NBG schrapt bijbelteksten

bijbelnbv.jpgHet Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) heeft besloten om twee bijbelteksten uit de volgende editie van de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) te schrappen. Het NBG volgt hiermee het goede voorbeeld van Stichting Opwekking die onlangs besloot om geen beestachtig nummer 666 in de zangbundel op te nemen omdat dit te gevoelig zou liggen bij de lofzingende achterban.

De volgende teksten zijn door het NBG ter vernietiging voorgedragen. Aan ons is gevraagd om in het land te peilen of er voldoende steun zal zijn voor dit initiatief.

Er klinkt tumult in de stad,
een luide stem uit de tempel:
het is de stem van de HEER,
die zijn vijanden vergeldt naar hun daden.
Jesaja 66:6

Hij heeft de zee veranderd in droog land,
zijn volk trok te voet door de rivier.
Laten wij ons dan in hem verheugen!
Psalm 66:6

Het NBG heeft ook overwogen om Job 22:28-30; Job 23 en Job 24: 1-3 uit de NBV te laten verwijderen. Deze teksten staan immers allemaal op pagina 666. Anderzijds betekent dit dat ook pagina 665 uit de Bijbel verdwijnt, waardoor wij een deel van Elifaz’s derde betoog moeten missen. Als gevolg van deze ingrepen zou pagina 668 de 666e pagina worden en op grond van deze numerieke logica zou ook deze pagina onder het zingen van Psalm 77:7* door de shredder gejaagd moeten worden. Uit dit voorbeeld blijkt dat het beest zich niet zo eenvoudig laat wegjagen. Hij vreet steeds verder onze geloofwaardigheid aan.

De redactie van deze site wil de uitslag van dit opnieonderzoek niet beïnvloeden, maar is zelf van mening dat deze teksten onverkort gehandhaafd dienen te blijven. Wij zijn principieel tegen kniebuigingen voor het beest en zetten hem liever op zijn nummer.

Aan Stichting Opwekking doen wij de suggestie om een compilatie te maken van Jesaja 66:6 en Psalm 66:6. Wanneer we hier een refreintje met 6 halleluja’s aan toevoegen (6x herhalen) met aan het eind een intermezzo van 6 minuten en 6 seconden, dan kan dit lied volgend jaar zo als opening worden opgenomen.

Wij vernemen graag uw reacties en zullen deze in 6-regelige zinnen op 6 pagina’s A6 naar Opwekking en het NBG zenden.

44 Reacties op “NBG schrapt bijbelteksten”

  1. Supergans zegt :

    Dacht eerst dat het een geintje was, maar ze menen het echt! Voordat ik mijn mening op dit weblog in 6 regels uit, wil ik er eerst 6 nachtjes over slapen. U begrijpt dat ik niet over zes nachten ijs ga!

  2. Wolterkabolter zegt :

    Is hier sprake van conspiracy? Ik vermoed dat Stichting Opwekking zich voor het karretje heeft laten spannen van Goedgelovig.nl, ten bate van hun missie om het gebrek aan humor in Christelijk Nederland aan te pakken.
    Stiching Opwekking: Chapoo!

  3. maxplanck zegt :

    En ik denken dat zoiets alleen in België zou kunnen…

  4. Marlies zegt :

    Ja hoor…. en nu natuurlijk hopen dat dit op 1 april in de media verschijnt…

  5. Roeper zegt :

    Ja, het bericht dat Opwekking naar buiten bracht had als 1 april grap door kunnen gaan. Soms is de werkelijkheid nog vermakelijker dan de parodie.

  6. Bokkie zegt :

    Hm… gaat koning Salomo nu ook minder verdienen?(1 koningen 10:14)

  7. Peter zegt :

    Het getal 666 heeft niets met een pagina te maken volgens mij. Ik dacht dat het om een naam ging. Als je letters in cijfers omzet moeten volgens deze stelling de volgende personen uit de geschiedenis boekjes verwijderd worden: Henry Kissinger, Confucius, Sherlock Holmes, Joost van den Vondel (schrijver) en Alice Cooper(zanger).
    Of plaatsnamen verwijderen als: Jeruzalem, Hoenderloo, Venezuela, enz… (ha, ha, ha….)

  8. Elly Zuiderveld zegt :

    Bangeschijters!
    Daar staan we toch met z’n allen boven?

  9. Wieteke zegt :

    Openbaringen 18 – 19
    18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

    Lijkt me duidelijk zat!

  10. No! zegt :

    Als dit maar niet gaat gebeuren, de tekst in openbaringen 18 zegt meer dan genoeg! De bjibel is Gods Woord en daar moeten wij afblijven!

  11. Marianneke zegt :

    Daar ben ik het wel mee eens, maar dan moeten we natuurlijk ook van de Opwekkingsbundel afblijven. Die is namelijk ook door God geinspireerd – toch? Bij ons in de evangeliegemeente gebruiken we de Opwekkingsbundel ook veel vaker dan de bijbel.

