Bot en Bley boycot Boomsma

bot-en-bley“Nee hoor,” zegt dominee Bot en Bley van de Bethel Gemeente in Drachten, de enige stad in Nederland waar op zondagochtend files staan en omwonenden ongevraagd worden gewekt door claxonnerende en Opwekkingsliederen zingende gristenen. “Wij voeren geen heksenjacht op mensen die anders denken.” Toch mag Arie Boomsma niet meer komen spreken, want hij is door de EO gestraft en moet dus ook van Bot en Bley in de hoek. Knevel mocht na een indringend gesprek met de raad van oudsten wel komen, maar zag daar zelf vanaf. En Ouwe Neel is een apart geval in de Geest, die wordt dus ook ver van het preekgestoelte gehouden. In het ND legt Bot en Bley uit dat het allemaal een stuk genuanceerder ligt, namelijk de wereld is door God in 6×24 uur geschapen en dus weg met de evolutietheorie!

35 responses to “Bot en Bley boycot Boomsma”

  1. Lieke says :

    Ja hoor, heel genuanceerd en open-minded. In dat ND-artikel zegt de dominee nota bene dat hij heel erg stuurt op “een verscheidenheid aan sprekers en het breed informeren van de gemeente.”

  2. cornelis says :

    o, wat zijn onze botten blij…………

  3. Kaas says :

    Meneer Botte bijl doet zijn naam eer aan ;-)

  4. cornelis says :

    die verscheidene sprekers zullen wel sprekers zijn, die het in al hun verscheidenheid, geheel eens zijn met des bot en beys opvattingen.
    zo wordt de gemeent vast wel breed geinformeerd binnen niet al te ruime fundi kaders.

  5. dikke b says :

    je moet wel realistische zijn een gemeente blijft een gemeente en heeft een visie en een bepaalde theologie/cultuur. als iets daar niet in past/hoort is de vraag of je dat tijdens je diensten er zomaar in moet gooien. of je naast je normale diensten verder je oren en ogen open houd voor andere zienswijze is een andere zaak.

  6. Lone says :

    ..heb Bottenbley wel eens gehoord – en hij doet het erg goed , hoor. Volkomen terecht dat hij dat stelletje splijtzwammen even parkeert.

    - zoniet de EO ; da s een zinkend schip : en die laat dit ondergraven trouwens expres toe.

  7. Droppie says :

    Ik neem het op voor Bottenbley en consorten. Logisch dat ze Arie B. in de wacht zetten, die kan m.i. nu even niet echt meer serieus genomen worden. En Knevel mocht gewoon komen. Volgens mij hebben ze niks verkeerd gedaan.
    Jammer dat sommige andere media (o.a. msn.com) gelijk koppen dat ‘Arie Boomsma niet meer welkom is in de kerk’…

  8. lolly says :

    Ik ben het ook van harte eens met Bottenbley. Ze hadden Boomsma in eerste instantie niet eens uit moeten nodigen vind ik, het is toch de bedoeling dat iemand die voorgaat in de gemeente de mensen richting God wijst en door zijn eigen levensstijl daar ook een onberispelijk voorbeeld in is!

    We roepen altijd maar dat we niet mogen oordelen, maar volgens de bijbel mogen we dat wel, en is de norm voor mensen die zeggen Jezus te volgen ‘volmaaktheid’ en ‘onberispelijkheid’, zonder ‘zelfs maar de schijn van kwaad’.

    Voorgangers worden zelfs strenger geoordeeld vanwege hun verantwoordelijkheid, dus heel gepast deze aktie.

  9. Johan says :

    Ik vind het kortzichtig van Bethel. Ten eerste heeft de berisping die Arie van zijn werkgever kreeg niets te maken met zijn nevenactiviteiten; dat doortrekken naar spreekbeurten geeft geen pas. Ten tweede was het juist omdat de kwestie heel actueel is een mooie gelegenheid geweest om Arie iets te laten vertellen over het spanningsveld van getuigend christen-zijn in een geseculariseerde maatschappij. Ik vind het een gemiste kans.

  10. Michel de Boer says :

    Waarom Bed Hel? Dat is toch niet echt grappig.
    Kom, kom, dat kan beter!

