Pinksterleiders ontmoeten Geert Wilders

Er belanden met regelmaat boeiende berichten in onze mailbox. Neem nu het gebedsverzoek dat ene Sisa uit Drachten het land in stuurde:

GEBEDSVERZOEK
Drachten, november 2011

Lieve mensen,

Het onderstaande hoorde ik vanochtend (13.11.’11) tijdens de preek van onze voorgangster (Christengemeente Betanië, Drachten).

“We bidden heel vaak voor Geert Wilders. Gewoon, dat Geert Wilders tot Jezus Christus mag gaan komen. Dat zou geweldig zijn, want dit is een man die waarschijnlijk steeds meer impact in dit land zal gaan uitoefenen.

En tot mijn stomme verbazing vertelde Matteüs van der Steen me van de week, dat hij en Jan Zijlstra en, ik weet niet meer zeker, Daniël Renger of Gerard de Groot, dat weet ik niet meer, maar dat zíj bij Geert Wilders waren geweest voor een gesprek. En dit gesprek zou maar 10 minuten mogen duren. Want je zit dan in een wachtkamer en dan is het 10 minuutjes, en dan is de volgende aan de beurt. Dit gesprek heeft anderhalf uur geduurd! En echt waar, Jan Zijlstra is ook geweest, nou Jan Zijlstra zei b.v. “Geert, jongen, je hebt Jézus nodig!”

En weet u wat er is gebeurd? Geert Wilders was zo onder de indruk, want hij wou wat weten over de wortels van het Christendom en het Judaïsme zijn. Zijn vrouw is namelijk Joods. Maar tot hun stomme verbazing heeft Geert Wilders opnieuw contact met Matteüs en de andere 2 mannen gezocht: of zij niet hun ráádgevers zouden willen worden… Dus eigenlijk net zoals Daniël de goddeloze Nebukadnesar raadde.”

Mijn vraag aan jullie: heb je zin om mee te bidden voor deze man? En wil je dit aan andere Christenen laten weten? (Zodat zij ook voor Geert Wilders zullen bidden?) Alleen God weet (nu al), wat zijn bekering voor gevolgen voor ons land zal hebben….

Wees gezegend
Sisa

Wie bekend is met de TRINspin-verhalen voelt wel aan dat fantasie en werkelijkheid in deze mail door elkaar lopen. Nu hebben we op Goedgelovig TRIN wel eens een populistische beweging à-la PVV genoemd, maar wie had gedacht dat Mattheüs het nog eens echt met Geert zou aanleggen? Goedgelovig trok het bericht na en ontdekte al snel dat Sisa de preek van haar voorgangster, Jannie Kijlstra, senior pastor van De Geopende Deur, die in direct contact zou staan met Mattheüs van der Steen en Jan Zijlstra, niet heeft gecheckt. Dus hebben we bij TRIN zelf navraag gedaan.

Woordvoerder Johan van TRIN meldt Goedgelovig desgevraagd het volgende terug:

“Het klopt inderdaad dat een aantal leiders op uitnodiging van Geert Wilders voor een gesprek zijn langs gegaan. Dit was een positief gesprek. Hetgeen Jan Zijlstra gezegd zou hebben en de terugbel actie van Wilders kloppen niet! De leiders zijn NIET gevraagd raadgevers te worden.”

Omdat we nu precies willen weten hoe het zit, mailden we TRIN nog vijf vragen:

1. Welke leiders hebben met Geert Wilders gesproken? Wie waren erbij?
2. Wie nam het initiatief tot het gesprek: Geert Wilders of een van de christelijke leiders?
3. Wat was de aanleiding om tot een gesprek te komen?
4. Klopt het dat het gesprek anderhalf uur heeft geduurd?
5. Wat is in het gesprek concreet aan de orde geweest? Welke onderwerpen zijn besproken en met welk doel?

Na ruggespraak met De Grote Leider koppelt Johan het volgende terug:

“Na contact te hebben gehad met Mattheus en Jan Sjoerd Pasterkamp is het volgende (helaas) het enige wat ik kan terugkoppelen: Een aantal Pinksterleiders werden door Geert Wilders uitgenodigd voor een ontmoeting en gesprek. Het was een positief gesprek.”

Meer wil TRIN er niet over kwijt. We hebben onze vragen ook aan Jan Zijlstra en Geert Wilders voorgelegd en zijn benieuwd naar hun reactie. Vraag is of het initiatief echt van Geert Wilders is uitgegaan of dat een van de pinksterleiders het balletje zelf heeft opgegooid. Met welk doel? Geert Wilders bekeren of genezen? Joods-christelijke standpunten uitwisselen?

Voor bidster Sisa maakt dat niet uit. Zij laat ons weten:

“Mijn intentie is om bidders op te roepen omdat veel christenen ipv te gaan bidden alleen maar kritiek hebben op personen zoals bijv. Geert Wilders. Aangezien ik het al een lange tijd op mn hart heb om voor geert te bidden en ik zelfs in veel opzichten zijn principes en overtuiging hem heel goed begrijpen kan en ik hem geen domme dingen vind zeggen, was de mail die ik ook weer heb doorgestuurd een welkome verassing. Er zullen vast meerdere met mij deze gevoelens delen, en is de mail als bemoediging. Al zou het niet eens helemaal kloppen dan nog is het een oproep tot gebed. Maar ik ga er zelf altijd vanuit dat de berichten die ik krijg betrouwbaar zijn, want ik ben niet zo van de doorstuurberichten tenzij het klikt met mijn overtuiging.”

