Koninginnedag 2009 drama

Zoals iedereen inmiddels wel weet is de viering van Koninginnedag in Apeldoorn afgelast vanwege een poging tot aanslag op de koninklijke familie waarbij vijf doden en twaalf gewonden vielen. Daarom is het ludieke filmpje dat hier eerst stond door onze redactie offline gehaald.

koninginnedag09

49 responses to “Koninginnedag 2009 drama”

  1. Ruitje says :

    Helaas is Koninginnedag geëindigd in een ramp. Een gek met een auto op mensen ingereden… (mogelijk aanslag poging).

    En ook nog eerste Mexicaanse griepgeval in Nederland.

    Koninginnedag 2009: rampdag!

  2. eli says :

    Beste GG, Waarom dit bericht op jullie site?
    Niets gristelijks, religieus, of satirisch aan…
    Wel heel erg voor de slachtoffers en heel erg jammer voor ons land; koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn.

  3. Don-Key-Shot says :

    Vreselijk dit nieuws… the world is broken

  4. Pieter says :

    Ik mis ff de satire….?

  5. cornelis says :

    schokkend

  6. Ettje says :

    Stel…Het is jullie kind, jouw man, vrouw, partner, vriend die daar liggen! Weten jullie of deze personen het hebben overleefd? Zouden jullie het fijn vinden om je kind, man, vrouw, partner, vriend, zó op het internet te zien?

  7. Pieter says :

    mee eens ettje…

  8. goedgelovig says :

    @ Pieter en Ettje: We zijn ook een nieuwssite. Het videoclipje dat hier eerst stond is uit discretie verwijderd en in plaats daarvan hebben we gelinkt naar het nieuws. De opmerking “Ik mis ff de satire” is in dit verband wat flauw. Wat betreft de foto: het is vreselijk, maar het is nieuws. Het is een ANP foto die waarschijnlijk de meeste kranten toch wel zal halen.

  9. Hero de Jong says :

    Het was jaren geleden –( toentertijd vlak voor die bruiloft nog,
    plus die rijtour door het centrum van Amsterdam )– dat ik de
    dienst beveiliging er toen op probeerde te attenderen, dat bij
    een mogelijke aanslag, de pleger of dader diens focus zou
    kunnen verleggen, van de goed`beveiligde familie, naar de
    omstanders oftewel het publiek –( een in`direkte aanslag,
    dus )– had de dienst beveiliging toen, mijn bericht serieus
    genomen, dan dan was er nu met een ander uitgangspunt
    gewerkt, namelijk dat je om de familie te beschermen, ook
    moet letten op de veiligheid van de omstanders — had men
    toen mijn uitgangspunt overgenomen, dan was de aanslag
    heden met die auto : voorkomen …!!

    NB > het is ook psychologisch fout, wanneer op zo’n dag,
    de ambtenaren van de AIVD : vrij hebben …?

  10. JW says :

    Sorry Hero, maar ik vind dit nogal een vreemde post. Ik heb er moeite mee dit serieus te nemen.

  11. eli says :

    @ GG,
    Ik snap de reactie van Peter wel: “ik mis ff de satire”. Hij vraagt zich waarschijnlijk, net zoals ik, af waarom dit bericht op jullie site staat. Ik was in de veronderstelling dat GG.nl een satirische gristelijke nieuwsdienst is en past dit bericht daarbinnen. Misschien heb ik het mis.
    Maar waarschijnlijk had ik pas echt ongepast gevonden wanneer jullie een of ander grappig bericht op een dag als vandaag plaatsten…..

  12. goedgelovig says :

    @ eli: Ja, normaal gesproken coveren we nieuws alleen satirisch, maar vandaag dus niet. Is zo denk ik wel helder, toch?

  13. Roberto says :

    @eli: lees het bericht nog een keer. GG plaatste vanochtend een ludiek filmpje en verving dat toen het bericht over de aanslag op de koningin binnenkwam door de tekst die er nu staat. Het bericht staat er dus om uit te leggen waarom het bericht van vanochtend er niet meer staat. Da’s alles, is het echt zo ingewikkeld?

  14. Hero de Jong says :

    @JW … de beveiliging, werkt nog met zeer verouderde
    uitgangspunten, waarbij men onbewust : de omstanders
    blootstelt aan een extra : aanslag`risico — echter, door
    dat extra`risico (voor de omstanders) nu niet_meer te
    accepteren, had men deze aanslag : voorkomen !!

  15. Roberto says :

    @Hero: er wordt rekening gehouden met de veiligheid van de omstanders, maar blijkbaar is die beveiliging niet waterdicht. Het is onmogelijk om alle risico’s volledig weg te nemen bij zo’n groot evenement. Goed om te horen dat je begaan bent met de omstanders en slachtoffers, maar ik denk dat je kunt vertrouwen op de deskundigheid van de veiligheidsmedewerkers van de politie.

