fordo says :

    jemig

    natuurlijk heeft GG geen ‘gelijk’
    dat is toch ook niet nodig?

    als ze maar een punt hebben

    en dat zit hier wel goed denk ik

  47. Johan says :

    @ relirel: Mij hoor je niet zeggen dat EC voor afvallige christenen is. Ik kan me goed voorstellen dat EC je weer hoop geeft voor de kerk.

  48. relirel says :

    enne, Johan, ik vind het prima wat GG doet hoor, maar vind het ook leuk om af en toe even terug te prikken. ik zie geen enkele noodzaak om GG te verdedigen, satire moet je met satire beantwoorden…
    Spr. 23:9

  49. Johan says :

    @ relirel: O, was dat satire…

    Spr. 23:9 – die indruk had ik al. 😉

  50. relirel says :

    😉

  51. cornelis says :

    potverdriedubbeltjes–alweer een nieuwe sek–eh stroming erbij; met substrominkjes natuurlijk want zo hoort dat!

  52. loneman says :

    ..eh zitten er ook christenen bij die sekte..?

  53. loneman says :

    @relirel
    – je zegt ‘ van aangekoekte ballast ontdoen ‘,
    maar ik heb zo sterk het gevoel, dat ze ondertussen ook niets bijzonders meer overhouden….
    net als bij het afpellen van een ui: uiteindelijk is de enigste binding met elkaar het ‘uienpellen ‘, niet: het geloof…..

  54. Hendrik says :

    @Erik
    Emerging, da’s toch zoiets als opkomend?
    Als je dat dan ‘merged. met water komt bij mij het beeld op van kwelwater.
    Water dat spontaan opborrelt.
    ‘Kwelkerk’ (of Kwelderkerk) is dus mijn suggestie.

  55. relirel says :

    @loneman:
    wie is er wijzer: degene die alle antwoorden weet of degene die vragen stelt?

  56. Niels says :

    Het lijkt erop dat het enige bewijs van de betrouwbaarheid van EC haar doorgaande sterven is. Zo lang de beweging in staat is om zichzelf onder kritiek te blijven stellen heeft ze volgens mij bestaansrecht.

    Ik vraag me trouwens af waarom ik er zo’n moeite mee heb om mezelf emerging te noemen, hoewel ik me kan vinden in een groot deel van het gedachtegoed. Voorlopig noem ik mezelf maar gewoon gristen, volgeling van Jezus. Dat lijkt me emerging genoeg.

    O ja: is de kloof tussen emergers en de gemiddelde niet emerging gristen ooit te dichten?

    Blogse met z’n allen.

  57. Johan says :

    @ Niels: Dat herken ik wel. De verschillende kleurtjes (katholiek, evangelisch, emerging) heb ik nooit willen gebruiken. Weet je, eigenlijk heb ik ook moeite om mezelf christen te noemen. Die term is zo beladen geraakt, het betekent voor veel mensen iets negatiefs, ze hebben er meteen een karikatuur bij. Volgeling van Jezus, of beter: iemand die Jezus probeert te volgen, klinkt al beter.

  58. Rick says :

    Emerging… ja weer zo’n term waar of de een of over struikelt of helemaal lyrisch van is.
    Emerging dreigt een hype te worden waar iedereen over schrijft, interessant is en na verloop van tijd niemand meer naar omkijkt.
    Je moet dus kijken naar hoe het begon en na de hype naar hoe het eindigt.
    Is het een ballon rondom 15 bloggers die elkaar omhoog houden en naar elkaar toe schrijven? Of is het een bredere beweging die langzaam maar zeker aan invloed toeneemt? Of is het geen van beiden en gaat het door, ongeacht de kritiek die er vanuit gristelijk Nederland op geuit wordt.

    Populariteit, het zegt me niets. Veel op tv, het doet me niets. Allemaal bijverschijnselen die leuk lijken, waar je veel tijd mee kwijt bent en die alleen maar ballast blijken te zijn.

