Maranatha, Jezus wacht nog even!

Afgelopen zaterdag vond in Het Twistpunt Het Brandpunt in Doorn de toogdag van Het Dwaallicht Het Zoeklicht plaats. Dat is het ouderwetse fundiclubje van ex-EO’ers Feike ter Velde en Dirk van Genderen, dat sinds jaar en dag uitsluitend Johannes de Heer-liederen zingt, profetieën over Israël orakelt, het oordeel Gods verkondigt, de antichrist probeert te spotten (volgens een van de laatste lezingen is dat Nicholas Sarkozy) en smachtend wacht op de wederkomst van de Heiland. Nu blijkt dat – o schrik – ook steeds meer jongeren de toogdag ontdekken als inspirerende plek van samenkomst.

Zo zegt Peter (24) in het ND, terwijl zijn leeftijdsgenootjes instemmend knikken, dat hij het zo fijn vindt dat Het Zoeklicht “de Bijbel van a tot z letterlijk neemt. Zelfs de kaft van dat boek is waarheid!” Het zou Goedgelovig niet verbazen als de Bruidegom nog even wacht met terugkomen, al was het maar om de maagden van Het Zoeklicht nog wat tijd te gunnen om de juiste olie te tanken. Ze draaien nog op lood-zwaar, terwijl Jezus allang is overgegaan op lood-vrij.

29 responses to “Maranatha, Jezus wacht nog even!”

  1. Shell says :

    Lood-vrij is nu ook beschikbaar met V-power. Tank 30 liter en maak kans op een unieke Ferrari-sleutelhanger. We shell overcome!

  2. Lieke says :

    Wa’s dannu? Reclame op Goedgelovig? Kan dat zomaar?

    Zo’n sleutelhanger is wel handig voor Jezus’ don-key.

  3. cornelis says :

    sarkozy kan toch niet de antigrist zijn, want al gore was dat toch ook al?
    of zijn er in de optiek van deze fundi’s nu opeens twee antigristen?
    maar goed, nooit kan ’t geloof teveel verwachten…

  4. Kaas says :

    Toch heeft één dezer Zoeklichters, die nu helaas is overleden, de basis gelegd voor mijn verdere geloofsleven toen ik een jaar of 16 was… Inmiddels ouder, wijzer en breder geörienteerd dan de gemiddelde ZL’er ben ik daar nog steeds dankbaar voor.

  5. Glenn says :

    Ik snap het bestaan van die club niet. In de bijbel staat toch dat niemand, zelfs Jezus, niet weet wanneer Hij terugkomt?

  6. Kaas says :

    …overigens, de Johan de Heer liederen, en dan zeker in de uitvoering van broeder Kits, hebben mij nooit getrokken hoor 😉

  7. Johan says :

    @ Shell: Dit riekt naar spam.

    @ Lieke: Die woordgrapjes (don-key) zijn wel leuk, maar volgens mij snápt niet iedereen ze.

    @ Cornelis: Meerdere antichristen is heel goed mogelijk. De Republikeinen denken toch al dat de antichrist een Democraat is met connecties in Frankrijk.

    @ Kaas: Je bent goed op weg. Nu nog een herwaardering van de basis die Jaap Dieleman als apostolische vader in je leven heeft gelegd.

    @ Glenn: Maar ook als je het niet weet, kun je toch wel doen alsof?

    Zo, ik ben weer even klaar met commenten vandaag. 😉

  8. goedgelovig says :

    Voor de liefhebbers van het genre:

    http://www.johannesdeheer.nl/

  9. Kaas says :

    @Johan: Jaap D. heeft me vooral laten zien hoe het niet moet, terwijl een vader (en dus ook een apostolische vader) toch juist het goede voorbeeld zou moeten geven? 😉

  10. Felix says :

    Ho ho ho, ik neem het even op voor Johannes de Heer. Vergeet niet dat deze liederen met het ‘hart van het evangelie’ 100 jaar geleden helemaal in waren en ondanks de ouderwetse taal nog steeds veel meer diepte hebben dan Opwekkingsliedjes. Luister en huiver:

    http://www.leesenluister.nl/artikel/235059.html

    Kaas, je had het zat slechter kunnen treffen. Zo’n degelijke conservatieve basis is nooit weg.

  11. Kaas says :

    Nu dreigt het een discussie te worden pro- of anti Johannes de Heer / Opwekking en daar doe ik niet aan mee! Er is maar één Liedboek en dat is het bordeaux-rode Liedboek Der Kerken! 😉

  12. MB says :

    Mooi verwoord GG. persoonlijk was ik zo postmodern dat ik bij de uitspraak ‘zelfs de kaft van de bijbel is waar’ dacht dat het vooral MIJN kaft is die waarheid is. je moet het koren immers van het kaft scheiden.

  13. GW says :

    Ik denk dat het dan wel een zwarte kaft moet zijn.

  14. IJsbrand says :

    Zoek het licht ,bij velen is het kennelijk uit gegaan hi,hi

  15. Peter says :

    Een zwarte kaft staat altijd goed in de zwarte panty kerk.

  16. Hendrik says :

    Je kan zeggen wat je wilt over het Zoeklicht, maar wervende flyers maken dat kunnen ze wel!
    Stel je voor, krijg je een flyer in je hand gedrukt met de vraag om te komen op een avond, lees je direct daarna “Jezus zal zeker komen”. Nou, dan kun je toch niet meer wegblijven???

