Wanorde der Transformanten

We waren ze al eens tegengekomen, de Orde der Transformanten, een gnostieke naturistensekte die in een paar woonhuizen in het Brabantse Hoeven huist en waarvan de leden verlichting hopen te bereiken door naast Jezus ook Thomas te volgen en vrijmetselaarsachtige ritueeltjes uit te voeren met slijpstenen enzo. Nu is daar heisa in de tent omdat een aantal ex-leden uit de school is geklapt en hun geïndoctrineerde echtgenotes en kinderen terug willen.

Grote boosdoener is een mental coach (het zal toch niet onze Sjors van de Cup-a-Soup zijn?) die op vreemde tijdstippen (laat op de avond of na middernacht) en op vreemde plaatsen (een grafkistenfabriek in Capelle a/d IJssel) vrouwen coacht. Die vrouwen worden vervolgens ingepalmt en samen met de kinderen helemaal onder het beslag van de sekte gebracht. De vaders hebben het nakijken. Een klassiek sprookje voor goedgelovigen.

30 responses to “Wanorde der Transformanten”

  1. Citroenboom says :

    Zen-Jezus? Ohhhhhhhmmmmm

  2. Citroenboom says :

    Uit het (schrijnende, ik ben zelf ook papa) verhaal begrijp dat er een klassieke fout werd gemaakt. Vrouw spreekt alleen met coach, man later ook apart. Vrouw gaat vervolgens alleen naar ‘kerkdiensten’ etc en man weet niet wat daar precies gebeurd. Beiden worden uit elkaar gedreven door de coach.

    Echt erg …

  3. de opservator says :

    Sjoukje Drenth-bruintjes is zeker een deskundige op het gebied van sekte onderzoek en een integere hulpverlener,die zelf uit eigen ervaring weet wat het is om slachtoffer te zijn van sektarisch gerichten groepen !

    Inderdaad deze sekte der wan orde moet getansformeerd worden in het licht, jammer dat er zoveel goedgelovige mensen er de dupe van worden waarschijnlijk zijn gelovige te volgzaam gemaakt!

  4. Roberto says :

    Emerging church gone bad …

  5. IkWilOokWatZeggen says :

    Amerikaanse toestanden hiero. Dit lijkt me een pracht voorbeeld van een echte sekte.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte

    Wat er om je familie daar in te zien verdwijnen.
    Kunnen wij van GG niet in die sekte infriltreren?

  6. Bob says :

    Een sterk staaltje van misbruik. Inderdaad een klassieke fout maar je moet er door heen kunnen prikken en dat is vaak lastig. Zeker als je, zoals normaal, gewoon van goede intenties uit gaat. Grappig is ook het charme offensief vanuit de Orde der Transformanten. Met man en macht tracht men het beeld naar buiten toe nog enigzins bij te sturen en op te fleuren. Maar waarom nu pas? Da’s verdacht. Als je enigzins thuis bent in de praktijken van dit soort clubs, weet je ook wel dat de waarheid heel anders is dan voorgesteld wordt. Kijk en luister maar goed naar wat op http://www.spraakloos.nl staat. Je ziet dat men nu juist opeens extreem probeert te benadrukken dat het allemaal normaal is. Men spreekt over kinderen, koken, trekt vergelijkingen met een ‘normaal gezin’ etc. Dat maakt het echter alleen maar nog verdachter. Vaak zie je dat dit soort clubs er een handje van heeft de waarheid te verdraaien of mooier voor te stellen dan in werkelijkheid.

  7. druif says :

    Erg verdrietig allemaal.

