Het drama van het gekleurde hoedje

gergemhoedje.jpgWe zullen dit jaar nog wel meer horen van de Gereformeerde Gemeenten, want de ‘bevindelijken’ vieren hun 100-jarig jubileum. In 1907 verenigde SGP-oprichter ds. Kersten hen en dat ging niet zonder slag of stoot, want de Oud Gereformeerde Gemeenten deden meteen al niet mee, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland splitsten zich in 1953 af en de ‘buitenverbanders’ volgden in 1980, waarmee er dus nu vier GG-clubs zijn. Op 36.000 denominaties wereldwijd valt dat natuurlijk best mee, maar we lezen in het ND dat ze het nog steeds niet goed met elkaar kunnen be-vinden. Zo zegt ouderling Philibert van de Oud GG dat hij geen enkel gebed zal opzenden voor de eenheid. “We beleven zeer donkere geesteloze tijden. In het donker kun je beter geen stappen zetten, want dan kun je heel gemakkelijk struikelen en vallen.”

En ds. Mallan van de GG in Nederland vindt dat de ‘gewone’ GG “doorbrekend wereldgelijkvormig” is geworden. Daarmee bedoelt hij dat het haar van meisjes en vrouwen niet lang genoeg is. Het moet namelijk “zo lang zijn als de Heere het laat groeien.” Ds. Bac van de GG geeft eerlijk toe dat het kerkverband inderdaad wat wereldgelijkvormig is geworden. Vrouwen lopen er soms ook al in lange broeken! “En ik heb wel eens een vrouw in de gemeente gehad, die met een gekleurde hoed aan het avondmaal kwam,” vertelt Bac. “Ik ben naar haar toegegaan en heb gezegd dat ze mensen daar pijn mee deed en de Naam des Heeren daar niet door gesticht en geëerd werd.”

In de GG in Nederland worden dat soort vrouwen de kerk uitgezet, in de GG worden ze alleen maar van het avondmaal geweerd. Ds. Van Voorden van de GG in Nederland ziet een te grote deelname aan het avondmaal namelijk als een teken van “vervlakking in de prediking”. Oftewel: preken in de GG zijn pas goed als mensen daardoor minder geloofszekerheid en gemeenschap met Christus ervaren.

Met dit soort smeuiige (of moeten we zeggen: in-trieste) verhalen vragen we ons bij Goedgelovig.nl wel af wat er nog te parodiëren valt. De GG is namelijk zelf één grote parodie. Wat zou er in zo’n gereformeerde kerkdienst gebeuren als er plots een dakloze, hangjongere, prostituee of transseksueel binnenloopt die op zoek is naar God? Iedereen krijgt een complete hartverzakking en Bas van der Vlies gaat kamervragen stellen over de verstoring van de zondagsrust.

Maar goed, laten we de GG maar een handje helpen nu ze 100 jaar bestaan. Dat gebakkelei moet maar eens voorbij zijn. Laten we om te beginnen de vier clubs oecumenisch fuseren tot de ‘Unie van Oud en Nieuw Gereformeerde Gemeenten in Nederland, het Buitenland en het Buitenverband’. Een hele mond vol, maar dan heb je ook wat. Misschien kan stap 2 dan zijn een fusie met de Nederlands Gereformeerden, de Christelijk Gereformeerden en de Vrijgemaakten. Dat wordt dan de ‘Unie van Oud en Nieuw, Christelijk, Nederlands en Vrijgemaakte Gereformeerde Gemeenten en Kerken in Nederland, het Buitenland en het Buitenverband’. Dan stap 3, een fusie met de Protestantse Kerk in Nederland, de Hersteld Hervormde Kerk en de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland. Zo komen we op de ‘Unie van Oud en Nieuw, Hersteld en Hervormd, Christelijk, Nederlands en Vrijgemaakte Gereformeerde, Hervormde en Protestantse Gemeenten en Kerken in Nederland, het Buitenland en het Buitenverband’.

Zou stap 4 – een fusie met de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten, de Unie van Baptistengemeenten, Rafaël Nederland, Vineyard en nog een paar van die evangelische en charismatische clubs – en stap 5 – een fusie met de RK Kerk – ook haalbaar zijn? Of doen we er beter aan de zwaarmoedige broeders van de GG gelijk te geven dat de eenheid in de kerk niet meer te redden is, met of zonder Formulieren van (on)Enigheid?