  12. Hadassa zegt :

    Ik denk dat God duidelijk is in de Bijbel over het weghalen van teksten uit Zijn Woord;
    Openbaringen 18 – 19
    18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

  13. linda zwaan zegt :

    de zes zes zes
    gaat onder het mes

  14. Mirjam zegt :

    Mochten er (666) mensen zijn die denken dat het bovenstaande bericht serieus is, dan verwijs ik graag naar http://www.bijbelgenootschap.nl. Onder de knop ‘Bijbel Online’ zijn er zes (!) Nederlandse Bijbelvertalingen te vinden. Met alle toeters en bellen.

  15. trialk zegt :

    In nederland ben ik nu langzamerhand over-hotel -de-botel- van dit gedoe,conspiracy,conspiracy,conspiracy.
    Nog vervelender is ’t dat ik ooit tot geloof ben gekomen in de evangelische wereld.Nu wil ik dat Godswonder zeker niet teniet doen.Het is wel jammer dat nu alle goede dingen op de achtergrond raken.wat ben ik blij met goedgelovig en dat meen ik echt

  16. goedgelovig zegt :

    Wil je meewerken aan de actie ‘Claim 666’ om het ontbrekende lied in de Opwekkingsbundel van een pakkende tekst en melodie te voorzien, kijk dan hier:
    https://goedgelovig.wordpress.com/2007/06/27/goedgelovignl-claimt-666/

  17. Erik zegt :

    Wat is dit nou weer voor een bijgeloof??? :S:S

  18. Bijlman zegt :

    Lieve broeders en zusters,
    Wat zou Jezus zelf hierover zeggen? Kom op zeg! Zien we de duivel achter iedere boom staan, of staan we in de autoriteit van Jezus Christus? Aan Gods woord valt niet te tornen!
    Amen?…Amen!

  19. /\/\ark zegt :

    …en wat te denken van Johannes 6:66? Als dit vers niet de geest van de Antichrist uitademt, dan weet ik het ook niet meer. Schrappen die hap! 😉

    “Toen trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met hem mee.”

  20. patrick zegt :

    wrrm bang zijn voor het beest de god heeft hem al overwonnen en de bijbel is toch door god geschreven waarom teksten gaan schrappen???

  21. Joyce zegt :

    staat er niej ergens in de bijbel dat als je dingen uit de bijbel verwijderd je vervloekt word ??

  22. Jan Tromp zegt :

    Sjonge, Joyce, jij bent bijbelvast. De klok en de klepel? En bovendien goedgelovig.

  23. Joyce zegt :

    als ju delen gaat schrappen ben ju fout bezzig en God heeft de bijbel geschreven en God wil niej dat zijn woord verpest word;)

  24. Jan Tromp zegt :

    Blij dat jij de Bijbel niet hebt geschreven, Joyce. Dan zou hij vol staan met spelfouten.
    Wie zegt dat de Bijbel door God geschreven is? Bij mijn weten is hij door mensen geschreven die met God leefden. Toch een belangrijk verschil.
    Heb je wel eens van ‘parodie’ gehoord? Geloof je echt dat het NBG bijbelteksten schrapt? Zou je het NBG dan niet snel even een protestbrief sturen? En weet je wat: mobiliseer je hele kerk om het NBG te bestoken. Kunnen ze daar ook weer eens lachen.

  25. Johan van der Laan, strijder voor de goede zaak zegt :

    Joyce, ooit wel eens van ABN gehoord?

  26. rocker zegt :

    Joyce zit misschien op de PABO?

  27. Linda zegt :

    ja joyce, over het woord verpesten gesproken!

  28. Joyce zegt :

    okey ik zal in het vervolg op mijn spelling letten zo wel goed en de PABO kom ik niet eens binnen zit nu in 3 VMBO. behoorlijk slim hè voor een meisju van 14 :P.

    en als ik een lange tekst of een boek moet schrijven zal dat wel zonder spelfouten zijn.

    en nu A.U.B. ophouden met op mijn spelling letten

  29. Linda zegt :

    oke joyce, alleen nooit meer okey schrijven

  30. Wim Rijstenberg zegt :

    Ik roep christelijk nederland op om de uitgaven van de nieuwe vertalingen waarin de “666” teksten geschrapt zijn te boycotten.!!!!
    Niet kopen dus.!!
    Ik ben geschokt door dit bericht.
    Ik dacht dat we geen “tittel” of “jota” mochten veranderen en nota bene het NEDERLANDS BIJBEL GENOOTSCHAP zal dat wel even regelen, zodat de toekomstige lezer lekker zal slapen.
    Mooi niet.

  31. Zucht zegt :

    @ Wim. Het is satire. S-A-T-I-R-E
    Zoek het ff op in je woordenboek voordat je boos wordt.

