Zondag vlaggetjesdag

vlaggetjes.jpgHet is onbekend welke baanbrekende innovator ooit de vlag in de evangeliegemeente heeft geintroduceerd. Maar feit is dat er nu elke zondag op tal van plaatsen in Nederland en Vlaanderen wordt gevlagd tijdens het zingen van Opwekkingsliederen. “De Heeeeeeer regeeeeeert! Hallejuja! De Heeeeeeer regeeeeeert! Amen!” Je zwiept dat ding boven je hoofd langs – wel uitkijken dat je niemand raakt, zeker de voorganger niet, want die moet nog preken – en kijkt met een blijmoedig gezicht de hemel in.

Het schijnt trouwens dat elke vlag een eigen betekenis heeft. Je mag de roze vlag niet gebruiken voor praiseliederen, alleen voor ‘lieflijke aanbidding’ (of als je homo bent en uit de kast wilt komen). In sommige, meer internationaal gerichte kerken, gebruiken ze vlaggen van landen, waarbij vooral die met kruisen erop populair zijn. En natuurlijk mag ook de vlag van Israel niet ontbreken, anders ben je geen echte gristen. Cartoonist Leopold Turyn heeft ook twee praisevlaggen laten maken in het evangelische naaiatelier. (klik op het plaatje om te vergroten)

18 responses to “Zondag vlaggetjesdag”

  1. Gert-Jan says :

    $226 voor een vlaggetje?
    Men, daar zit geld in :-)

  2. gerard says :

    Hoe goed ik mijn best ook doe, het blijft moeilijk die humor.
    Zou het dan toch aan mij liggen?

  3. goedgelovig says :

    @ Gert-Jan: Volgens mij is dat een Australische site, dus Australische dollar. Maar da’s nog 144,26 euro ex btw. Ja, dat vlaggen is een hele business geworden, joh.

    @ Gerard: Klopt, ligt helemaal aan jou. ;-)

  4. gerard says :

    Dank je wel,

    Hoef ik daar tenminste niet meer over in te zitten

  5. m@rtijn says :

    Ik zei toen: “Heere, waarom dan toch?” Juist toen ‘k het nodig had, juist toen ik mezelf zo de moed in stond te vlaggen juist op ‘t zwaarste deel van ‘t pad…

    De Heer keek toen vol liefde mij aan en antwoordde op mijn vragen: “Mijn lieve kind, toen ‘t moeilijk was, toen heb Ik voor jou gevlagt.

  6. DRE says :

    Gisteren werd in onze gemeente een gemeentelid op de eerste rij in haar gezicht geraakt door een te enthousiaste vlagster… Levensgevaarlijk.

  7. Jaco says :

    Zijn er al paketten te koop met een vlag met een slangenkop en het getal 666 erop vergezeld van een aansteker?

  8. bengel says :

    Heeft iemand zin in een leuke cursus VLAGGEN?

    zie manna-vandaag

  9. bengel says :

    En dit is de link: http://www.manna-vandaag.nl/

  10. Bodem says :

    @ bengel
    Hoe komen ze erop! straks zeggen ze nog dat het een geestelijke gave is. Vooral de workshop titel: “Persoonlijke belemmeringen en oplossingen om te kunnen vlaggen” is tenenkrommend.

  11. Jan-Peter says :

    Je plakt er een bijbeltekst op en klaar is kees: weer een nieuw geestelijk wapen.
    Zo ontstaan rituelen dus…

  12. bodem says :

    Nou ja, vlaggen zijn dan nog redelijk veilig. Maar de tijd dat er in charismatische diensten alleen met geestelijke wapens werd gezwaaid is voorbij. Zie deze foto!
    http://www.facebook.com/photo.php?pid=3468680&id=123067406931

  13. bodem says :

    O ja, en er staat nergens in 2 corinte 10:4 dat een vlag een geestelijk wapen is. In Efeze 6 staat de bekende geestelijke wapenuitrusting, zaken als ‘geloof’ ‘heil’ ‘waarheid’ en ‘gerechtigheid’. Allemaal dingen die je niet vast kan pakken en mee in het rond kunt zwaaien. Daarom heten ze ook GEESTELIJKE wapens.

  14. Jan-Peter says :

    De charismatische beweging maakt ze graag tastbaar.

  15. pim says :

    waarom is er geen paars of grijs in de vlaggen? Geloven in jezelf en het tegenovergestelde dus iedereen is dus met god/allah/(het)onbekende kunnen praten want die zit in iedereen.

    Grtz en good luck

  16. mafchauffeur says :

    Evangelische Majorettes (excuses aan alle geoefenaarsters van de edele Twirl-sport) had je toch al in de jaren ’80? Toen heetten ze echter geen vlaggen maar Banieren. Martie Haaijer wist de onmisbaarheid ervan goed uit te leggen.

    Nog steeds jammer dat mijn oog-hand coordinatie te wensen overliet. :-)

  17. Agilhard says :

    Volgens mij is vlaggen iets uit het lama-boeddhisme. Blijkbaar heeft de duivel weer een voet tussen de deur in vlaggende gemeenten.
    http://farm2.static.flickr.com/1050/1458212215_79475b6487.jpg