  16. Lieke says :

    @ GG: Bedankt dat jullie mijn reactie van vanmorgen die nog op het filmpje sloeg hebben weggehaald. Dat filmpje had wel een bizarre parallel met wat er vandaag is gebeurd.

  17. Willem ter Beek says :

    Hero,

    alsjeblieft zeg! Wat wil je nou toch in vredesnaam bereiken? Dat men je serieus neemt? Ik doe dat sowieso niet, al vond ik je reactie laatst op de overbetaalde voorganger wel goed.

    Echter: ieder willekeurig persoon kan dit soort dingen zien aankomen alleen je verzint het niet.

    Dit riekt naar dat je wilt bewijzen dat je gelijk hebt, vanwege je gaven. Daar reageer ik nauwelijks op maar het gaat hier over zaken waar ook ik van denk dat je dit soort reacties maar beter achterwege kan laten. Ik kreeg er buikpijn van toen ik het las. Walgelijk!

  18. Don-key-shot (alias Rogier D) says :

    Ik ben blij dat GG dit bericht plaatst.. het houdt ons allemaal heel erg bezig.. gezien we allemaal dagelijks even inloggen is het goed om stil te staan bij deze vreselijke gebeurtenis.

    @hero ik ga vanaf nu jou boycotten.. als je zo reageert op dit soort berichten ben je wat mij betreft alleen kristen in naam..

  19. Someone says :

    Wat een belachelijke reactie van Hero. Hij, de zelfbenoemde profeet in ons midden, wist het allemaal en heeft jaren geleden al gewaarschuwd. Waarschijnlijk niet al te hard, anders hadden ze Hero destijds wel opgenomen in een kliniek voor mensen die psychisch niet helemaal in de haak zijn. Wanner houdt dat geraaskal van die man nu eindelijk eens op.

  20. Vleertje says :

    dank je GG voor deze post. Vreselijke dag. Wie wil Trix nou iets aandoen?? Je mag het niet met de monarchie eens zijn, maar onze Trix iets aandoen is echt belachelijk. :( Arme nabestaanden van de doden.. Op 30 april… Wat is er gebeurt met zaklopen en koekhappen??? :(

  21. Hero de Jong says :

    @allemaal ?… deze zaak, is mij nu veels! te ernstig,
    om aandacht te gaan geven, aan bepaalde ego’s die
    ik hoor brullen — dus, laat het hier maar even bij ….

  22. eli says :

    @GG en @Roberto,
    Ik snap het nu. Dat ludieke filmpje heb ik helemaal gemist. Ik haakte pas in op het moment dat deze ramp al gebeurd was. In mijn verbijstering las ik over e.e.a. heen.
    @GG: Respect voor jullie correcte wijziging en berichtgeving

  23. stefan says :

    Hero, de enige ego die ik hierboven hoor brullen is die van jou. Om nu met een ik-zei-het-toch-opmerking aan te komen draven voegt absoluut niets toe aan enige verwerking, het biedt geen oplossing voor wat er gebeurd is, nee, het doet maar een ding; jouw ego strelen.

    Dat dat het enige is wat je opmerking bereikt is niet eens per se erg, maar het is zo sneu om te zien dat de woorden die jouw ego strelen uit je eigen mond moeten komen.

  24. ijsbrand says :

    wat nog mistig is in het verhaal, is de motivatie die deze man had om tot deze afschuwlijke daad te komen ,wat is het motief???????

    je moet wel werkelijk een rede hebben om een verjardigs partij en volksfeest te verstoren ,je zou denken dat er ook anderen gelegen heden waren geweest waar deze man had toe kunnen slaan.

    de dader wist van de media aandacht die er bij deze route was en kennelijk zou dat een rol mee hebben gespeeld maar ja wie weet dat slimme journalisten het ons kunnen vertellen!

    Gedreven moet hij zijn geweest zijn want ondanks dat hij al terug gestuurd was met zijn auto ,deed hij een nieuwe poging en reed door twee dranghekken heen hij wist dat het zijn eigen leven ging kosten.

    We leven dan ook met de na bestanden van harte mee! die hun familie leden kwijt zijn en met hen die nog in het ziekenhuis bevinden!

    Tevens is het toch verdrietig voor al die mensen die samen met de leden van het konlijkhuis een fantastische dag wouden vieren en wel op de ouder wetsen manier, geweld lost niets op en bederft de feest vreugde jammer dat het mooie feest zo moest aflopen.

  25. Ruitje says :

    @Hero, ben het met Stefan eens. De pot verwijt de ketel…

    Ik vind het ongepast om te reageren op deze wijze op deze situatie.

    Ga bidden voor de slachtoffers en de families.