Tsja. We ontzeggen niemand het recht op goedgelovigheid, hoewel het altijd weer verrassend is hoe weinig sommige gristenen met waarheidsvinding hebben. In ieder geval heeft Mattheüs er nu een naam bij die hij – gelegen of ongelegen – kan droppen om indruk te maken. “Ik heb gisteren nog geluncht met Geert Wilders. Een gewéldige man van God met een joods-christelijke zalving die Nederland gaat transformeren!”

95 Reacties op “Pinksterleiders ontmoeten Geert Wilders”

  1. aafke zegt :

    Heel goede actie van Geert W.
    Sukkels ontmoeten sukkels.
    Mattheus van der Steen en Wilders hebben elkaar waarschijnlijk ontmoet bij de kapper. :-)

  2. Ruub zegt :

    Goed, dat de PVV toenadering zou zoeken tot andere groeperingen binnen Nederland met een conservatief, maar sterk pro-Israel standpunt, dat verbaast me niet. Maar dat de Pinksterleiders blijkbaar niet duidelijk aan de eigen achterban kunnen uitleggen waarom zij nou juist bij de PVV waren, dat vind ik vreemd. Het kritiekloos dwepen met het serieus genomen worden door Wilders, kan als steunbetuiging aan de PVV worden uitgelegd. Of is dat ook de bedoeling?

  3. rob zegt :

    @Ruub
    Je denkt te ver door.
    Vd Steen verkondigt het evangelie aan zeer arm tot zeer rijk, want dat is zijn grote passie!
    Mensen winnen voor Jezus.

  4. Johan zegt :

    Jullie weten toch wel dat Trin in maart een grote Glory Israel conferentie houdt?

    http://www.heavygloryisrael.com/

    Ze hebben Geert Wilders vast gevraagd om daar te spreken. Sjabba!

    Jullie weten toch ook wel dat veel Trin-aanhangers op de PVV stemmen? Het is zo logisch. Allebei laag opgeleid, zou Reinier Sonneveld zeggen.

  5. Ernst zegt :

    Brrrr… Ik heb al langer het gevoel dat de PVV-sympathiën aan de Kerkendreef vooral verband houden met de liefde voor Israël (cq, want dat schijnt het ‘logische’ vervolg te zijn, ‘zorg’ om Islam). Als die twee zich recht-evenredig gaan ontwikkelen, zou je waarachtig bijna hopen dat de liefde voor Israël dan maar op een heel laag pitje gaat, een generatie lang ofzo.
    @ Johan – laag opgeleid weet ik niet, goedgelovig in elk geval wel.

  6. Ewout Klei zegt :

    Leuk stukje en goed ook dat er over geschreven wordt, hoewel het mij iets te erg anti-TRIN is. Ik heb niks met TRIN en een heleboel tegen TRIN, maar het komt een beetje te erg over als een kruistocht tegen Mattheüs vd Steen.

  7. Eva zegt :

    @ Aafke :-)

  8. Pittig zegt :

    Een sprookjeshuwelijk!

    Die Pinksterleiders en Geert Wilders hebben uiteraard een goede klik — ze dulden beiden geen tegenspraak, ze hebben beiden altijd gelijk en ze kennen beiden alleen de kleuren zwart en wit.

    Zoals Aafke al aangaf: soort zoekt soort. Ik hoop dat ze samen heel gelukkig worden. (Tenzij ze ook maar ergens het niet over eens zijn, dan wordt het knallende ruzie.)

    De kinderen uit dit monsterhuwelijk — daar maak ik me meer zorgen om. Dat moeten wel christelijke politici worden die 100% zeker weten dat God wil dat de ontwikkelingssamenwerking omlaag gaat, die de stem van God hebben verstaan dat er nieuwe wegen bij moeten komen, die zich door de Geest geleid voelen om subsidies op milieuvriendelijke windmolens stop te zetten en op basis van de bijbel en de Geest in hun hart zeker weten dat alle moslims onder dwang tot het joods-christelijk geloof (whatever dat may be) bekeerd moeten worden — of anders gestenigd, spreekt de Heer.

  9. wateenzooitje zegt :

    Misschien wil Trin en/of ultra-charismatisch Nederland invloed gaan uitoefenen op de binnenlandse politiek. Daardoor kunnen zij later hun wijze van christen-zijn opleggen aan anderen. Zaken worden dan bekeken en getoetst aan hun visie. Daardoor zal Nederland veranderen en kan Jezus, als de hele wereld later volgt, pas terugkomen. Dit past precies in het straatje van ‘Dominionism’. Christenen zijn als het ware gevolmacht om de wereld naar hun hand te zetten, en zo christelijke wetten etc. door te voeren. Je ziet het ook in de USA. Sarah Palin is ook zo’n ultracharismatic die door The Dominionists is gerecruteerd om christelijke politieke invloed uit te oefenen. Zij zou dan staan onder de supervisie van superapostelen als C. Peter Wagner, Rick Joyner etc. Praise God dat zij geen president is geworden. Zulke lieden kunnen een potentieel gevaar vormen en juist een oorlog ontketenen i.p.v. door de Here Jezus gepredikte vrede. Ik weet niet of Henk en Ingrid Trin kennen, maar straks verzorgt Trin nog voor een soort christelijke PVV electoraat. En dat kan juist heel a-bijbels zijn omdat de PVV voorstander is van wetsvoorstellen die zorgen dat de minderbedeelden nog zwaarder getroffen worden door de bezuinigingen, terwijl de rijken buiten schot blijven. Maar hier wordt binnen de charismatische wereld sowieso erg weinig naar gekeken omdat men daar toch gelooft dat God je rijk wil hebben. Erg vaag allemaal.

  10. Wilfred zegt :

    @Pittig: “Dat moeten wel christelijke politici worden die 100% zeker weten dat God wil dat de ontwikkelingssamenwerking omlaag gaat, die de stem van God hebben verstaan dat er nieuwe wegen bij moeten komen, die zich door de Geest geleid voelen om subsidies op milieuvriendelijke windmolens stop te zetten en op basis van de bijbel en de Geest in hun hart zeker weten dat alle moslims onder dwang tot het joods-christelijk geloof (whatever dat may be) bekeerd moeten worden — of anders gestenigd, spreekt de Heer.”

    Ik wist niet dat jij zo’n fan van Wilders was! ;-)

    De link met Israel en de gedachte dat bepaalde conservatieve christenen een aardige achterban voor ome Geert kunnen vormen, komt mij niet vreemd voor. Maar ik maak me wel zorgen hoe dergelijke mensen met open ogen in de val kunnen lopen andere godsdiensten aan banden te leggen… zoals iedere goede Fries weet ( ;-) ) komt na het kaatsen de bal ook weer een keer terug…

  11. d zegt :

    Ik vind Geert heel wat realistischer dan het progressieve deel van de politiek. Hij zet als het bijvoorbeeld over de islam gaat tenminste geen grachtengordeloogkleppen op. Hij neemt uitspraken van haatzaaiende moslimleiders serieus, omdat zij dit doen op basis van hun ideologie (in mijn ogen ook een religie, in die van Geert niet). Dit nu is onder progressieven een taboe. Israel is bij hem veilig. Geert is zo beroerd nog niet. Als hij dan ook nog eens tot geloof komt……….

  12. d zegt :

    En als het over Palin gaat: Liever deze vrouw dan Obama met zijn D66-ideeen. Alsof de wereld daar beter van wordt. Progressieven leggen hun wil ook op aan anderen. Onder hun leiding verwordt een land in het ergste geval tot een goddeloze dictatuur. Wel eens goed in de ideeen van zulken verdiept?

  13. aafke zegt :

    Het valt me mee dat ze bij TRIN nog niet koketteren met hun nieuwe contacten. Eerst de medische wetenschap met een genezende Professor die zich slechts als privé-persoon wilde afficheren.
    Toen het wonder van Myanmar waar binnenkort vrije verkiezingen mogen plaatsvinden, ongetwijfeld door de Firenights die daar door MvdS zijn georganiseerd.
    En dan nu Impact op onze eigen Geert.
    Jezus leeft maar let op: vooral als u geeft….
    We hebben een woord voor de wereld.
    Touch, Reach and Impact the Nations.
    Zie je nou dat God aan het werk is….. :-(

  14. Kaas zegt :

    Ik kom even niet verder dan: brrrrrrrr….

  15. scherpslijper zegt :

    Ha, binnenkort gaat onze Mattheus op de thee bij Obama, let maar op. Yes we can….

  16. Meded zegt :

    Tussen alle blabla een oproep om voor Geert Wilders te bidden. Lijkt me dan toch een positieve uitkomst van deze actie.

  17. scherpslijper zegt :

    @meded

    Ja, we kunnen allerlei onzin verkopen, zolang er maar een ‘positieve uitkomst’ is.

  18. sandy zegt :

    mooi het gesprek komt op gang en zet mensne aan het denken.
    wel raar dat er zonder toestemming uitspraken uit persoonlijke mails gedropt mogen worden

  19. sandy zegt :

    wat is de bedoeling van deze site?
    naar mijn mening komt er geen echt doel naar voren
    behalve mensen te bekritiseren en te kakken te zetten.
    Gods wil?
    ik weet het niet…ik dacht liefde overwint en bedekt vele zonden.
    zo staat het geschreven in het woord van God
    daar ging de mail over.
    heb lief!!! zegen je vijanden enz.

  20. sandy zegt :

    wie de Geest van God heeft verstaat wat God wil zeggen
    wie de geest van de wereld heeft, begrijp NIKS van wat God wil zeggen/doen

    de Geest van God bind samen
    de geest van de wereld heeft zaait alleen verdeeldheid

    ik bid dat God de geestelijke ogen opent van ieder die dit leest
    in Jezus naam

  21. sandy zegt :

    @meded bedankt jij hebt de boodschap verstaan

  22. Eli zegt :

    OMG! Ik hoopte zo dat dit onder ‘satirische nieuwsdienst’ zou staan. Niet dus.

  23. Vertue zegt :

    Al zou het niet eens helemaal kloppen dan nog is het een oproep tot gebed. Maar ik ga er zelf altijd vanuit dat de berichten die ik krijg betrouwbaar zijn, want ik ben niet zo van de doorstuurberichten tenzij het klikt met mijn overtuiging.

    Dit lijkt bijna symptomatisch voor de hele hypercharismatische stroming, en als ik eerlijk ben ook voor de evangelische. Elk bericht is waar als het met mijn overtuiging overeenkomt. Zo blijven die emailhoaxes dus in leven…

  24. Roberto zegt :

    @Vertue ik vind het ook treffend hoe die informatie (in dit geval) in eerste instantie verpakt zit in de preek waar Sisa naar verwijst; allemaal vaagheden die niet tot doel hebben om precies te vertellen welke politicus nu met welke charismatische grootheid heeft gesproken, maar de boodschap lijkt veel meer te zijn dat God zich bemoeit met belangrijke NLse politici en dat het zin heeft om daarvoor te bidden. Wat ‘wij’ erin lezen is niet wat de charismatische toehoorder erin hoort. Intussen slingert de voorganger hiermee wel een opzienbarend verhaal de wereld in, mogelijk voorzien van allerlei onjuistheden en insinuaties.

    Bijzonder wereldje blijft het toch, dat charismatisch christendom.

  25. dreemobiel zegt :

    Huh, maar als Geert W zich bekeert, wordt hij toch net zo links als (mijn) Jezus? Geen probleem dus! ;)

  26. Ruitje zegt :

    Gerard de Groot gelooft in de ‘seven mountains’ theologie (Dominion). Christenen moeten invloed krijgen in alle aspecten van de samenleving en in de politiek om de wereld te transformeren. Enge ontwikkeling als Gerard en MvdS (die ook die leer aanhangt) met Wilders in contact komen, hier zie je de ‘politieke agenda’ van de Revival Alliance Nederland. Lijkt een beetje op wat er in Amerika aan de gang is rond Rick Perry en de kliek met Cindy Jacobs.

  27. rob zegt :

    @Ruitje
    Waarom zo bang voor “die invloed”

    Als Geert in de ban raakt van TRIN, schudt, stuitert en soakt hij straks door het Binnenhof.
    En wordt dan echt niet meer serieus genomen :)

    Ik zie het meer zo dat Wilders zijn claim in deze regering niet waar kan maken, zoals TRIN hun claims ook niet waar kunnen maken.
    Als de recessie doorzet, en de goede antwoorden blijven uit, dan is het Nederlandse volk ook niet tevreden over een PVV.
    Einde verhaal.

  28. scherpslijper zegt :

    Wat mij altijd weer opvalt, is dat de charismatischen onkritisch zijn ten opzichte van de hun leidslieden, maar altijd kritisch zijn ten opzichte van de mensen die wat nuchterheid aan de dag proberen te leggen.

    @Vertue

    Maar ja, onnozelheid is niet verboden ;)

  29. scherpslijper zegt :

    @Rob

    Dus soort zoekt soort

  30. Pittig zegt :

    @ Sandy

    wat is de bedoeling van deze site?

    Om leugens aan de kaak te stellen, soms op een humoristische en soms op een journalistieke manier

    naar mijn mening komt er geen echt doel naar voren

    Als je het aankaarten van leugens en grote problemen als “geen echt doel” ziet, dan heb je gelijk.

    behalve mensen te bekritiseren en te kakken te zetten.

    En daarin volgt Goedgelovig Paulus, zoals die schold op de dwaalleraren en hen zwaar bekritiseerde…
    En Jezus, zoals die bepaalde Farizeeën volledig “te kakken zette”.
    En Elia…
    En Elisa…
    En Petrus…
    En…

    Gods wil?

    Meer Gods wil dan het rondbazuinen van leugens.

    ik weet het niet…ik dacht liefde overwint en bedekt vele zonden. zo staat het geschreven in het woord van God

    Een paar vragen:

    1. Waar staat dat zo geschreven? En wordt jouw uitleg er ook mee bedoelt?
    2. Moet de liefde ook zonden bedekken als er geen berouw is over die zonden en ze erin volharden? Zullen we anders alles wat er in de wereld gebeurt maar met liefde bedekken?
    3. Enne… als jij het “mensen bekritiseren en te kakken te zetten” als naar (zonde) ervaart, waarom bedek jij het dan niet zelf met liefde? Waarom ga jij hier mensen bekritiseren? Waarom ga jij hier mensen met de bijbel om de oren slaan? Doe eerst zelf wat je van anderen vraagt? Zo staat het toch geschreven in het woord van God? Anders kom je nog erg hypocriet over…

    daar ging de mail over.
    heb lief!!! zegen je vijanden enz.

    Mooi! Maar moeten we dan alle leugens maar goedkeuren?
    Als iemand in één mail één waarheid en tien leugens verkondigt — mag je dan niet meer op die leugens ingaan, omdat er toch een waarheid in staat? Ga je zo ook om met de mails van moslims en atheïsten? Als er in hun mails één waarheid staat, dan moet je de rest maar in liefde accepteren?

  31. rob zegt :

    Welke regering heeft de euro ingevoerd? Welke regering heeft goed gevonden dat we toetraden tot de EU?
    Welke partij heeft het beleid neergezet rondom de invoering van de DZP’s?

  32. rob zegt :

    @Scherpslijper
    Inderdaad in meerdere opzichten :(

    @Pittig
    Toch altijd wel nobel van je dat je probeert om de fervente TRIN aanhanger wijsheid bij te brengen , het zal toch een keer succes hebben :)

  33. vertue4 zegt :

    Wat is er mis met het ‘invloed hebben’ op de regering? Diverse kerkelijke organisaties zijn gesprekspartner voor de regering. Zo spreekt het kabinet regelmatig met een afvaardiging van diverse kerken (Raad van Kerken, SKIN (migrantenkerken). Zie bijvoorbeeld hier

  34. Ruitje zegt :

    @rob, ik ben er niet bang voor maar vind het intriest.

    @vertue, er is niks mis met invloed gesprekken voeren met de regering maar de groepen die jij noemt zijn duidelijk anders dan TRIN en consorten.

  35. geertje zegt :

    @Ruitje,

    Dus iedereen mag invloed hebben/zoeken behalve Trin?

  36. Ruitje zegt :

    @Geertje, TRIN mag het best zoeken maar het lijkt me minder prettig als je weet wat hun drijfveren zijn.

  37. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Reactie van Richard Zijlstra namens Jan Zijlstra:

    Jan Zijlstra was mede-uitgenodigd voor een besloten wederzijds oriënterend kennismakingsgesprek, zoals politieke partijen vaker maatschappelijke vertegenwoordigers uitnodigen om te vernemen wat er leeft in Nederland. Gezien het besloten karakter doen wij geen enkele mededeling over de vorm en inhoud, wij hechten eraan ons te houden aan afspraken. We distantiëren ons daarom van de email van een ene Sisa en aan haar mogelijke bron.

  38. Roberto zegt :

    Distantiëren? Die mevrouw vertelt wat ze in de preek hoort, moet je je daarvan distantiëren?

  39. scherpslijper zegt :

    De zuinige reactie van Zijlstra c.s. is opvallend. MvS bazuint het kennelijk wel direct rond.

  40. wateenzooitje zegt :

    @ Geertje. Het probleem is niet dat Trin geen invloed mag gaan uitoefenen. Het probleem is dat organisaties, die gebaseerd zijn op Dominionism theologie, een potentieel gevaar kunnen vormen. Vaak kunnen deze instanties niet tegen kritiek ook al kun je het bijbels staven. Vaak worden deze mensen bestempeld als Haters. Sites als Goedgelovig en andere sites worden door hen als extreme criticasters gezien en als het aan hun had gelegen, gelijk gesloten. De kans bestaat dat, iedereen die niet hun wijze van christen zijn navolgen, gezien worden als ketters. Waarom gaat Trin of andere charismatische organisaties niet de dialoog aan, of het nou ongelovigen of andere christenen zijn.

    Waarom gaat een organisate als Trin zich zo in nevelen hullen wat betreft hun acties in Birma, de Heaven on Earth conferenties, de financiële boekhouding etc. Waarom zou je het zo allemaal moeten verbergen. Dat roept toch vraagtekens op. En daarom vind ik het eng als zo’n organisatie invloed zou krijgen in de politiek. Of het nou met Wilders is of een ander invloedrijke politiek figuur. Stel dat Palin president was geworden en een van die zgn. ‘profeten’ had gezegd dat Palin bommen moet gaan gooien op bv. Iran omdat God dat wil en zij daarin voorspoedig zal zijn. Dan heb je toch de poppetjes aan het dansen en een 3e wereldoorlog ontketent, omdat zo’n ultracharismaniac dit zogenaamd van God zelf had gehoord.

    Dominionism leert ons dat Jezus alleen terug kan keren als de wereld voor Christus is gewonnen. Dus, de Almachtige Zoon van God, de Koning der Koningen is gebonden aan het feit dat Hij niet terug kan komen omdat Zijn kinderen zelf nog niet een Dominion voor Hem op deze wereld hebben gecreëerd? Wat is dat nu voor een vage leer.

  41. Marion zegt :

    Goed gelovig ga zo door! Stel het aan het kaak, en laten we alles toesten met het woord, ook de uitspraken van bepaalde christelijke leiders in Nederland!

  42. albert zegt :

    @ wateenzooitje, op 23 november, 2011 om 7:13 pm zei:

    “Wat is dat nu voor een vage leer”.

    Geheel mee eens. Zeer, zeer vaag dat ‘Dominionism’. Wat mij betreft appelleert het aan menselijke hoogmoed en is het een vorm van onbegrensde en misplaatste zelfoverschatting.
    Alsof wij in staat zijn een werkelijke vrederijk te realiseren.
    Eng…..en vre-se-lijk naïef……. :(

  43. geertje zegt :

    @wateenzooitje en albert,

    Zo vaag is het niet. Het komt rechtstreeks uit de Bijbel (Genesis 1:28) en wint snel aan aanhang en populariteit.

    zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Dominion_Theology

  44. lucky zegt :

    @Geertje

    Ja, geweldig! Een theologie ontwerpen op basis van èèn tekst uit (notabene) Genesis 1. Dat kan ik uiteraard ook!

    En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
    En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.

    Op basis van maar liefst twèè teksten maak ik hier de _uiteraard rechtstreeks uit de Bijbel volgende_ opzienbarende theologie van .. tada! .. het deistisch antropocentrisme! Waarbij ìk natuurlijk altijd gelijk heb, als Gods gelijke! Theologie was nog nooit zo leuk! Oeps, wie was Jezus ook al weer? Uhh?!

  45. vermeer zegt :

    Alle dwaaleren die er geweest zijn komen rechtstreeks uit de bijbel. De verdediging van de holocaust was gefundeerd op een bijbeltekst (Zijn bloed kome over ons en onze kinderen), net als de kruistochten, de slavernij (het vervloekte geslacht van Cham), de apartheid, en wat hebben we allemaal nog meer voor ellende in de afgelopen eeuwen gehad in het westen. We hebben niet voor niets een heel boek gekregen om onze theologien aan te toetsen. Is antisemitisme houdbaar in het licht van Romeinen 9-11? Is de slavernij verdedigbaar in het licht van Paulus pleidooi voor Onesimus? Is de dominion theologie houdbaar als je de rede van Jezus over de laatste dingen leest, of het boek openbaringen? Ja, er zijn allerlei interpretaties mogelijk over de eindtijd, maar het lijkt me vrij duidelijk dat de laatste dagen tijden zullen zijn van chaos en ellende en niet van een bijna volmaakte global community, die alleen nog wacht op de komst van Christus.
    En verder sluit ik me aan bij de woorden van Albert. Het is vreselijk naief. Alsof we mensen door politieke macht het paradijs op kunnen leggen.
    In Nederland zijn ultra-charismatische groepjes moeilijk serieus te nemen. Ze blunderen, ze draaien, ze scheuren, ze rennen achter alle trends aan, ze vallen voortdurend door de mand, ze nemen zichzelf veel te serieus en lopen naast hun schoenen. In Amerika hebben dit soort groepen echter verschrikkelijk veel geld en daardoor politieke invloed. En dat vind ik ook wel eens eng. Want als ze echt gaan pogen een paradijs op aarde te realiseren… Dat is in de geschiedenis nog nooit goed afgelopen.

  46. aafke zegt :

    @lucky :-D :-D
    Op basis van die tekst in Genesis 1:28 wordt het niets meer met het Christendom, nu in ons werelddeel de bevolkingsgroei geleidelijk afneemt en in bijvoorbeeld het Hindoeïstische India de groei gestaag doorgaat.
    Was die goeie ouwe dorpspastoor er nog maar om ons te wijzen op het belang van veel nakomelingen……
    Nee, die Dominion Theologie is gedoemd te mislukken.
    Ik word lid van het Wereld Natuur Fonds om te heersen over de vissen en de dieren…

  47. Bram zegt :

    Helaas kunnen we niet verwachten dat ze de ogen van Geert WIlders zullen openen, al komt dat misschien wel op de website…..

  48. rob zegt :

    Er staan grote belangen op het spel!
    Nederland staat aan de vooravond van een echte doorbraak!

    http://stripgenerator.com/strip/591433/de-droom-van-jan-en-mattheus/#share

  49. aafke zegt :

    @rob
    You are great….! :-D

  50. rob zegt :

    @Aafke
    I know … :)

  51. Ruitje zegt :

    @albert, het is inderdaad pure hoogmoed wat de dominionisten drijft. Zij zullen het koninkrijk gaan vestigen, en dan pas mag Jezus terugkomen.

    Doet me een beetje denken aan het verhaal van de toren van Babel. Ook daar was hoogmoed en macht de drijfveer.

  52. endee zegt :

    Misschien is het stemgedrag een voorbode van een verdere smaenwerking?

    http://www.nd.nl/artikelen/2011/november/24/een-op-tien-evangelischen-kiest-pvv

    (let op betaalmuur)

  53. Wilfred zegt :

    @Vermeer: “We hebben niet voor niets een heel boek gekregen om onze theologien aan te toetsen.”

    Is dat niet deel van het probleem?

    “Is de slavernij verdedigbaar in het licht van Paulus pleidooi voor Onesimus?”
    Zeker. Paulus wilde Onesimus gewoon als helper voor zichzelf.
    En met een beroep op 1 Kor. 7 (‘iedereen moet blijven in de roeping waarin hij geroepen is’) is het in stand laten van slavernij heel goed te verdedigen…

  54. d zegt :

    Wat Sandy zich afvraagt, vraag ik me ook steeds meer af. Gaat het om satire of enkel om frustratie, die geuit wordt in minachting en met de ander belachelijk maken. Is dit satire?

  55. wateenzooitje zegt :

    @ Geertje. Geloof je dit nu écht zelf. Dan heb ik een aantal vragen voor jou. Als Dominionism een waarheid is die werkelijkheid word, hoe verklaar je dan dat de Here Jezus, de apostel Paulus en de profeet Daniël hebben geschreven dat er juist een grote afval komt en we als christenen juist barre tijden tegemoet gaan zien. Als Dominionism werkelijkheid word, hoe kan de Anti-christ zich dan manifesteren daar de Here Jezus voortijdig, door de super ultrachristenen, naar beneden is getrokken door, de door hen gecreerde paradijs op aarde. Als Dominionism schermt met 1 tekst uit Genesis, hoe gaan ze dan om met de teksten uit Openbaring en Daniël die een zware toekomstbeeld beschrijven. Lijkt mij interessante stof om zelf over na te denken.

  56. d zegt :

    Als je op een christelijke politieke partij stemt, doe je toch ook al een beetje aan dominionism? Alleen is de afloop dan niet gegarandeerd succesvol.

  57. Wilfred zegt :

    @wateenzooitje: Google eens op preterism. Misschien kom je dan een eind op weg met je vragen. Niet iedereen leest nl. de bijbel met een (post-)tribulationistische bril…

    Tom Wright geef in zijn boek Jesus and the Victory of God vrij aardig aan hoe je die teksten uit de evangelien ook kunt lezen. En als je wat googelt zult je ook wel andere preterristische schrijvers kunnen vinden. Als je je daarin wilt verdiepen tenminste. Je kunt dat soort visies ook gewoonweg zonder de argumentatie te bekijken aan de kant schuiven natuurlijk…

  58. klaas1239 zegt :

    gewoon valse leer dus

  59. Ruitje zegt :

    @wateenzootje, ook Jezus schetst een ander beeld dan de aanhangers van Dominion Theologie die denken dat alles beter wordt… Matt. 24, Lukas 21.

  60. geertje zegt :

    @wateenzooitje,

    Ik ben geen echte aanhanger van de dominion theologie, maar ook geen aanhangers van de felle bestrijders daarvan. Wat ik signaleer is dat de dominion theologie uitgaat van een optimistisch toekomstbeeld, een grote rol van de kerk in Gods plannen, een actieve houding van christenen, het idee dat God sterker is dan de satan en last but not least een andere Bijbeluitleg. In hun Bijbeluitleg zijn de voorspelling van o.a. Daniel en Openbaring bedoeld voor de eigen tijd en al uitgekomen in die tijd. Bij Daniel was dat de tijd van de Maccabeeen en bij het boek Openbaring de tijd van de Romeinse onderdrukking. Ook kan Matt. 24 geplaatst worden in de historische context van het jaar 70 AD. Het idee om alle Bijbeluitleg naar de toekomst te verplaasten is ook niet mijn kopje thee en getuigd over het algemeen van weinige kennis van exegese en hermeneutiek. Heb je een achtergrond bij de Vergadering?

  61. Pittig zegt :

    @ d

    En als het over Palin gaat: Liever deze vrouw dan Obama met zijn D66-ideeen. Alsof de wereld daar beter van wordt. Progressieven leggen hun wil ook op aan anderen. Onder hun leiding verwordt een land in het ergste geval tot een goddeloze dictatuur. Wel eens goed in de ideeen van zulken verdiept?

    Liever Palin dan Obama? :D

    Want Palin legt haar wil niet op? Zij staat heel erg open voor andere ideeën en wil altijd samenwerken? Zij komt op voor de mensen die het moeilijk hebben en zo kwetsbaar zijn, zoals de miljonairs, de oliebaronnen, de wapenbezitters, de fundamentalistische christenen?

    Zij heeft tenminste uitgebreide kennis van buitenlandse politiek? En ze houdt zich continu op de hoogte van allerlei nieuws? :D

    En vind jij Obama dan leiden tot (in het ergste geval) een goddeloze dictatuur? Is Obama geen christen dan?

    Ik heb me dus goed in die ideeën verdiept. En ik heb elke dag en op elk moment liever D66 dan de SGP! :)

  62. klaas zegt :

    Het CIP geeft het ND als bronmelding!

    http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=25844

  63. Pittig zegt :

    @ Klaas

    Maar er staat onder het CIP stukje dat het van de IKON komt… :)

    Dus voorganger in Drachten vertelt erover in preek.
    Dan Sisa in gebedsbrief.
    Dan GG op haar website.
    Vervolgens neemt het ND het over.
    Daarna neemt de IKON het over
    …en dan neemt het CIP het weer van de IKON over.

    Het lijkt wel een estafette!

    Maar de CIP is dan ondertussen zesdehands?

    Gelukkig is er kopiëren en plakken, anders had het bericht er heel anders uitgezien tegen de tijd dat de vierde het doorvertelt…

    En gelukkig heeft GG het onderzocht, anders was er uiteindelijk op CIP gegarandeerd allemaal onzin verschenen.

  64. klaas zegt :

    @Pittig,

    Is het niet gewoon handiger dat er uiteindelijk maar 1 website overblijft die al het (gristelijke) nieuws brengt? Een soort monopolie positie dus. Dit om vervorming in het doorgeven te voorkomen. En wie kan dat betr doen dan Goedgelovig.nl?

  65. Pittig zegt :

    @ klaas

    Inderdaad! :)

    Zo krijg ik ook het meeste nieuws uit Engeland via Mock the Week en het meeste nieuws uit de VS via The Daily Show

  66. Pittig zegt :

    @ d

    Je bent zeker ook helemaal pro Michelle Bachmann?

    Hier een hilarische sampler van haar ‘christelijke’ overtuigingen en gigantische missers.

    http://www.thedailyshow.com/watch/mon-november-21-2011/on-topic—gop-presidential-candidates—michele-bachmann

    Kijk ook naar de andere filmpjes over christelijke Republikeinse presidentskandidaten.

  67. rob zegt :

    Ik vraag me af hoe de aanhangers van de dominiontheologie hun gebeden verhoord zien.
    Jezus spreekt ook niet bepaald positief over het toekomstbeeld aan het eind der tijden.
    Of denken ze dat Jezus in een schoon bedje gelegd wil worden tegen de tijd dat Hij terugkomt.

  68. Wilfred zegt :

    @Rob: Ik ken de dominiontheologie niet, maar de visie dat Jezus (nou ja, de evangelisten) het wel over ‘het einde der tijden’ als iets dat voor ons nog in het verschiet ligt moet(en) hebben, lijkt me te kort door de bocht. Het preterisme heeft m.i. best goede papieren.

    Het andere uiterste van de dominiontheologie (zoals ik die uit de reacties begrijp) is een visie waarin Jezus bij zijn terugkomst met een toverstafje zwaait en … hoepla: alles kwam zo weer goed. Alle natuurvervuiling, opwarming van de aarde, alle wereldproblemen, poef: opgelost! Lijkt mij ook wat vergezocht…

  69. Ahuvah zegt :

    Van contact met M vd S wordt niemand blij, de man kan niet eens eerlijk zijn over zijn eigen naam (Matthieu en NIET Mattheus) èn hij brengt een dwaalleer!!! Hij heeft minder dan 0,0 % Bijbelkennis en kan beter maar weer gaan varen! J S P heeft (volgens eigen zeggen) ‘een hart voor moslims’, en probeert deze in Rotterdam ook te bereiken voor de Jezus van Rome. Geen types waar Geert blij van zou moeten worden, noch kan hij er iets van leren! Deze mannen dienen de YHWH van Israël niet!
    OM TZIYON’S WIL NIET ZWIJGEN!!!

    Ahuvah

  70. hansworst zegt :

    Hij heet echt Mattheus en niet Matthieu…

  71. Onno zegt :

    Brrr, echt griezelig dit. Of ben ik nou alweer te kritisch en moet ik uit liefde de andere kant op kijken en me geen zorgen maken over waar dit toe kan leiden?

    Geert Wilders en zijn alliantie met charismanische en charismagische dwaalprofeten. Een met menselijke inspanning tot uitvoer brengen van profetieën en “Dominion Now” theologie en Jan Zijlstra laat zich ook al steeds meer meeslepen. Niet zozeer baseer ik dat op deze gebeurtenis omdat meegaan op gesprek bij Geertje niet gelijk impliceert dat je MvdS een warm hart toedraagt maar wel de samenwerking op andere momenten zoals de laatste Zijlstra campagne in Harderwijk met medewerking van TRIN.

  72. Bozo zegt :

    @ Onno: Zijlstra campagne Harderwijk is in samenwerking met Arch, Christengemeente Sefanja en Evangelische Gemeente Harderwijk. Als de PKN, GKV, baptisten, of een ander zoals Zijlstra dat noemt “filiaal” hem uitnodigt, komt hij ook spreken. Dus een wel iets te makkelijke conclusie.

  73. gerda zegt :

    al die pinksterleiders zijn in het dagelijks leven totaal mislukt als mens. dit compenseren ze nu door demagogische te krijsen en de boel te besodemieteren.

  74. rob zegt :

    @gerda
    jij bent gelukkig niet totaal mislukt :)

  75. biblo zegt :

    daarom ga je ook op blogs lopen trollen, omdat je zo’n mooi en geslaagd leven hebt :-D

  76. Bozo zegt :

    inderdaad gerda, participeren op GG? dan heb je toch geen leven… ben ook zeer benieuwd naar je onderbouwing, en graag ook als bijlage jouw cv

  77. Onno zegt :

    @Bozo,

    PKN, GKV, baptisten zijn geen zeer omstreden sektes waarvan onder andere bewezen is dat ze het niet zo nauw nemen met de waarheid.

    Is dat dan niet een beetje knollen met citroenen vergelijken?

    Juist doordat zovelen maar blijven samenwerken met dubieuze clubjes, kunnen ze groter worden en aan populariteit en vertrouwen winnen en meer mensen misleiden.

  78. Bozo zegt :

    @Onno, vroeger was het ook ondenkbaar dat de pinksterbeweging en de PKN, GKV, baptisten samenwerkten. Er werd toen ook niet zo heel prettig over elkaar gedacht/gesproken. Dus de vergelijking gaat wel degelijk op. Dus wie weet dat TRIN en GG elkaar ooit eens in de armen sluiten.

  79. peter zegt :

    wat een stelletje galbakken zijn jullie, zeg.

  80. aafke zegt :

    De gulden komt mogelijk terug.
    Mattheus van der Steen heeft grote invloed!

  81. goedgelovig zegt :

    @aafke: In guldens brengen de collectes een keer zoveel op.

  82. aafke zegt :

    @GG
    Kijk dat noem ik een effectief geloofsleven…
    Een dubbele portie van de tienden..

    Halleluja!

  83. Wilfred zegt :

    @Aafke: Doet sterk denken aan het mannawonder voor de sabbat! Er is dus een duidelijk bijbels precedent om terug te keren naar de gulden… ;-)

  84. aafke zegt :

    Zie je wel, het is waar…!

  85. Joost zegt :

    GG
    volgens mij zal een collecte in guldens juist minder dan de helft opbrengen.
    joost

  86. goedgelovig zegt :

    @Joost: Dat is inderdaad niet uit te sluiten…

  87. aafke zegt :

    @GG
    Jullie zijn het levende bewijs:
    Als de mensen gaan nadenken neemt hun geloof af….

  88. Jan Prins zegt :

    Dit Israëls is in het natuurlijke de meest vreselijkste schurkenstaat die er is en in geestelijk opzicht is het het voorportaal van de afgrond. Amen.

  89. peter zegt :

    Afschaffen die voorganger die een anti Israël stemming kweekt. Het Israël van nu is niet slechter dan de gemiddelde democratische natie. Met dit verschil dat wij het vuile werk door anderen op laten knappen. Aanbeveling; een reisje Israël, Saoedië, Noord Korea, Iran, Turkije, Mexico en de VS, waar meer mensen in de gevangenis zitten dan dat er aan een universiteit studeren.
    En vergeet niet dat de geschiedenis van NL evenzeer met bloed geschreven is. Waar denk je dat je onze rijkdom aan danken?

  90. joost zegt :

    jan prins

    Dit Israëls is in het natuurlijke de meest vreselijkste schurkenstaat die er is en in geestelijk opzicht is het het voorportaal van de afgrond

    Gesproken met kennis van zaken door iemand die op beide plaatsen lijfelijk aanwezig is geweeest.?
    joost

  91. joost zegt :

    peter
    een anti-stemming tegen wie dan ook maken is altijd verkeerd.
    Maar ik denk dat er in alle landen en onder alle volkeren goeden en slechten zijn en ik geloof niet dat er ook maar één volk is dat kan zeggen dat het geen bloedig verleden heeft.
    joost