Goedgelovig is Robin Hood

robin_hood_s2aSteel van de rijken en geef het aan de armen! Ik hou van Robin Hood, Merlin, Ivanhoe en meer van dat soort verhalen. Wat mij altijd aanspreekt is dat de rollen zo duidelijk verdeeld zijn. Goed en Kwaad, Elite en Volk. Neem nou Robin Hood. Een klassiek (verzonnen) verhaal. Er is een goede koning die nu even weg is, maar die spoedig terug komt (klinkt bekend hè). Zijn waarnemer is broer prins John, een zelfgerichte, onzekere, machtsverslaafde man die het systeem uitbuit en geen oog heeft voor de mens. Toon je niet het juiste respect of betaal je niet, dan word je simpelweg uit de weg geruimd door zijn sheriff.

Door: Don-Key-Shot

Robin Hood is lang weggeweest op kruistocht naar het Beloofde Land. Bij terugkomst komt hij erachter dat de waarnemer van Koning Richard het systeem misbruikt om zelf rijk te worden, en het volk uitbuit in de naam van de koning en de wet. Robin Hood, zelf ook van adel, pikt dit niet! Hij besluit om met een paar kornuiten de rijken te beroven en het geld aan de armen te geven. Eigenlijk breekt Robin Hood de wet, maar hij breekt liever de wet zodat hij het volk kan redden dan dat hij zich aan de wet houdt en het volk verder de vernieling in helpt. Wil je het hele verhaal eens bekijken, dan is ‘Man in Tights’ een aanrader. Of voor de serieuzeren onder ons de stoere Robin Hood BBC-serie. Seizoen 1 is nu voor 10 euro verkrijgbaar bij Bart Smit.

Robin Hood heeft ook een pater die hem helpt. Een pater in oude vodden die zijn Bijbel en De Boodschap begrijpt. Maar er zijn ook andere ‘geestelijken’: bisschoppen en kardinalen die zich scharen bij de koning en de rijken. Die zelf een stand hebben die ze overeind willen houden. Die hun luxe kerkleven gewend zijn geraakt.

De wereld is niet veranderd…

Hoeveel is er veranderd sinds dit verhaal werd opgeschreven om aan kinderen uit te leggen hoe de misstanden tussen adel en werkvolk zijn ontstaan en in stand worden gehouden? Wie zijn de huidige koningen en hertogen? De bankiers, die met hun misdaden, bonussen en leningen aan arme mensen nog steeds ongestraft door kunnen werken? De politici, die na het falen van beleid en het vergooien van geld en levens met een simpel excuus via de achterdeur een topfunctie in een bedrijf kunnen krijgen? Directeuren van instellingen, die met hun dikke BMW met chauffeur over kinderen, verstandelijk gehandicapten en andere zwakkeren in de samenleving vergaderen alsof het vee is? Wie zijn hun kardinalen? De bewegingleiders, die met hun preken over voorspoed voor ons Afrika en India gaan redden van hun ongeloof in voorspoed en eigen kunnen?

Kastelen van glas, beton en ijzer. Paarden van het merk BMW, Mercedes en Lexus. Toernooien in de vorm van conferenties, G8-meetings, golf, en ontspanningsreisjes naar Canada. Wie durft nu de kruisboog op te nemen en ten strijde te trekken tegen de adel en haar kardinalen met hun mooie ringen en gouden mijters?

Voor de armen het lijden, voor de rijken de aflating

Kom in een arm gezin eens aan met een mooie theologische boodschap van voorspoed. Wat? Heb je geen eten deze week? Ooh, dat komt omdat je je tiende niet betaalt. Wat? Heb je geen werk? Hoe zit het met de zonde in je leven. Ooh, je hele gezin is aan aids overleden. Lastig… Nou eeeh tja… Ooh, je bent arbeidsongeschikt. Nou dan bidden we voor genezing. Lukt niet… mmm… niet genoeg geloof denk ik. Tja, de zegeningen blijven uit omdat je er niet voor gaat staan. Je moet het ook claimen! Je stinkt een beetje. Kun je je niet wassen voor je naar de kerk komt. Ooh, je woont op straat… tja da’s lastig.

Naast het feit dat het wetenschappelijk-economisch niet kan, alle gristenen stinkend rijk, is het ook niet de boodschap van Jezus. Lees Mattheüs 6 en Handelingen maar eens door.

Maar ja, als ik in een groot huis woon, rijk ben en alles heb, wil ik niet in een kerk die mij steeds vertelt dat onze plek is naast de minste, de arme, de dorstige, de gevangene. Nee, die willen we wel helpen maar daar huren we iemand anders voor in. Een soort gristelijke Rotary. Heeft iemand wel eens bedacht dat aflaten hier veel van weg hebben? Mijns inziens is de voorspoedtheologie niet veel meer dan een moderne versie van de aflating, waar je de geestelijke een ‘boete’ betaalde om van je zonden af te komen. Moderne theologische misleiding met mooie vleugjes hindoeïsme (reïncarnatietheorie gemixt met voorgeslachtzonde) en ook boeddhisme (karmatheorie gemixt met ‘geef en ge zult gegeven worden’) en nog een paar van dat soort overlaps.

Geef mij dan maar de oude pater met zijn vodden. Wist je dat in het vroege Leger des Heils er geen tapijt in de kerk lag maar houten vloeren? Na elke dienst werden de banken aan de kant geschoven en werd de vloer gedweild. De kerk was een plaats voor de minste van mijn broeders, de dorstige, de hongerige en de gevangene. De alcoholisten, de daklozen en de armen.

Als kritiek de moderne kardinalen onder druk zet, dan is Goedgelovig de Robin Hood van het moment. Ik denk dat stelen verkeerd is. Ik denk ook dat teveel zieken en zeiken verkeerd is. Maar ik vind Robin Hood een toffe kerel omdat hij net als Jezus voor de mens kiest (Johannes 8). Met de (kruis)boog van satire en pijlen van kritiek.

robinh

131 Reacties op “Goedgelovig is Robin Hood”

  1. Harnoldus zegt :

    Zo op de vroege zaterdagmorgen vond ik dit een mooi verhaal met een treffende vergelijking.

    Goede opstap voor die past(o)or, dominee, oudste of ouderling die zijn of haar preek nog niet klaar heeft voor morgen.

  2. albert zegt :

    @ Harnoldus

    Poehh, idd prachtig. Zelfs de ‘banner’ schaapjes zwijgen.

    Nu eerst een ‘Dark roast’..(Rob)
    Deze preek hakt er wel in en ik ben errug blij dat ik Volvo rijd. :)

    Uhhh we zijn toch zaterdag vandaag ???

    Dan krijg ik morgen een bonus!!

  3. Hero de Jong zegt :

    Robin Hood, als de strijder tegen het systeem van machthebbers
    en leeraars die elkaar de vette brokken toeschuiven — evenwel …
    de hulp vanuit God is er ook nog >

    2-Kronieken_16:9 “… want des Heren ogen gaan over de gehele
    aarde, om KRACHTIG BIJ TE STAAN, hen wier hart volkomen
    naar Hem uitgaat …”

  4. parel zegt :

    heel,heel herkenbaar……………

    de wereld is niet veranderd; wie zijn hun kardinalen?

    ze zijn hun eigen god

    hun god is hun buik

  5. Ds Dre zegt :

    “Wie zijn de huidige koningen en hertogen?”
    Jij en ik D-K-S. Veilig terug getrokken is ons fort Europa, met de Middelandse Zee als slotgracht waarin “profiteurs en gelukzoekers” mogen verzuipen, zodat ze onze rijkdom niet bedreigen.
    Bij Bart Smit kopen we tegen dumpprijzen ons speelgoed zodat de kinderen daar 12 uur mogen werken tegen een hongerloontje. Kruimeltjes van onze welgedekte tafel.

  6. parel zegt :

    “wat heeft God met ons geld te maken””
    (vandaag op manna)

    de armen het lijden, voor de rijken de aflating,
    heel herkenbaar

    zo wordt ik door de kerk behandeld,
    je situatie is zus en zo?ohh dan zal je wel zo of zo,
    te weinig geloof,vloek/zonde ect. Deutronomium over zegen en vloek werd letterlijk in mn gezicht geslingerd…….alles herkenbaar voor mij ,maar dan wel alles wat over de armen gaat,geen armoede in nederland ?het rijke westen? vergis je niet

    armoede gaat hand in hand met onrecht

  7. Jandev zegt :

    ‘Jot. En wat gaan al de mensen die hier zo trouw 8 keer per dag reageren en overal kritiek op hebben eraan doen?’ denk ik de laatste tijd vaker en reageer dan maar niet.

    Als ik hier af en toe nog wel eens kom, bekruipt me het gevoel dat er hier veel armchaircritici zijn. En nee, gg, niet gelijk weer met de smoes komen dat er bepaalde reageerders zijn die met de poten in de modder staan, dat zal best, maar kunnen de mensen die die als stelselmatig tijdsverdrijf zien hun tijd niet beter besteden?

    Volgens mij wordt de -al dan niet satirische- kloof met alles waar jullie ‘satirisch’ naar kijken steeds groter. Jammer, maar nog wel omkeerbaar!

  8. Harnoldus zegt :

    Goedemorgen Jandev,

    Hoewel ik niet helemaal snap wat je bedoelt, zou ik het fijn vinden als je eens begint met te vertellen wat jij zelf zoal allemaal doet aan de ellende in deze wereld en vanuit welk type stoel jij meent te moeten reageren op de wijze zoals je doet…!

    Ook een fijn weekend toegewenst.

  9. parel zegt :

    zijn we niet gewoon allemaal zelf verantwoordelijk waar en hoe we onze tijd verdrijven………..

  10. nobody zegt :

    wat zijn ze weer lief voor elkaar die gristenen…

  11. parel zegt :

    tijd besteden bedoel ik…..sorry,

  12. parel zegt :

    nog maar een keer,

    blijkbaar is dit onderwerp een heet hangijzer en als het te dichtbij komt…………….

    goed weekend allemaal! :)
    en geniet van de zon ,die is nog gratis ook ;)

    God laat de zon schijnen over rechtvaardigen
    en onrechtvaardigen……………….
    wat een Wijsheid

  13. Jan zegt :

    @ Harnoldus: op een vorige post van jou heb ik lovend gereageerd. Deze reactie op Jandev vind ik beneden alle peil.

    @ Don-Key-Shot: het verhaal van Robin Hood is maatschappelijk kritisch in zichzelf. Zo is het geschreven. Net als verhalen van Oliver Twist bijvoorbeeld. Het dan vertalen en uitleggen als maatschappij-kritisch is een open deur intrappen en haalt de angel, de spanning, uit het verhaal.

  14. nobody zegt :

    @Ds Dre: mee eens. Wij westerlingen hebben zeker geen Robin Hood nodig die onze centjes beschermt.

  15. albert zegt :

    @ Jandev

    Yoghurt!! Helpt echt !!
    Daarna zo’n vrolijk monatoetje en huppakee !!! :)

  16. albert zegt :

    @ Parel

    ver drijven….

    lijkt me heerlijk vandaag op het water :)

  17. rob zegt :

    het gebeurt niet vaak, maar voor een keer ben ik het eens met ds Dre.

    Maar het is een lastig en ingewikkeld verhaal om precies je verantwoordelijkheid te zien in dit alles.
    De onrechtvaardigheid van wereldse systemen, noem ik het even.
    Armen worden uitgebuit en blijven onder de duim van de rijken

    De grap is dat het eigenlijk in elk mens zit, die hertog en die koning.
    Als regeringen zich terugtrekken uit een bananenrepubliek wordt het een zooitje. Of ze moorden elkaar daarna uit in allerlei stammenoorlogen, OF er staat binnen de kortste keer een andere idioot op die zichzelf uitroept tot dictator.
    Toen Suriname het zelf mocht doen , werd het een zooitje.
    Het was voor mij verrassend dat het eigen volk verder ging met onderdrukken.
    In Afrikaanse landen moorden mensen elkaar uit.
    Het probleem zit hem dus niet alleen in de blanke overheersing.

    Conclusie is dat slechtheid in elk mens zit, in elk ras. Ik denk dat we van bijna elk mens een dictator kunnen maken. Als je hem van de wieg tot aan het graf vergiftigd met enge ideeen over macht, en mindere klasse, is succes bijna altijd verzekerd.

    We zitten op deze aardkloot met een aantal problemen:
    1- een mensheid die vanuit zichzelf denkt en egoistisch is
    2- een aarde met beperkte middelen, en een onvoorspelbare natuur.

    Hoe krijg je de boel in evenwicht?
    Waar liggen kansen om iets te betekenen, als individu?
    Geen speelgoed meer kopen bij Bart Smit? Zelf je treintje in elkaar timmeren voor je zoontje? een pop breien voor je dochter?
    Zelf kleding gaan naaien, ipv dat aantrekkelijke voordeel bij C&A te halen?
    Koffiepads kopen v Max Havelaar?
    Meereizen met Mercy ships?
    Alle fondsen steunen die er te vinden zijn?

    Ik weet niet of de kredietcrisis wat dit betreft nu een voordeel zal blijken, of een nadeel.

    De geestelijke kant van het verhaal:
    Het welvaartsevangelie wordt door Don vergeleken met aflaatpraktijken, de kardinalen.

    Leuke vondst!
    Het welvaartsevangelie wordt dan gezien als middel om te verrijken. Als we mensen het Goddelijke trucje leren om voorspoed te verkrijgen, hoeven we niet te delen ut onze eigen middelen.
    Of misschien in beperktere mate.
    In de hoop dat ze binnen korte tijd door de zegen van God selfsupporting worden.

    Ik denk dat het prima aansluit in arme landen.
    Waar mensen bekent zijn met toverij en afgoderij.
    Dit soort evangelie gaat er dan in als zoete koek.
    Het beloofd waar ze naar verlangen.
    Goederen, eten, enz.

    Het welvaartsevangelie zegt dat geld en voorspoed mensen gelukkig zal maken.
    Als we niets tekort komen worden we een beter mens.
    Maar is dat ook zo?

    Ik denk dat wij in tekorten op de proef gesteld worden. Wat doen we ermee?
    Het lijden polariseert.
    Als we minder lijden te verduren krijgen, dan anderen,worden we zelfingenomen.
    En komen we in verleiding te gaan zeggen dat de ander gevloekt is.
    Wij hebben het beter, dus de ander zal wel iets verkeerd doen, het lijden in ieder geval ook aan zichzelf te danken hebben.
    Soms is dat nog waar ook.
    Maar zelfingenomenheid is een ziekte die het slechtst uit te roeien valt.
    Zelfingenomenheid is het grootste struikelblok om navolgers van Hem te worden.

  18. rob zegt :

    God, nou voel ik mij helemaal slecht.
    Ik stuur nooit een kaartje, zelfs niet als mensen dood en begraven gaan worden.
    Ernstig gebrek.
    Van mij moet de wereld het niet hebben.

  19. albert zegt :

    Serieus hier….maar je hebt gelijk Rob.

    Zelfingenomen = een hoge dunk hebben vanjezelf= een overdreven gevoel van eigenwaarde…

    Ja: bukken, herkenbaar……hoewel ik geen Lexus rijdt(slik) :(

    Morgen naar de kerk ! : daar zitten -als het goed is- mensen die ten diepste beseffen dat ze boeven, slechterikken, ouderwetse zondaars, roddelaars zelfingenomen zijn etc etc. Gods spiegel dus.
    Als het goed is: Wij kleiner, Hij groter…..

    Gaan we ook?

  20. rob zegt :

    Ik ben uitgenodigd om naar een baptisengemeente te gaan door een collega, in mijn geboortedorp nb

  21. rob zegt :

    tante wat ben je vreselijk nieuwsgierig

  22. Jandev zegt :

    @rob
    Gelukkig schrijf jij heerlijk beschouwende verhalen, waarvan iedereen weer kan zeggen ‘mee eens, mooi gezegd rob, mee eens’, dat is toch ook fijn dat je mensen daarmee blij kunt maken….

    Ieder zo z’n gave, maar gelukkig dat het ‘m niet zat ‘in de blanke overheersing’, weer wat geleerd!

    He, jasses. Ik heb nu al weer spijt van mijn reactie hier, maar ja, ik voelde me door harnoldus serieus voor blok gezet. Typisch een vrouwenreactie dus. Misschien ben ik wel niet meer het juiste type om hier te reageren, jammer :-)

  23. albert zegt :

    @ Rob

    Leiding :)

    ‘Gods wegen zijn onderdoorgrondelijk..’

    (en Hij heeft humor).

  24. albert zegt :

    @ Jandev

    eerst Yoghurt hè, daarna pas reageren (miniflesje Yakult mocht ook van een andere reageerder).
    We zien het ruim…:)

    Ik vind het eigenlijk wel een frisse wind hier (van jou kant). Blijf on air….(eerst Yoghurt).

  25. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @parel heel erkenbaar. Ik heb in het leger des heils gezeten en werk op een vmbo dus ik kom veel mensen tegen die ook in nld echt armoede kennen.

    @jandev sommige kijken tv of spelen games. Ik blog op gg en schrijf over de dingen die mij raken. Nu toevallig als ik in de trein zit. Ik probeer zo goed mogelijk te leven maar besef me ook dat ik als westerling altijd ergens tekort zal schieten in begrip en toepassing.

    Maar het is interesant om te kijken wie of waar je bent in het verhaal.

    Leuk dat jullie zo losbarsten op mijn schrijven.

  26. rob zegt :

    @Jandev,
    felheid vind ik niet erg beetje knallen mag.
    (van mij)

    Ik vind het allemaal verschrikkelijk ingewikkeld.
    Ik heb sterk het gevoel dat de wereld toch wel in een steeds sneller tempo naar de #$%@ gaat.
    En dat is een goed excuus om de boel de boel te laten.
    Inderdaad in je stoel te blijven zitten en te denken, na mij de zondvloed.

    Dus je hebt mij, net als Dre, wel aangesproken op mijn eigen gemakzucht.
    En dat is niet verkeerd, maar dat is juist goed.

    Het is ingewikkeld, we hobbelen mee in een systeem dat wij normaal vinden. In ons kleine landje, tussen beperkte muurtjes van onze eigen binnenkamer.

    Wat die blanke overheersing betreft:
    Er is wel schuld natuurlijk.
    De bevolking wordt overruled.
    De samenleving zoals die was, wordt platgestampt.
    En daarna wordt die bevolking aan hun lot overgelaten.

    De samenhang die er was is er niet meer, en dus is er ruimte voor machtsovername, recht van de sterkste.
    Zie je ook bij Irak.

    Tegelijk laat het zien dat slechtheid gewoon in elk mens zit, in elk ras, in elke samenleving.
    In de Afrikaanse samenleving, bij primitieve stammen is het ook geen rozengeur en maneschijn.
    Documentaire gezien over het bijgeloof dat men heeft om aids te voorkomen.
    Beenderen van albino afrikanen zijn geneeskrachtig, denkt de toverdokter.
    Er lopen aardig wat ge-amputeerde albino’s rond, die vrezen voor hun leven.
    In en in triets is dat.

    Maar door je studie zal je er vast veel meer van weten dan ik. Dus eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jou inzichten :)

  27. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @drdre ja ook wij schuilen in onze kastelen met grachten. De vraag die we steeds moeten stellen is wat doen we daar. Maar je omschrijft mooi mijn dilemma kerel.

  28. rob zegt :

    @Albert,
    ik hoop het niet, want ik wil met een kerk niets meer te maken hebben eigenlijk.

  29. albert zegt :

    @ Rob

    Het instituut heb ik ook niets mee….
    maar wel met de Kerk (jij toch ook ??? (Gods Gemeente met een vre-se-lijk groteG)
    GG zogezegd…. :)

  30. rob zegt :

    @Albert, ik moet nog een hoop uit zoeken met God.
    Onder andere ook, hoe ik mijn kinderen verziek in deze welvaartsmaatschappij. En ze dus in dit kader ook een soort welvaartsevangelie mee geef.
    Wat de kerk morgen brengt zie ik wel weer

  31. Johan zegt :

    @ Jantev: Ik begrijp je reactie, maar je creëert een valse tegenstelling tussen satire/kritiek op kerk en maatschappij en de handjes uit de mouwen steken. Voor mij persoonlijk is het beide: praktisch het Koninkrijk zichtbaar maken met de kwaliteiten die God je heeft gegeven én je uitspreken tegen schijnvroomheid en misstanden. Ik voel me totaal geen ‘armchair’ christen.

    De vergelijking die DKS hier maakt is dat GG volgens hem een soort moderne Robin Hood is. Hoewel er best wel wat op af te dingen is, herken ik het wel. GG biedt een ‘vrijplaats’ op het web waar christenen en niet-christenen, homo’s en hetero’s, kerkelijk actieven en ‘ooit evangelischen’, TRIN-aanhangers en échte Vergaderaars (knipoog naar albert) met elkaar in gesprek kunnen gaan over thema’s die er toe doen. En vaak wordt er ook lekker gelachen en geouwehoerd. GG lijkt wel een kroeg (een soort digitale Dwaze Zaken) of de open plek in het bos waar Robin Hood en zijn mannen bivakkeren. Een oase waar prins John je even niet op de nek kan springen. Een plek om de waarheid te zeggen, plannen te beramen, misstanden (en de dynamieken die deze misstanden veroorzaken) beter te begrijpen.

    Het internet is in zekere zin een anarchistisch medium dat de macht en verantwoordelijkheid weer in de handen van het volk legt. Het fietst dwars door de scheiding van leken en geestelijken heen, door de scheiding van volk en politici. GG faciliteert dat, en dat is prachtig. Voor mijn part een soort Robin Hood.

  32. Johan zegt :

    @ albert: GG = Grote Gemeente. Heel mooi. Ik ervaar hier veel ruimte. :-)

  33. Jandev zegt :

    @ Johan. Helemaal met je eerste alinea eens. Ik vond en vind dat ook echt.

    Wat me door de tijd heen is op gaan vallen is dat al sluipenderwijs de discussie er een beetje uit is gegaan en dat ik het idee heb dat het gesprek aardig is gestold. Ik wéét hoe men bijvoorbeeld vanuit trin naar gg kijkt en dat deze mensen hier echt geen ruimte zien om in gesprek te gaan. En in het dagelijks leven kan ik wel echt met ze in gesprek. Dus die oase… voor jou misschien wel.

    Ik voel me wel betrokken bij gg, als meelezer over een lange tijd, en heb me er erg thuisgevoeld. Wie weet is het mijn humor niet, maar met die cartoon van laatst en sommige eindeloos uitgekauwde zaken, heb ik het eigenlijk wel gehad. Ook met de steeds uniformere reacties van ‘amen, amen’, wat nou discussie? Een gesprek en discussie is er volgens mij voor om elkaar scherp te houden. Niet een wij -die het met alles zo gehad hebben- tegen anderen, wat het nu vaak is. Overtuig me ervan als je het er niet mee eens bent, daar sta ik heus voor open, maar ik zíe het op dit moment gewoon niet.

    Dus robin hood, red me!

  34. Jandev zegt :

    Hoe? meer satirische nieuwsdienst, binneland, buitenland etc

  35. Johan zegt :

    @ Jandev: Het is inderdaad wel wat gepolariseerd, wat ik persoonlijk jammer vind. Maar de belangrijkste reden is dat TRIN het gewoon vertikt om in gesprek te gaan met critici. Terwijl GG daar wel pogingen toe heeft gedaan (e-mails, verzoek om een column te schrijven op GG). Ook andere critici dan GG vangen bij TRIN bot. TRIN biedt ook geen reactiemogelijkheid op de eigen site, zodat je daar in gesprek zou kunnen gaan. Ze plaatsen alleen de positieve getuigenissen op hun site.

  36. Johan zegt :

    PS: Ik vond zelf juist de discussies van de laatste tijd (bijv. over schepping/bijbel e.d.) interessant, maar dat is ook omdat het aansluit bij waar ik nu mee bezig ben. Iets verder terug vond ik de bijdragen van Mustafa (TRIN financiën) en Bodem (TRIN outreach) erg goed. Het scherpt me in m’n denken.

  37. parel zegt :

    echte armoede = als je kunt zwemmen in je geld
    bijna omkomt in je bezittingen en

    niet kunt delen,

    dat is pas armoede,er zit een luchtje aan armoede /onrecht,waar de meeste mensen niet mee geconfronteerd willen worden……….en zappen weg,veilig in hun eigen gezapige wereldje

  38. albert zegt :

    @ Johan

    Ik ook :)
    We Vergaderen (:))ons te pl…ter….

    @ Rob
    Wat de toekomst brenge moge mij …des……hand

    Sorry, ben een onverbeterbare optimist…… :)

    (ondanks dat kerkvolk waar ik zelf ook bij behoor. Sorry Johan: ‘vrijgevochten’ institutieloos VG volk….:)

  39. Jandev zegt :

    Dit is echt even mijn laatste reactie voor nu wegens tijdsgebrek. Wat me vandaag heeft doen reageren is het besef dat als ik het de laatste weken zo voel, ik daar vast niet alleen in zal staan. Dus denk ik dat ik uitspreek wat meer mensen met mij denken. Dus leek het me de moeite waard het te noemen.

    Fijne dag verder, jammer dat A’dam zo ver weg is, zou graag eens met sommige mensen aan tafel discussiëren!

  40. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @parel. Ja wat zei Jezus daarover. Zalig zijn de armen. En later. Iets met rijken, kamelen, blenders en een kleine naald waar de heblende kameel doorheen moet. (of was de ‘needle eye’ nou een klein poortje in de stadsmuur). Blijkbaar komen we binnen via de ‘ sinnersgate’ niet de hoofdpoort.

  41. albert zegt :

    @ Jandev

    Op deze vrijplaats moet (bijna) alles gezegd kunnen worden, ook als het wat zurig overkomt (dat is wat anders dan zuur zijn trouwens). Smaken verschillen (gelukkig), Daarom stel ik je ruimhartig voor te kiezen uit 4 pH neutraliserende toetjes
    - links gedraaide yoghurt
    - rechtsgedraaide yoghurt
    - Yakult
    - flierefluitende mona

    Nou ja, wat een geneuzel: wat mij betreft neem je ze allemaal en ga je onder de koe hangen……
    als het maar helpt… :)

  42. rob zegt :

    @Jandev, en dat je er niet alleen in staat, wat zegt dat?.
    Soms zegt dat niets over rechtvaardigheid of weaarheid of wat dan ook.
    Jammer dat je verder niet inhoudelijk reageert op wat ik vroeg, en dus naar mijn mening ook blijft steken in wat is het toch erg hoe hier gereageerd wordt.

  43. harnoldus zegt :

    @ Jan
    Ook een goed weekend gewenst!
    Waarschijnlijk zit er enig sjaggerijn in me omdat je nog niet gevraagd hebt naar mijn rekeningnummer en is nu ook bij mij de zalving weg…

    @Jandev
    Mooie reactie.

  44. albert zegt :

    @ Don-key-shot

    Balen! Daar past m’n Volvo ook niet door……:)

    Maar er wordt druk verbouwd aan die poort DKS. Velen willen er graag een hoofdpoort van maken: iedereen naar binnen (wat ik overigens iedereen van harte gun, maar niet geloof hoe graag ik ook zou willen)
    Als dat gebeurt wil ik wel zakken in m’n laatste overhemd….er zou eens wat achterblijven van mijn ‘kostbaarheden’….

    Was er vroeger niet een hitje:
    “in de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier…? Die kan dan ook verbouwd worden…

    Ik houd trouwens meer van wijn….is daar ook een hit van?

  45. rob zegt :

    @Jandev, je bent v harte uitgenodigd om mee te discussiëren . Als theologe en aankomend antropologe heb je vast veel zinnigs te melden. Je hoeft niet helemaal naar Amsterdam, meid. Verblijd mij met je kennis.
    Oh voorganger, red mij :) !!!!!

    Dit is juist een onderwerp dat breed maatschappelijk is, niet over TRIN gaat, en waar je je helemaal in uit kan leven, zo nu genoeg argumentatie om je over de streep te halen? Of ga je liever kaarten schrijven?
    Als dat je roeping is, mag je mijn post ook gaan doen, gratis he, dat is christelijk.
    Je mag mij nu gaan slaan

  46. albert zegt :

    @ Rob

    heb je twee wangen of neem ik het nu wat te letterlijk…

    Parel: STIL !! Niet voorzeggen:)

  47. pb zegt :

    @Albert,

    Ik heb speciaal voor jouw een lied gedicht:

    Een lied ter ere van de wijn

    De graven waar de vaten wijn
    in heiligheid gekelderd zijn,
    zijn vruchtbaar als de duisternis
    waarin een god begraven is.
    O licht dat binnenin begint
    en alle duister overwint.

    verder lezen:
    http://boekenpraat.web-log.nl/mijn_weblog/2008/10/jan-willem-schu.html

  48. pb zegt :

    Of deze:

    Songtekst
    (Kleine Jan, Broeder Tuck, Robin Hood, koor)

    REFREIN :
    Giet de wijn uit het vat
    Want dan worden we zat
    Laat de glazen klinken
    Doe maar mee want het mag
    Na een loodzware dag
    Drinken drinken
    Zet de zorgen opzij
    Voel je vrolijk en blij
    Laat de glazen klinken
    Kijk maar goed om je heen
    Want dat wil iedereen
    Drinken drinken

    verder lezen:
    http://www.studio100fan.eu/index.php/Giet_de_wijn_uit_het_vat_-_Musical_Robin_Hood_(lied)

  49. Samuël zegt :

    Leuk artikel en idem discussie. Heb nu weinig meer te melden dan amen, fijn, geweldig en yoghurt ;-)
    Wat ik wel interessant zou vinden is wat goedgelovig zelf meer zou willen brengen en/of faciliteren op deze site? Wat komt nog niet helemaal uit de verf of zijn we dik tevreden?

  50. goedgelovig zegt :

    @ Samuël: We draaien die vraag graag om: wat zou jij graag op GG zien? En wat kun je zelf bijdragen?

    Straks ook een artikel van Butler die gisteren in De Balie was voor de Kerk en Wereld-lezing. Hij is door de IKON geïnterviewd over GG als satirische online community.

  51. rob zegt :

    @Albert: ik heb een hele dikke kont en een gladde rug, mag allebei :)
    Niet opstellen in rijen van 10, nu.

    @pb, mooi gedicht die eerste.
    lekker toepasselijk. En die tweede is leuk voor bij de bbq

  52. nobody zegt :

    @Jandev: je hebt heel mooi verwoordt wat er m.i. op het moment aan de hand is op GG, veel beter dan ik het ooit zou kunnen zeggen…
    Ik heb toen ik GG ontdekt heb er een tijdlang erg van genoten als ex-VgGer (Hoi Albert!) en inmiddels al vele jaren niet-christen. Maar de satire is er bij vlagen behoorlijk uit, en een plek om open in gesprek te gaan, tja… Heeft iemand zich een keer afgevraagd waarom geen TRINer of ‘andersdenkende’ hier een keer voor een echt gesprek komt? (afgezien van Marc dan, die neem ik even niet serieus) …misschien inderdaad omdat mensen hier vaak zo overtuigd zijn van hun eigen waarheid, theologie, vooroordelen wat dan ook dat, dat een discussie gewoon zinloos zou zijn, of op een bepaald moment zelfs op de man gespeeld gaat worden…? óf quote Jandev: “Ik bereik er de ander die in zijn waarheid zit toch niet mee”.
    De druppel op de emmer waardoor ik destijds geloof en VgG achter mij gelaten is een soortgelijk conflict geweest, iemand die anders deed dan de rest en die door de rest (en deze rest dacht uiteraard de waarheid in pacht te hebben) neergeknuppeld werd, samen met iedereen die op durfde te komen voor deze iemand. Ik reageer dus nogal gevoelig als ik zoiets (weer) zie gebeuren. En ik haak af als ik de oude patronen herken.
    En Jandev: ja inderdaad, Trinners zijn best benaderbaar. Ook als je wat kritischer naar ze kijkt. ‘Echte’ kritiek dan, geen afbrekend negativisme.

    Schiet me ineens te binnen: Misschien hebben wij dit artikel gewoon niet goed begrepen… Misschien IS het gewoon zuiverste satire…! GG als Robin Hood voor de onderdrukte, noodlijdende gristenen in Nederland – schitterend gevonden! HAHA! :) Net zo leuk als de toenemende zalving bij aanhoudende kritiek… of gaan we toch maar liever met twee maten meten…?

  53. goedgelovig zegt :

    @ pb: Geen gedichten en songteksten integraal plaatsen (één couplet citeren mag) in verband met auteursrechten.

  54. nobody zegt :

    uiteraard is het VvGer… ik ben er al zo lang uit dat ik het niet eens meer kan schrijven :)

  55. albert zegt :

    @ PB

    “ik worstel en kom boven”….en “ik stuiter”….. :) van het lachen wel te verstaan.. Man o man, doet me denken aan Asterix & Obelix: “doorklief de vaten”…..
    thnx!!

    Maar al die aandacht voor mij? pb PB, PBEEE !!
    Waar ben je in vredesnaam mee bezig?!
    Deze onverdeelde aandacht voor mijn materialistische getinte ‘hemelse’ wens doet de zelfgenoegzaamheid aanzwellen!!!
    Aan wie ligt dat nu ?? Jij bent arglistig….. :(

    Bezint eer ge begint…..

    Het enige lichtpuntje dat ik zie is dat we weer uitkomen bij het GG onderwerp, de hartewens van Jandev en Nobody….nl: verluchtig…….euhhhh@#%!…….verlustlig je svp in de diepere lagen en vergeet de oppervlakkige jolijt…

  56. albert zegt :

    @ Nobody

    de nestgeur raak je nooit kwijt..(geintje, moet kunnen) :)

    en ik vind het er nog steeds prima ruiken vanwege de laagdrempelige en open sfeer en ‘dienende’ taak van de oudsten (ipv de ‘heersende’ taak zoals Rob ervaart). Dit ondanks enkele zwabberende opinieleiders ……maar dat wist je al….
    Nergens is het perfect….

    Maarrrr, ik ruik ook frustraties bij je over het handelen van gelovigen (net als bij Rob). Ik ben niet ‘verkouden’, nobody….. Als jij stelt dat je niet meer gelovig bent dan is er maar één die dat ge-wel-dig vindt…..En dat ben ik bepaald niet….
    Voor mij ben jij dan ook geen nobody maar iemand die – om begrijpelijke redenen- grote problemen heeft met de besluitvorming, het gedrag van mensen die zich gelovig noemen. Dat begrijp ik en ik ken er zelf ook diverse voorbeelden van. Toch mag je zoiets niet zonder meer extrapoleren op de ‘hele club’ (tenzij die bewezen onbijbels leer aanhangt). Deed apostel Paulus ook niet (en Rob ook niet ‘by the way’).
    Paulus volgde eerst primair de besluitvorming (hoe moeilijk ook voor hem) totdat hem duidelijk werd dat er echt niets van klopte of dat het juist wel klopte. God maakt dat vroeg of laat wel openbaar………..mogen we voor bidden en op vertrouwen….geldt ook voor Trinners trouwens….
    (tussentijds mogen wij ze overigens best bevragen, en via onschuldige satire ‘triggeren’ : dat faciliteert GG heel netjes wat mij betreft….)

    Wat jij schrijft zegt idd veel over ‘mensen’, niet over God. Hij is en blijft rechtvaardig maar neemt de tijd om Zijn wil duidelijk te maken. Aan mij, aan jou, aan iedereen. Hebben jij/ik/wij daar geduld voor?

    Een tijdje geleden uitte ik soortegelijke frustraties, zoals jij hier doet, tegenover een collega ondernemer, een nuchtere vent voor wie ik veel respect heb….
    Hij gaf mij één antwoord -dat mij eerst nogal irriteerde want ik houd van ‘aan/doorpakken’- met een veelbetekende oogopslag :
    Jezus zegt:’” Volg jij Mij”. Wat doe jij?

    Nobody: ik volg met interesse je reacties op dit ‘podium’. Maar vraag mezelf af: volg ik Hem. Volg jij Hem? Volgen wij Hem?

    poehhh serieus man :) !!

  57. Samuël zegt :

    @goedgelovig
    Goede vragen aan mij. Wil ik best antwoord op geven.

    Ik geniet van de ruimte die gegeven wordt om over wezenlijke dingen in gesprek te gaan. Die wordt prima gegeven, complimenten.

    Ik geniet van de prikkelende satire die ons in staat stelt de naakheid van de keizer te benoemen.

    Ik waardeer de prikkelende vragen en het bijna-investigative-journalism aan het adres van organisaties als TRIN. Daarbij vind ik niet ieder artikel even sterk, maar jullie doen het wel, daarvoor kudo’s.

    De humor in de vorm van cartoons of filmpjes is de laatste tijd niet echt mijn kopje thee, er verschijnt vaak niet eens een glimlach. Ik kijk uit naar meer kwaliteit in de humor. De bannerkeuze is vaak wel grappig de laatste tijd trouwens. Helaas kan ik niet bijdragen aan kwaliteitsverbetering op het humorvlak, ik heb die zalving niet.

    Er wordt veel gereageerd, vooral door een select
    groepje vaste bezoekers. Ik vind het leuk om daar soms een opmerking of vraag tussen te gooien.

    Waar je weinig aan kunt doen is dat er op een gegeven moment een vorm van groupthink en GG-cultuur ontstaat in de reacties. Ik denk dat de openheid er zeker wel is voor ‘andersdenkenden’ en de genoemde ‘TRINners’, ze moeten alleen even een vermeende culturele drempel over.
    Ik wil mijn best doen om te helpen de ruimte te geven in de manier waarop ik reageer. Geen idee hoe ik dat onder woorden moet brengen, is gewoon meer een mindset denk ik.

    Blijven mijn vragen aan jullie staan. Ik zal ze nog eens plaatsen, want ik ben gewoon reuzebenieuwd naar jullie eigen opinie over de site, de inhoud en de reacties op het moment.

    Wat ik wel interessant zou vinden is wat goedgelovig zelf meer zou willen brengen en/of faciliteren op deze site? Wat komt nog niet helemaal uit de verf of zijn we dik tevreden?

  58. nobody zegt :

    Hé Albert,

    Inderaad serieus… en het begint ook een beetje off-topic te raken…
    Je laatste vraag op mij betrokken: Volmondig Nee. Waarbij ik niet zeg dat ik niet ooit misschien weer… maar dan anders dan toen.
    (En om effe iets helder te hebben, zodat wij allebei weten wat we aan de ander hebben ;) voor uitspraken over zwabberende opinieleiders moet je niet bij mij zijn, die mening deel ik absoluut niet. Maar ga ik hier niet verder toelichten…)
    Dus, ik ben gewoon nobody, niet meer dan een ‘heiden met voorkennis’ (nobody knows…), die zich af en toe intens boos maakt om bepaald menselijk gedrag…

  59. albert zegt :

    @ Nobody

    heldere reactie Nobody….
    euhhh: wie begon er hier serieus (en ‘off topic’ te doen…..? :)
    Uitlokking Nobody!! :(

    Zijn jouw en mijn reactie wel off topic??

    Als het gaat om correctief optreden (terecht of onterecht) is één ding ‘uit den boze’:
    Zichzelf verheffen, zelfingenomenheid, een hoge dunk hebben van zichzelf, een overdreven gevoel van eigenwaarde…(van Dale heeft t druk vandaag)

    Ja, daar heeft Jezus dus he-le-maal niets mee…..
    Noch bij de (slechte) besluitvormers, noch bij de gefrustreerde ‘vechtjassen/verdedigers’, noch bij de ‘neutralen’…….

    We moeten allemaal worden als die ‘oude pater in vodden’, samen klein, dan wordt Hij groter, voor Albert, voor Nobody en de hele ‘hap’ hier op GG…en ook voor die in jouw ogen @#$! besluitvormers…

    Mijn dag is weer he-le-maal goed nu ik dit van jou lees:
    “die zich af en toe intens boos maakt om bepaald menselijk gedrag”.

    Dat deed Jezus ook. Zou het ‘virus’ toch zijn blijven hangen Nobody…en verschijnt het wellicht nog is in een heel nieuwe, maar dan frisse vorm bij jou??

    Je hebt gelijk: forget die zgn. opinileiders….schiet niet op….welke mening we ook aanhangen. :)

    Volg jij Mij ! (ik zat even fout: het is geen vraag van Jezus hè…)

    slik :(

  60. nobody zegt :

    Een nieuw virus?
    Albert, je doet me schrikken… het is toch geen griep hoop ik ;)

    aarrrggg – nobody gets flu

    NB: Ik maak me ook boos als er zgn opninieleiders gebashed worden…

  61. albert zegt :

    @ Nobody

    Bashen? Welnee, kritische vragen, heeeeeel veel.

    Maar”als je toch niet meer gelovig bent (wat je min of meer zo stelt), waarom boeit deze site je dan nog en waaarom maak je je boos om de reacties op die opinieleiders…
    Die zijn meer, meeeeer, meeeheeeer dan mans genoeg om zichzelf te verdedigen maar daar hebben ze he-le-maal geen zin in. Nergens niet. Als ze kritisch worden bevraagd haken ze af….heeeele lange tenen.
    (eigen dunk??)

    we zijn nog helemaal on topic !!

    Als je maar geen mexicaanse griepje hebt?! :)

  62. Ellis zegt :

    Goed stuk. Welvaartsevangelie is kolder van de bovenste plank. Dure gebouwen ed ook. Schijnt nodig te zijn om de ongelovige stumper de kerk in te krijgen. Die met de BMW, niet die met het winkelwagentje met blikjes aldibier.

  63. nobody zegt :

    @Albert,

    er zit toch veel bashen bij, vind ik, m.n. in de comments.
    Waarom zichzelf “verdedigen”, trouwens? Zijn het criminelen? Nergens niet? Fout.
    Waarom de site mij boeit? Ik graas ook andere gristelijke sites af (nog steeds, of eigenlijk inmiddels weer). Tja…waar je ooit mee besmet geraakt bent – alweer de griep! :)

  64. albert zegt :

    @ Nobody

    Bashen: ach ja.. Ruime blik hè….

    Verdedigen: je hebt gelijk. Betere woordkeuze is: gewoon antwoorden op kritische en heel kritische vragen….
    Excuse…

    Ik hoop dat je flink ‘besmet’ blijft Nobody !(assu begrijp wat ik bedoel…)

    (is er in ieder geval iets wat we delen :) ) !

  65. nobody zegt :

    @Albert

    Soms raak je ook blijvend immuun na zo’n besmetting…

    Maar nu eerst eens in Sherwood Forest de honden uitlaten – om weer helemaal on-topic te zijn ;)

  66. albert zegt :

    @ Nobody

    Klopt; “soms”. Soms wel en soms niet dus 50%/50%
    Hangt mede af van de mate van besmetting en de gevoeligheid van het immuunsysteem. :)

  67. Vleertje zegt :

    @ Don Key Shot. Mooi stuk en een mooie analyse van de welvaart.
    En het off topic gsprek hierboven…
    Ik vlieg al rondjes hier vanaf het begin en zie positieve en negatieve dingen bij GG. In het begin was er de emering hype, nu de TRIN bezorgheid. De kwaliteit van cartoons verschild per onderwerp en tekenaar. Vooral zie je gewoon dat mensen hun heilige huisjes hebben, en dat het pijn doet als die belaagd worden. Ook ik heb mijn lange vleugeltjes waar wel eens op wordt gestaan, dat hoort bij relatie… Bljkbaar ook bij een online communitie. Ik ben benieuwd naar Butler zijn stukje…

  68. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Butler heeft zijn verhaal nu ook online staan.

    http://goedgelovig.wordpress.com/2009/06/13/kerk-religie-en-internetgemeenschappen/

  69. goedgelovig zegt :

    @ Samuël: Klopt, er ontstaat ook bij online communities een soort ‘ons kent ons’. Butler gaat er in zijn verslag op in. De vraag is of dat erg is, het is een sociologisch gegeven. Als je je maar bewust bent dat er veel meer is dan GG of welke club dan ook. De deuren en ramen moeten open blijven staan.

    Wat betreft onze eigen visie op GG: die staat onder ‘missie’ in het menu. Toen we in maart 2007 begonnen, hadden we niet voor ogen wat er nu is, en het is ook niet goed mogelijk om te voorspellen wat er over 2 jaar zal zijn en of we dan nog bestaan. De ontwikkelingen op internet gaan gewoon te snel en er zijn teveel onvoorspelbare factoren. GG ontwikkelt zich ‘organisch’. De mensen, de lezers, de context, gebeurtenissen zijn allemaal van invloed in hoe de site zich vormt. Er kunnen veel dingen beter, maar we werken met wat er is en de creativiteit en inspiratie van redactie en lezers.

    Over de redactionele bijdragen kan veel gezegd worden, maar dat doen we nu niet. Wellicht later nog eens. Lezersreacties zijn per definitie wisselend. Soms zitten er juweeltjes bij van inzicht, wijsheid, satire of woordkunst. Soms gaan discussies diep, maar vaak blijft het aan de oppervlakte. Sommige onderwerpen lenen zich meer voor grappen, andere voor serieuze reacties. Vaak ontstaan er onderonsjes tussen vaste lezers die voor andere lezers minder interessant zijn. Maar ja, dat hoor ook weer bij een community, dus… We gaan binnenkort weer eens een redactionele evaluatie en brainstorm doen, wellicht daarna meer.

  70. IkWilOokWatZeggen zegt :

    Wat is er toch mis met: “robin hood prince of thieves”? Ik vond dat persoonlijk de mooiste. En de muziek bij deze film kan ik ook wel waarderen.

  71. rob zegt :

    Ik ben vreselijk bang dat deze discussie een soort vloerkleed effect zal gaan krijgen, waarbij veel meer op een goudschaaltje afgewogen moet worden wat er wel en niet gezegd kan worden.
    Die gedachte, daar word ik een beetje (veel) benauwd van.
    Relax aub.
    Als mensen een enorme behoefte hebben om te bashen, zit er kennelijk een hoop frustratie in de weg.
    Gooi het eruit. Dat lucht misschien op.
    Probeer er daarna iets constructiefs mee te doen, naar elkaar toe.

    Zelf loop ik 7 jaar mee in het christelijke wereldje. En ik ben het verschrikkelijk zat, nu al.
    Niets is werkelijk tot op de bodem bespreekbaar .
    Ik vind het één groot rottingsproces.
    Het is niet zo dat ik denk dat het perfect zou moeten zijn. Integendeel. Zelf ben ik het niet, en ik verwacht het van een ander ook niet. Maar laat het bespreekbaar zijn.
    Gooi dingen open.
    Dit is de eerste site waar ik het zo duidelijk tegenkom, dat dit kan, en dat waardeer ik zeer.

  72. pb zegt :

    @Rob,

    al 7 jaar of pas 7 jaar?? (de vraag is vriendelijk bedoeld!)

  73. Johan zegt :

    @ rob: Ik zou me daar geen zorgen over maken. GG blijft gewoon een vrijplaats, een mooie open plek in het bos. Bij het kampvuur met een goed glas wijn kunnen we eerlijk praten en eruit gooien wat ons dwars zit.

  74. albert zegt :

    @ Johan
    Top. Mag een Corona biertje ook ? En wie gaat op die gitaar ‘ragguh’?

  75. albert zegt :

    @ Rob

    7 jaar heeft in de Bijbel toch een bijzondere betekenis….?

  76. albert zegt :

    @ Rob

    Oohhh, hoe dom, ik weet het weer:

    7 magere jaren (die heb je nu gehad)
    7 vette komen er aan !!

  77. Don-Key-Shot zegt :

    @johan gg is een vrijplaats.. tja dat is meer in het hoekje van de rev met z’n bh’s

    @ikwilookwat zeggen niets hoor,, maar kon ze niet allemaal noemen..

    @ellis My point exactly :)

  78. Don-Key-Shot zegt :

    @albert in de bijbel was het andersom.. eerste de vette en toen de magere

  79. albert zegt :

    @ Don-Key-Shot

    - jij bent scherp en dat om 01.26 !!
    - en jij bent bijbelgetrouw ! …., ze zijn er dus nog op GG
    :):)

  80. Samuël zegt :

    @ rob: relax, ‘door deze discussie’ gaan mensen niet ineens minder vrij reageren.

  81. rob zegt :

    goed zo

  82. rob zegt :

    @Don,
    dat is een hele bemoediging :)

  83. musje zegt :

    twist niet met iemand zonder oorzaak

    wat een gekrakeel
    een verkeerd man zal krakeel inwerpen

    als er geen hout is zal het vuur uitdoven

    als er geen oorblazer is gaat het gekijf uit

  84. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @musje. Geniale spreekwoorden.

    @albert iemand zei ooit eens ‘if you don’t have storehouse you’ll end up in the poothouse’. Sparen in de vette jaren voor de magere jaren.

    @discussie. Voor mij is het een combinatie van ‘leuk om te doen’ en ik vind de gesprekken vaak verfrissend. Juist als iemand eens stebig aanzet of een meming goed onderbouwt. Soort alternatieve kroeg.

  85. musje zegt :

    Don-key-shot(alias rogier)
    het staat allemaal in Spreuken ;)

    het is bedoeld om aan te geven,dat hier “een weinig” (ik hou de kerk maar weer in het midden ;) )gekrakeel,oorblazerij en getwist is,tegenwoordig noemt men dat bashen,steekjes onder water en ietwat onder de gordel,

    zullen we het weer bij satire en constructieve kritiek oftewel opbouwende ktitiek houden?waar GG voor bedoeld is?

    en nou allemaal een flink bord groentesoep(gister gemaakt) ’tis Zondag :)

    smakelijk!

  86. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    ja muisje. Dat is een mooi stukje religie. Groentensoep met ballen. Goed idee. Ga ik straks ook maken.

  87. musje zegt :

    Don-key-shot alias

    da’s waar ook was de ballen vergeten ;)

  88. rob zegt :

    Ik ben er door een verstandig iemand vaker op gewezen dat het goed is om vragen te stellen.
    Voordat je een mening tegenover een mening neer gaat zetten.
    Het voordeel van vragen stellen is dat je veel meer te weten komt over de achtergrond van iemands denken, en er misschien meer aanknopingspunten in een gesprek liggen dan je zou denken.
    Zo voorkom je ook dat ieder zich al in een vroeg stadium ingraaft.
    Ik denk dat gesprekken dan wel vaker een andere wending krijgen.
    Misschien wordt er dan minder gebashed.

  89. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @rob. Een rabbi stelt een leerling een vraag na een verhaal. Hij verwacht geen antwoord maar een wedervraag. Een wedervraag waarmee de leerling laat zien dat hij het antwoord begrepen heeft en de verdiepende nieuwe vraag begrijpt. Er is nooit een eind conclusie alleen maar verdieping.

  90. musje zegt :

    als je niets vraagt blijf je dom he ;)

  91. rob zegt :

    @Don, dat vind ik mooi om te weten, dat het ook om oude joodse wijsheid gaat.
    De persoon van wie ik dit soort dingen leer, leert mij veel over Christus en is geen jodin

  92. musje zegt :

    @don-key-shot(alias rogier d.)

    de grote Rabbi deed dat door gelijkenissen heen

    en nog begrepen ze het niet,of dropen af,met de mond vol tanden…………..

    Hij was Meesterlijk, Hij is Meesterlijk en dat blijft Hij ook ,tot in alle eeuwigheden

    ik laat me alleen door Hem onderwijzen,van anderen kan ik soms iets leren

  93. rob zegt :

    @Mus,
    hoe onderwijst Hij je?

  94. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    of hoe verwerk je Zijn onderwijs :)

    Is dat onderwijs Rabbitisch (of socratisch) of juist Westers en wetenschappelijk?

  95. musje zegt :

    door de Heilige Geest

    ja,door wie laat je je leiden,
    bijschaven,
    wie sta je toe
    wat sta je toe,

    in mijn geval de Heilige Geest dus,Hij is tenslotte niet voor niets gekomen.

  96. musje zegt :

    @Don-key -shot

    ik blijf steed in de leer bij Hem,
    naar wie ging Jezus om raad?juist bij Z’n Vader

    daarvoor zocht Hij vaak de stilte…….afzondering……..

    zo verwerk ik dus Zijn onderwijs,door bij de Vader om raad te vragen.

    Vader ,Zoon en Geest,

    niet voor niets een Drieeeheid ;)

  97. rob zegt :

    @Mu,
    Als je dan om raad vraagt, hoe geeft Hij antwoord?

    @Don,
    en hoe weet je dat Hij het is die op dat moment onderwijs geeft? De lastigste vraag, wat mij betreft

  98. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    drieeenheid is een interesant concept bekijk het debat op de schepping blog maar eens.

    Ik merk zelf dat veel van Jezus leer door goed te doen. Te doen, in actie te komen, het spirituele en vooral intelectuele naar praktijk te vertalen. Kleine en niet opvallende dingen boven de opzichtige dingen die mij een compliment opleveren. Vaak merk ik dan later als ik het Woord lees dat zaken op z’n plek vallen. I am no saint, I have no answers all I have is me and Him :)

  99. musje zegt :

    @Rob,door Zijn(de Vader) Geest,

    dus als ik bij Hem om raad vraag,antwoord Zijn Geest ,

    want de Geest onderzoekt alle dingen ook de diepten Gods 1 Kor.2 :10

  100. rob zegt :

    @Don, welk debat bedoel je?

    Leren door goed te doen?
    Wat leer je daarvan?

  101. rob zegt :

    @Musje, nou wordt het interessant, vertel eens wat van je ervaringen, als je wilt

  102. rob zegt :

    @Don, het is een beetje lullig. Maar het enige dat ik leer van hoed doen is dat het een bodemloze put is, als ik er te diep in kijk het eerste is dat opvalt, hoe gebrekkig het is.
    Mijn goed doen is een druppel. En als het een beetje tegenzit verkloot ik het ook nog.

  103. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @rob ja het is een bodemloze put…. En soms ondankbaar maar het is het mooiste protest tegen een cynidche en gebroken wereld. Goed is een vrucht van genade. Ik voel me ook vaak prut maar dit is enige manier waarop ik betekenis kan geven aan het volgen van die Timmerman.

    Het debat over de drieeenheid op dat stuk van de schepping en angsthazen of zo iets.

  104. rob zegt :

    @Don, zal het nog eens doorlezen.

    Als jij je prut voelt, laat je dat gevoel wel eens toe en ga je er dan mee naar Jezus?

  105. musje zegt :

    Rob

    je vindt het interesant worden?

    NIETS ter wereld boeit mij meer dan Jezus Christus,ik zou zeggen ga bij Hem in de leer,van mensen kun je inderdaad wat opsteken,

    maar niet alle ervaringen van andere mensen zijn toe te passen op jezelf

  106. rob zegt :

    @Mus, alle mensen zijn gelijk, dus aan andermans ervaringen heb ik wel wat.

    En verder ben ik al in de leer.
    En krijg alleen maar de neiging om heel hard weg te lopen. En niet te luisteren naar de Heilige Geest.
    Strijd heet dat.
    Hoort erbij, weet ik.
    Een vriendin was atheist voor een korte periode.
    Dat is mijn voorland. Ik kon haar niet veroordelen want ik wist dat het erbij ging horen, Ook voor mij.
    Ik zit nu in het stadium dat ik een beetje weet wat het mij gaat kosten.
    Dat stuk prijskaartje is al te veel.

  107. musje zegt :

    @don-key shot (alias rogier d) 2:04

    Don je komt nu bij “goed’ ,de vrucht van genade,

    komen we uit bij de vruchten van de Heilige Geest

    aan de vrucht herkent men de boom

    de vruchten van het vlees(de wereld)

    of de vruchten van de HG,deze laatste zijn hard nodig in een wereld vol cynisme en gebrokenheid

  108. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @rob beide. Jezus voelde zich regelmatig prut. Mijn gesprek met de Rabbi faat heel erg over matt 11 en vooral het einde ervan. Lees maar eens in de vertaling van the message – http://www.biblegateway.com

  109. musje zegt :

    @Rob

    wat het jou gaat kosten,is dat “sterven aan jezelf”,daar heb je het al eerder over gehad! “zelfmoord” noemde je dat als het prijskaartje nu al te hoog is kun je 2 dingen doen,
    hard wegrennen of
    je onderwerpen(betekent NIET onderdanig zijn,da’s weer wat anders)aan Hem

    Rob ,hoe voelt het als het jou nu al teveel kost?
    wat MAG het jou kosten en …..wat heeft het Jezus Christus gekost?!

    menig gristenmens wil wel delen in de overwinning die Jezus behaald heetf aan het kruis (/vloekhout /schandhout)maar wil geen deel aan Zijn lijden en toch is dat de enige weg……..

  110. musje zegt :

    nergens in de Bijbel heb ik gelezen dat Jezus Zich prut voelde of…dat Hij prutswerk afleverde,Hij was volmaakt en zonder zonde

    wat wordt hier bedoeld met prut?(Don?)

    Hij onderwierp Zichzelf aan de Vader in Wie Hij het volste vertrouwen had,ja ,Hij ging tot in de dood en verder om Zijn taak hier op aarde te volbrengen,

    het is volbracht
    en door Zijn volbrachte werk mag ik leven door Zijn genade

  111. Don-Key-Shot zegt :

    @ musje.. er staat regelmatig in dat hij zich prut voelde (niet dat hij prut werk leverde… alhoewel er ook nergens staat dat Jezus perfect was… hij was zonder zonde maar is het verprutsen van iets meteen een zonde?) zou hij in de houtbewerkerij van zijn vader nooit een stoeltje verkloot hebben of zou hij meteen voor zijn zwemdiploma opgegaan zijn.. hoefde hij (net als alle joodse jongentjes de Thora niet uit zijn hoofd te leren) of kon hij meteen goed voetballen op het pleintje met de andere jongens?

    Over het gevoel van prut.. kijk eens hoe pissed hij wordt op zijn discipelen, de tempel handelsmannen, de drie steden in Matt 10 om maar eens een paar momenten op te noemen dat Jezus niet in goede hum was. Ik ben zelf heel blij met die voorbeelden dat laat namelijk zien dat ik ook niet altijd in goede hum hoef te zijn.. maar wel kan kiezen om hoe ik met dat prut gevoel omga.