Naschrift: de kans dat iemand met een GG-achtergrond dit bericht leest is nihil. Zojuist heeft de ‘commissie moderne media’ van de GG een advies opgesteld waarin het gebruik van internet ten strengste wordt ontraden, “tenzij het echt niet anders kan.” Wie zakelijk (dus voor z’n werk) gebruik maakt van het internet, mag dit alleen gefilterd doen. Privé kom je daar echter niet mee weg, dan krijg je de kerkelijke censuurcommissie aan je broek (sorry, lange rok).

51 Reacties op “Het drama van het gekleurde hoedje”

  1. peter zegt :

    Vergis ik me of verliest u hier de ironische toon? Doe maar niet, van ieder kerkgenootschap is wel gehakt te maken.

  2. Bort zegt :

    Waarom heb ik het gevoel dat ik meer heb met die dakloze of prostituee dan met deze “Zwarte hoeden”?

  3. Grover zegt :

    Ik vind dat hoedje te frivool. Dat kan een stuk ingetogener.

  4. Betje zegt :

    Ik ben het wel met Peter eens… Eerst las ik GoedGelovig met heel veel plezier, maar dit gaat mijns inziens lijken op interkerkelijk moddergooien.

  5. Rocker zegt :

    waarom dat hoedje niet verweven met die lange rok? de NederBurka kan dan een echt succesnummer worden deze zomer!

  6. ChristenHedonist zegt :

    Blijkbaar ligt het erg gevoelig als men kerkelijke gebruiken aan de kaak stelt. Het is inderdaad jammer (zelfs treurig) dat de waarheid de ironie inhaalt, maar dat neemt niet weg dat het een goede zaak is als uiterlijkheden blijvend bekritiseerd worden. Dus van baptisten tot gereformeerden, van pinkstermensen tot Rooms-Katholieken, weest op uw hoede. Hier komt de botte bijl die hakt tot hij aankomt bij de kern!

  7. peter zegt :

    Het interesseert mij helemaal niet of kerkelijke gebruiken aan de kaak worden gesteld. Uw ironie is er een van “kijk ons post-evangelicals toch eens ironisch zijn”. Ik blijf hier echter terugkomen, omdat ik deze blog als verschijnsel net zo interessant vind als de folklore van de GerGem.

  8. Gert-Jan zegt :

    Een wijze uitspraak die ik ooit hoorde:
    Per dag gaan x duizend kinderen dood van de honger. En het kan jullie geen reet schelen. In feite: jullie vinden het nog erger dat ik zojuist reet zei dan dat die kinderen dood gaan.

    Daar werd ik even aan herinnerd. Veel kerken vinden het erger als de zondagsrust wordt verstoord door een hangjongere of prostituee, dan dat ze het vervelend vinden voor die persoon. (En echt niet alleen de gereformeerde gemeenten…)

    Maar voor zover offtopic geklets….

  9. ChristenHedonist zegt :

    Een wijze uitspraak van Tony Campolo en in het Engels nog veel sterker, dus hierbij:

    “I have three things I’d like to say today. First, while you were sleeping last night, 30,000 kids died of starvation or diseases related to malnutrition. Second, most of you don’t give a shit. What’s worse is that you’re more upset with the fact that I said shit than the fact that 30,000 kids died last night.”

  10. Henk zegt :

    De jongste generatie binnen die kerk keert zich vanzelf tegen al die regeltjes en wetjes. De GG houdt vanzelf op te bestaan binnen 20-30 jaar.

  11. gerard zegt :

    Het kan maar zo gebeuren dat als er een opwekking komt, die onder deze mensen gaat beginnen.
    Ik weet niet of dat dan binnen/buiten/onder of bovenverband zal zijn.

  12. Mieke zegt :

    Noodverband waarschijnlijk.

  13. goedgelovig zegt :

    @peter: We voelen ons echt vereerd een ‘interessant verschijnsel’ te zijn. Dank daarvoor. Nu horen we er helemaal bij in de religieuze supermarkt. Maar toch is de redactie van Goedgelovig.nl kerkelijk iets te divers om het label ‘post-evangelisch’ met recht te kunnen dragen. Dan ook post-katholiek, post-gereformeerd, post-baptist en post-pinkster he. We zijn wel allemaal pro-Jezus. Dat scheelt weer.