  26. Ds Dre says :

    Jammer dat Hero hier weer eens de discussie bepaald en dat de rest daarin mee gaat. Dit is mijn enige reactie naar hem toe.
    Hero geef eens duidelijk aan hoe je alle 200.000 mensen in Apeldoorn volledig kan beschermen tegen een aanslag door een enkeling. Graag ook tegen aanvaardbare kosten en dat de dag een beetje Nederlandse sfeer heeft. Graag dat plan doorsturen naar de coördinator van Koninginnedag en mocht het daar worden overgenomen dan heb je een punt.

    Terug naar de werkelijkheid. Ik begrijp dat de dader inmiddels ook is overleden en wens ook zijn familie, kennissen en vrienden alle sterkte toe bij het verwerken van dit verlies. Het lijkt me afschuwelijk zo afscheid te moeten nemen.

  27. Someone says :

    Goed zo, Hero. dat is de juiste houding. Zelf met onzinnige en ongepaste opmerkingen komen en als je tegengas krijgt je terugtrekken in je kleine hoekje en gaan mokken. Flink, hoor.

  28. Don-key-shot (alias Rogier D) says :

    Kan GG Hero niet gewoon bannen?? Zijn gedrag is zo ongepast en hij bepaald op een negatieve manier vaak de forums

  29. goedgelovig says :

    @ Hero: Je voelt blijkbaar niet aan dat bij zo’n dramatische gebeurtenis als deze aanslag je opmerking heel zelfingenomen overkomt en – zoals je aan de reacties wel merkt – ook compleet averechts werkt. Nee, niemand juicht je toe: “Onze profeet Hero heeft het jaren geleden al voorzien! Maar ze hebben niet geluisterd naar woord des HEEREN, stom hè? Eigen schuld dus dat er nu zes doden zijn te betreuren.” Probeer wat beter de context in te schatten waarin je opmerkingen plaatst.

    @ Allen: Jullie laten Hero de discussie domineren omdat je telkens reageert. Ons advies: negeren. In elke community heb je ook malle henkies. Laat ze lekker meedoen, een goeie oefening om wat te groeien in genade en zo. Maar geef ze niet teveel aandacht.

    @ Don-key-shot: Dat kan. We kennen Hero’s reputatie, en houden hem in de gaten, maar zolang Hero zich aan de regels houdt, is er geen reden om hem te bannen. Twee weken geleden was er op GG een lange theologische pingpongwedstrijd tussen twee of drie reageerders over de naam van God. Zoiets is voor de rest van de lezers veel irritanter dan af en toe een markante reactie van Hero. Zie het als evangelische folklore. Moet kunnen, juist op koninginnedag. ;-)

  30. antoniefountain says :

    Ik vind dat Hero gebanned moet worden.

    Niet vanwege z’n inhoud, maar vanwege zijn tergend slecht taalgebruik en volkomen willekeurige gebruik van leestekens.

  31. Someone says :

    @GG: Jullie uitleg snap ik en ik kan er wel in komen, maar wat GG juist zo sterk maakt zijn de reacties, het over en weer met elkaar ‘praten’. Soms melig en flauw, maar soms ook heel to the point en terzake doende.
    Juist zo’n stupide reactie van Hero vraagt om een tegen-reactie. Hero is 61 jaar en je zou van zo iemand toch iets meer volwassenheid in deze zaken mogen verwachten. Toch? Op z’n minst wat ‘bijbelse fijngevoeligheid’. En niet dat belachelijke taaltje vol onzinnige leestekens met teksten die ‘out of order’ zijn.
    Ach, het zij zo. Het verlevendigt de zaak ook af en toe. :-)

  32. Vleertje says :

    @GG.. Eindelijk wijsheid.. Waarom gaan mensen aandacht geven en reageren op iemand die duidelijk de weg kwijt is? Laat die man gewoon! Ik vind het vooral ongepast dat mensen gaan reageren off topic op onze zondeling bij een post als deze.

  33. nina says :

    Jullie reacties op Hero vind ik vrij ongepast, helemaal als je kijkt naar het onderwerp! Wees volwassen en reageer niet al te erg als je je ergens aan ergert.

  34. Ruitje says :

    @nina, doe dan zelf ook niet, zou ik zeggen.

  35. Ruitje says :

    Het is een drama wat er is gebeurd afgelopen donderdag. zal Koninginnedag ooit nog zo gevierd worden als we gewend waren? Het zal altijd een rouwrandje hebben, zeker voor de mensen die er van dichtbij bij betrokken waren.

  36. Hero de Jong says :

    @Nina … mijn oprechte dank, voor het herstellen van de
    goede balans, hier — ik heb besloten, die anderen maar
    ruimhartig te vergeven — doch voor de zekerheid, wilde
    ik ze op humoristische wijze herinneren, aan ‘n bepaald
    onderwerp, waar ze het toen toch immers wel : roerend
    mee eens waren ? — zie >

  37. Willem ter Beek says :

    Hero,

    daar heb je me. Haha! Verder blijf ik bij wat ik gezegd heb.