  11. cornelia says :

    Zou Paulus ook gedaan hebben hèh, Johan?
    Lekker voorbeeld ben je dan zeg!

  12. goedgelovig says :

    @ Michel de Boer: Je hebt gelijk, dat kan beter. Gaan we nog even op broeden.

  13. Johan says :

    @ Cornelia: WWPD? Niet relevant, of het zou moeten zijn dat Arie ook goed kan communiceren met de cultuur van zijn tijd. Ik ben nog geen enkele ongelovige tegengekomen die een probleem had met Arie Boomsma in de LINDA. De meeste reacties kwamen hier op neer: Arie is tenmiste een christen die sympathiek is, waarmee je kunt praten, en die met beide benen op de grond staat. Oftewel: een goed voorbeeld van hoe christenen óók kunnen zijn. De enigen die een probleem hebben met Arie Boomsma zijn christenen zoals jij en Bottenbley die vinden dat Arie niet aan hun ideaalbeeld van een christen voldoet. En van dat soort kleinzieligheid begrijpen ongelovigen geen hout. Terecht.

  14. dikke b says :

    @johan een ongelovige snap er ook geen hout van dat ik geen seks heb gehad voor het huwelijk. dus moet ik dat ook maar onzin vinden? moet je elke christen omdat hij toevallig een beetje bekent is voor de kerk zetten? lijkt mij niet handig. arie is een voorbeeld mischien voor een moderne man die toevallig christen is maar dat zegt niets over zijn kwaliteiten als leraar in de zondags dienst. hooguit mischien als een panel lid ofzo.

  15. Johan says :

    @ dikke b: Als hij geen kwaliteiten op dat gebied heeft, dan hadden ze ‘m niet moeten uitnodigen, en dat dus eerder moeten bedenken.

  16. Vleertje says :

    @ Johan, ja en Arie had eerder moeten bedenken dat schaars gekleed in een damensblad gaan staan ook niet zo slim is. Zo kan ik er ook nog een paar verzinnen.

  17. Remmelt says :

    Ik stel voor dat we allemaal op de foto gaan op Curecao in zwemkleiding en dat de ND fotograaf meegaat. Ik weet nu weer waarom ik bepaalde kranten niet meer las. Dit was zo deprimerend, en van Bottenbleij had ik toch meer verwacht. Kortom, wie staat er op voor een stuk nuchter, blij en vrij christelijk geloof zonder dit soort onzin?

  18. Remmelt says :

    O ja, ik vergeet te zeggen dat alles wat ik zeg natuurlijk een stuk genuanceerder ligt. Snap je? Slaap lekker.

  19. Joost says :

    Hoewel ik niks met Bottenbley heb kan ik mij wel voorstellen dat ze in Drachten geen zin meer hadden in deze avond. Er is zoveel commotie ontstaan dat de avond niet meer zou gaan over het onderwerp maar over Arie. Overigens kan je met de titel mannenspecial ook mensen op het verkeerde been zetten.
    Wat ik altijd heb gevonden en volgens mij nu ook weer blijkt uit jullie reacties is dat het steeds over Arie en Andries gaat en niet meer over God of over het geloof.

  20. Ds Dre says :

    @Remmelt. In je zwembroek mag je wel op de foto en niet in je onderbroek. 1 Botenblij 3:16.

  21. Remmelt says :

    @Joost. Klopt wat je zegt, maar dan wil ik toch even een stapje verder: bij wie gaat het niet meer om God & Co? Bij Arie en Andries is daar weinig twijfel over. Kortom, de manier van reageren vanuit een kramp en controledwang, angst voor achterban, enz, enz. maakt dat het ineens om andere dingen gaat.

  22. Joost says :

    Ik ken ze niet persoonlijk Remmelt, maar ze hebben zelf de publiciteit gezocht met iets controversieels waardoor ze het onderwerp werden van menige discussie. Hadden ze dat niet kunnen voorzien? Ze hebben een steen in het water gegooid en ze houden nu hun mond, is dat eerlijk?

  23. Remmelt says :

    Tja, ze moeten zwijgen, dat is meer het punt. De baas zit er erg bovenop. Zie mijn weblog (mijn naam linkt ernaar toe) voor inhoudelijk commentaar in meerdere posts, het heeft me nogal geraakt en ik zie het probleem niet bij deze mannen liggen, maar bij een scheefgegroeide christelijke opvatting.