    @peter en betje: Dit soort kerkelijke malligheden beschrijven heeft niets met moddergooien te maken. De GG presteerde het om afgelopen week vier keer in het nieuws te komen met de wapenfeiten die we hier oplepelen. Dat de werkelijkheid dit keer onze doorgaans ironische toonzetting overstijgt, is misschien wel de echte ironie. Het is wel in lijn met onze missie: heilige huisjes omver kegelen, gewoon hardop zeggen dat de keizer weer eens geen kleren aan heeft, al denkt ie zelf in een zwart pak over de Veluwe te lopen. Doen we graag, geen dank verschuldigd. Stoor je je daaraan, doe dan gewoon even je ogen dicht en zeg een gebedje op voor de GG. Kunnen ze vast wel gebruiken. We zijn natuurlijk niet anti-GG, we schrijven ook over andere clubs die zich kerk noemen maar het eigenlijk niet zijn. En geloof het of niet: onze redactieleden schrijven zelfs parodies op zichzelf en hun eigen kerk- en bedieningsclubs. We kunnen erg om onszelf lachen, en soms ook huilen…

  14. peter zegt :

    Ik was iets te streng. Maar ik denk dat jullie jezelf wel beter vinden dan ‘de rest’, wat overigens weer een doorsnee menselijke kwaal is.

  15. goedgelovig zegt :

    Klopt, we zijn volop goedgelovig, mens en af en toe farizeeër. Dus neem ons vooral met een flinke korrel zout.

  16. peter zegt :

    Maar zeur dan ook niet over die denkbeeldige dakloze transseksuele prostituée! Sorry, ik word weer streng.

  17. maxplanck zegt :

    Pinksterspringen op het avondmaal,
    het kan allemaal,
    in de
    ‘Unie van Oud en Nieuw, Hersteld en Hervormd, Christelijk, Nederlands en Vrijgemaakte Gereformeerde, Hervormde en Protestantse Gemeenten en Kerken in Nederland, het Buitenland en het Buitenverband’.

  18. trialk zegt :

    oh ik houd wel van goedgelovig hoedje wegschoffeerend of niet ik ben ook erg goedelovig

  19. goedgelovig zegt :

    @peter: Ja, die dakloze transseksuele prostituee is inderdaad compleet denkbeelding, want het is totaal geen realistisch scenario. Moest even denken aan ‘Het Bezoek’ van Plass.

  20. Ellen zegt :

    Ik dacht dat het Christenzijn ook vooral draaide om het accepteren van elkaar..??!
    sorry maar hier lees ik bijna discriminerende reacties!
    ik voel me hier als Gergemmer niet meer welkom.. is dat jullie bedoeling mensen?
    mogen wij niet staan, waar we voor staan?

  21. goedgelovig zegt :

    Beste Ellen,

    Welkom, je bent de eerste Gergemmer op deze site.

    Een verantwoording van onze werkwijze vind je hier:

    Voor de goede kerkelijke orde

    Elke club komt vroeg of laat wel een keertje aan bod op Goedgelovig.nl. Als je werkelijk staat voor het gedachtengoed van de GG, laat je dan niet kisten door een prikkelend stukje of de reacties daarop, maar kom met een inhoudelijke bijdrage die wél hout snijdt.

    Een bijbelse notie: Jezus accepteerde ieder mens, maar kon ook behoorlijk uitvaren tegen godsdienstijveraars. Acceptatie en confrontatie gaan blijkbaar hand in hand.

    Andries

  22. peter zegt :

    @goedgelovig: maar waarom zou de GerGem dat dan moeten van jou? Waarom zou je kerken waar je toch niets mee hebt de maat nemen? Jij mag toch ook gewoon gelukkig zijn met Adrian Plass?

  23. goedgelovig zegt :

    Beste Peter,

    De GG moet helemaal niets van mij/ons. We maken ons geen illusies dat ze zich ook maar iets van onze opvattingen aantrekken. We publiceren kerkelijk nieuws met een kwinkslag, soms scherp, soms relativerend, in lijn met onze missie – https://goedgelovig.wordpress.com/about/. Dat kun je waarderen of niet. Ieder is daar vrij in. Je kunt in plaats van Goedgelovig.nl ook de Statenvertaling gaan lezen. Is vast veel stichtelijker, maar minder interessant als ‘verschijnsel’.