    Deductie en systematisering. Typisch voor modernistisch opgeleide universitair geschoolden. En tja, in het postmodernistisch emerging milieu komt nog wel eens een modernistisch neiginkje naar voren om alles in hokjes te stoppen.

    Het is alsof de 12 discipelen door de universitair geschoolden onder hen worden verdeeld in onderdeeltjes. Wel, dan krijg je de zeloten-discipelen, de vissers-discipelen, de tollenaars-discipelen, en ga zo maar door.

    Maar oké, dit biedt ook weer tegenwicht tegen de kritiek van de reageerders. Want kan uit iets kleins iets groots voortkomen? Waar begon Jezus ook al weer mee? En waren die in eerste instantie niet ook vooral met elkaar en met Jezus bezig?

  59. Ruitje says :

    Word Faith, Prosperity, Supernatural, Soaking Centre, Purpose Driven, Marriage Course, Emerging Church… grappig dat het allemaal Engels is wat nieuw is en waar we hier in Nederland ook snel achteraan lopen.

    Maar wie verzint er nou eens iets echt Nederlands???

  60. marty says :

    Perron 0, as Dutch Emerging as can be…
    Een echte kerk met spuiters en slikkers!

  61. Johan says :

    @ Ruitje: Wat dacht je van Evangelisch Werkverband? Nederlands Gereformeerd? Opwekking? Evangelische Omroep? Schreeuw om Leven? 😉

    Nederland exporteert ook naar Amerika, hoor. Enkele beroemde exportheiligen waren/zijn Corrie ten Boom (in Amerika Aunt Corrie ten Boem), Anne van der Bijl (in Amerika Brother Andrew) en Henri Nouwen. Ook onze Thomas a Kempis, Erasmus en Abraham Kuyper doen het overzee nog steeds erg goed.

    Maar je hebt zeker een punt. Ik heb daar een historisch-cultureel-sociologisch perspectief op (zo klinkt het alweer heel interessant): in tijden waarin Nederland zich bewust was van haar eigen identiteit, kwamen er veel Nederlandse uitvindingen op, maar in tijden van collectieve identiteitscrisis, werden er vooral veel ideeën uit het buitenland geïmporteerd. Dat er vandaag de dag kerkelijk gezien veel uit het buitenland wordt geïmporteerd, zegt heel veel over de zwakte van de kerk in Nederland.

    Die jongens die zich associëren met Emerging doen er verstandig aan dat etiketje te dumpen. Ze lijken wel een McLaren, NT Wright, Fresh Expressions fanclub. Ze hebben dat helemaal niet nodig. Als je ziet waar die gasten mee bezig zijn, bijv. in de achterstandswijken, kun je rustig spreken van een vrij unieke opkomende polderkerk. Ze kunnen beter hun unieke Nederlandse expressies koesteren dan zich teveel associëren met de Amerikanen en Britten.

  62. Johan ter Beek says :

    @ andere johan

    in principe ben ik voorstander van het dumpen van het etiket “Emerging”… misschien is het inderdaad te engels/amerikaans. Toch geeft een merknaam iets van herkenning. Emering als “merk” staat voor theologische herbezinning over wat de betekenis is van het volgen van Jezus, voor confrontatie met postmodernisme en voor nieuwe gemeenschapsvormen. Dit is veel theoretische bla bla, maar in praktijk blijkt dit behoorlijk te kloppen.

    Dit voorjaar waren we bij elkaar met een aantal mensen die iets hadden met “Emerging Church”. Toen hebben we het over deze vraag gehad… hoe kun je de naam veranderen, maar toch herkenning oproepen…? Eerste voorstel was “Het Netwerk”, maar uiteindelijk werd het “Emerging Netwerk”… iets meer herkenning.