  8. Hendrik says :

    Het heeft in deze gemeenschap der Transformanten inderdaad wel iets weg van de vrijmetselaars. Waar de vrijmetselaren werken aan hun ruwe steen (zodat die ingepast kan worden in de tempel voor de opperbouwmeester) zo wordt bij de Transformatoren gewerkt aan je ziel. En is het eigenlijk het beste om 24 uur per dag gecorrigeerd te worden door de groepsgenoten (cq. medegristenen), totdat er niks meer tussen de mensen onderling in staat.
    Tja… als daar dan ook nog eens het Thomas evangelie bijgehaald wordt als richtinggevend boek (met de geheime woorden van Jezus) en daaruit weer het afleggen van kleren als een “must” gezien wordt…
    En ook polygamie een aanvaarde samenlevingsvorm is (vooral voor de voorganger als ik het goed begrepen heb).
    Nee, voor mij zou dat allemaal niet Hoeven.
    Hoe gezellig het ook is, en makkelijk met de kinderopvang (scheelt weer veel georganiseer en heen en weer gesleep).

  9. Citroenboom says :

    @hendrik
    laat dat ‘medegristenen’ maar weg.

    Dat van die kinderopvang, mmmm best goed idee eigenlijk ….

    (……of NEE, SORRY TOCH NIET!!!)

  10. IkWilOokWatZeggen says :

    Dit zijn geen christenen, dit is echte gevaarlijke sekte

  11. Piet says :

    Vanavond wordt bij Nova een item over deze enge sekte uitgezonden!

  12. IkWilOokWatZeggen says :

    Waarschijnlijk door de aanzet van GG heeft het nu FOK! bereikt:

    http://frontpage.fok.nl/nieuws/95297/-Brabantse-orde-wil-af-van-stigma-sekssekte.html

    Geloof dat onze lieve sekte kindertjes niet zo bij zijn met alle aandacht.

  13. IkWilOokWatZeggen says :

    En als commentaar op alles wat op Fok! geschreven wordt zou ik nog willen zeggen.

    Een kerk die gezinnen uit elkaar trekt. Dat kan bijna geen zuivere koffie zijn

  14. Lik-me-visje says :

    Gisteravond waren ze in een reportage op Zembla.

  15. van Patoorkramp says :

    Ja het zijn altijd weer de vrouwen die alle verhaaltjes geloven en dan hun man, aan wie ze onderdanig zouden moeten zijn, laten zitten.

    Als vrouwen bijbels zouden reageren en het eerst aan hun man zouden vragen, zou dit niet voorkomen!

    Bij ons in de gemeente hameren we daarop. Ze kunnen natuurlijk ook met mij komen praten, dan krijgen ze ook een betrouwbaar advies.

    Dit krijg je als je de orde Gods niet eert!

  16. Johan says :

    @ Roberto: een sekte als deze kun je geen ‘emerging church’ noemen. Is totaal andere koek.

  17. Hendrik says :

    @Johan
    … of worst. De vleselijke begeerten omgevormd tot een Braat worst

  18. Hendrik says :

    @van Patoorkramp
    Toch even een broederlijke vermaning: het lijkt mij niet wijs om in de nabijheid van vrouwen het hameren te beoefenen. Daar kunnen voor leiders onaangename gevolgen door ontstaan.

    Rechters 4
    21 Jaël nam een tentpin en een hamer en sloop de tent binnen. Ze sloeg, terwijl hij daar uitgeput in slaap lag, de tentpin dwars door zijn hoofd de grond in, zodat hij stierf. 22 Op dat moment kwam Barak eraan, op jacht naar Sisera. Jaël ging hem tegemoet en zei: ‘Kom, ik zal u de man laten zien die u zoekt.’ Barak ging met haar naar binnen – en daar lag Sisera, dood, met de tentpin door zijn hoofd.

  19. Citroenboom says :

    @Hendrik
    ze had daar wel een punt …

  20. MB says :

    @ Johan; dit is zeker geen EC, helemaal mee eens

  21. jnet says :

    Oh! PastoorKramp! Waar is uw kerk?Het lijkt mij precies de veilige haven die ik zoek!