  24. judeia says :

    Tsja, die banner. Wat stelt het voor? Het komt me wel voor als een mooie alliteratie. In plaats van Heerlijk, Helder, Heineken zie ik hier Bethel, Beerenburg, Boomsma.
    Of Bethel, Bottenbley, Boomsma? Waar zou dit nu een slogan voor kunnen zijn?

  25. cornelia says :

    Inderdaad, ééns met Joost , het zijn allemaal afleidingsmanoeuvres.
    Het gedrag van Arie, de uitspraken van Andries leiden af van waar het om gaat.
    Bedankt Arie en Andries! :-(

    We hebben het alleen nog maar over Andries en Arie.

    Laten we het alleen hebben over Jezus en Hem aanbidden met gejuich en opgeheven handen! :-D

  26. judeia says :

    @cornelia:
    http://www.opwekking.nl Halleluja!

  27. goedgelovig says :

    UPDATE: Vader Boomsma in het Friesch Dagblad:

    Pieter Boomsma vertelt dat ze nu sowieso niet meer naar de Bethel gaan. ,,Vooraf groeide er al wantrouwen, met allerlei vragen. Het moest wel geloofsopbouwend zijn en mocht mensen niet aan het twijfelen brengen, zei de organisatie. Ik houd daar niet van: je bent welkom of niet. Mijn zoon Klaas en ik mochten nog wel komen, hoorden we van een journalist, maar als Arie niet mag komen, gaan wij natuurlijk ook niet. En later? Als er zoveel aarzeling over ons is, lijkt mij dat niet zinvol.”

    http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?pagina=religie

  28. Marie says :

    En vanavond in Nova een item over de achterban van de EO die in grote verwarring is.

  29. Marie says :

    En vanavond in Nova een item over de achterban van de EO die in grote verwarring is.

  30. Marie says :

    Voor wie het interessant vindt om weer eens te zien hoe de biblebelt van stal gehaald wordt (en natuurlijk worden ze weer geïnterviewd op de markt, voor een kraam met 5 slips voor 10 euro): http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/nps/rest/2009/NPS_1123872/bb.20090318.asf .
    Het begint op 21:58

    De visie van Joep is weer leuk :-).

  31. Johan says :

    Gezien, ja. Wat een clichés werden daar weer uit de kast getrokken. Laten ze eens een keer christenen in de Randstad opzoeken, wedden dat die niks geen probleem met Knvel en Boomsma hebben? Pure effect-televisie, waarin Van der Veer de meest nuchtere benadering had.

  32. Joost says :

    Ik vond het juist een matte uitzending, de heren kwamen zelf niet aan het woord. Ik zou graag eens de mening van Arie en Andries zelf horen. Er zijn genoeg tv programma`s die hun te gast willen hebben maar dan geven ze niet thuis.
    Het artikel in het FD heb ik ook gelezen. Natuurlijk neem je het voor je zoon op. Maar om anderen starheid te verwijten vind ik te makkelijk. Niet iedereen kan alles leuk of mooi vinden wat je doet. Het is starheid om te vinden dat anderen alles leuk moeten vinden wat je zegt en doet.
    En dan nog YFC erbij halen. YFC was veel vrijer toen George Brucks er de leiding had, dat veranderde toen de leiding in Nederlandse handen kwam van o.m. Pieter Boomsma. Die kwam uit een hele andere cultuur.

  33. timmer says :

    Wie zonder zonde is mag de eerste steen ………Wie niet kan vergeven kan ook de geen Christen zijn.Zo was het 50 jaar geleden om alle kleine dingens weg lopen van je kerk.naar een andere kerk.laat dat ons nu nog niet meer over komen.
    Denk aan de verloren zoon.Laat dit geen verdeelt eid in ons brengen.wij hebben elkaar nodig om ons land te gaan reden.Samen zijn wij een.Doe het niet voor God.God kan zelf met het hart spreken.Love

Trackbacks / Pingbacks

  1. Reclame voor God & Co « Live, Love & Believe - 14 maart, 2009