    Maar verzin zelf maar eens een naam die nog wel herkenning oproept en die niet flauw of afgezaagd is…

  63. Johan says :

    @ Johan ter Beek: Eén van de mogelijke complicaties van het aanhaken bij een Amerikaans netwerk is dit:

    http://www.manna-vandaag.nl/?post=4288

    Manna heeft het bericht nog netjes gehouden, maar voor sommige media is het aanleiding om dat hele Emerging-gebeuren op één liberale hoop te gooien.

    Een onderscheidend Nederlandse naam is qua imago beter te ‘managen’. Maar iets verzinnen moet je natuurlijk zelf doen. 😉

  64. Johan ter Beek says :

    ik heb het gelezen… zo’n discussie is inderdaad makkelijk scoren. je vraagt je af wat manna daar nou mee wil bereiken? Ik heb die redactie nog nooit aan de lijn gehad en waarschijnlijk hebben ze nog nooit interesse in EC gehad en komen ze opeens met dit aanzetten… tja, beetje zielig…

  65. relirel says :

    wat dachten jullie van:

    “het poldernetwerk van strompelaars op weg naar de toekomst”…

  66. Johan says :

    @ relirel: Dat is wel dé manier om klein te blijven.

    @ Johan ter Beek: Bij nader inzien denk ik dat Manna alvast een waarschuwing tegen EC wilde afgeven. Wie heeft in Nederland nou gehoord van Emergent Village? Waarom daar dan aandacht aan geven, waarom is het relevant? Het is eigenlijk een erg dubieuze manier van berichtgeving. Als ds. Klaas in de PKN zegt dat God niet bestaat, zegt dat ook niets over het Evangelisch Werkverband. Als de leiders van een pinksterkerk in Amerika met hun handen in de kas zitten, zegt dat ook niets over de VPE in Nederland.

  67. Niels says :

    @ andere Johan: iemand die ‘Jezus probeert te volgen’ komt voor mij weer te veel in het hoekje van ‘we weten het allemaal niet’. Die houding zie ik bij EC-bloggers soms in wat extreme vormen. We hebben weinig antwoorden en gaan van vraag tot vraag door het leven, maar dat wil niet zeggen dat we als volgelingen niet iets te melden hebben. Jezus is het leven en het licht waardoor we niet langer tastend rond hoeven te gaan.

    Ik denk ook dat het eerder onze roeping is om de term ‘christen’ weer in te gaan vullen als volgeling van Jezus, dan dat we de term maar helemaal afschaffen (hoewel termen er niet toe doen). Het gaat om Jezus.

    Geniet van je dag!

  68. Anne-Jo says :

    Als belangstellende zoeker lees ik regelmatig blogs van deze en gene “emerging netwerker”. Mijn suggestie: noem de emerging church of het emerging network voortaan Spruitenkwekerij, naar analogie van Jesaja 43:18 en 19 😉
    Deze benaming verenigt verschillende aspecten in zich.
    Ten eerste prikkelt deze benaming ieders verbeelding en houdt het de betrokkenen hopelijk scherp, zodat verdachte luchtjes snel onderkend worden en er een frisse wind kan worden verwelkomd.
    Ten tweede is het een verwijzing naar Hollandse nuchterheid met een geheel eigen smaak, die niet iedereen kan waarderen, maar die door kenners gewaardeerd wordt om zijn eerlijkheid en eigenzinnigheid.
    Ten derde is het een hoopgevende benaming, die duidt op leven, op groei en op vruchtbaarheid.

    Spruitjes moet je niet iedere dag eten, want dan komen ze op den duur je neus uit!
    Als je de platte, lichtbruine plek van rauwe spruiten hebt afgesneden, kun je er het beste met een scherp mes een kruisje in kerven. Door ze deze behandeling te geven, worden ze gered van een vroegtijdige, culinaire ondergang en komt hun smaak tot zijn recht.
    Spruitjes moet je in enige tijd in hun sop laten gaar koken en er af en toe in prikken om te zorgen dat ze niet de kogelharde spruiten blijven, die ze waren toen je ze in huis haalde, maar een beetgare specialiteit worden.

    Neemt en eet!