  38. Lone says :

    ..jullie zijn waarschijnlijk gewoon aangebrand,
    omdat Hero weer ‘ns gelíjk had…:)

  39. nina says :

    nee, ik vind reacties niet erg, daarvoor is deze site toch..maar ik vind de reacties een beetje, te, in deze setting..maar goed, daar laat ik het even bij

  40. pb says :

    Ik zie dat Hero ook het milleniumprobleem goed (fout) voorspeld heeft: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/netwerken/1294246/1276932/zon-werpt-schaduw-op-eeuwwisseling.html

    Ik geef toe, het is wel weer een tijdje geleden.

  41. rob says :

    Ik ben al een paar jaar v mening dat het onverantwoord is de koninklijke familie rond te laten lopen zoals steeds gedaan werd op koninginnendag, als een soort openbare schietschijf.
    Het is triest.
    Verder denk ik niet, Hero, dat je publiek kunt beveiligen, waar moet je beginnen, de route is lang en er zijn een hoop mensen op de been. Niet te doen.
    Als iemand wil, kan hij terreur zaaien, zo simpel is het.

  42. rob says :

    @Hero, gelukkig komen sommige voorspellingen_niet_ uit.
    Waren de pompoenen lekker?, mooi oranje?

  43. Johan says :

    @ rob: Toen ik die bewuste donderdag voor de TV zat te kijken naar het oranje koekhappen, volksdansen en midgetgolfen, dacht ik nog: “Wat is het eigenlijk een makkie om op koninginnedag een aanslag te plegen. Je kunt er op wachten dat moslimterroristen of anderen die ons land in het hart willen treffen een keer toeslaan.”

    Nu was het toevallig een gek in een klein autootje zonder bom die een wanhoopsrit uitvoerde, maar een professionele terreurorganisatie had het hele koningshuis kunnen wegvagen en een compleet bloedblad aanrichten.

    Ik vind zelf alle royalties in één bus op dezelfde plaats al niet echt handig. Spreid dan in ieder geval het risico door een paar oranje jongens die dag niet mee te laten doen of een heel ander programma te laten volgen. Dan heb je tenminste nog een paar troonopvolgers achter de hand als het een keer mis gaat.

  44. Hero de Jong says :

    @PB, en @Rob … kan je het niet verdragen, dat ik
    jullie allemaal TUK heb ? — ik ben nu eenmaal veel
    intelligenter : daar kan ik echt niets aan veranderen !!

    En wat betreft dat artikel op Computable : de NASA,
    begint nu heel voorzichtig te denken in gelijke richting
    — en, heb je wel ‘s gelezen over die grote Tempel, in
    het boek Ezechiel ? {Ezech_40} … dat ding is nu al na
    ruim #2000 jaar, nog niet gebouwd … maar toch gaat
    ie ‘r wel komen — wees gerust !!

  45. rob says :

    @Hero: je hebt een aantal stokpaardjes, en sommige daarvan kan iik niet controleren op waarheidsgehalte, want daar ben ik idd te dom voor.
    Het leek mij, dat je zelf je maatregelen had genomen, al voor 2000, en ik stelde mij zo voor dat je met een -reuze-overschot aan pompoenen moest zitten. Omdat de ramp uitbleef heb je ze vast niet allemaal opgegeten.
    Ik was praktisch aan het nadenken en zag het een klein beetje voor me, zodoende.

    Verder no big deal, er zijn wel meer voorspellingen (v bijv. jehova getuigen en ook v wetenschappers) niet uitgekomen, kan gebeuren.

  46. Don-key-shot (alias Rogier D) says :

    research de start van de zevende dag advetisten bijvoorbeeld eens

  47. prurahchungab says :

    hi everybody

    great forum lots of lovely people just what i need

    hopefully this is just what im looking for, looks like i have a lot to read.

  48. Profeet says :

    @rob … wat de JG doen, dat zoeken ze zelf maar uit — en trouwens, het *zo! zal gebeuren*, is hier niet ( beslissend ) door mij uitgesproken — want, het gaat hier niet om waarzeggerij … noch om de bink uit te hangen ? — wat ik doe, is het schetsen van een zo betrouwbaar mogelijk toekomstbeeld … een toekomstbeeld dat probeert het gangbare & foute beeld, te corrigeren — hierbij staat dus het educatieve doel voorop, namelijk dat de mensen : met nieuwe ogen die oude bijbel gaan lezen ….

    PS > het artikel in computable, schetst een (somber) vooruitzicht — dit jaar, ga ik CASSAVE verbouwen ….