    Wat mij betreft discussie gesloten.

    Andries

  24. Hettie zegt :

    Ik kan niet ontkennen dat ik veel waarheden de revue zie passeren. Maar ik ben het wel met Peter eens dat de ironie de boventoon voert. En ik kan niet anders zeggen dat dat ik dan onbijbels vind. Gebed zou eerder op zijn plaats zijn. Ik ben geen Gergemmer, maar wel reformatorisch. Al zeggen zij dat ik me evangelisch uitspreek. Dat terzijde. Maar de reformatorische kring ligt me in die zin dicht aan het hart, dat ik me enorm met ze bewogen voel. Het is niet aan ons om te oordelen. @goedgelovig: je zegt ergens in je reacties dat Jezus behoorlijk kon uitvaren. Mee eens. Maar Hij had daar dan ook het volste recht toe. En ik geloof niet dat dat voor ons geldt, met een beschuldigend vingertje naar een ander wijzen. Jezus had eenvoudigweg geen balk uit Zijn eigen oog te halen. Vanuit de liefde mogen wij de vinger bij de zere plek leggen, maar dan alleen vanuit de bewogenheid om die plek te helen en niet dieper te maken.

    Be blessed!

  25. peter zegt :

    OK, jullie zijn de baas. Maar vergelijk nog eens de toon en de woordkeus van dit item met eerdere posts.

  26. Daan zegt :

    even een aanvulling:
    de commissie moderne media die een advies heeft opgesteld over internet is van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en niet van de Gereformeerde Gemeenten…
    Het is ook zo verwarrend…

  27. gerard zegt :

    Daan waar zijn die laatste GG gemeenten dan?

  28. Hans zegt :

    Toen ik dit stukje las herkende ik mijn eigen kerk er wel in. (GGN)
    Ik heb wel even een aanvulling, in de laatste Synode is er besloten om internet niet te verbieden maar wordt er aangeraden om het NIET voor vermaak te gebruiken.

  29. Ellen zegt :

    Beste goedgelovig.. ik wil even reageren op het volgende:
    We maken ons geen illusies dat ze zich ook maar iets van onze opvattingen aantrekken.
    helaas trek ik me er wel degelijk wat van aan, ik vind dat er niet gespot kan worden met wat voor godsdienst, kerk of wat dan ook.. (ja, ik noem het spotten)
    ik wil je voor één ding waarschuwen: wie met de kinderen van God spot, spot met God, en wie spot met God zal gestraft worden..

  30. gerard zegt :

    Dus wat Jezus zei over de farizeeers kon ook niet?

  31. Rocker zegt :

    een gewaarschuwd mensch telt voor twee…zo komen er steeds meer goedgelovigen bij!

  32. Jan zegt :

    De praktijken die ik lees en hoor uit de GG maken me werkelijk sprakeloos. Rode hoedjes en de eer van God? Broeken en rokken discussie? Ga de Bijbel eens goed bestuderen! Dit soort regeltjes zijn “leringen van mensen”!

    Wat een misleiding!

    Ik kom in de evangeliën nergens een Jezus tegen die zich druk maakt om rode hoedjes en andere kledingcodes. Waar Hij zich wel druk om maakt zijn al die religieuze leiders die menen te weten wie God is. Hij zegt zelfs tegen hen dat ze de satan als vader hebben.

    Het levendmakende evangelie van Christus versmallen tot een onbijbels “standengeloof” DAT doet de Naam van God oneer aan! DAT is pas echt spotten met een God die besloot om zijn godheid af te leggen (Grieks = vernietigen, zie Filippenzen 2) om mensen te redden.

    Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. (2 Johannes)

    Leringen van mensen moeten overboord. De leer van Christus, DIE moet er in!

  33. gerard zegt :

    AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

  34. IkWilOokWatZeggen zegt :

    laten we wel zijn, Jesus zou (hij was aardig rebels in zijn tijd) nu zo de gereformeerde kerk uitgegooid worden.

    Ik noem dit maar het verdriet van de kerk. Want ik heb zoveel medelijden met die mensen

  35. IkWilOokWatZeggen zegt :

    Het viel me op dat 414 mensen van het hoorn beeck college een hyve hebben 😀

  36. Kansel zegt :

    Ik blij dat het in Vlaanderen allemaal een stuk eenvoudiger ligt

    Muhaa

  37. Pieter Tuin zegt :

    Volgende keer moet u een christen een artikel laten schrijven, want dat is nu niet gebeurd.