  17. Hendrik says :

    Ach wat heerlijk:
    Meeslepend galmt de melodie door de tent. ,,Welk een uitzicht, Bruidsgemeente! Eeuwig Hem ten eigendom. Maranatha blijv’ ons wachtwoord. Amen, ja Heer Jezus kom!”
    Jeugdsentiment! En op meerdere vlakken, want het was even wennen dat “Aan de oevers van Rotte, tussen Delft en Overschie” en “Lieve kleine, sprak de moeder, Zie je ginds die ooievaar? ’t Is de moord’naar van je vader, Hij vrat ‘m op, met huid en haar. op dezelfde geheiligde melodie gezongen werd (op een gristelijk jeugdkamp van een andere gristelijke organisatie)…
    Het wordt echt tijd voor een serie Opwekkertjes waarin de muzikale hand van Frans Bauer en André Hazes te horen zijn. Zul je zien hoe snel “de wereld” kan meezingen en meevieren!

  18. goedgelovig says :

    @ Hendrik: Binnenkort op Goedgelovig een bijdrage over kerkelijke praise op de muziek van Bauer en Hazes.

  19. Hendrik says :

    @goedgelovig
    Laat me raden… dat komt vast uit het Oosten van Nederland? Iets met een Villa of zo?

  20. Roberto says :

    Hou je vast, dit verzin je niet:

    “Rick Jansen herschreef dit lied voor een jonge geloofsgemeenschap in Arnhem, waar Bauer erg populair is. Dan krijg je zoiets:

    Heb je even voor Mij / Maak wat tijd voor Me vrij / Want Ik hou veel van jou / Daarom blijf Ik je trouw / Want met Mij word jij blij.

    Jezus kwam op aarde, ohee-jo / Vond ons veel van waarde, ohee-jo / Wilde Zijn leven laten, ohee-jo / dat wij weer met Hem praten, ohee-jo.”

    Bron: http://meer.trouw.nl/nieuws-en-debat/nieuwe-evangelische-kerken-vooral-op-veluwe

  21. goedgelovig says :

    @ Hendrik: Je bent warm.

    @ Roberto: Nee, het klopt echt. De teksten van Huub Oosterhuis krijg je gewoon echt niet op de melodietjes van Jan Smit. 🙂

    Over een paar dagen legt Rick Jansen op Goedgelovig uit waarom hij dit genre van ‘volkspraise’ ontwikkelt, en we horen van Jan Smit wat hij ervan vindt dat zijn liedjes in de kerk worden gezongen.

  22. GW says :

    Ik voorzie een gristelijke variant op “En al die dan niet springt”. Wat zeg ik, dat moet gewoon van ons gejat zijn door de heidenen!

  23. Diederik says :

    Stop eens met alleen maar te veroordelen, kijk eens naar wat ons bindt.

    Laten we vasthouden aan de Bijbel:

    Lucas 6:37

    Maar doe eigelijk heel Lucas 6 maar. Dan kunnen we onszelf DAADwerkelijk Christenen noemen.

  24. Kaas says :

    Ik lees hier toch echt NER-GENS een veroordeling hoor… Alleen een satirische analyse van een onderdeel van christelijk Nederland. HU-MOR heet dat…

    Zo zijn wij dan allen die lachen één, lachende in één en dezelfde Geest, elkaar bespottende, scherp houdende door de Geest die Humor is om dit zo gekwelde leven draagbaar te houden en te voleinden tot de jongste dag, die spoedig komen zal. Maranatha!

    Staat nergens in de Bijbel natuurlijk 😉

  25. Diederik says :

    Jezus vraagt ons niet mensen te bespotten, maar ze lief te hebben als onszelf. En het enige wat je bereikt met dit soort gedrag is dat we verder uit elkaar worden gedreven. Kijk maar eens waar de uitdrukking satire vandaan komt:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Satire
    en
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Satyr

    Zoals je weet zijn er maar twee keuzes:

    God of satan.

    En de Griekse afgoden waren zoals we weten van Paulus niet de afgezanten van God. Moet ik het verder nog uitleggen?

    Doe gewoon wat de Bijbel zegt, heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

    Gods zegen broeder.

  26. Ruud Vermeij says :

    Melodieën van Bauer, Smit, Hazes???

    Het was toch juist de bedoeling om mensen de kerk in te krijgen? 🙂

  27. Lieke says :

    @ Ruud: Maar ja, die paar miljoen Nederlanders met een slechte smaak voor muziek moeten ook bereikt worden hè… 😉

  28. Vleertje says :

    Rick Jansen is echt een lieverd.. maar Frans Bauer liedjes hihihihi.. Rick.. 😀 hoe kun je whahahahahaa
    Ik zing liever iets anders maar smaken verschillen 😉

  29. Frans says :

    De toogdag in Doorn. Laat ik nu om de hoek wonen. Ik woon om de hoek, echt, en leef in Doorn.
    Deze zomer las ik iets over deze dag en het leek mij leuk om even te gaan kijken. Ik weet niet wat een toogdag is maar het heeft geen evangeliserend karakter. Niemand maar dan ook niemand die er van wist.
    Ik had best met een grote hoeveelheid mensen Johannes de Heer liederen willen zingen. Stevig kost maar wel realistische songs. Het leven is een strijd.

    Bij het uitlaten van mijn hondje sprak ik enige mensen en hoorde dat er 1800 aanwezig waren.