  32. Billy zegt :

    hallo mensen, wakker worden, het nederlands baalgenootschap haalt al jaren Bijbelverzen uit Gods Woord. de nbg en nbv missen allebei al minstens 100 verzen. en dan geen onbelangrijke maar verzen zoals lukas 9:56 Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. En zij gingen naar een ander vlek.

    gelukkig denken sommige mensen wel na, kijk maar eens op de site van deze gemeente, die hebben een hele Bijbelquiz gemaakt van ontbrekende Bijbelverzen.
    probeer hem maar eens uit!

    http://www.bbgvelp.nl/bestanden/Bijbelquiz.doc

  33. Vleertje zegt :

    Ehhhh Billy…..
    De bijbel is vertaald van oude manuscripten. Die zijn niet allemaal compleet en ze proberen de oudste of meeste gevonden teksten de gebruiken. Sommige van die teksten zijn gevonden na de vertaling van de statenvertaling, daarom wijkt het soms af.. Maar volgens mij staat het keurig in de voetnoten hoor.. dacht ik.. Volgens mij gaat dit op voor veel “verwijderde” teksten.
    Mocht je willen katten op het NBG, doe het dan op de inleidingen op de bijbelboeken, die regelmatig vrijzinnige theologisch van aard zijn. Dat vind ik nou een beetje jammer.

  34. Henk zegt :

    Voordat u besluit teksten uit de bijbel te willen verwijderen zou ik u aanraden Öpenbaring 22 vers 18 en 19 eens goed te lezen.
    De bijbel is het geopenbaarde woord van God………..waarheid in alle tijden.
    Het lijkt me knap arrogant om daar veranderingen in aan te brengen.Weet…. dat u, zoals beschreven in dit boek, God u alle plagen zullen doen toekomen.
    Aan u de keus.
    broederlijke groet

    Henk

  35. Henk zegt :

    Is het niet wat ver gezocht om zelfs een bladnummer uit de bijbel, in dit geval bldz 666 te verwijderen?
    Je zou de duivel op deze manier te veel eer geven en dat wordt nu juist ontraden

  36. niclas cage zegt :

    Stel voor de hele bijbel teschrappen,allemaal onzin.

  37. Toby Hinloopen zegt :

    Wat een onzin als ze zelf blz 666 weg zouden halen. Dat is toch in iedere druk anders? De ene keer is de tekst iets groter en staan er hele andere verzen op deze bladzijde. Of je heb juist een kleinere bijbel waardoor er ook weer andere verzen staan op de BLZ.

    ik vind het te ver gaan als het zo zou zijn. Lijkt wel of de duivel meer aandacht krijgt dan God.

  38. Zucht (NOGMAALS) zegt :

    @ Toby. Het is satire. S-A-T-I-R-E
    Zoek het ff op in je woordenboek voordat je boos wordt.

  39. detuinman zegt :

    Wat is dit nou weer voor een bijgeloof???
    Men denkt zeker niet meer aan wat er op het laatst in de bijbel staat over afdoen en toevoegen?
    of gaat men doen wat mensen zeggen, en laat men God er maar buiten? Tja dat is misschien beter want Die staat bij velen in de weg he?

  40. detuinman zegt :

    ik denk dat er nog veel zal moeten gebeuren voordat de mens zijn ogen zal opengaan en men Gods wil gaat doen

  41. MB zegt :

    @detuinman; leuk bericht blijft dit hé! alhoewel jou website ook leuk is hoor 😀

  42. fordo zegt :

    nou, ik vind em een beetje eng, de website van tuinman. met zo’n witte WASP Jezus die lief kijkt de hele tijd. ik stel voor om alle 666 lieve Jezus plaatjes bij dezen te verbieden voor alle gelovigen. Laat de Jehovah’s en de Heiligen der Laatste dagen maar met hun sentimentele Jezus, wij geloven in iemand die voor genoeg alcohol zorgt en razend tempelpleinen leegmept tegen de overheid in. halleluja

  43. Billy zegt :

    ehhh, Vleertje de opudste manuscripten zijn niet per se de beste. de textus vaticanus en sinaiticus zijn bovendien niet de oudste.
    Verder zijn ruim 5000 het met elkaar eens samengevat in de Textus Receptus, waarop de Statenvertaling is gebaseerd. de NGB-NBV-het boek-groot nieuws enzovoorts zijn allemaal gebaseerd op de `kritische griekse tekst` van wescott en hort en de daarop weer gebaseerde Nestle en Aland teksten.
    en nee, de verwijderde teksten staan niet in je kantlijn. doe alsjeblieft eerst je huiswerk voor je gaat reageren….

Trackbacks / Pingbacks

  1. NBG schrapt bijbelteksten « Piet’s log - 30 maart, 2007
%d bloggers liken dit: