Getest: Herziene Statenvertaling

Eind 2010 verscheen de Herziene Statenvertaling (HSV), een tekstuele herziening van de Bijbel van ‘orthodox Nederland’: de Statenvertaling. Nu is ook een editie met de psalmen (berijming van 1773) en gezangen verschenen, geschikt voor gebruik in de eredienst. Het wordt daarom wel tijd om die HSV eens te gaan testen. Is hij handzaam genoeg voor de kerkgang?

Voor iedereen die lopend naar de kerk gaat, is het goed om te horen dat de HSV minder dan 400 gram weegt en dus geen zware last is. Het nadeel daarvan is wel dat de bladzijdes flinterdun zijn. De psalmen-editie meet 9,6 bij 15 cm en is dus zeer handzaam. De Bijbel past gemakkelijk in een (hand)tas.

De HSV is ook handzaam genoeg voor mensen die op de fiets naar de kerk gaan. De Bijbel past gemakkelijk onder de snelbinders en dus kan men met twee handen aan het stuur fietsen.

Er zullen ook mensen zijn die met de auto naar de kerk gaan. De HSV past met gemak in het handschoenenvakje.

Goedgelovigen nemen de HSV vast niet op zo’n standaard manier mee naar de kerk. Wat is de meest creatieve manier om een Bijbel mee naar de dienst te nemen?

17 Reacties op “Getest: Herziene Statenvertaling”

  1. joyce zegt :

    op je mobiel

  2. Hendrik zegt :

    Laten liggen in het vak van de kerkbank bij je vaste zitplaats.

  3. sluwo zegt :

    ik draag hem altijd bij me in mn hart, maar da’s vast heel pinkster…

  4. citroenboom zegt :

    Op mijn voorhoofd gebonden. Ben een beetje orthodox.

  5. TommyLee zegt :

    Dienst, welke dienst??

  6. Pittig zegt :

    Ik leg hem altijd in het nachtkastje van mijn hotelkamer!

  7. Pittig zegt :

    De Bhagavad Gita is trouwens veel handzamer dan de bijbel…! ;)

  8. Hendrik zegt :

    De HSV is inmiddels trending op Twitter (Nederland)!

  9. Meded zegt :

    Meenemen? Je bedoelt dat die dingen die altijd op de beamer staan ook in een echt boek gebundeld zijn?

  10. Flipsonius zegt :

    Nog handzamer is een spel kaarten..

  11. Sermon zegt :

    ik geleuv dat dit het enige boek ter wereld is wat je dichtgeslagen en opgeborgen moet houden, niet?
    Zo te zien aan de plaatjes van de handleiding

    @Flipsonius
    weer kneitergoed gevonden van je!!

  12. 2eHans zegt :

    Haha, ouderwetse humor! Goed bedacht weer.

    Persoonlijk nam ik ooit mijn Bijbel mee in mijn jaszak van mijn lange winterjas (tot aan de knieën), totdat de voering er mee uitscheed.
    Ik kan je vertellen dat een Bijbel in je knieholte erg lastig fietst

  13. andries zegt :

    Ik leg hem altijd in de open-haard of op de barbecue!

  14. pijpkaneel zegt :

    Ik bind mijn vetlederen Statenvertaling van dik 20 kg met goudbeslag altijd op de imperiaal. Hij past niet in mijn Fiat600.

    Door al het goudstof dat eruit waait, trek ik een evangeliserend spoor naar de kerk. Zo heb ik reeds mijn duizenden verslagen.

  15. bramvandijk zegt :

    Nee… zou het? Is onze andries, gezegend zij zijn naam, na zijn afscheid van GG bij godvoordommen gaan rondhangen?

  16. Sermon zegt :

    Bram, ik ben ook flebbergested.
    Ik roep hem net aan in een andere topic
    http://goedgelovig.wordpress.com/2011/04/26/ontvang-het-extra-mate-mirakel/#comment-106164

    en tref hem nu hier aan
    huh!?
    Blij! (?)
    Is het inderdaad us Andries?!

  17. Juistja zegt :

    Ik vind het kleurtje van de HSV veel te opgewekt.