  38. ex-Gergemmer zegt :

    Beste Goedgelovig,

    Ik ben geboren en opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente. Ik ben er pas sinds drie maanden uit. Ik herken heel veel van de agitatie van deze column. Ik sta eigenlijk verrast dat de toonzetting nog ironisch blijft. Het is gemakkelijker om venijnig te wezen. Dat heb ik jaren gedaan. Nu ik uit de gergem ben ben ik genuanceerder geworden. Veel van wat je zegt klopt, en al deze dingen heb ik al aangegeven bij ouderlingen en mijn vader die diaken is. Helaas staan ze absoluut niet open voor welke suggestie ook. Zo heb ik eens bij de jeugdvereniging een enquete gehouden wie er allemaal een website wilde. Iedereen was voor, maar de leiding was ertegen omdat de kerkenraad ertegen was, en die was ertegen omdat de synode ertegen was. En die vond dat je alleen zakelijk gebruik mocht maken van internet. Zo werd iedere poging om de Gergem aantrekkelijker te maken de kop ingedrukt, want het ging om het samenzijn rond het Woord, en niet om de gezelligheid. Toen ik 20 was deden we op de JV nog steeds oudhollandse spelletjes en een smokkeltocht. Tis diepbedroevend. Ik heb mij er nu bij neergelegd. Traditie en het absolute waarheidsidee zijn belangrijker dan het voortbestaan van de kerk. Toch zullen de bevindelijke gemeentes nog wel even blijven bestaan vanwege het geboorte-aantal. Zelfs al gaan 2 kinderen uit de kerk, de andere 2 blijven wel, en zo is het voortbestaan gewaarborgd. Ik waardeer de commentaren en de kritiek op de gergem, maar houd het AUB zakelijk. Groetjes

  39. Tico zegt :

    Ellen schreef een hele tijd geleden:

    “ik vind dat er niet gespot kan worden met wat voor godsdienst, kerk of wat dan ook.. (ja, ik noem het spotten)
    ik wil je voor één ding waarschuwen: wie met de kinderen van God spot, spot met God, en wie spot met God zal gestraft worden..”

    Da’s er eentje van het ‘Loze-dreigementen’ Departement. Werkt vooral erg goed indien uit-en-ten-treure herhaald tegenover kinderen <12 jaar. Geen enkele religie heeft het recht om te claimen niet bespot te mogen worden. Het oprichten van deze 'Goedgelovig' blog is een welkome stap. Hopelijk gaat dit navolging krijgen van de Moslims, dan is Wilders namelijk ook uitgepraat.

  40. p.oosterom zegt :

    Tja, als je de bevindelijk gereformeerde bespottelijk wilt maken moet je inderdaad wat losse flodders bij elkaar of onder elkaar zetten, zodat het “naar waarheid”bespottelijk lijkt. Als ik dit nu op een site van een adteïst las, kon ik dat nog enigzins begrijpen, maar op deze site ???. Nou ja, de farizeën en de schriftgeleerde spotte ook met Jezus, dat was ook de godsdienst, dus er is niets nieuws onder de zon. Degene die het dichts bij komen dat zijn de vijandigste.

  41. Marieke zegt :

    Tss. Wat is dit voor onzinnig geklets dan??

  42. Marieke zegt :

    @ Tico. Wat dacht je van vrijheid van meningsuiting. Jij hebt dus het recht om te spotten als je denk dat dat goed is. Wij hebben het recht om te zeggen dat er niet gespot met ons hoeft te worden.. Blijkbaar interesseert het je niet? En je hoeft niet zulke stomme dingen te hopen over navolgingen.!

  43. Tico zegt :

    @ Marieke.

    “Wie met de kinderen van God spot, spot met God, en wie spot met God zal gestraft worden..”

    Aannemende dat je je kan vinden in deze claim van Helen dan vraag ik me af: Als God de spotters al straft, waar maak jij je als Christen nog druk om? Doet me enigszins denken aan de kleuter die denkt dat ie de grootste jongen uit groep 8 moet verdedigen.

    Bovendien, in al de tijd dat ik op zondag ochtend in een (met hoedjes gevulde) kerk zat heb ik nog nooit een dominee horen zeggen dat het gespot van de profeet Elia in 1 Koningen 18:27 ongepast is. Jij wel?