  112. musje zegt :

    @don-key-shot,

    Ow bedoel je dat….gelukkig maar,
    het is in het Evangelie ook geen issue of je een stoeltje verkl… hebt……..

    wel zonde voor dat stoeltje ;)

    perfect=volmaakt

    Jezus was mensch , doch zonder zonde,volmaakt dus…..wel met emoties ja,een mens zonder emoties is een robot…..
    zou Hij gevloekt hebben als Hij de hamer op Z’n duim sloeg ipv de spijker? Wie het weet mag het zegge

  113. Don-Key-Shot zegt :

    Ja dat is dat grapje dat Jozef in de werkplaats staat en hard op zijn duim slaat met een hamer.. de deur gaat open en Jezus steekt zijn hoofd door de deur… “Riep u vader?”

  114. musje zegt :

    @don-key-shot

    Als ik mensen hoor zeggen; “jezus christus,’dan zeg ik,nog even geduld …Hij komt terug

    of

    dan zeg ik; Ow Die , die ken ik……………………dat zeg ik dan bloedserieus want ik meen het,

    grappig hoe mensen dan reageren

  115. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    Ik zeg meestal bedankt voor het compliment maar (terwijl ik mijn buik even vast pak) ik lijk meer op buddha. Of ik zeg “je mag ook gewoon rogier zeggen”

  116. rob zegt :

    @Don,
    heb gelezen, Mattheus 11.
    Nou Bell nog

  117. rob zegt :

    @Mus, heb jij niet het idee dat het prijskaartje wel hoog is?

    Vanmorgen een preek gehoord over Paulus, Filipenzen.

    Die dominee was er knap in het hele verhaal om te draaien.
    Hij citeerdei uit Fillipenzen::
    Paulus was een farizeeer en een echte Hebreeer en achtte dit alles als schade. We moeten Jezus leren kennen..Enz, heel fillipenzen 3

    Die dominee maakte ervan dat wij heilig moeten leven.
    Ons doel moest zijn: levensheiliging.

    $%^&
    Dat is het doel dus niet.
    Hij heeft Paulus niet begrepen.
    Het doel is:Christus kennen en ervaren.
    Christus ontvangen en één met Hem zijn.
    Daaruit volgt die levensheiliging, als vrucht.

    Het doel is Christus.

    Toen Paulus nog farizeeer was, en volgens de wet leefde (wat heilig zou moeten zijn !!!), was zijn doel levensheiliging, en hij vervolgde Christus omdat hij dacht dat dit goed was.

    Levensheiliging als doel, goede daden doen etc, is dus niet genoeg, kan zelfs helemaal een dwaalspoor opleveren.

    Wat zijn we daar toch goed in om het paard achter de wagen te spannen.
    Hebben we Jezus lekker toch niet nodig.

  118. albert zegt :

    @ Rob

    ‘gewonnen’:)

    3-1 !
    Jij hebt één preek ‘over je heengehad’, ik drie (korte weliswaar).

    a
    de eerste ging over Romeinen 3: niemand is goed, zelfs niet één. Dat spijkerharde zwart-wit gedeelte over mensen (vanuit Gods perspectief gezien). Vernietigend

    b
    ergens in Samuel staat dat God Zijn oordeel over Zijn volk niet zou wegnemen, zelfs al zouden de oudtestamentsiche ‘toppers’ Mozes en Samuel hem er om verzoeken. Die hadden ogenschijnlijk nogal wat krediet , gemeten naar onze maatstaven: goede daden, zelfopofferend zoals Robin Hood.

    c
    De uitsmijter:
    over hoog prijskaartje gesproken: Job
    Van hem wordt eerst gezegd dat hij eerlijk, oprecht, rechtvaardig is (goede daden). En dat zegt notabene God over hem!
    Daarna komt die enorme bak ellende over hem heen: Je zou nooit meer in een God geloven als je het leest.
    Weg met de hele handel….
    Tot slot eindigt Job in 42:4 met een indrukwekkend positief oordeel van Job over God en vernietigend oordeel over zichzelf omdat hij Zijn ‘schoonheid’ heeft gezien….

    Kom je toch weer terug bij dat stokoude lied:
    Turn you eyes upon Jesus,
    Look full in His wonderful face;
    And the things of earth will grow strangely dim
    In the light of His glory and grace.

    Dat eerst, dan volgt ‘Robin Hood’….

    uhhh Jandev….kun jij je hier ook in vinden ?! Of mogen we dat niet weten omdat je het op dit punt wellicht met ons eens bent…. ? :)

  119. rob zegt :

    @Albert.
    Punt b:
    Als je goede daden doet bouw je krediet op bij God?
    Mozes vermoorde een man
    David ook
    Hoe werkt dat krediet nou?
    Is het een soort weegschaal?

  120. Peter zegt :

    Ik dacht dat goedgelovig een satirische website was, en niet gevuld met eigengeilerij. Jezelf Robin Hood noemen noem ik geen satire meer. Laat dat oordeel aan anderen over. Robin Hood is degene geworden die hij was door wat hij deed, niet omdat hij zichzelf nou zo goed vond.

    Jezelf een held noemen is wel heel goedkoop dus.

  121. goedgelovig zegt :

    @ Peter: Je hebt gelijk als je gelijk zou hebben. Wij zouden dit artikel natuurlijk nooit als redactioneel artikel plaatsen. Maar ‘Ei van Columnus’ is juist een rubriek waar lezers hun ei kunnen leggen en zelf het woord voeren. Als Don-key-shot GG een soort Robin Hood vindt, wie zijn wij dan om onze lezers uit politieke correctheid tegen te spreken of als een soort prins John te onderdrukken?

  122. albert zegt :

    @ Rob

    Staat er hè: “ogenschijnlijk” .

    Bij a) is dat zgn. ‘krediet” idd van nul en generlei waarde.

    Die weegschaal slaat wel helemaal uit, maar wat God betreft dus blijkbaar maar naar één kant en dan staat er ‘error’, zelfs Job concludeert dat (achteraf)!

    ‘Hef-tug’

  123. rob zegt :

    @Albert, dus wat is het dan?
    Als je die weegschaal weg kan gooien omdat er error op staat?

  124. musje zegt :

    al dat gedoe om Goedgelovig is Robin Hood!

    nee ’tis andersom!
    Robin Hood was goedgelovig,hij geloofde tenminste nog in zn missie, terug geven aan de armen wat ze rechtens toekwam!!! namelijk geld terug geven wat de rijken van de armen gestolen hadden,
    kom daar nu maar is om…

    heel actueel onderwerp,gezien de declaratiemoraal in oa de UK ,de grootgrutters/graaiers
    de banken /hooggeplaatsten die hun handen wassen in onschuld

    goeie grutte in welke wereld leven we?

    waar zijn de Robin Hood’s vandaag,er is werk aan de winkel ;)

  125. rob zegt :

    @Mus,
    Ik stel mij zo voor dat Robin tussen de struiken ging liggen om zijn kans af te wachten. Heb de film niet gezien.

    Maar hoe stel jij je dat voor onder huidige omstandigheden. Het geld staat op de bank en is toegekend door organisaties zelf.

  126. musje zegt :

    @rob

    als je in een systeem meedraait,kun je door dat zefde systeem bedonderd worden,kijk maar naar je belasting wat je afdraagt , waar dat naar toe gaat….
    er wordt jaarlijks miljoenen aan belastinggeld verkwanselt door de overheid….

    gelukkig heb ik geen geld op de bank ;)

    ow ja ,Robin was een struikrover

  127. Don-Key-Shot zegt :

    @peter Ik heb dat stuk geschreven met een algemeen thema op een specifieke site. Ik vind GG inderdaad een Robin Hood achtige rol vervullen maar de echte vraag is (vanuit daar is het stuk ook gekomen) wie ben jij? Waar sta je.

    Zoals (@)Musje al melde in de UK is weinig veranderd sinds die dagen,….. Waar zijn de Robin Hoods, Little John’s en Paters van vandaag.. Wat doe jij eraan..

  128. albert zegt :

    @ Rob
    :) dat je een nieuwe weegschaal moet halen….

  129. rob zegt :

    Nee sukkel

  130. albert zegt :

    @ Rob

    Neehee, ik heet Albert :)

  131. lik-me-visje zegt :

    Singing hot hot hot…Robin Hot Hot Hot