  22. Vleertje says :

    Pastoorkramp… ehhhh waar bestaat dat advies dan uit?? Als ik dat even mag vragen als vrouw… Gezien uw laatste toespelingen op een “broederlijke lift” naar het station ??? hihihi

  23. goedgelovig says :

    UPDATE: Volgens bronnen van het AD hebben de Transformanten zelfs moordlustige neigingen en worden dissidenten als het even kan omgelegd.

    http://www.oneway.nl/nieuws_artikel.php?nieuwsID=26271

  24. Arnold says :

    Voila, hij doet het.
    Wilde alleen maar even zeggen dat wij er op gristelijk.nl ook aandacht aan hebben geschonken.

  25. goedgelovig says :

    @ Arnold: Zou leuk zijn geweest als je op je site dan ook wat nieuws had gemeld, als aanvulling op de berichten hier. Tip: besteed op gristelijk.nl eens wat aandacht aan satire.

  26. Lucas says :

    Tja, vroeger dacht ik altijd;”Gelukkig komt dat in Nederland niet voor”. Helaas ging deze gedachte voor mij in 1995 als een zeepbel uit elkaar spatten. Mijn moeder kwam in aanraking met een vrouw die “spirituele gaven” bezat en wist mijn broer en mij er ook in te betrekken en mijn vader werd overal buitengehouden omdat die spirituele vrouw op één of andere manier doorhad dat mijn vader altijd allergisch was voor onzin.

    Mijn redmiddel om daar weg te gaan was dat mij snel te binnen schoot dat ik ook gezellig met mijn vader had gevoetbald en kilometers gefietst heb. Deze sekte kan op dit moment gewoon ongestraft de gang gaan. Ik merkte dat mijn moeder en broer ook alles uit de kast haalden om me weer terug te winnen voor de sekte. Op dat gebied moet je mij ook niet hebben.

    Ik heb veel contact met leden die zijn uitgetreden en unaniem wisten ze te vertellen dat mensen die niet vatbaar zijn voor die sekte écht als afvalligen worden behandeld en alsof ze lucht zijn. Met mijn broer heb ik alleen op zakelijk gebied nog contact maar viavia hoorde ik dat mijn moeder van de sekteleidster opdracht kreeg om nooit meer contact met me te onderhouden.

    Bij deze wanorde der Transformanten zie ik écht veel vergelijkbaars met die sekte als waar mijn familie inzit. Ze leven ook gezamenlijk en 24 uur en 7 dagen per week wordt er strikt op je gelet en je moet strak in de pas lopen en bepaalde dresscodes zijn er taboe of je herkent ze aan een bepaalde haardracht en kleding.

    Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er glasharde bewijzen komen en die leider van de wanorde der Transformanten passend straffen en dat de leden van de orde der Transformanten weer de vrijheid terugkrijgen en weer zelf kunnen kiezen.

  27. ijsbrand says :

    wat er zich afspeelt ; de orde der Transformanten in het nieuws!

    http://www.ad.nl/rotterdam/2611148/Zakenman_was_vriend_van_sekteleider.html

    Rotterdam (anp) -zeven leden van de orde der Transformanten hebben iets te maken met de moordaanslag op een Rotterdamse zakenman in augustus 2008.

    Dat steden de twee officieren van Justitie gisteren voor de rechtbank in Rotterdam.

    Voor dit misdrijf zitten momenteel drie mannen vast .
    Twee verdachten moesten voor de rechters verschijnen .

    De verdachten uit Hoeven ontkennen iets met de schietpartij te meken hebben Hun advocaat ,Inez Weski,vindt dat het openbaar ministerie de daders te een zijdig in de richting van de orde zoekt.

    Het OM somde gisteren een lijst bewijzen oop aan de hand waarvan de overtuiging is ontstaan dat de leden wel achter de aanslag zitten. in een notitieboekje van een van de verdachten stond een instructie over hoe hij zou moeten handelen als als hij zou worden aangehouden.

    De zakenman overleefde vorigjaar de aanslag in de Julianalaan in kralingen.
    Direckt nadat hij werd neergeschoten,riep hij dat de orde erachter zat .Hij was ooit getrouwd met een lid.

  28. Bastia Knegt says :

    @MB; tja, jij weet wel beter, he?

  29. ruub says :

    Alweer een Transformant verdacht van een moordaanslag…