    Volgens mij haal je trouwens het woord ‘navolging’ door de war met ‘vervolgingen’. Nog maar eens overlezen misschien.

  44. Pittig zegt :

    @ Tico en Marieke

    De apostel Paulus kon er ook wat van:

    “Hun keel is een open graf, hun tong is bedrieglijk, achter hun lippen schuilt het gif van een adder,” (Romeinen 3:13)

    En Christus’ voorbeeld mogen we toch wel volgen?

    Dan toch ook zijn scheldwoorden?

    “Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die van buiten wel mooi lijken, maar van binnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid.” (Matt 23:27)

    En hier zijn nog veel meer voorbeelden… 🙂

  45. Tico zegt :

    Zo is het maar net Pittig. Bedankt ook. Ik ben er een tijdje uitgeweest en het is goed om mijn arsenaal aan tegen-argumenten weer es op te frissen en uit te breiden 🙂

  46. ab zegt :

    Spot niet,maar bid.

  47. AvJvP zegt :

    Ik vind het een goed verhaal en het raakt de werkelijkheid. Ironie is gezond. Dit stuk had ook in het RD kunnnen staan onder ‘kerk met een knipoog’, want zelfspot is ons (GGiN) niet vreemd. De reacties zijn minder en soms sarcastisch.
    AvJvP (oud Ger. Gem in Ned)

  48. Samen in de naam van Jezus zegt :

    Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet. Het is zo makkelijk de fouten bij een ander te zien. Ik kom wel eens een enkel keertje in deze gemeenten ivm doop en trouwdiensten. Maar weet ook dat er veel verschil is, net zoals je dat bij andere kerken ziet. Laten we aub bidden om eenheid en het laten zien wie Jezus voor ons/hen wil zijn (vooral aan de jongeren), in plaats van het toch wel belachelijk maken wat hierboven gebeurd. Ik zit dan niet in zo’n kerk, maar eerlijk gezegd doet het toch zeer. Dit forum onderscheid zich niet van onchristelijke forums. Moet het zo als christenen onder elkaar. Boven zijn we toch echt EEN!!!

  49. Professor Prietpraat zegt :

    Persoonlijk zie ik van mensen die geloven op een manier zoals hierboven beschrijven veel meer overeenkomsten met farizeeërs dan de mensen die er kritiek op hebben. De farizeeërs in de Bijbel legden mensen ook allerlei voorschriften en regels en rituelen op die te maken hadden met uiterlijkheden. Regels en rituelen die meestal niet in de Bijbel terug te vinden waren. Dat mag best aan de kaak gesteld worden want Jezus deed dat ook en op hun beurt hebben de GG ook flinke kritiek op evangelische en pinkstergemeenten en dat is soms ook geheel terecht. Beter in liefde en soms met een grap elkaar wijzen op onze fouten en blinde vlekken dan dat we alles van elkaar accepteren en het met de mantel der liefde bedekken en onder het tapijt vegen in naam van eenheid. Jezus nam ook geen blad voor de mond en Paulus ook niet. Zo goed doen we het helemaal niet als kerk in Nederland. En dan heb ik het over alle denominaties bij elkaar. We mogen best wat meer elkaar op onze fouten en tekortkomingen wijzen en van elkaar leren. Ja, ook de baptisten, evangelischen en pinksterkerken kunnen van de PKN en GG bepaalde dingen leren. Wat zou het fijn zijn als we ooit leren om liefdevol en met respect naar elkaar te kijken maar ook durven zeggen waar we het niet mee eens zijn en zo samen meer aspecten van Gods wezen en karakter zullen leren kennen zonder water bij de wijn te hoeven doen.

  50. Marit zegt :

    Waar slaat dit op?
    Ik ben een ger gemmer EN LEES DIT ARTIKEL
    en totaal niet wereld vreemd!
    Dit is hetzelfde als je denkt dat alle donker getinde mensen stelen.

  51. mafchauffeur zegt :

    Geplaatst op 19 juni, 2007 door goedgelovig

    Naschrift: de kans dat iemand met een GG-achtergrond dit bericht leest is nihil.

    @Marit:

    Ik ben een ger gemmer EN LEES DIT ARTIKEL

    Na ruim vijf jaar toch nog een GG-lezer op GG!

    Welkom Marit. 🙂